Lewis Hamilton remek stratégiával nyert Kanadában, immár ötödik alkalommal. A Mercedes britje mögött a pazarul rajtoló ferraris Sebastian Vettel lett a második, Valtteri Bottas pedig a Williams idei első dobogóját szerezte meg. Volt egy kis kakaskodás a két ezüst nyíl között az egyes kanyarban, amely után Rosberg csak ötödik lett.
Lewis Hamilton ötödjére tudott győzni a montreali Circuit Gilles Villeneuve pályán, miután a brit egykiállásos stratégiája jelesre vizsgázott a 70 körös futamon, a kissé elbaltázott rajtot követően.
"Lebegj, mint a lepke és csípj, mint a méh! - ezt a győzelmet Alinak ajánlom" - mondta a csapatrádión Hamilton a levezető körén, a brit idei második győzelmet Muhammad Ali világhírű bokszolónak ajánlotta, aki június 3-án hunyt el 74 évesen.
A startnál Vettel rakétaként lőtt ki, és a két Mercedest faképnél hagyva vette az első helyet az első kanyarig, azonban a Ferrari alternatív stratégiája nem bizonyult kifizetődőnek, miszerint a virtuális SC-nél való kerékcserét beiktatva átállnak két kiállásra.
Habár a verseny utolsó szakaszában Vettelnek jelentősen frissebbek voltak a gumijai, azonban nem tudott közel kerülni Hamiltonhoz.
Valtteri Bottas pedig váratlanul állhatott fel a pódium legalsó fokára, ezzel megszerezve a Williams Martini Racing idei első dobogós helyezését. A grove-i istálló sikerének a kulcsa is az egykiállásos taktika volt, amit a finn Bottas vetélytársai nem mertek meghúzni.
A világbajnoki pontversenyt vezető Nico Rosbergnek Monaco után egy újabb nehéz futama volt, miután a rajt utáni az egyes kanyarban Hamilton kitessékelte őt a pályáról. Ekkor a német visszaesett a 10. helyre, ráadásul a verseny közben elszenvedett jobb hátsó lassú defektet, valamint az autó túlmelegedése miatt csak részben tudta abszolválni a kármentést, ötödik lett, a holland Max Verstappen mögött. Noha az utolsó előtti kör végén, az utolsó sikánnál megpróbálta maga mögé utasítani a Red Bull tinipilótáját, ám a Mercedes bal hátsó kerekével a német megcsípte a fű szélét és megforgott. Így az előnye 9 pontra fogyatkozott.
A VERSENY TÖRTÉNETE
A verseny előtti szitálások ellenére száraz időjárási körülmények vártak a mezőnyt, minden pilóta kivétel nélkül slickeken rajtolt el.
A Mercedesek az első sorból nem rugaszkodtak el valami jól a piros lámpák elalvását követően, azonban Sebastian Vettel rakétaként lőtt ki a 3. rajtkockából, és az egyes kanyarban már a tűzpiros-fehér Ferrari állt az élen. A német négyszeres világbajnok mögött a két Mercedes egymás torkának esett, Hamilton és Rosberg kerekei össze is értek az 1-es kanyar kijáratán, a németnek át is kellett vágnia a második kanyart, végül Ricciardo elé tért vissza, s egy picit fel is tartotta az ausztrált, olyannyira, hogy a Red Bullok között helycsere történt Verstappen javára.
Vettel vezetett Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Raikkonen és Bottas előtt. Rosberg pedig az első kör végére már csak a kilencedik helyen autózott, miután még Nico Hülkenberg is megelőzte őt a Force India Mercedesszel.
Ahogyan tette azt a Red Bull-nál töltött fénykorában, most úgy lógott meg a mezőnytől a Ferrarival Sebastian Vettel az első körökben. Az elején a Ferrari németje olyannyira keményen nyomta, hogy rövidesen Hamiltont kiszorította az 1 másodperces DRS-távolságból. A 10. körben már 1,3 másodperc volt az előnye.
A harmadik helyen autózó Verstappen hátránya ekkorra már 7 másodperc volt, s miután a mögötte haladó ausztrál csapattárs, Daniel Ricciardo gyorsabb volt a holland fenegyereknél, a Red Bull finoman jelezte rádión a barcelonai győztesnek, hogy ne tartsa fel a háromszoros futamgyőztes csapattársat.
LAP 11/70: Jenson Button's race ends early as he suffers engine trouble #CanadianGP pic.twitter.com/KEtdYB2Ytw
— Formula 1 (@F1) 2016. június 12.
Vettel váratlanul korán, a 12. körben látogatta meg első ízben a szerelőit, a virtuális biztonsági autós fázisra reagálva, amely Jenson Button megállása miatt lépett életbe - a brit McLarenjében a futamok óta használatban lévő Honda-motor nyekkent meg. Vettel a negyedik helyre tért vissza a Red Bullok mögé, s a másik Ferrarival Raikkonen is megejtette a bokszkiállását.
Vettel rövidesen el is kapta a viseltes ultralágyakon vitézkedő Daniel Ricciardo grabancát, majd a 10-es kanyarban, a hajtűben a nagy fékezéssel meg is előzte.
Nem sokkal később a Ferrari németje a második helyen autózó Verstappenre is kivetette a halászhálóját, és a DRS-zónában könnyedén megelőzte. Vettel a versenyen ezen szakaszában pokoli jó tempót diktált a szuperlágyakon, így nem véletlen az, hogy Hamilton depózása után tisztes, 13 másodperces előnnyel vette vissza az első pozíciót, igaz, ehhez hozzájárult Lewis Hamilton hibája, melyet a hajtűkanyarban követett el.
A 28. körben azonban Hamilton elkezdett felzárkózni, ahogyan Vettel a lekörözöttekkel bíbelődött. A német a futam egy pontján ki is akadt a nála jelentősen lassabb pilótákra a rádión: "Szedjétek ki az utamból ezt a forgalmat!". A 30. körben például 1,2 másodpercet veszített Vettel Hamiltonnal szemben.
Féltávnál, a 35. körben Vettel előnye Hamiltonhoz képest 10,1 másodperc volt.
Hamilton ezután megfutotta a leggyorsabb kört, 1,2 másodpercet adva Vettelnek, aki nem sokkal később, a 37. körben kijött a bokszba a lágy abroncsokért.
7,4 másodperces hátránnyal a második helyen tért vissza a pályára a Ferrari német versenyzője. Vettel a 13 körrel frissebb gumikon elkezdte lopni a távolságot Hamiltonnal szemben, a 41. körben már csak 6,5 másodperc volt a lemaradása.
Valamivel később a négyszeres világbajnok a lekörözött Romain Grosjeanra akadt ki, aki majdnem rácsukta az ajtót Vettelre, amikor a német éppen próbálta lekörözni a franciát a sikánban. "Ó, anyám! Mi a pokol folyik itt?" - mondta Vettel csapatrádión.
Az utolsó etapban Hamilton és Vettel között nagyjából 5-6 másodperc volt a különbség, azonban a német háromszor is elrontotta az utolsó sikánt, így esélye sem volt arra, hogy közelebb érjen az első helyezetthez.
CSATA AZ UTOLSÓ DOBOGÓS HELYÉRT
Verstappen a 21. körben jött ki a depóba lágy gumikért, s a pályán Raikkonen elé tért vissza. Egy körrel később Ricciardo is kijött a sárga oldalfalú Pirellikért, ám az ausztrál csak az egy kiálláson lévő Raikkonen mögé tudott visszatérni.
Mindeközben Raikkonen és a Ferrari között lezajlott egy érdekes párbeszéd a csapatrádión:
- Ferrari: "Nyugodj le!"
- Raikkonen: "Nem tudok lehiggadni, éppen megpróbálom magam mögött tartani őt (Ricciardót - szerk.)."
Végül Raikkonennek is ki kellett jönnie a 34. körben lágy gumikért, elengedve Ricciardót, aki Verstappen mögött tétlenül vonatozva 6 másodpercet bukott el. Nem sokkal később megkapta a nyakába Bottast és az agresszíven felzárkózó Rosberget.
Féltáv után valamivel Ricciardo kiegyenesítette a sikánt, ami miatt Bottasszal szemben veszített egy pozíciót.
A 39. körben Nico Rosberg a DRS-sel meg is előzte Ricciardót, aki ezután kijött a depóban, ugyanis elkockásodtak a gumijai, így újabb lágy szettre volt szüksége. Ráadásul még a kerékcsere sem volt tökéletes, így pedig a 7. helyig esett vissza.
Verstappen 23 körrel a leintés előtt váltott ultralágy gumikra, ekkor a holland az 5. helyre esett vissza, ekkor szabad volt a versenyzés Bottas és Rosberg között a 3. helyért. Azonban Rosberg támadásai meglehetősen komplikáltak voltak a műszerfali kijelzőjén megjelent figyelmeztetések által, amelyek a mérnöke szerint "valósak voltak".
18 körrel a vége előtt egy jobb hátsó lassú defekt révén Rosberg tulajdonképpen minden esélyét elveszítette a dobogós helyet illetően, sőt, a kiállása után csak a 7. helyen autózott.
Valtteri Bottasé lett végül a harmadik hely, mellyel pályafutása kilencedik dobogós helyezését szerezte meg Forma-1-es pályafutása során.
ROSBERG KÁRMENTÉSE
A 2. kör elejére Rosberg a 10. helyre esett vissza, ezután a harmadik körben a DRS segítségével a hátsó egyenesben könnyen előzte meg Fernando Alonso McLarenjét. Miután a német is lecsekkolta a sikán bukóterét, megelőzte Hülkenberget a hetedik helyért, miután a depózó Raikkonen kijött előlük.
Rosberg a 22. körben látogatta meg szerelőit, akik lágy abroncsokat helyeztek fel a Mercedesére, és nyolcadikként tért vissza, azonban nemsokára megelőzte Perezt, aki már a rajt óta nyüstölte a lágy keverékű Pirelliket.
A lágyakon hamar levadászta Massát és Ricciardót, ám diadalmenetének a lassú defekt vetett véget.
Amikor már csak 15 kör volt hátra Rosberg megelőzte Ricciardót ezzel letaszítva a nem túl boldog ausztrált a hetedik helyre. Rosberg valamivel később Raikkonent is levadászta.
LAP 70/70: ROS attacks VES for a final time and spins
— Formula 1 (@F1) 2016. június 12.
He recovers though to retain P5 #CanadianGP pic.twitter.com/BVgFRN4wB9
Rosberg Verstappen nyomába eredve körönként egy másodpercet hozott az élmenőkön, az utolsó körökre a német utol is érte a hollandot, de Verstappen zseniálisan védekezett. Rosberg még az utolsó előtti körben az utolsó sikánnál is megpróbálta megelőzni Verstappent, ám a Mercedes bal hátsó kereke megcsípte a füvet, így a német keresztbe állt, és meg kellett, hogy elégedjen az ötödik hellyel.
CSATÁK AZ UTOLSÓ PONTOKÉRT
Raikkonen és Ricciardo mögött a nyolcadik helyen ért célba a Force India németje, Nico Hülkenberg, akinek ezúttal egy nyugodt versenye volt. A németet a 20. helyről startoló Carlos Sainz Jr. követte a 9. helyen az utolsó pontot elcsípő Sergio Perez (Force India) előtt.
Fernando Alonso esélye a pontszerezésre akkor úszott el, amikor a csapata produkált egy botrányosan lassú, nyolc másodperces kerékcserét, melynek köszönhetően csak a két Toro Rosso, valamint a haasos Grosjean mögé tudott visszajönni, aki a 10. körben megelőzte csapattársát, Esteban Gutiérrezt a 12. helyért.
Daniil Kvyat lett végül a 12. a Toro Rossóval, megelőzve Gutiérrezt, Grosjeant és a sauberes Marcus Ericssont.
A harmadik szabadedzésen elszenvedett balesete után a depóból rajtoló Kevin Magnussen már az első körben elkövetett egy kisebb rosszaságot, amikor a 3-as kanyarban megforgatta Nasr Sauberjét. Végül a dán a 16. pozícióban zárt, mögötte Wehrlein (Manor), Nasr (Sauber) és Haryanto (Manor) fejezte be a futamot a 17-18-19. helyeken.
HÁROM KIESÉS
A szuperlágyakon rajtoló Button volt a futam első kiesője, a brit a 11. körben esett ki motorproblémával, konkrétan a Honda-motor lángra is kapott. "Elszállt a motor, srácok. Csak eldurrant. Sok a füst és a szikra." - jelezte rádión a 2009-es világbajnok.
A Renault britje, Jolyon Palmer volt a következő pilóta, aki kiállni kényszerült. Palmer kiesésére a 16. körben került sor, az ok pedig vízfolyás volt. A 35. körben pedig Felipe Massa is kiesett, miután túlmelegedett a Mercedes-motor a Williamsében.
NÉHÁNY ÉRDEKESSÉG
- Lewis Hamilton az ötödik győzelmét szerezte meg a Kanadai Nagydíjon, amely a mezőnyben etalonnak számít, azonban az abszolút rekord Michael Schumacher nevéhez fűződik, 7 győzelemmel.
- Nico Rosberg 1:15.599-es körével idén harmadjára szerezte meg a "DHL Fastest Lap Award" díjat.
- Hamilton az örökranglistán a mai győzelmével együtt 45 futamgyőzelmet számlál a harmadik helyen - már csak hatszor kell nyernie ahhoz, hogy beérje a négyszeres világbajnok Alain Prostot.
- Az örökranglistán pedig Sebastian Vettel és Lewis Hamilton egyenlítettek, már ami a pontokat illeti. A brit és a német is eddig 1974 világbajnoki egységet gyűjtött össze pályafutása során.
A futam végeredménye:
Így áll az egyéni pontverseny első tíz helyezettje 7 futam után:
A folytatásra ezúttal csak egy hetet kell várni - ekkor a mezőny Baku utcáin fog megmérkőzni.
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.