F1 - KVYAT FERRARIS TAPASZTALATAIBÓL PROFITÁLNA A TORO ROSSO

ap-1ygcqpymd1w11_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

Bő egy év kihagyás után tért vissza a Forma-1-be Daniil Kvyat, aki – sokakat meglepve – harmadjára is szerencsét próbál a Red Bull fiókcsapatával, a Toro Rossóval. Az olasz csapat arra bazírozik, hogy hasznot húz az orosz Ferrarinál szerzett ismereteiből – csak kérdés, hogy a múltbéli történések fényében mennyire fair ilyen kijelentésekkel vagdalkozni?

ap-1yfunnynw1w11_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

Daniil Kvyat GP3-as bajnoki címe megszerzése után, 2014-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Toro Rosso színeiben, ám Sebastian Vettel Ferrarihoz való távozásának köszönhetően egy évvel később már a Red Bull alakulatát erősítette Daniel Ricciardo oldalán. Az összetett pontversenyben az orosz versenyző első nekifutásra legyűrte az előző szezon után a nagy Vettel-verőnek kikiáltott Ricciardót, azonban a következő év nem indult valami jól a számára.

2016-ban többször is bajba keveredett, előbb Kínában, majd a hazai versenyén, az Orosz Nagydíjon rakta fel az i-re a pontot, amikor a rajt után többször is összeakadt Vettellel. Ezen incidensekkel majdnemhogy véglegesen ráragadt az „Orosz Torpedó” becenév, azonban komolyabb következményekkel is szembe kellett néznie Kvyatnak: visszaküldték a Toro Rossóhoz, miközben a helyét a Red Bull akkori újdonsült üdvöskéje, Max Verstappen kapta meg, aki aztán Barcelonában kapásból győzelemre is vitte a Milton Keynes-i együttest.

Noha a Red Bull azt sugallotta a nyilvánosság felé, hogy azzal a szándékkal fokozták vissza Kvyatot, hogy megerősödjön mentálisan, az orosz nagyon komoly hullámvölgyeken, sőt, valóságos mélyrepülésen ment keresztül. A 2017-es szezon második felében már nem is volt maradása a faenzai alakulatnál, s miután Carlos Sainz idő előtt átvehette Jolyon Palmer helyét a Renault gyári csapatánál, teljes vérfrissítésen ment keresztül a Toro Rosso felállása, ami által Pierre Gasly és Brendon Hartley lehetőséget kaphattak.

A 2018-as szezonra nem is talált magának ülést a mezőnyben a kiebrudalt orosz, így végül a Ferrarinál kötött ki szimulátoros fejlesztőversenyzőként. Majd ősszel, mint derült égből a villámcsapás, jött a bejelentés, hogy 2019-től Kvyat újra a Toro Rosso színeiben bukkan fel a Forma-1-ben, megkezdve egy harmadik korszakot is az olaszokkal.

Mindezt annak ellenére, hogy a Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko az orosz pilóta két évvel ezelőtti menesztésekor eléggé határozottan leszögezte, hogy „Kvyat már nem fog visszatérni újra. Már nem hiszünk benne, hogy képes hosszú távú formajavulásra. Gasly és Hartley fogják befejezni a szezont, utána majd meglátjuk, mi lesz”.

ap-1ygcqq67s1w11_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

De akkor mégis mi vezetett ahhoz, hogy Kvyat kapott egy harmadik esélyt is? Röviden ezt annyival lehetne indokolni, hogy így hozták a körülmények. Ugyanis a Toro Rosso nem volt megelégedve Hartley szolgálataival, így év végén ki is tették a szűrét, aminek kapcsán az új-zélandi azóta elhintette, hogy ez szinte már a 2018-as Monacói Nagydíj óta tervben volt, míg Pierre Gasly-t előléptették a Red Bullhoz, Verstappen mellé.

Úgy is mondhatnánk, hogy a Red Bullnak muszáj volt meglépnie Gasly előléptetését. Mégpedig amiatt, mert Daniel Ricciardo nem sokkal azelőtt, hogy az energiaitalos élcsapattal aláírta volna a kontraktus meghosszabbítását, úgy döntött, hogy pályafutását a Renault-nál folytatja. A Red Bull repertoárjában maradt juniorok pedig javarészt túlságosan fiatalok az F1-hez – ez alól egyedül Daniel Ticktum jelentett volna kivételt, azonban a Forma-3-as Európa-bajnokságot a második helyen, Mick Schumacher mögött záró britnek nem volt elegendő pontja ahhoz, hogy szuperlicenszre tegyen szert.

A brit pilóta pedig azóta sem tudta gyarapítani szuperlicensz-egységeit, miután balul sültek el a dolgok a számára a többek között Keszthelyi Vivient is a soraiban tudó ázsiai Forma-3-as bajnokság téli szériájában – annyira, hogy a három fordulóból álló megmérettetés harmadik felvonására már el sem utazott. A folytatásban majd a japán Super Formulában próbál szerencsét.

A szorult helyzetet pedig mi sem mutatja jobban, hogy az elmúlt másfél évben a Toro Rosso két olyan versenyzőt is alkalmazott, akiket a Red Bull már évekkel ezelőtt kirúgott a pilótanevelő programjából – az egyik Hartley, aki azóta nyert két endurance-világbajnoki címet és egy Le Mans-i 24 órást, a másik pedig Kvyat jelenlegi csapattársa, Alexander Albon – akit egyébként a Nissan e.dams Formula-E-csapatával kötött szerződéséből rángattak ki –, akinek 2012-től fogva önerőből kellett megoldania azt, hogy folytathassa versenyzői pályafutását. A thai 2017-re a Forma-2-ig tudta felküzdeni magát, egy év múlva viszont már könyörögnie kellett a DAMS-nál, hogy biztosítsanak neki ülést a 2018-as idényre annak ellenére, hogy nincs mögötte anyagi támogatás. Ennek ellenére 3. lett a pontversenyben, a folytatást pedig már mindannyian ismerjük – épp a minap dicsérte fennhangon Albont a Toro Rosso helyettes technikai igazgatója, Jody Egginton.

ap-1ygf4ms1w2111_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

Főszerepben ismét Egginton, aki egy, az F1i.com által idézett interjúban azt nyilatkozta, hogy „amikor egy versenyző hosszabb idő után visszatér, azt új tapasztalatokkal és nézetekkel teszi meg. Dany esetében a távollét azt is jelentette, hogy volt ideje átértékelnie bizonyos dolgokat, amikre már igazán tud összpontosítani. Kifejezetten motivált, és nagyon is jól végzi a munkáját”.

„Sok időt töltött a Ferrari szimulátorában, ami számunkra előnyt fog jelenteni” – tette hozzá a szakember, eléggé egyértelmű utalást téve arra, hogy a Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen alkotta duó oldalán szerzett ismeretek idén nem csak Kvyat, hanem a komplett csapat hasznára is válhat. – „Nagyon hasznosak a visszajelzései, mert a korábbi, velünk töltött éveiből jó viszonyítási alapokkal rendelkezik.”

„Kvyat jó munkát fog végezni, amennyiben a számításainknak megfelelően jól fog muzsikálni az autó. Most már mindnyájan tudjuk, hogy Daniil Kvyat egy kiemelkedő képességekkel megáldott versenyző, és ezt a múltban meg is mutatta. Aztán átment a Red Bullhoz, ahol szerintem számára túlságosan gyorsan zajlottak a történések. Később visszatért hozzánk, de problémák voltak az autónkkal azokban az időkben, így nem voltunk versenyképesek. Utána egy évet a Ferrari szimulátorában töltött el, ahol lehetősége adódott arra, hogy sokat tanuljon és még érettebbé váljon, most pedig visszatért” – mondta Kvyat kapcsán a Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost. – „Sokkal érettebb és természetesen sokkal nyugodtabb is. Ha pedig egyszer az autó is összeáll, ott lesz a szeren.”

ap-1yfv41ez11w11_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

Éjszakába nyúlóan lehetne még szemezgetni az évekkel ezelőtti nyilatkozatokból, hogy aztán most összehasonlítsuk a mostaniakkal, de – most függetlenül attól, hogy ki nyilatkozta a Red Bull, illetve a Toro Rosso részéről – eléggé komoly ellentmondás található a „Kvyat nem fog visszatérni újra. Már nem hiszünk benne, hogy képes hosszú távú formajavulásra” és a „most már mindnyájan tudjuk, hogy Daniil Kvyat egy kiemelkedő képességekkel megáldott versenyző” között.

Mindennek tudatában pedig sokak számára nem tűnhet túlságosan sportszerűnek az, hogy ferraris ismeretek után áhítozik a csapat. Ellenben kiváló alapot biztosít különböző összeesküvés-elméletek kreálásához az erre fogékonyak számára.

Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr7714652061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása