F1: Egy döntés, amivel talán mindenki jól járt a Red Bullnál?

Benne volt a pakliban, hogy három lelkileg roncsolódott versenyző lesz a Red Bull 2019-es mérlege – ehelyett az energiaitalgyártó-vállalat előnyére tudta fordítani az idényközi drasztikus változtatást. Így is felmerülnek azonban olyan gondolatok, amelyek alapján megkérdőjelezhető a Red Bull szisztémája. Elemzés és vélemény.

ap-227dk9x111w11_news_1.jpg

Kétségtelen, hogy a Red Bull versenyzőprogramja sosem volt egy léleksimogató – és nem is lesz az –, mindig is eredménycentrikus hozzáállásáról volt híres/hírhedt, ami miatt sokak pályafutása kanyarodott el másfelé az elmúlt évtizedben. Hasonló szellemben született meg az a döntés Milton Keynesben a nyáron, hogy a Forma-1-es Belga Nagydíjtól Pierre Gasly és az újonc Alexander Albon cseréljenek helyet – igaz, azzal a ténnyel nehéz is vitába szállni, hogy a francia teljesítménye valóban csapnivaló volt, ami egy élcsapat versenyzőjéhez nem méltó.

A bejelentés idején – joggal – voltak olyan zúgolódások, hogy ezzel a húzásával (is) saját maga alatt vágja a fát a Red Bull. Az idényközi változtatásnak ugyanis megvolt azon kockázata, hogy a szezon végére – Max Verstappent kivéve – csupa kiégett versenyző marad az energiaitalgyártó kötelekében. Végül nem így történt, legalábbis nem egészen.

Megérte-e a csere? Ha a nyers statisztikákat nézzük, biztos, hogy nem.

A szezon első tizenkét versenyén Verstappen 181 pontot szerzett, vagyis futamonként 15,08 egységet. Ez a szám Gasly esetében ennek a harmada (5,28) volt, míg a Toro Rosso akkori párosa, Albon és Danyiil Kvjat 1,33, illetve 2,25 pontot szállították átlagosan egy-egy versenyen. Ezen a mutatón csak az élcsapathoz került Albon tudott javítani, ő azonban annyira, hogy az utóbbi nyolc futamon – még az önhibán kívüli interlagosi nullázása ellenére is – egálban volt Verstappennel, mindketten 79 pontot szereztek a Red Bullnak, ami versenyenként 9,875 egységet jelent.

rb-tr_tablazat.jpg

Meg kell jegyezni azonban, hogy Verstappen nem azért rontott egy harmaddal a futamonkénti átlagán, mert nem találta volna önmagát, hanem egyszerűen egy peches sorozata. Belgiumban már a rajtnál ütközött az alfás Kimi Räikkönennel, a monzai hétvégén egy motorhiba húzta keresztül a számításait, Japánban pedig Charles Leclerc manővere miatt esett ki, míg Mexikóban a saját meggondolatlanságából fakadóan, Valtteri Bottasszal koccanva veszített újabb értékes pontokat. Ezen a négy versenyen összesen szerzett 12 pontot a holland, tehát hármat futamonként – ha ezeket kivesszük a képből, akkor a másik négy futamon 16,75-ös átlagot hozott (persze a „ha”-val kezdődő mondatoknak nincs értelme, mint azt tudjuk, de ha már statisztikáról (is) van szó, ássunk a dolgok mélyére).

Amennyiben viszont elvonatkoztatunk a statisztikáktól, vagyis pontosabban más szemmel nézzük azokat, kijelenthető, hogy talán nem nyúlt annyira mellé a Red Bull. A Milton Keynes-i gárdának az összetett harmadik hely nyilván nem volt veszélyben, akkora a középcsapatok lemaradása – innen nézve tehát nem vállaltak eszméletlen nagy rizikót Helmut Markóék. Gasly 5,25-ös és Albon 9,875-ös futamátlaga viszont önmagáért beszél. Ha a francia is hozta volna Albon szintjét az első tizenkét versenyen, körülbelül 120 pontot kellett, sőt illett is volna szereznie – és azért 60 pont nem az a különbség, ami egy élcsapat részéről elhanyagolható lenne, főleg amennyiben komolyabb célokat tűz ki maga elé, mint a biztos bronzérem.

ap-227efpq1w2111_hires_jpeg_24bit_rgb_news.jpg

Arról szó sincs, hogy ne lett volna veszélytelen vállalkozás az, amibe a Red Bull belevágott. Sőt, könnyen megeshetett volna, hogy Albon is beleroppan a nyomásba – ehhez képest a thai-brit pilóta már az első versenyén, Belgiumban egész jól felvette a ritmust: annak ellenére, hogy motorcsere miatt csak a 17. helyről indulhatott, ötödikként intette le a kockás zászlót. A Brazil Nagydíjig minden versenyt a legjobb hat között zárt – Oroszországban megismételte a spái felzárkózós bravúrt, Szuzukában ráadásul negyedik lett –, vagyis hozta azt a szintet, amit anno Gaslytól is várt (volna) a Red Bull.

Brazíliában aztán eljött a pillanat, amikor Albonnak reális esélye volt a dobogóra, és a teljesítménye alapján egy második hely benne volt a pakliban – csak az utolsó előtti körben Lewis Hamilton elütötte ennek lehetőségétől a korábbi pályafutása során a hadak útját is megjárt újoncot, aki már ezt megelőzően kiérdemelte a szerződéshosszabbítást. Ehhez képest érdekes, hogy időmérő edzéseken ugyanúgy kikap Verstappentől, mint Gasly – a thai-brittel szemben a holland 8–0-ra vezet, igaz, a francia is csak egy, Verstappen szempontjából balszerencsés piros zászlónak köszönhetően tudott szépíteni 11–1-re.

Verstappen teljesítménye a nyári szünet utáni megingása ellenére nem szorul részletesebb boncolgatásra – az utóbbi hétvégéken újra megmutatta, hogy ki tudja hozni magából az állatot; Interlagosban a kaotikus körülmények között helytállva (és egy édesanya hathatós segítségével) győzött, csakúgy mint az esőáztatta Német Nagydíjon –, Gaslyé és Kvjaté azonban már annál inkább.

ap-227crrjfd1w11_news.jpg

Bármennyire is furcsán hangzik, Gasly otthonosabban érzi magát egy középcsapat autójában, mint egy élcsapatéban – a francia maga is elismerte, hogy a Red Bullnál csak 80%-ot tudott kihozni magából. Ennek alapján pedig meggyőződésem, hogy a Red Bull-os Gasly nem tudott volna dobogóra állni. Ennek ellenére Christian Hornerék vörös posztóként lebegtetik a szeme előtt annak lehetőséget, hogy még visszatérhet a Red Bullhoz.

A motivációt illetően egyáltalán nem rossz az elgondolás. A motiváció, ami az utóbbi versenyeken érezhetően hiányzik Kvjatból. Ezt mi sem mutatja jobban annál, hogy a spái 7. helye óta összesen két pont szerzett – a nyári szünet óta a futamonkénti pontátlaga 1, azaz egy pont, a Red Bull-pilóták közül övé a messze legalacsonyabb –, ellenben Mexikóban és Amerikában is egy-egy, a Torpedó-korszakot idéző manőverrel dobott el magától értékes pontokat az utolsó körben. Sokan a németországi 3. helye után követelték, hogy ő váltsa Gaslyt a Red Bullnál, a formaromlás alapján arra lehet következtetni, hogy ő is elhitte, hogy tényleg megkaphatja a második esélyt…

Verstappen, Albon és Gasly hasonló folytatás esetén nyugodtak lehetnek. Verstappen eleve jól megy, ráadásul most már Albon személyében egy olyan csapattársra lelhet, aki tovább hajtja előre, Gasly pedig úgy találhat magára a Toro Rossónál, mint tette azt az év elején Kvjat a partvonalon kívül töltött szezont követően. Hogy mi lesz az orosszal? Ez talán a legkevésbé megválaszolható kérdés a Red Bull egyébként is kacifántos képletében.

ap-21uxm9f2d1w11_news_1.jpg

Egy probléma hiszen mégis van az elgondolással: a Toro Rosso elveszítette azt a mivoltját, amiért alapította anno a Red Bull. Ez pedig a fiatal versenyzők kiképzése volt – és ennek megfelelően működött egészen a Kvjat-korszakig. Manapság azonban már sokkal inkább hasonlít egy „lélekújraépítő” (sokkal inkább demotiváló) vagy szankcionáló intézetre. Egy „palántanevelőnek” nevezett csapatban semmi keresnivalója nem lenne olyan versenyzőnek, aki megjárta a Red Bullt – ez viszont elmondható a jelenlegi párosról. (Minek nevezzelek, Toro Rosso?)

Ennek hátterében egy másik probléma bújik meg: a Red Bull az utóbbi években két kézzel szórja ki azokat az ifjoncokat, akiken a megingás legapróbb jelét megneszelik.

A legütőképesebb padavan jelenleg Jüri Vips, aki idén negyedik lett a Forma-3-ban – az észt jövőjét egészen biztos, hogy az dönti el, hogyan teljesít 2020-ban. Legyen szó akár Forma-2-ről, akár Super Formuláról – utóbbiba Dan Ticktumnak és a McLaren IndyCar-csapatánál kikötött Patricio O’Wardnak is beletört a bicskája… Fel van adva tehát a lecke Vipsnek és a Red Bullnak is, ugyanis ha kettejük együttműködése is zátonyra fut, Milton Keynesben egyáltalán nem marad majd olyan versenyző, akit rövid időn belül be lehet dobni a mély vízbe. És akkor a Toro Rosso – 2020-as nevén: Alpha Taurile is húzhatja a rolót.

ap-21uxktxbw1w11_news.jpg

Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8915324562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása