F1 - EZ TÖRTÉNT A 2016-OS FORMA-1-ES SZEZONBAN

2016_australian_gp_race_001.jpg

Egy újabb Forma-1-es szezon eltelt, amely valamivel jobb volt a tavalyinál, de az izgalomfaktor a szurkolóknál továbbra sem ütötte meg az elvárt szintet. Viszont a meglepetésekből, újdonságokból, drámákból így sem volt hiány.

Ahogy azt a bevezető szövegben említettük, az idei sem volt minden idők legjobb Forma-1-szezonja, sőt, sokak számára kifejezetten csalódást okozott. Viszont (szerintünk) a tavalyinál mindenképpen jobb volt az idei szezon a szezonzáróig tartó világbajnoki küzdelemmel, Daniel Ricciardo lenyűgözően stabil teljesítményével, Max Verstappen parádézásával, Sergio Pérez tündöklésével a Force Indiánál, a Sauber és a Manor által vívott küzdelemmel a konstruktőri bajnokság 10. helyéért. Emellett pedig az idei szezon bővelkedett olyan jellegű nagy bejelentésekkel, mint amilyen például Felipe Massáé vagy Jenson Buttoné, de talán az újdonsült világbajnok Nico Rosbergé az, ami mindent überelni tudott. Összességében 7 pontot érdemel a 2016-os szezon a 10-ből.

Szabályok

Az idei Forma-1-es szezont összefoglaló irományunkat kezdjük a szabályváltozások rövid, felsorolás jellegű ismertetésével. Az idei évben viszonylag kevés szabálymódosítás volt, mégpedig a következők:

  • az előszezoni tesztek száma háromról kettőre csökkent;
  • bevezették a korhatár, amelynek értelmében nem vehet részt a Forma-1-ben 18 évnél fiatalabb személy;
  • idén a csapatok számára immár a Pirelli öt száraz pályára alkalmas gumijából háromféle állt rendelkezésre minden egyes hétvégén;
  • előbb tovább szigorították, majd szinte teljes egészében eltörölték a rádiós korlátozásokat;
  • a virtuális safety car az idei évtől kezdve minden eseményen alkalmazható;
  • megemelték az üzemanyaglimitet és engedélyezték az átalakított kipufogókat a jobb hanghatás érdekében;
  • az első két hétvégén pedig más szisztéma szerint zajlott le a kvalifikáció, amiről talán jobb is nem beszélni.

Mi történt az idei Forma-1-szezonban?

A szabálymódosítások rövid ismertetése után pedig térjünk is át arra, hogy mi történt az idei évben a száguldó cirkusz világában.

Február 22-én ébredt fel téli álmából a Forma-1 világa, ugyanis ekkor vette kezdetét a nyolc tesztnapból álló előszezoni tesztsorozat Barcelonában. Ekkorra már minden csapat bemutatta az idei versenygépét, leszámítva a Saubert és a Toro Rossót, amelyek csak február 29-én, valamint március 1-jén rántották le a leplet a C35-ös, illetve az STR11-es kódnevet viselő autójukról. Ami a teszteket illeti, ekkor a Ferrari teljesítménye még bőven megfelelt a várakozásoknak, ugyanis Sebastian Vettel és Kimi Räikkonen kettőse összességében véve öt tesztnapot zárt az élen, rajtuk kívül még a force indiás Nico Hülkenberg, a mercedeses Nico Rosberg, valamint a williamses Valtteri Bottas voltak azok, akik tudtak nyerni egy-egy tesztnapot. Viszont a tesztekből pontos erősorrendmegállapítást nem tudtunk végezni, sőt, ha végeztünk volna, az felelőtlenség lett volna. Annyit lehetett körülbelül megállapítani, hogy erős volt a Mercedes, de a Ferrari – Red Bull – Force India – Williams kvartett is meggyőző teljesítményt nyújtott.

2016_australian_gp_race_017.jpg

Pár héttel később pedig már az idei első versenyhelyszínen, Melbourne-ben kellett bizonyítania a csapatoknak. A szabadedzéseken sima Hamilton-dominancia volt. A szombati időmérő edzésen is a Mercedes brit címvédője zárt az élen, bő két tizeddel csapattársa, Nico Rosberg előtt – viszont még így is voltak utózöngéi a kvalifikációnak, ugyanis az eliminációs szisztéma alaposan kicsapta a biztosítékot mindenkinél, aki a Forma-1-ben él és mozog. De kárpótlásul kaptunk egy egész izgalmas szezonnyitó futamot. Már a rajtnál felborult a sorrend, ugyanis Vettel és Räikkonen a Ferrarikkal az élre törtek, miközben az első sorból rajtolók közül Rosberg visszaesett a harmadik, Hamilton pedig a hatodik helyre. A 17. körben pedig a szezon egyik, ha nem a legnagyobb balesetét láthattuk: a 3-as kanyar féktávján a McLaren-Hondával Fernando Alonso hátulról csúnyán ráfutott Esteban Gutiérrez Haas-Ferrarijára – az ütközést követően az MP4-31-es több alkalommal is megfordult a tengelye körül a levegőben, majd a betonfal mellett ért földet. A versenyirányítás azonnali hatállyal félbeszakította a szezonnyitót, az Úristennek pedig hálát adhattunk, amiért Alonso rögtön ki tudott kászálódni a feje tetején álló McLarenből egy ilyen horrorisztikus bukást követően. A piros zászlós fázis alatt a csapatok új kerekeket pakolhattak fel az autókra, és ekkor egy csúnya taktikai bakit követett el a Ferrari, ugyanis Vettel autójára a kevésbé tartós, lágy keverékű gumiszettet szerelték fel, míg Rosberg közepes gumikat kapott – ez pedig a futam végkimenetele szempontjából kulcsmomentum volt. Ugyanis Nico Rosberg így fölényesen nyerte meg a szezonnyitót, a Mercedes 1-2-t pedig Lewis Hamilton biztosította be, akit ugyan az utolsó körökre utolért Vettel, de egy megcsúszást követően elveszítette esélyét a 2. pozíció megszerzésére. A további pontszerzők névsora: Ricciardo, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Sainz Jr., Verstappen.

Részletes beszámoló az Ausztrál Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Két hét múlva Bahreinben folytatódott a szezon. Az első két szabadedzésen Nico Rosberg és a Mercedes dominált, a harmadikon viszont a Ferrarik befurakodtak az Ezüst Nyilak elé. Viszont a kvalifikáción újra a Mercedes volt fölényben: Hamilton 77 ezreddel megverte a pole-ért Rosberget, míg mögöttük a két Ferrari hátránya körülbelül 0.5 másodpercre rúgott. Az eliminációs rendszer pedig ismételten megbukott. A vasárnapi nap a Ferrari számára borzalmasan indult, ugyanis Vettel motorja már a felvezető körön elfüstölt. A futam pedig ismételten egy mozgalmas rajt miatt vált érdekessé: Rosberg a második rajtkockából simán lerajtolta Hamiltont, akinek a célegyenes végi kanyarban nekikoccant Valtteri Bottas a Williamsszel – ennek köszönhetően pedig a brit pilóta rengeteg pozíciót veszített! Bottas pedig kapott egy áthajtásos büntetést a manőverért. Az előzésekkel teli második versenyt pedig Nico Rosberg nyerte meg a Mercedesszel, megelőzve a ferraris Kimi Räikkönent és Lewis Hamiltont. Daniel Ricciardo egy újabb negyedik hellyel megint kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, a Haas pedig megismételte a melbourne-i bravúrt – annyi különbséggel, hogy ezúttal már az ötödik helyen zárt a francia Grosjean! Jól ment a Toro Rossóval a fiatal Verstappen is, hatodik lett. A holland mögött Kvyat, a két Williams és a Fernando Alonsót helyettesítő Stoffel Vandoorne tudott még beférkőzni a pontszerző zónába.

Részletes beszámoló a Bahreini Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

A Bahreini Nagydíj után két héttel pedig már Kínában csaphatott össze a száguldó cirkusz mezőnye. Az első tréningen Nico Rosberg bizonyult a leggyorsabbnak a Mercedesszel, a másodikon a ferraris Kimi Räikkonen, míg az utolsó edzést Sebastian Vettel húzta be a Ferrarival. A kvalifikáción pedig Nico Rosberg fölényesen szerezte meg az első rajtkockát, megelőzve a Red Bull-TAG Heuerral parádézó Daniel Ricciardót, illetve a Ferrarikat. Drámában sem volt hiány, ugyanis Lewis Hamilton az MGU meghibásodása miatt nem tudott mért kört futni. Ezek mellett az időmérő krónikájához hozzátartozik Wehrlein balesete és Hülkenberg Q2-es kerékelhagyása. A nagydíj pedig újból a rajtnál állt a feje tetejére: Daniel Ricciardo a szuperlágy gumikon lerajtolta a lágy abroncsokon induló Nico Rosberget, hátrébb pedig Kvyat elment belső íven az ezután koccanó Ferrarik mellett, a hátsó traktusban pedig Hamilton ütközött Nasr Sauber-Ferrarijával. A drámák halmaza pedig csak gyarapodott a 3. körben, mégpedig a versenyt vezető Daniel Ricciardo defektjével. A törmelékek miatt pedig szükség volt egy többkörös biztonsági autós periódusra. Ezután pedig a visszacsúszott élmenők felzárkózását kísérhettük figyelemmel, néhol nagy izgalommal. De Nico Rosberg nagyon megállíthatatlannak bizonyult, s majdnem 40 másodperces fölénnyel szerezte meg zsinórban a harmadik győzelmét a 2016-os szezonban. A felzárkózó Vettel lett a második, Kvyat előtt. Ricciardo a 4. helyével nem kis kármentést vitt véghez. Mögötte Räikkonen lett az ötödik, megelőzve Massát és Hamiltont. A TOP-10-be még a két Toro Rosso-pilóta és Bottas fért be.

Részletes beszámoló a Kínai Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

2016_russian_gp_race_044.jpg

A kínai forduló után Oroszországba „költözött át” a Forma-1 mezőnye. Ezúttal mind a három szabadedzést Mercedes-pilóta nyerte: az elsőn Nico Rosberg, a másodikon és a harmadikon Lewis Hamilton futotta meg a leggyorsabb kört. Az időmérőn Nico Rosberg volt a leggyorsabb, mögötte a Ferrari és a Williams autói festettek volna sormintát, ha Vettel váltócsere miatt nem kapott volna egy öthelyes rajtbüntetést. Nála rosszabbul csak Lewis Hamilton járt, aki a Q3-ban ezúttal az ERS-rendszer elromlása miatt nem tudott pályára gördülni. Az idei negyedik verseny pedig nem telt el galibás rajt nélkül: Rosberg ugyan simán elhúzott az élen és Räikkonen is fennakadás nélkül előzte meg a 2. helyért Bottast, viszont valamivel hátrébb Kvyat, Vettel és Ricciardo koccantak a 2-es kanyarban, majd hátrébb Nico Hülkenberg és Rio Haryanto között is alaposan összecsaptak a lovak. A 4-es kanyarban pedig a Red Bull orosz versenyzője, Kvyat megtorpedózta a ferraris Sebastian Vettelt, aki emiatt a gumifalban kötött ki. A saját, hazai versenyét is elrontó Kvyat a baleset okozásáért kapott egy 10 másodperces stop&go büntetést. Ezt követően körülbelül 50, viszonylag nyugodt kör következett. A futamot pedig Nico Rosberg nyerte meg, aki így négy futamot követően 100 százalékos mérleggel rendelkezett. A dobogóra rajta kívül még Lewis Hamilton és Kimi Räikkonen állhattak fel. Mögöttük a két Williams ért célba Bottasszal és Massa-val. A McLaren vasárnapját Fernando Alonso hatodik és Jenson Button tizedik helye aranyozta be – köztük Kevin Magnussen lett a 7. a Renault-val, megelőzve a haasos Romain Grosjeant és a Force India mexikóiját, Sergio Pérezt.

Részletes beszámoló az Orosz Nagydíj versenyéről ITT.

Oroszország után Spanyolország volt a következő állomás a száguldó cirkusz számára. A szabadedzések közül az elsőt Sebastian Vettel nyerte meg a Ferrarival, a másodikat és a harmadik pedig Nico Rosberg a Mercedesszel. Viszont az időmérőn már a másik W07-es dominált, Lewis Hamiltonnal a volánnál; Nico Rosberg, a Red Bullok és a Ferrarik előtt. A két Ezüst Nyíl párharcában pedig a Spanyol Nagydíj 1. köre fordulópontot jelentett: a célegyenes végén Rosberg körbeautózta Hamiltont, majd a 3-as kanyar után Hamilton megpróbálta megtámadni Rosberget, a brit a belső íven próbálkozott, ám Rosberg zárta az ajtót. Ekkor Hamilton a fűre került, ahonnan visszatérve elveszítette az irányítást az autója felett, és a 4-es kanyarban nekiment a csapattársa, Nico Rosberg Mercedesének. Ezen kívül Nico Hülkenberg autójának az elfüstölését és a német pilóta önkéntes tűzoltói tevékenységét, valamint a Red Bull és a Ferrari győzelemért vívott taktikai harcát érdemes megemlíteni. A futam végül új győztest avatott a Forma-1-ben, mégpedig a Red Bull-nál Daniil Kvyat helyét átvevő Max Verstappen révén, aki az utolsó 20 kört kivédekezte Kimi Räikkonennel szemben azért, hogy a sportág történelmének legfiatalabb győztese legyen. Mögötte Räikkonen lett a második, megelőzve a másik ferraris versenyzőt, Sebastian Vettelt. Az utolsó előtti körös defektje után már az is csodának számított Daniel Ricciardónál, hogy a (már-már szokásos) negyedik pozícióban célba tudott érni. Az ausztrál pilóta mögött így alakult a pontszerző zóna, az 5. helyezéstől lefelé: Bottas, Sainz, Pérez, Massa, Button, Kvyat.

Részletes beszámoló a Spanyol Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

max_ferstappen_youngest_f1_winner_018.jpg

A futam után néhány nappal lebonyolították 2016 első szezonközi tesztjét a barcelonai pályán. Az első napon Sebastian Vettelé, a második napon pedig Max Verstappené lett a leggyorsabb köridő.

A spanyolországi állomást követően a száguldó cirkusz mezőnye a kaszinók és a pénz városába, Monacóba látogatott el. A három szabadedzésen három különböző pilóta tudott győzedelmeskedni: az FP1-en Lewis Hamilton zárt az élen a Mercedesszel, az FP2-n Daniel Ricciardo futotta meg a legjobb köridőt a Red Bull-lal, az FP3-on pedig Sebastian Vettel tört az élre a Ferrarival. Az utcai pályán megrendezett időmérő edzés pedig nagy megkönnyebbülést hozott a Red Bull Racing ausztrálja, Daniel Riccairdo számára, ugyanis a többieket lóvá téve, a végén össze tudott rakni egy brutális, 1:13.622-es időt, amely pályafutása első pole pozícióját jelentette. Mögötte Rosberg és Hamilton sorrendben a Mercedesek sorakoztak fel. Vasárnap pedig megrendezésre került a futam, amely a délelőtti esőzések biztonsági autós rajttal vette kezdetét. Ezután a még nedves, majd a már-már felszáradó pályán megkezdődött a zúzdai folyamat: a 7. körben Jolyon Palmer vágta neki a falnak a Renault-t a célegyenesben, majd a 11. körben Kimi Räikkonen talált palánkot a Portier-kanyarban és kiesett a finn is a versenyből. Ezzel viszont még nem ért véget: a 21. körben Kvyat és Magnussen ütköztek a Rascasse-kanyarban, a 34. körben a Massanet-nál Max Verstappen bontotta le az RB12-est, az 50. körben pedig a két sauberes akasztotta össze a bajszát a Rascasse-nál. Ezen kívül elsősorban azt a csatát volt érdemes figyelni, amely a győzelemért zajlott Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton között. A Red Bull pedig az elbaltázott kerékcseréjével a brit kezébe nyomta a stafétabotot, amelyet Ricciardo minden komoly erőfeszítése ellenére már nem tudott visszavenni. Így Hamilton megszerezte első Forma-1-es győzelmét 2016-ban, míg Daniel Ricciardo (joggal) morcosan, a 2. helyen baktatott be a célba. A dobogó pedig a falak között parádézó Sergio Pérezzel lett teljes, aki idei első dobogóját szerezte meg saját maga és a Force India számára. A további pontszerzők névsora: Vettel, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Sainz, Button, Massa.

Részletes beszámoló a Monacói Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Két hét múlva pedig Kanadában folytatódott a világbajnokság. A pénteki szabadedzéseket simán nyerte meg Lewis Hamilton, viszont a szombati zárótréningen már Sebastian Vettel volt a gyorsabb. Szombaton, a kvalifikáció pedig újból Hamilton elsőségét hozta – igaz, a brit csak 62 ezredet tudott adni a német csapattársának, Nico Rosbergnek, aki a ferraris Sebastian Vettelt előzte meg az eredménylistán. Az időmérő edzés érdekesebb momentumai között Rio Haryanto (Manor) és Carlos Sainz Jr. (Toro Rosso) balesetét jegyezhetjük. A Kanadai Nagydíjon pedig még a rajt okozta a legnagyobb izgalmakat, amikor Vettel az élre tört, Hamilton pedig letessékelte Rosberget a pályáról, aki így visszaesett a 10. hely környékére. A hátralévő 70 körben pedig tulajdonképpen azt figyelhettük, ahogyan Rosberg próbálja menteni a menthetőt, de az 5. helynél nem jutott előrébb, ugyanis Max Verstappen a briliáns védekezésével megálljt parancsolt neki, és még hibára is kényszerítette a németet. A futamot Hamilton nyerte meg, Vettel és Bottas, illetve Verstappen és Rosberg előtt. A 6. helytől lefelé efféleképpen alakult a TOP-10: Räikkonen, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Pérez.

Részletes beszámoló a Kanadai Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Kanada után csak 1 hétnyi pihenő jutott a csapatoknak, ugyanis a következő víkenden már egy új helyszínen, Bakuban kellett bizonyítaniuk. Az új, kihívást jelentő utcai pályán Lewis Hamilton kapta el a legjobban a ritmust, viszont a győzelmi esélyeit már az időmérőn leírta azzal, hogy az időmérőn egy önhibás balesettel csak a 10. helyre kvalifikált, ahonnan csak az 5. helyig tudott felzárkózni, miközben csapattársa, Nico Rosberg a pole pozícióból indulva simán nyert, Vettel és az újra bravúros teljesítményt nyújtó Sergio Pérez előtt. A további pontszerzők névsora: Räikkonen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Massa.

Részletes beszámoló az Európa Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

A júliusi négyfutamos maratonban Ausztriáé volt a nyitótánc. A pénteki edzések folyamán a #6-os rajtszámú Mercedes bizonyult a leggyorsabbnak, a volánnál Nico Rosberggel, majd a szombati záróedzést a ferraris Sebastian Vettel nyerte meg. Az időmérő pedig a szezon egyik legeseménydúsabbja volt: a Q1-ben Kvyat bukott nagyot, miután eltört az autójának a hátsó felfüggesztése; Wehrlein kisebb bravúrt végrehajtva a 12. helyen zárt; a Q3-ban pedig az időjárás kavarta meg a kártyákat az eleinte esős, majd felszáradó körülményekkel. De még így is a két Mercedesé lehet az első rajtsor Hamilton – Rosberg sorrendben, igaz, utóbbi egy váltócsere miatt öthelyes rajtbüntetés miatt nem tarthatta meg a pozícióját. Az Ezüst Nyilak mögött a Force Indiával Nico Hülkenberg zárt, megelőzve a szintén büntetést kapó Vettelt és a McLaren-Honda idei legjobb időmérő eredményét elérő Jenson Buttont. A futam összességében nem annyira izgalmas, mint amilyennek ígérkezett, de egy-egy momentumban megvoltak a drámafaktorok. Ilyen volt például a Ferrari eleinte jónak ígérkező, majd kudarcba fulladó stratégia: azon voltak az olaszok, hogy eltolják Vettel első bokszkiállását, így megpróbálták a pályán tartani a szuperlágy gumikon a németet, ám a 27. körben a jobb hátsó Pirelli-abroncs eldurrant, és vezető pozícióból kiesett. A másik drámai momentum pedig egészen az utolsó körig váratott magára: az élen álló Rosberg egy picit hibázott az egyes kanyarban, így a csapattársa, Lewis Hamilton támadási közelségbe tudott kerülni a némethez a 2-es kanyarhoz felfele, és kívülről támadott. Viszont a kanyarban ütköztek az Ezüst Nyilak! Rosbergnek pedig leszakadt az első vezetőszárnya, így Hamilton, Verstappen és Räikkonen is megelőzte őt, és ez is lett a futam végeredménye. De a drámai pillanatok mellé jutott egy bravúr is, mégpedig Pascal Wehrlein révén, aki behozta a 10. helyre a Manor-Mercedest azt követően, hogy Sergio Pérez az utolsó körben fékhiba miatt a falnak ment a 3-as kanyarban. A kisebb káoszokat követően pedig így festett a leintéskor a pontszerző zóna: Hamilton, Verstappen, Räikkonen, Rosberg, Ricciardo, Button, Grosjean, Sainz Jr., Bottas, Wehrlein.

Részletes beszámoló az Osztrák Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Egy hét múlva pedig már Silverstone-ban, a sportág bölcsőjében vert tanyát a száguldó cirkusz. A pénteki és a szombati nap tulajdonképpen a mercedeses Lewis Hamiltonról (és az FP3-on nagy balesetet szenvedő Marcus Ericssonról) szólt, ugyanis a három szabadedzés után az időmérőt is behúzta, megelőzve Rosberget és Verstappent. A futam pedig az időjárási körülmények miatt – akárcsak a Monacói Nagydíj, - biztonsági autós rajttal vette kezdetét. A futam kronológiájához pedig Hamilton dominanciája, a Rosberg – Verstappen csata, illetve a Mercedes-féle rádiós botrány tartozott hozzá. Így zárt a TOP-10 a Brit Nagydíjon: Hamilton, Verstappen, Rosberg, Ricciardo, Räikkonen, Pérez, Hülkenberg, Sainz Jr., Vettel, Kvyat.

Részletes beszámoló a Brit Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

A Brit Nagydíj után néhány nappal lebonyolították az idény második szezonközi tesztjét is. Az első napot a szakadó esőben Fernando Alonso nyerte meg, a második napot pedig Kimi Räikkonen zárta az élen.

Silverstone után pedig hazai pályánk, a Hungaroring volt a soros. Az első szabadedzésen még Lewis Hamilton volt az élén, viszont a második és a harmadik tréning alkalmával már Nico Rosberg nevét olvashattuk az eredményjelző legtetején. A Magyar Nagydíj időmérő edzését pedig a balesetek kvalifikációjának is nevezhetnénk, ugyanis az esős Q1 folyamán Ericsson, Massa és Haryanto is a falban kötött ki. Az időmérőt pedig Rosberg nyerte meg – igaz, győzelme nem volt biztos, mert vizsgálták amiatt, hogy a Q3 végén nem lassított le eléggé Alonso megforgásakor a sárga zászlós pályarészen – ezt azonban meg tudta cáfolni a Mercedes, így Rosberg megtarthatta a pole pozíciót. A futamon az egyedüli érdemi eseményt Verstappen és Räikkonen csatája szolgáltatta, amelyet az 5. helyért vívtak. A 32. Forma-1-es Nagydíjat pedig a rajtnál Rosberget leelőző Lewis Hamilton nyerte meg a csapattársa és Ricciardo előtt. A 4. helytől lefelé így alakult a pontszerző zóna: Vettel, Verstappen, Räikkonen, Alonso, Sainz Jr., Bottas, Hülkenberg.

Részletes beszámoló a Magyar Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Magyarországot pedig az 1 évnyi kihagyás után visszatérő Németország követte a versenynaptárban, amely a nyári szünet előtti utolsó versenyhelyszín volt. A szabadedzéseken és az időmérőn pedig teljes mértékben Nico Rosberg dominált, azonban a futam rajtjánál totálisan szétesett, és több pozíciót is veszítve minden esélyét elveszítette a győzelemre. Sőt, végül a dobogóra se állhatott fel, ugyanis kapott egy 5 másodperces büntetést, amiért úgy előzte meg Verstappent, hogy közben a pályára is letessékelte. A futamot Hamilton nyerte meg így, Ricciardo és Verstappen előtt. Így a két Ezüst Nyíl pilótái úgy mentek el vakációzni, hogy Hamilton 19 ponttal előzte meg Rosberget a világbajnoki tabellán, holott Barcelona után még a német volt 43 pontnyi előnyben. A dobogósokon kívül a TOP-10-be még Rosberg, Vettel, Räikkonen, Hülkenberg, Button, Bottas és Pérez férkőzött be.

Részletes beszámoló a Német Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

2016_belgian_gp_race_029.jpg

Négy hét szünet után pedig a belgiumi Spa-Francorchamps-ban bőgtek fel újra a Forma-1-es motorok. A három szabadedzést három különböző istálló három különböző pilótája nyerte meg: az első felvonásban Nico Rosberg és a Mercedes, a második menetben Max Verstappen és a Red Bull, az utolsó edzésen pedig Kimi Räikkonen és a Ferrari voltak a leggyorsabbak. Ezután megrendezésre került az időmérő edzés, amelyet Rosberg viszonylag simán nyert meg Verstappen és a két ferraris pilóta előtt. Viszont a meglepetésfaktor így sem hiányzott szerencsére, ugyanis Pascal Wehrlein ismét továbbjutott a Q2-be a Manorral, ahol a 16. legjobb időt tudta kipréselni az autójából. Vasárnap pedig a spái szerencsére egy nyomokban fokozott izgalmakat tartalmazó futammal örvendeztette meg a sportág szerelmeseit, akik számára az első néhány kör valódi csemege volt: a rajt után az egyes kanyarban Verstappen, Räikkonen és Vettel koccantak, amely miatt mind a hárman visszaestek a masszív élmezőnybe. A Les Combes-kanyarban ezután Pascal Wehrlein öklelte fel Jenson Button McLaren-Hondáját, a 2. körben pedig Carlos Sainz Jr. kapott defektet és esett ki a versenyből. A 6. körben a piros zászlók is előkerültek, mégpedig a Renault dánja, Kevin Magnussen miatt, aki nagy tempónál balesetezett az Eau Rouge tetején. A 20 percnyi szünet és az újraindítás után pedig az egyedüli izgalmat Räikkönen és Verstappen kakaskodása okozta, amikor is a holland a sportszerűség határain túllépve már össze-vissza cikázott a „Jégember” előtt. A futamot pedig Nico Rosberg simán nyerte meg Daniel Ricciardo és a motorbüntetései miatt csak a 21. helyről rajtoló Lewis Hamiltont. Pont(ok)at szerzett még a futamon Hülkenberg, Pérez, Vettel, a motorbüntetései miatt csak az utolsó helyről startoló Alonso, Bottas, Räikkonen és Massa.

Részletes beszámoló a Belga Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Egy hét múlva pedig máris a szezon utolsó európai helyszínén, a Sebesség Szentélyeként emlegetett monzai pályán táborozott le a száguldó cirkusz mezőnye. Az edzéseken ezúttal teljes Mercedes-dominancia volt: az első edzést Rosberg nyerte meg, míg a másodikat és a harmadikat Lewis Hamilton. Az időmérő edzés pedig ennek megfelelően a brit pilóta fölényes győzelmét hozta – több, mint fél másodperccel előzte meg a csapattársát, Nico Rosberget. Az Ezüst Nyilak mögött a két Ferrari, Bottas és a két Red Bull zárt. Ezúttal két meglepetést is hozott a kvalifikáció, Esteban Gutiérrez 10. és Pascal Wehrlein 14. helyének formájában. Az 53 körös Olasz Nagydíj viszont sok körömrágós momentumot nem tartogatott magában: tulajdonképpen már a rajt után lefutott volt a meccs azzal, hogy Hamilton a 6. pozícióig visszaesve elrontotta a rajtot, ezzel tálcán felkínálva a siker lehetőségét Rosbergnek. Ezen kívül még Nasr és Palmer második körös koccanását érdemes megemlíteni, amelyből Nasr-t hozta ki bűnősnek az FIA versenyigazgatósága. A Hamilton által felkínált lehetőséggel pedig tudott élni Nico Rosberg, és pályafutása során először tudott győzni Olaszországban. Mögötte Hamilton zárt, illetve a hazai pályán versenyző Ferrarik, Vettel – Räikkonen felállásban. A pontszerzők névsorát Ricciardo, Bottas, Verstappen, Pérez, Massa és Hülkenberg tették teljessé.

A monzai hétvégén emellett két nagy kaliberű bejelentésű történt. Az első Felipe Massa (most már nem annyira biztos) visszavonulása, illetve az, hogy Jenson Button biztosan tart egy év pihenőt, amely után még visszatérhet – ezzel átengedve helyét a 2017-es szezonra a McLaren ifjú reménységének, Stoffel Vandoorne-nak.

Részletes beszámoló az Olasz Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Két hét múlva pedig már Szingapúr volt a soros a versenynaptárban. A pénteki első edzésen még Verstappen volt a lista élén a Red Bull autójával, de aztán a Mercedes magasabb üzemmódba kapcsolt, így Rosberg a második és a harmadik tréningen legyőzhetetlennek bizonyult. A harmadik edzésen látott, Mercedes és Red Bull közti kis differencia láttán pedig egy izgalmakban gazdag időmérőre számítottunk volna, ám nagyon is elmaradt a tűzijáték. Nico Rosberg ugyanis megalázó fölénnyel nyerte meg a kvalifikációt Ricciardo és Hamilton előtt. Sajnos a verseny sem tartogatott sokkal több izgalmat Nico Hülkenberg rajtbalesetét, az újraindítás alkalmával még a pályán kóricáló pályabírót, és a versenyvégi taktikai csatát leszámítva. Rosberg ugyanis négy tizeddel ugyan, de Ricciardo előtt ért célba, és megnyerte pályafutása 200. versenyét. Rajtuk kívül a dobogóra még Hamilton állhatott fel, akit a pontszerző zónában Räikkonen, Vettel, Verstappen, Alonso, Pérez, Kvyat és Magnussen követett.

Részletes beszámoló a Szingapúri Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

2016_malaysia_gp_race_190.jpg

Szingapúrt pedig Malajzia követte a versenynaptárban. Az edzések azon tekintetben hasonlóképpen alakultak, mint Olaszországban, hogy az első edzést Rosberg, a másik kettőt pedig Hamilton húzta be. Az időmérőn pedig Lewis Hamilton nem kis fölénnyel szerezte meg az első rajtkockát, miközben Nico Rosbergnek foggal-körömmel meg kellett küzdenie a második rajtpozícióért. A Mercedesek mögött a Red Bullok, a Ferrarik és a Force Indiák zártak. Az átlagos időmérőt viszont egy eseménydúsabb futam követett. Már a rajtnál megvoltak az izgalmak azáltal, hogy az 1-es kanyarban Vettel egy balul sikerült előzési kísérletet követően előbb Verstappennek koccant neki, majd Nico Rosberget forgatta ki. A 9. körben pedig arra lehettünk figyelmesek, hogy Romain Grosjean kikötött a sóderágyban, miután a „Haas VS. fék” című produkció sokadik felvonása is lezajlott. Rosberg eközben a 17. helyről próbált átgázolni a mezőnyön – eközben a 37. körben Kimi Räikkonennel szemben az agresszivitásával kissé túllépte a szabályok által meghatározott határokat, és koccant a két fél, ami miatt Rosberg 10 másodperces időbüntetést kapott, úgyhogy a németnek még az a kihívást is teljesítenie kellett, hogy legalább 10.001 másodpercnyi előnyt kiépítsen Räikkonennel szemben. Ekkor azonban még csak nem sejthette azt, ami a 41. körben történt: Lewis Hamiltonnak ki kellett állnia a versenyből motorhiba miatt úgy, hogy vezette azt! Ez pedig azt jelentette, hogy Hamilton nulla ponttal távozik Sepangból, úgyhogy a németnek mindenképpen kell a 3. hely. A győzelem pedig így Daniel Ricciardo ölébe hullott – igaz, ez csak féligazság, ugyanis ezért a pozícióért gladiátori küzdelmet kellett vívnia csapattársával, Max Verstappennel. Az ausztrál pedig a sikert Jules Bianchi emlékének ajánlotta. Ez volt a Red Bull Racing első kettős győzelme a 2013-as Brazil Nagydíj óta. Rosberg pedig megcsinálta a kötelezőt, és egy óriási kármentéssel harmadik lett. A TOP-10 sorrendje Räikkonen, Bottas, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Button és Palmer nevével egészült ki.

Részletes beszámoló a Malajziai Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

A soron következő helyszínen, Suzukában a pontversenyt a maláj hétvégét követően 23 ponttal vezető Nico Rosberg tökéletes hétvégét produkált: mind a három szabadedzést, az időmérő edzést és a versenyt is simán megnyerte. Mögötte Max Verstappen lett a második, igaz, az utolsó előtti körben finoman szólva erősen megkérdőjelezhető módon verte vissza a rajtot brutálisan elrontó Lewis Hamilton támadását, aki így csak a harmadik helyen ért célba – de még ez az eredmény is elég volt ahhoz, hogy a Mercedes harmadjára is konstruktőri világbajnok legyen a Forma-1-ben. Japánban még Vettel, Räikkonen, Ricciardo, Pérez, Hülkenberg, Massa és Bottas tudtak ponto(ka)t szerezni.

Részletes beszámoló a Japán Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Két hét múlva az Egyesült Államokban folytatódott a világbajnoki szezon. Az első edzésen Hamilton, a másodikon Rosberg, a harmadikon pedig Verstappen futotta meg a leggyorsabb köridőt. A kvalifikáción pedig Rosberget simán verve Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót az idei 18. futamra. A Mercedes brit versenyzője pedig a futamon sem talált legyőzőre, könnyedén nyert az USA-ban, amelyet már-már a második hazájának tekint. Nico Rosberg pedig befutott másodiknak, amely a futam előtti 33 pontos előnyét elnézve bőven elegendőnek bizonyult, ugyanis ezzel a differenciával elég volt neki három második és egy harmadik hely úgy, hogy közben Hamilton mind a négy versenyt megnyeri. A dobogóra két Mercedes-pilótán kívül még a Red Bull ausztrálja, Daniel Ricciardo állhatott fel, megelőzve a ferraris Sebastian Vettelt. A hajrában Massát és Sainzot kőkeményen legyőzve Alonso az 5. lett a honfitársa és a korábbi csapattársa előtt. A pontszerző zónát Pérez, Button és Grosjean zárták.

Részletes beszámoló az Amerikai Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Amerika után pedig szünet nélkül Mexikó következett. Az első tréningen Hamilton zárt az élen a Mercedesszel, a másodikon már a ferraris Vettel bizonyult a leggyorsabbnak, a harmadikon pedig a Red Bull-pilóta Max Verstappen. A kvalifikáció pedig újból Hamilton nyerte meg, miközben Rosbergnek megint meg kellett szenvednie a második helyért. A futam már jóval mozgalmasabbra sikerült, főleg a rajttal: Hamilton csak a füvön átvágva tudta megőrizni a vezetést, miközben Verstappen és Rosberg kis híján koccantak az 1-es kanyarban, majd pár kanyarral később és hátrébb Wehrlein és Ericsson ütköztek, Sainz Jr. pedig tesztelte Alonso fűnyírási képességeit. Wehrlein összetört autója miatt a biztonsági autóra is szükség volt. Az 50. körben pedig nagyon kemény csata bontakozott ki Rosberg és Verstappen között, miután Sainz Jr. néhány másodperc erejéig feltartotta a németet – a hollandnak volt is egy előzési próbálkozása, de túlcsúszott, így Rosberg vissza tudott jönni elé. A futam végén Hülkenberg és Räikkonen akasztottak a bajuszt, illetve ekkor zajlott le a hírhedt Vettel – Verstappen – Ricciardo affér. Eközben a Mercedes szép csendben kettős győzelmet aratott Hamiltonnal és Rosberggel. Végül Ricciardo lett a harmadik, Verstappen és Vettel előtt. Ponto(ka)t szerzett még Räikkonen, Hülkenberg, Bottas, Massa és Pérez.

Részletes beszámoló a Mexikói Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

2016 utolsó előtti tánca pedig Brazíliáé volt. A pénteki napot Lewis Hamilton uralta, majd szombaton a harmadik szabadedzés erejéig, viszont az időmérőn újból a brit pilóta oldalán volt a labda, és megszerezte a pole pozíciót a német ellenfelet megelőzve. Másnap viszont már korántsem volt olyan szép az időjárás, a délelőtt folyamán ugyanis komoly mennyiségű eső hullt le a pályára, így a Brazil Nagydíj csak csúszással és biztonsági autós rajttal kezdődött meg. Igaz, az első balesetre még a rajtig sem kellett várni, ugyanis Romain Grosjean már a rajtrácsra kivezető körön lezúzta a Haas-Ferrariját. A zúzda pedig csak folytatódott a futam folyamán, a balesetezők névsora a következő nevekből áll: Ericcson, Räikkonen, Kvyat és Magnussen, Massa – mindannyian a célegyenesben buktak. A futam utolsó etapjában pedig annak lehettünk szemtanúi, ahogyan Max Verstappen a vízen járva zárkózott fel a 16. helyről a harmadikra, valamelyest kompenzálva azt a hátrányt, amely a Red Bull stratégiai bakija miatt gyűlt össze. A valamivel több, mint 3 órásra sikeredő futamot Lewis Hamilton nyerte meg Nico Rosberget megelőzve – így a két mercedeses közti különbség 12 pontosra olvadt a szezonzáró előtt, az előny pedig a német pilóta oldalán. Mögöttük Verstappen lett a harmadik, megelőzve Pérezt és Vettelt. A pontszerzők névsora Sainz Jr.-ral, Hülkenberggel, Ricciardóval, Nasr-vel és Alonsóval egészült ki. A 9. helyen végző Nasr-t pedig külön ki kell emelni, ugyanis a brazil pilóta ezzel a Sauber idei első és egyetlen pontjait szerezte meg, ezzel megelőzve a Manort a konstruktőri bajnokságban a 10. helyért.

Részletes beszámoló a Brazil Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

2016_abu_dhabi_gp_race_133.JPG

A Brazil Nagydíj után két héttel pedig megrendezésre került a 2016-os Forma-1-szezon utolsó, 21. versenyhétvégéje az Egyesült Arab Emirátusokban található Yas Marina Circuit pályán. A pénteki napon mindkét edzést Lewis Hamilton zárta az élen, majd a harmadik gyakorláson Sebastian Vettelé lett a leggyorsabb kör. A kvalifikáción a Mercedes britje fölényes győzelmet aratott Nico Rosberggel szemben. A futamon aztán minden tőle telhetőt megpróbált megtenni Lewis Hamilton annak érdekében, hogy feltartsa annyira Nico Rosberget, hogy felzárkózzon a németre a mögöttük haladó Verstappen – Vettel duó, ugyanis a brit tudta jól, hogy ha világbajnok akar lenni, akkor mindenképpen nyernie kell, ráadásul Rosberg sem végezhet a 4. helynél előrébb. Végül a brit cseles mesterkedése nem lett eredményes, ugyanis hiába nyert Abu Dhabiban, Rosberg egy 2. hellyel megszerezte pályafutása első (és egyetlen) világbajnoki címét! A két mercedeses mögött Vettel és Verstappen értek célba – az első négy helyezett 1.7 másodpercen belül zárt. Az 5. helytől lefelé így alakult a TOP-10 sorrendje: Ricciardo, Räikkonen, Hülkenberg, Pérez, Massa és Alonso.

Részletes beszámoló az Abu Dhabi Nagydíj időmérő edzéséről ITT, és a versenyéről ITT.

Amikor pedig már azt hittük, hogy téli álomra vonul a Forma-1 világa, akkor Nico Rosberg 2016. december 2-án alaposan felkavarta az állóvizet azzal, hogy bejelentette a sportágtól való visszavonulását.

Statisztikák röviden

A pontállás alakulása Rosberg és Hamilton között

Az egyéni bajnokság végeredménye

  1. Rosberg (Mercedes) - 385 pont
  2. Hamilton (Mercedes) - 380 pont
  3. Ricciardo (Red Bull) - 256 pont
  4. Vettel (Ferrari) - 212 pont
  5. Verstappen (Red Bull) - 204 pont
  6. Räikkonen (Ferrari) - 186 pont
  7. Pérez (Force India) - 101 pont
  8. Bottas (Williams) - 85 pont
  9. Hülkenberg (Force India) - 72 pont
  10. Alonso (McLaren) - 54 pont
  11. Massa (Williams) - 53 pont
  12. Sainz Jr. (Toro Rosso) - 46 pont
  13. Grosjean (Haas) - 29 pont
  14. Kvyat (Toro Rosso) - 25 pont
  15. Button (McLaren) - 21 pont
  16. Magnussen (Renault) - 7 pont
  17. Nasr (Sauber) - 2 pont
  18. Palmer (Renault) - 1 pont
  19. Wehrlein (Manor) - 1 pont
  20. Vandoorne (McLaren) - 1 pont
  21. Gutiérrez (Haas) - 0 pont
  22. Ericsson (Sauber) - 0 pont
  23. Ocon (Manor) - 0 pont
  24. Haryanto (Manor) - 0 pont

A konstruktőri bajnokság végeredménye

  1. Mercedes - 765 pont
  2. Red Bull - 468 pont
  3. Ferrari - 398 pont
  4. Force India - 173 pont
  5. Williams - 138 pont
  6. McLaren - 76 pont
  7. Toro Rosso - 63 pont
  8. Haas - 29 pont
  9. Renault - 8 pont
  10. Sauber - 2 pont
  11. Manor - 1 pont

A futamgyőzelmek száma 2016-ban 

A pole pozíciók száma 2016-ban

A leggyorsabb körök száma 2016-ban

A Nap Versenyzője

Mint ismeretes, az idei évtől kezdve a szurkolók megszavazhatják a futam után/közben azt, hogy kit vélnek az adott verseny legjobbjának. Az idei évben e téren Max Verstappen remekelt - a holland nyolc alkalommal nyert el ezt az elismerést. Őt Vettel követi a sorban 3 győzelemmel, valamint Grosjean és Pérez 2-2-vel.

 

Következő cikkünk pedig majd a szezon kiértékeléséről fog szólni.

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9112070837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása