10 versenyző, akik a 2010-es években csúcsra juttatták a magyar autósportot

Szinte megszámlálhatatlanul sok kiváló eredményt könyvelhetett el a magyar autósport az elmúlt tíz évben – legyen szó akár országos, akár nemzetközi bajnokságokról. Megpróbáltuk összeszedni azt a tíz versenyzőt, akinek az eredményei talán a legtöbbet tettek hozzá ahhoz, hogy nemzetközi szinten is elismert legyen a magyar autósport.

c48q4698.jpg

Nagyon sokáig főként Kesjár Csabát, hazánk eddigi egyetlen F1-es világbajnoki pontját szerző Baumgartner Zsoltot, valamint világbajnok motorversenyzőnket, Talmácsi Gábort tartottuk számon, mint a technikai sportok legfőbb magyarországi képviselői. Az elmúlt évtizedben azonban gombaszámra szaporodtak az autósportos érdekeltségeink, a tehetséges versenyzőkről nem is beszélve. A magyar utánpótlás 2019-ben fel is ért a csúcsra Michelisz Norbert diadalával a WTCR-ben.

Az alábbi listát az elért eredmények szempontjából kronológiai sorrendben közöljük:

Wéber Gábor

32852378014_39a95a7e9a_o.jpg

Wéber Gábor (b.) Jean Todt FIA-elnökkel és Michelisz Norberttel a WTCC 2012-es olasz futamán. | Fotó: DPPI / FIA WTCC Media

A 2000-es évek második felében együtt nevelkedett Michelisz Norberttel és Kiss Norberttel a hazai bajnokságot – előbbit ő maga ajánlotta be a Zengő Motorsporthoz 2005-ben, látva szimulátorban nyújtott teljesítményét. 2008-ban futamgyőztes lett a SEAT León Európa-kupában, Wébert 2010-ben bajnokká is koronázták. 2012-ben a túraautó-világbajnokság (WTCC) mezőnyében is bemutatkozhatott néhány versenyerejéig a Zengő Zoltán nevével fémjelzett csapat BMW-jével, a Slovakia Ringen és hazai közönsége előtt, a Hungaroringen pontot is szerzett. Utoljára 2014-ben versenyzett, ekkor az időközben újjászervezett SEAT León-Európa-kupában indult, Silverstone-ban dobogóra állhatott.

wg_forma1_book_cover_final.jpg

Ehhez képest Wébert mégis sokkal inkább a média oldaláról ismerik: a Rádió Bridge-ben és a Danubius Rádióban is szerkesztett, illetve vezetett autós magazinműsort, majd dolgozott az Autó-Motornak, az F1 Racing magyar kiadásának öt éven át volt a főszerkesztője. 2002 óta vett részt az RTL Klub Forma-1-es közvetítéseiben szakértőként és szakkommentátorként, 2012-ben hasonló szerepkörben csatlakozott az MTVA csapatához, amely átvette az F1-es közvetítési jogokat. 2019 májusától az M4 Sport vezető Forma-1-es kommentátorává léptették elő.

Két könyv is fűződik a nevéhez: 2010-ben jelent meg az Autóverseny - Szakszótár és Értelmező Szótár - Angol-Magyar / Magyar-Angol c. kiadványa, idén pedig Forma-1 a 21. században címmel írt könyvet.

Kiss Pál Tamás

img_2279.jpg

Fotó: Daniel Kalisz / LAT Images (GP3 Series Media Service)

A miskolci születésű versenyző 7 éves kora, azaz 1998 óta versenyzett, 2008-ban mutatkozott be a formulaautózás világában. A Formula Renault 2.0 svájci, majd angol bajnokságának versenyein indult, a szigetországi szériát 2010-ban a harmadik helyen fejezte be.

Kiss Pál Tamás aztán 2011-ben, mindössze 20 évesen eljutott a Forma-1 kisebbik utánpótlásszériájába, a GP3-ba, ahol két szezont is eltöltött: egyet a számos ismert F1-es versenyző – köztük Jules Bianchi, Daniel Ricciardo és Pierre Gasly – pályafutását elősegítő Tech1 Racing, egyet pedig az Atech CRS Grand Prix színeiben. A pontversenyben a 16., illetve a 12. helyen zárt, viszont pályafutása negyedik versenyén, a barcelonai sprintfutamon győzelmet szerzett, egy évvel később a monacói főversenyen intették le másodikként.

2013-ban az Auto GP-ben folytatta a pályafutását, első idényében három csapatnál is megfordult, a rangsorban az ötödik helyet szerezte meg. A következő évben előbb a Zele Racing, aztán a Virtuosi UK színeiben bizonyíthatott: három futamgyőzelemmel és öt második hellyel ezüstérmes lett az egyéni összetettben.

Szakágat váltott 2015-re Kiss, a ralikrossz Európa-bajnokságban debütált, majd a Speedbox-csapat Peugeot 208-asával teljesített két teljes szezont. A csapatnál töltött tíz versenyből ötöt zárt dobogón, 2017-ben a ponttáblázatban is a legjobb három között végzett. Ezt követően bejelentette, hogy bizonytalan időre visszavonul a versenyzéstől, azóta sem hallatott magáról.

Michelisz Norbert

715e51d8290e44e9b3783109d44cce7f_1.jpg

Fotó: Florent Gooden / DPPI (FIA WTCR Media)

Nem túlzás kijelenteni, hogy Michelisz Norbert évek óta a legnépszerűbb autóversenyző Magyarországon. Szimulátorversenyzői múltja és a hazai „szamárlétra” fokainak megmászása után, 2010-ben már teljes évet futhatott a WTCC-ben a Zengő Motorsport SEAT-jával, de már bemutatkozását történelmi futamgyőzelemmel koronázta meg a makaói idényzárón. Elsőségét emlékezetes módon ismételte meg a 2012-es, valamint a 2015-ös hungaroringi, illetve a 2013-as japán versenyhétvégén, ráadásul ugyanúgy egy privát csapat színeiben. Mindennek tetejébe a nem gyári indulók részére kiírt Yokohama Trophy-értékelést kétszer is az élen zárta.

2016-ra gyári szerződést is kapott a Hondától, amellyel 2017-ben a végsőkig küzdött a világbajnoki címért Thed Björkkel szemben, egy fékhiba miatt azonban szertefoszlottak a remények. A TCR-rel való összeolvadás után is maradt az immár WTCR-ként futó sorozatban Michelisz, viszont a Hondától átigazolt a Hyundaihoz. A dél-koreai gyártónál töltött első évében hozzásegítette a trófeához az autóismeretben egyéves előnnyel rendelkező Gabriele Tarquinit, de a következő szezonban már a márka vezéregyéniségévé lépett elő. Mindenki másnál több futamot nyerve lett aztán 2019-ben a WTCR bajnoka Michelisz Norbert, ezzel a magyar autósport történelmének eddigi legnagyobb sikerét és álmát elérve.

2018-2018_barcelona_friday---2018_barcelona_555_norbert_michelisz_117.jpg

Fotó: TCR Europe Media

Michelisz emellett saját versenycsapat létrehozásával is hozzájárult a magyar autósport sikereihez. A M1RA első évében hat győzelmet és csapatbajnoki címet, Tassi Attila révén pedig az egyéni értékelésben második helyet szerzett a nemzetközi TCR-sorozatban. A WTCC és a TCR fúziója után a bajnoksággá alakult TCR Európa-kupába nyergelt át a kecskeméti istálló, ahol egymás után kétszer lett negyedik a csapatok kiírásában, de futamot nyert Nagy Dániellel, Francisco Morával és Luca Engstlerrel is.

Kiss Norbert

dscn4877.jpg

Fotó: Kiss Norbert

Túraautózásban kezdte a pályafutását, de ebben az évtizedben már sokkal inkább a kamionversenyzésben képviselte hazánkat Kiss Norbert. 2010-ben még a spanyol SEAT León-kupában indult a Zengő Motorsporttal, és hatodikként zárt annak ellenére, hogy a futamoknak egy jó részét kihagyta. A kamion Európa-bajnokságban (ETRC) 2011-ben mutatkozott be, két évvel később a negyedik helyezést kaparintotta meg az egyéni értékelésben az OXXO Racing Team MAN-jével.

2014-ben már nem talált legyőzőre, egy évvel később pedig elsöprő fölénnyel ismételte meg diadalmenetét; ezzel ő lett az első versenyző, aki FIA-bajnokságot nyert. A következő évben ennek ellenére már a Tankpool24 Racing Mercedesével tért vissza a rajtrácsra, mellyel egy harmadik, két ötödik és egy hatodik helyet szerzett a bajnokságban – hozzá kell tenni azonban, hogy a Mercedes motorerő tekintetében jócskán el van maradva a riválisoktól, ami nem éppen könnyíti meg Kiss dolgát.

Szabó Krisztián

press_2019_07_can_szabo_301.JPG

Fotó: FIAWorldRallycross.com

Síkrossz ifjúsági magyar bajnokként érkezett meg az autósport berkeibe Szabó Krisztián. Autókrosszban szocializálódott, 2013-ban a Buggy1600-as kategóriában Európa-bajnoki címet is szerzett, két junior elsőséget kovetően. Egy évvel később a ralikrossz-Eb mezőnyében folytatta karrierjét, 2015-ben már az összetett-3. helyen végzett a Škoda Fabiával.

2016 vízválasztónak bizonyult Szabó esetében, ugyanis a futamok felét – szám szerint 3-at – megnyerve, a TQS Hungary KFT színeiben Európa-bajnok lett a Super1600-as értékelésben, akárcsak 2017-ben korábbi csapatával, a Volland Racinggel. Egy évvel később már Mattias Ekström kétszeres DTM-bajnok csapatánál, az EKS-nél versenyzett, első supercaros versenyén második lett. Idén aztán fellépett a világbajnokság mezőnyébe, és ugyan mindezt bajnoki reményekkel tette, végül 10. lett.

Tassi Attila

2018-2018_assen_race_2---2018_assen_r2_09_attila_tassi_266_1.jpg

Fotó: TCR Media

Tassi Attila elképesztően fiatal, még 17 évesen sem volt, amikor debütált a nemzetközi TCR-bajnokságban: a B3 Racing SEAT-jával már az első évében megvillant, amit a Szocsiban szerzett dobogója is igazol.

Egy évvel később már a M1RA színeiben folytatta, és jól indult a hondás szereplése – az első öt hétvégéből négyen dobogóra állt, aztán a hungaroringi hétvégén óriási bravúrral mindkét versenyt megnyerte. Az utolsó hétvégéig harcban maradt a bajnoki címért, végül azonban alulmaradt Jean-Karl Vernay-jel szemben, de a M1RA így is első lett a csapatok között.

2018-ban a TCR Európa-kupa mezőnyét erősítette a KCMG-csapat Hondájával: kétszer is győzni tudott az év folyamán, a barcelonai idényzárón Dušan Borković manővere miatt csúszott le az összetett dobogóról. Ennek ellenére idén már a világkupán kapott lehetőséget a bizonyításra, a körülmények miatt viszont nem sikerült kiaknáznia a benne rejlő potenciált. Hazai hétvégéjén így is pontszerzéssel zárt mindhárom versenyt, majd a Nordschleifén szerzett egy 4. helyet, míg Portugáliában a pole-ból indult ugyan, de egy műszaki hiba miatt az élről kellett kiállnia.

Herczig Norbert

03f0e74a655ba417f5ae4403ff11a2cb.jpg

Fotó: Gregory Lenormand / DPPI (FIA ERC Media)

Régi motorosnak számít már Herczig Norbert a raliversenyzés szakágában, 2004-től 2017-ig az országos bajnokságban száll harcba. Először 2009-ben nyert bajnoki címet, amit 2015-től zsinórban három másik követett. Tavaly lépett fel a rali Európa-bajnokság (ERC) mezőnyébe; első évét a hatodik helyen fejezte be, idén pedig ötödikként végzett a MOL Racing Team Volkswagen Polójával.

Turán Frigyes

9397c24d11cbadc0c17e3032b8ba8d2a.jpg

Fotó: Gregory Lenormand / DPPI (FIA ERC Media)

1994 óta íródó pályafutása során a gyorsasági és a rali szakágból egyaránt kapott bőven ízelítőt Turán Frigyes. 2010-ben eljutott a rali-vb-ig, még pontot is szerzett. Később visszatért Magyarországra, 2013-ban harmadikként zárt az országos bajnokságban; aztán három évvel rá visszatért a WRC-be, ahol a WRC2-kategóriában még dobogóra is állt. Tavaly második lett a hazai ralibajnokságban, idén negyedik – viszont a 2019-es évet történelmi sikerrel fejezte be navigátorával, Bagaméri Lászlóval.

A rali-Eb zárófordulóját, a nyíregyházai Rally Hungaryt a Turán-Bagaméri kettős 33 másodperces előnnyel húzta be annak ellenére, hogy mindössze második ralijukat futották a Škoda Fabia R5-tel. Ezzel ifj. Tóth János és Tóth Imre 2003-as sikere óta először nyert magyar versenyző Európa-bajnoki raliversenyt.

Nagy Norbert

490c1ac0c3a10dbff363733ab72650ec.jpg

Fotó: Jean Michel Le Meur / DPPI (FIA WTCR Media)

Nemrégiben ünnepelte 25. születésnapját Nagy Norbert, mégis már 14 évesen túraautó-versenyen vett részt. Nemzetközi mezőnyben először 2013-ban szerepelhetett, 2014-től pedig állandó jelleggel indulhatott a túraautó Európa-kupa versenyein. 2015-ben a Suzuki Swifteket futtató RCM-kupában versenyzett, egy évvel később viszont ismét az ETCC-s mezőnynek, illetve a Zengő Motorsport csapatának lett tagja.

2016-ban a harmadik helyen kaparintotta meg a bajnokságban, még úgy is, hogy a vetélytársaiénál régebbi fejlesztésű technikával szállt harcba. Egy évvel később már Nagy is az újabb fejlesztésű SEAT Leónnal mehetett, az év végéig harcban is volt az Európa-bajnoki címért, végül azonban egy ezüstérem lett belőle.

A Zengő Motorsporttal eljutott a WTCR-be is, ottani legjobb eredményét kétségkívül a Slovakiaringen érte el, egy második hely formájában. Az idei évre szakágat váltott, a hegyi-Eb futamain láthattuk viszont – többször is dobogóra állhatott, jövőre azonban már a bajnoki cím lesz a cél.

Nagy Dániel

ba778d8b26e1c683d2b76157ab943356.jpg

Fotó: Thomas Fenetre / DPPI (FIA WTCR Media)

2013-ban a magyar Suzuki-kupát, 2015-ben a RCM-kupát megnyerve két országos bajnoki címmel a tarsolyában ugrott a mély vízbe Nagy Dániel 2016-ban. Fél évet kellett várnia arra, hogy bemutatkozhasson a WTCC-ben, mivel elhúzódott a Honda-motor revíziója, így először Vila Real utcáin gördülhetett pályára. 2017-ben is a Zengő Motorsport Hondájával indult, Olaszországban első világbajnoki pontját is megszerezte.

Az év végén különváltak Nagy és a Zengő-csapat útjai; a magyar versenyző a M1RA-nál talált menedéket, és a TCR Európa-kupában folytatta. Már az első hétvégén mindkét versenyt a dobogón zárt, amit nem sokkal később WTCR-es szabadkártyás szereplésével tetézett a Hungaroringen: mindhárom versenyt a legjobb hét között fejezte be, a másodikon pedig fel is állhatott a dobogó második fokára, olyan neves világbajnokokkal felvéve a harcot, mint Rob Huff vagy Yvan Muller.

Mindkét futamot a dobogón zárt az Európa-kupa mogyoródi hétvégéjén is, Hollandiában első győzelmét ünnepelhette. Ötödik lett az év végi elszámolásnál, így minden adott volt egy jó folytatáshoz. A Hungaroringen jól is indult a szezont egy 5. és egy 3. hellyel, a további hétvégéken azonban elmaradtak az eredmények, ami a szezon felénél szakításhoz vezetett.

És akik a következő tíz évben tovább öregbíthetik a magyar autósport hírnevét…

magyarautoversenyzok-montazs.jpg

Fotó: Kováts Olivér (Hefler Róbert, Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám, Marton Gergely), FIA Motorsport Games (Tóth László), Rogosz Péter (Szomszéd Lajos), TCR Media (Szabó Zsolt), FIAWorldRallycross.com (Kárai Tamás), TitansRX Media (Lukács Kornél)

Az eddig felsoroltakon kívül számos más versenyző bebizonyította rátermettségét, akik a következő tíz évben szintén hozzátehetnek a magyar autósport nemzetközi elismertségéhez.

Ebbe a kategóriába tartozik például Szabó Zsolt – akinek eddigi életútját egy háromrészes interjúban mutattuk be novemberben (itt, itt és itt) –, aki futamot nyert az ETCC-ben, pontszerző volt a WTCR-ben, majd a TCR Európa-kupában is helytállt, amikor váratlanul felkérték Nagy Dániel pótlására a M1RA-nál. Mindkét oldalról reménykednek a közös folytatásban.

Nem szabad megfeledkeznünk Molnár Bendegúzról és Lengyel Ádámról sem, akik az autósportos szamárlétrán, azon belül is a Swift Cup Europe-ban már megmutatták, mire lehetnek képesek – jövőre pedig már együtt indulnak a VLN-sorozatban a Nordschleifén, ahol könnyen a korábbi, 2016-os és 2018-as kategóriagyőztes, Walter Csaba nyomdokaiba léphetnek.

A formulaautózás világában Hefler Róbert, a tavalyi Formula Renault- és az idei országos bajnok és zónakupa-győztes, valamint Szomszéd Lajos jó úton haladnak afelé, hogy sokra vigyék a jövőben – az viszont már a jövő zenéje – és nem mellesleg rengeteg pénz kérdése –, hogy eljutnak-e egyáltalán Kiss Pál Tamás szintjéig, vagy akár tovább is.

Tóth László pályafutása is érdekesen alakulhat a következő években: a 19 éves magyar különböző F4-es bajnokságokon indult idáig, legkiemelkedőbb eredményét mégis az első FIA Motorsport Games-en érte el, ahol Magyarországot képviselve a hetedik pozícióban végzett.

Szimulátoron keresztül robbant be az F1-be: Bereznay Dániel

img_4766_1.JPG

Fotó: Kováts Olivér / Braking News Motorsport

Egy 8000 forintos kormánnyal kezdte szimulátorversenyzői pályafutását, énekesként országos ismertséget szerzett az ország egyik legnézettebb tehetségkutató műsorában – mindössze 19 évesen már a Forma-1 berkeiben mozog. Bármennyire is vegyes mind a mai napig az e-sport megítélése, mindenképpen említésre méltó Bereznay Dániel teljesítménye. A Mercedes kiválasztottjaként mutatkozhatott be a száguldó cirkusz hivatalos virtuális bajnokságában, az F1 Esports Pro Series-ben: 2018-ban második lett a csapattárs Brendon Leigh mögött, idén pedig az összetett-3. helyet csípte el, immár az Alfa Romeo versenyzőjeként.

Ígéretes tehetségnek bizonyult Báldi Gergő is, aki a virtuális és a valós versenypályákon is bizonyított: amellett ugyanis, hogy idén meggyőző fölénnyel az élen zárta a WTCR hivatalos szimulátorbajnokságának alapszakaszát, 2016-ban bajnokká koronázták a Hankook Racer Cup-sorozatban.

Marton Gergely és Kárai Tamás is egyre feljebb lépkednek a szamárlétrán, csak ők a ralikrosszban. Előbbi idén már második lett a Super1600-as kategóriában az Európa-bajnokságban, míg utóbbi zsinórban másodjára húzta be az országos összetettet, sőt az Eb-n is bizonyított, a Supercar-géposztályban elért dobogós, illetve összetett-6. helyével. Említést érdemel Lukács Kornél (Csucsu) is, aki Európa- és világbajnoki ralifutamokon indult (előbbiken még kategóriagyőzelmet is szerzett), majd pontszerzőként zárt a ralikrossz-vb-n 2017-ben, idén pedig hatodikként zárta az új TitansRX-sorozatot.

Egészen biztosak lehetünk abban tehát, hogy a következő tíz évben is rengeteg örömünket lelhetjük a magyar autósport sikereiben: amellett, hogy vélhetően Michelisz Norbert, Tassi Attila, Nagy Dániel, Kiss Norbert és társai évekig halmozhatják a sikereket, a feltörekvő generáció tagjai is megörvendeztethetnek minket. Naphosszat lehetne sorolni még azokat a versenyzőket, akik idehaza már bizonyítottak. Reméljük, hogy tíz év múlva egy ennél hosszabb listát – akárhol is jelenik majd meg – olvashatunk; a már befutott versenyzők mellett az utánpótlás és a szenvedély is adott hozzá.

Nyitókép: Hungaroring Média

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr1415369366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szolo 2020.01.01. 09:54:28

Wéber Gábort tévedés nagy autóversenyzőnek titulálni. Egyetlen komolynak tűnő eredménye van, az is abban a SEAT León Európa-kupában jött össze neki, amelyikből a győzelme évében már minden komoly versenyző elmenekült, mert a versenysorozat bedőlt és véget is ért a 2008-as győzelmét követően. Magyarán minden valóban jó versenyző sikeresen átszerződött értékes versenysorozatokba, Wéber Gábor pedig 2008-ban a vakok között félszeműként király lehetett. A 2014-ben újrainduló SEAT León Európa-kupában pedig ismét kiderült, hogy mennyit is ér komoly versenyzőkkel összemérve. Egyetlen dobogónyit az egész évad során.

Tarlós István 2020.01.05. 14:32:17

A cikk végén a Kárai Tamásnál kimaradt, hogy 3x Európabajnok (2011, 2013, 2014) az autocross touring kategóriában.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása