TCR EU - NAGY DANI: PÁLYASPECIFIKUSSÁ KELLENE TENNI A BOP-T

img_2569.JPG

Michelisz Norbert csapatának versenyzője, Nagy Dániel úgy véli, hogy a Balance of Performance-rendszer kapcsán tapasztalt igazságtalanságokat afféleképpen lehetne orvosolni, hogyha a karakterisztika alapján külön-külön kezelnék a pályákat. Emellett szóba került az idei Európa-kupás szezon, a Stian Paulsennel való koccanások, valamint az, hogy miképpen érzi magát az újdonsült szakkommentátori szerepben.

Mint az ismeretes, a Túraautó Világbajnokságból és a Zengő Motorsporttól távozva az idei évre Michelisz Norbert csapatához, a M1RA-hoz igazolt Nagy Dániel és a TCR Európa-kupában versenyez, Francisco Mora csapattársaként. A 20 éves pilóta kiválóan, két dobogóval kezdte a szezont a Paul Ricard-i pályán (1; 2), majd a Stian Paulsennel való koccanásai miatt Zandvoortban akadt nehezebb dolga, a BoP miatt pedig Spában (1; 2). Azonban a Hungaroringen a kompenzációs súlyozásban eszközölt módosítások során megint a Hyundainak és ezáltal a M1RA-nak is kedveztek, így Nagy abszolút lemásolta franciaországi teljesítményét: az első futamon harmadik lett, míg a másodikon felállhatott a dobogó második fokára, mialatt csapattársa, Mora bebiztosította a kecskeméti gárda idei első győzelmét.

A fiatal magyarral a TCR Európa-kupa hungaroringi hétvégéjén készítettünk interjút.

„Azt gondolom, hogy volt egy váratlanul nagyon erős kezdésünk, amely után – nyilván a BoP miatt – egy kicsit visszaesett a tempónk. Nagyon nehéz volt megélni az első két versenyei dobogói után azt, hogy a pontszerzésért is nehéz küzdeni. Így nagyon örültünk annak, amikor megláttuk, hogy a hungaroringi hétvégére a kompenzációs súly területén kapunk némi kedvezményt. Ezt követően úgy voltunk vele, hogy ez lehet a mi hétvégénk, de nagyon nehezen indult számunkra, mert teljesen kiszámíthatatlan volt az időmérő edzés. A hetedik helynél többet reméltem, de nem sikerült jól a Q2, innentől kezdve pedig jóra fordultak a dolgok” – értékelte eddigi szezonját a Braking News Motorsport-nak nyilatkozva Nagy, aki egyébként jelenleg harmadik a bajnokságban, a maga 87 pontjával pedig csak 25 egységnyi a lemaradása a bajnokság éllovasához, a PCR Sport CUPRA-jával versenyző Mikel Azconához képest.

img_2127.JPG

Ezt követően arról kérdeztük, hogy miként látja így, több héttel a történtek után azt az incidensét, amely Stian Paulsennel volt a zandvoorti hétvégén. Tudniillik, hogy Nagy Dani és a #34-es számú CUPRA norvég versenyzője többször is egymásra találtak Zandvoortban: előbb az első futamon mutatott be a #999-es Hyundaijal szemben egy rendkívül agresszív, félig a füvön végrehajtott előzést Paulsen, majd a második versenyen ismét ugyanabban a kanyarban próbálkozott a norvég – ekkor a többször is koccantak, amelynek az lett a vége, hogy a saját csapatának színeiben versenyző Paulsen a szalagkorlátban zárta a hétvégéjét és utána heteken át toldozgathatta-foltozgathatta az autóját odahaza.

„Így utólag azt gondolom, hogy egy kemény versenybaleset volt az. Az előző nap is volt abban a kanyarban kontaktunk, ahol Stian meglökött engem, aztán a következő nap megbeszéltük a dolgot, hogy ez ne forduljon elő még egyszer. De ennek ellenére megint ütköztünk ugyanabban az ominózus jobbkanyarban: újra a füves részen próbált támadni, háromszor-négyszer össze is értünk és ez lett a vesztünk” – mesélt arról a balesetről Nagy, amely miatt egyébként három rajthelyes büntetést kapott a spái első versenyre. – „Amikor negyedjére összeértünk, pont úgy értünk össze, hogy az autóm hátulját meglökte, ami által megúszott az autóm és emiatt telibe vágtam a hátulját. Ezután ő kiesett a versenyből és azt hitte, hogy direkt csináltam, de szó sem volt erről.”

TCR Benelux & Europe & Swiss Trophy 2018. Race 2 Circuit Park Zandvoort. Stian Paulsen Crash

full race - https://youtu.be/0NfTLjjz_Is

„Aztán egy pár napig kettőnk között volt egy normális távolságtartás, majd az első adandó alkalommal, Spában lepacsiztunk és lerendeztük ezt a dolgot. Most szombaton, amikor mindketten dobogóra álltunk, megöleltük egymást. Ilyen a túraautózás, ilyen a versenysport: egyszer fent, egyszer lent, de fontos, hogy a pályán belül tartsuk az oda tartozó dolgokat, majd pályán kívül rendezzük azt, ami odavaló” – tette hozzá Nagy az eset kapcsán, hogy azóta már megbeszélték a Zandvoortban történteket és azóta is rendezett a viszonyuk. Annyira, hogy a hungaroringi első futam után, a pódiumceremónia előtt együtt örültek a másik dobogós eredményének.

Ahogyan arról már annyi meg annyi cikk megjelent az interneten, a TCR-specifikációs túraautó-bajnokságok világában igencsak komoly vitatémát szolgáltatott az elmúlt hónapokban a Balance of Performance, azaz a teljesítményt kiegyenlítő rendszer. Nagyon sok versenyzőből, csapatból és autógyártóból váltott ki ellenérzéseket az, hogy a szisztéma váratlanul és radikálisan borítja fel az autók közötti erősorrendet. Emiatt fordulhatott elő az például, hogy a WTCR zandvoorti hétvégéjén a Hyundai még a pontszerzésre is totálisan esélytelen volt, miután az i30-asokat – köztük Michelisz Norbiét is – lábon lőtték a hasmagasság megemelésével és a motorerő szabályozásával. De vannak olyan hétvégék, amikor a BoP-változások más márkákat érint kényelmetlen módon – legyen szó a Hondáról például.

img_1805.JPG

A kiszámíthatatlan BoP apropóján pedig megkérdeztük Nagy Dánielt, hogy alapjában véve mit gondol a rendszerről, illetve, hogy mely tényezőin módosítana annak érdekében, hogy a teljesítmény-kiegyenlítés sokkal igazságosabb legyen – a magyar M1RA-s a kérdés felelve elárulta, hogy szerinte a leginkább kézenfekvő megoldás az lenne, hogy ha pályakarakterisztikákra kalibrálnak a BoP-t: „Ez egy olyan témakör, amit nem most fogok megfejteni, de nagyon sok megoldás van a fejemben annak kapcsán, hogy miken lehetne javítani. Jelen pillanatban úgy fest a kép, hogy a kiegyenlítő-rendszer néhány pályán eléggé kellemetlenül érint néhány márkát, néhány pályán pedig nagyon jól. Azok alapján, amit itt láttunk, illetve, hogy milyen eredményeket értünk el, megint elkezdenek azon gondolkodni az emberek, hogy mennyire gyors ez a Hyundai. Viszont az igazság az, hogy mi most nulla kilogramm plusszal mentünk, míg a CUPRA-k és az Audik húsz, valamint hatvan kiló plusszal mentek. A következő hétvégén pedig megint mi húzzuk majd a rövidebbet ilyen szempontból és ha megint kapunk 40-50-60 kilónyi extra súlyt, ezzel a motorerővel például Monzában nem fogunk tudni versenyezni. Egy utcai pályán meg megint jobb a Hyundai… Ez az egész szisztéma nincs jól kezelve… Jobban szét kéne választani a pályákat – külön kellene kezelni például a gyors monzai pályát, a technikás Hungaroringet, valamint a Vila Real-i aszfaltcsíkot, ami meg egy utcai pálya, hatalmas kerékvetőkkel. Erről még nyilván rengeteget lehetne beszélni, de jelen pillanatban a pályák többségén nincs nagyon komoly baj a BoP-val alapvetően, de nagyon kiszámíthatatlan.”

A csapatváltás pedig csapattársváltást is eredményezett, ugyanis az idei évben Michelisz másik i30-asát a portugál és a spanyol TCR tavalyi bajnoka, Francisco Mora terelgeti – a 21 éves pilótának a hungaroringi hétvégéig egy negyedik hely volt a legjobb eredménye a franciaországi második versenyről, de a mogyoródi aszfaltcsíkon, kihasználva a fordított rajtrácsos első rajtkocka előnyeit, megszerezte első győzelmét a TCR Europe-ban.

img_1918.JPG

Morával kapcsolatosan Nagy kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy igencsak jó a kapcsolatuk: „Morával az első perctől fogva jó a kapcsolatunk: rengeteget beszélgetünk, megosztjuk egymás között az adatokat, segítünk egymásnak, együtt elemezzük a videókat és aztán együtt örülünk egymás sikerének. Azt gondolom, hogy ez egy egészséges viszony és ez volt az első alkalom, amikor mindketten az első helyért mentünk, s mégis meg tudtuk őrizni a hidegvérünket. Örülök annak, hogy megszerezte az első győzelmét.”

Végül pedig egy, a versenyzéshez csak közvetett módon kötődő kérdést szegeztünk neki a 20 esztendős pilótának. Akik az elmúlt hetekben kicsit tüzetesebben kísérték figyelemmel az MTVA autósport-közvetítéseit, azoknak feltűnhetett, hogy Nagy egyre gyakrabban bukkan fel szakkommentátorként Forma-2-es, GP3-as, valamint WTCR-futamok sugárzásának alkalmával – a szakértői szerep kapcsán a következőket mondta: „Nagyon furcsa, de nagyon tetszik és sokat tudok tanulni. Alapvetően szeretem beleásni magamat bizonyos sorozatokba mélyebben. S ha ezt úgy tehetem meg, hogy közben esetleg tudok másoknak abban segíteni, hogy érthetőbbé és követhetőbbé teszek egy-két futamot, az nagyon jó véleményem szerint. Örülök, hogy kapok ilyen lehetőséget – fejlődök, jó ott lenni és szeretem csinálni. Így remélem, hogy a jövőben adódnak hasonló lehetőségeim.”

Fotó: Braking News Motorsport

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr514126693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása