A koronavírus-világjárvány hozadékaként több változást is bejelentettek a Formula–1-ben, miközben már terítéken van a gyárbezárások meghosszabbítása, illetve az új szabálycsomag újabb halasztása.
Miután a koronavírus miatt nyolc fordulót is halasztani vagy – adott esetben – törölni kellett, kérdésessé vált, mikor és milyen formában folytatódhat az idei Formula–1-es szezon. Erre a kérdésre egy ideig nem is fogunk választ kapni, de már az is felmerült lehetőségként, hogy az év utolsó néhány futamát már 2021-ben tartják meg, hogy a 22-ből legalább 15 futamot megtarthassanak.
Mindenesetre az már eldőlt, hogy a 2021-re bejelentett szabálycsomagot legalább egy évvel, 2022-re halasztják, de Christian Horner, a Red Bull csapatfőnök elhintette a BBC Sportnak nyilatkozva, hogy előfordulhat, hogy csak 2023-ban jön az új éra. A koronavírus gazdasági következményeire való tekintettel addig is költségcsökkentő újításokat vezettek be, amit már korábban jóváhagytak a csapatok.
Szükség volt azonban az FIA Motorsport Világtanács (WMSC) áldására is; a szövetség keddi közleményében megerősítette, hogy 2020-ra befagyasztotta a 2022-es fejlesztéseket. A korlátozás már múlt szombaton, vagyis március 28-án életbe lépett – írja a Motorsport.com.
Annak érdekében, hogy minél kevesebbet veszítsen kereskedelmi értékéből a bajnokság, a versenynaptárra vonatkozó módosításokat illetően szabad kezet kapott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Formula–1 vezérkara, míg Jean Todt, az FIA elnöke további rendkívüli felhatalmazásban részesült. Ennek értelmében bizonyos döntéseknél már nem lesz szükség minden csapat beleegyezésére, elegendő, ha a tízből mindössze hat csapat igennel voksol.
A versenynaptár alakulásának pedig nem csak további menetrend szempontjából lesz jelentősége: ennek kifejletétől teszik függővé ugyanis a felhasznált motorkomponensek számát, de változásra csak abban az esetben kell számítani, ha 15-nél kevesebb versenyt tudnak csak megrendezni. Ha ez bekövetkezik, minden versenyző csupán két-két egységet vehet igénybe büntetlenül belsőégésű motorból (ICE), hőenergia-visszanyerő rendszerből (MGU-H), turbófeltöltőből (TC), akkumulátorból (ES), vezérlőelektronikából (CE) és mozgásienergia-visszanyerő rendszerből (MGU-K) egyaránt. Amennyiben maximum 11 nagydíjat rendezhetnek csak meg, a szabadon felhasználható akkumulátorok és vezérlőelektronikák számra egyre csökken, minden további komponensből ezen forgatókönyv esetében is kettőt lehet beszerelni egy autóba.
Leszögezte azt is az FIA, hogy a márciusi-áprilisi időszakra előrehozott „nyári” gyárleállás nemcsak a csapatok, hanem a négy motorgyártóra (Mercedes, Ferrari, Honda, Renault) is vonatkozik, továbbá lehetséges, hogy a folyamatos halasztások mellett a különböző egészségügyi kockázatok és kormányzati megszorítások miatt hosszabbra is nyúlhat ez az időszak a jelenlegi 21 napról.
2020-ban kulcstéma lehet még az F1-ben a Mercedes előszezoni teszteken bemutatott újítása, a DAS, azaz a kettőstengelyű kormányzás. Sokan vitatták az eszköz legalitását, ennek ellenére az FIA ennek betiltását csak a 2021-re tervezett szabálycsomagba foglalta bele. Mindenesetre a szövetség tisztázta, hogy habár az új szabályokat nem az eredetileg tervezett időpontban vezetik be, a DAS használata mindenképpen tilos lesz jövőre, ahogyan azt már rebesgették az évi 175 millió dolláros költségsapka esetében is.
A módosított szabályzat szerint az utolsó forduló után rendeznek egy újonctesztet, amin csak olyan versenyzők vehetnek részt, akik korábban kettőnél több Formula–1-es nagydíjon nem álltak rajthoz. Ezen alkalommal két autót is pályára küldhetnek a csapatok.
Akár három évig is maradhatnak a mostani gumik
A COVID-19 járvány természetesen a nagyobb, 18 colos kerekek bevezetését is elhalasztotta. Sőt, megeshet az is, hogy a mezőny 2020-ban, majd 2021-ben is a tavalyi abroncsokat fogja használni – számolt be a hírről a The Race.
Mario Isola, a Pirelli F1-es projektjének főnöke a szakportál megkeresésére elárulta, hogy az idei évre magával az új abroncsok tesztelésével is felhagynak, jövőre viszont újabb 25 tesztnappal folytatódik az immár 2022-re történő felkészülés. Az elhatározást azzal indokolta Isola, hogy nem lenne sportszerű, ha továbbra is ragaszkodnának az intenzív tesztprogramhoz, miközben a költségek visszaszorítása a cél a csapatoknál, mint arra a Haast irányító Günther Steiner is utalt nemrégiben. Ugyanakkor hozzátette, hogy amennyiben az F1 vezetősége, az FIA, valamint a csapatok igényt tartanak rá a jelenlegi specifikációhoz való alkalmazkodás véget, a Pirelli hajlandó néhány teszt lebonyolítására.
„Teljesen nonszensz most arra gondolni, hogy jövőre teljesen új termékkel rukkoljunk elő. A 13 colos gumik fejlesztésével még tavaly szeptemberben leálltunk, hogy a 18 colosokra helyezhessük a hangsúlyt. Legalábbis ez volt a terv. Most azonban a 18 colos gumikkal álltunk le” – idézi a portál Isola szavait.
Fotó: Pirelli F1 Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.