F1-es sisakhelyzet: Az idei évtől újra szabad a cserebere

Öt év után a versenyzők körében igen vitatott korlátozástól szabadul meg az F1, 2021-től pedig biztonságosabb autók jönnek – avagy íme, az FIA Motorsport Világtanács legújabb döntései.

1466-a560-4570-45ae88ab1913_fce337460b0c56f6822c4333bc78983827e35cfa.jpg

2020-ban először ülésezett az FIA Motorsport Világtanács (WMSC), a genfi gyűlésen pedig számos kérdésben jutottak zöld ágra az illetékesek – a jóváhagyott módosítások péntek este közzétett kommünikéjében összegezte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).

A Formula–1-re vonatkozóan a legszembetűnőbb változás a sisakcsere-szabály eltörlése lesz: az idei évtől ismét korlátlan számban lehet sisakot váltogatni versenyek között. Az erre vonatkozó szigorítást még 2015-ben vezették be, hogy az állandó sisakfestések révén könnyebben be lehessen azonosítani a versenyzőket, évente csak egyszer lehetett eltérni drasztikus az alapdizájntól. Ám ez nem bizonyult népszerű húzásnak a pilóták körében, tavaly telt be végleg a pohár, amikor is Danyiil Kvjat hazai versenyén, az Orosz Nagydíjon emiatt nem versenyezhetett különleges fejfedővel.

Ezen kívül jóváhagyták az autók minimumsúlyának növelését az erőforrásokban elhelyezendő második átfolyásmérő bevezetésére való tekintettél, így az eddigi 745 helyett 746 kilót kilogrammot kell nyomniuk az autóknak. Végül abba is belement a világtanács, hogy az év végi teszten, Abu-Dzabiban a csapatok a jövőre bemutatkozó, 18 colos kerekekkel gördüljenek pályára, illetve az erre a célra kialakított öszvérautóikkal.

Folytatódik a ferraris szappanopera

200057-test-f1-barcelona-2-leclerc-day3.jpg

Mint az ismeretes, az utolsó tesztnap végén, teljesen váratlanul adott ki közleményt a tavalyi Ferrari-motorok kapcsán az FIA: a furcsa szövegezésű dokumentumban a szövetség közölte, hogy lezárták a vizsgálatot, a csapattal pedig privát egyezséget kötöttek. A paktum nagyobb közfelháborodást váltott ki, mint maga a Ferrari erőforrásainak vélt szabálytalansága – hét csapat nyílt levélben fordult ezután a szövetséghez, hogy hozzák nyilvánosságra a megállapodást részleteit, ellenkező esetben jogi útra terelik az ügyet.

A nem Ferrari-motoros alakulatok fellépésére a szövetség egy újabb közleménnyel reagált, amiben ugyan az alku részleteit nem ismertette, de kiderült, hogy az olaszok tagadásának nyomán, egyértelmű bizonyítékok hiányában, valamint az ügy bonyolultsága miatt született a döntés, hogy nincs szükség további vizsgálódásra. A titkos megegyezés kapcsán pedig leszögezte az FIA, hogy a Bírósági és Fegyelmi Szabályzat értelmében joguk van hozzá.

Az ügy a WMSC ülésén is terítékre került, aminek során nyilvánvalóvá tették, hogy „a Tanács egyhangúlag támogatta az FIA elnökét, illetve az FIA technikai részlegét az ügy átfogó kezelésében, továbbá hatrázottan ellenezte azokat a megnyilvánulásokat, amik aláássák az FIA és a Formula–1-es Világbajnokság hírnevét és imázsát”.

Nehezebb, de biztonságosabb autók 2021-től

A 2021-es szezonra vonatkozóan is több szabályt ratifikált az FIA Motorsport Világtanács. Az egyik döntés értelmében 2021-től további 7 kilóval nő az autók tömege, cserébe viszont sokkal biztonságosabbak lesznek, a szövetség ugyanis előírja, hogy a csapatoknak meg kell erősíteniük autóik vázát, hogy azok a szigorúbb törésteszteken is helytálljanak.

A változtatástól „drasztikus javulást” vár a felügyelőtestület, főleg ami az energiaelnyelést illeti a frontális, a háttal történő, valamint az oldalsó ütközések során. A biztonsági célú változtatásokat az FIA a tavalyi Formula–2-es idény belgiumi versenyén történt, Anthoine Hubert halálát okozó balesetet követően dolgozta ki. A csapatoknak pedig nem csak a vázat kell megerősíteniük, de gondoskodniuk kell az autó hátsó részén elhelyezkedő elemek rögzítéséről, csakúgy, mint néhány évvel ezelőtt a kerekek esetében. Mindemellett elektronikus szempontból is biztonságosabbak lesznek az új autók.

75356851_1505904706233173_4279470280901918720_n_1.jpg

Módosítanak továbbá az első szárnyprofilokon annak érdekében, hogy az autók könnyebben tudják követni egymást, míg az első és hátsó véglapokat is változtatnak, hogy nagyobb felület álljon rendelkezésre a csapatok kereskedelmi céljainak.

Az FIA említést tesz arról is, hogy 2021 és 2023 között a Kulite fogja biztosítani a nyomás- és hőmérsékletmérő érzékelőket az erőforrásokról. Végül pedig megerősítették, hogy az évi 175 millió dollárban meghatározott költségsapka betartatásért hivatalos adminisztrátorok felelnek majd, akik bármikor végezhetnek ellenőrzéseket – távolról és az F1-es csapatok központjában egyaránt.

Válságstáb a koronavírus miatt

A technikai sportok világát is alaposan megbolygatta az elmúlt hónapokban, immár százezres nagyságrendben megjelent koronavírus: az FIA irányítása alá tartozó bajnokságokban idáig a Formula–1-es Kínai Nagydíjat, a Formula–E kínai és olaszországi versenyét, valamint a WTCR előszezoni tesztjét halasztották vagy törölték el.

Az FIA Motorsport Világtanács ülésén bejelentették, hogy az FIA válságstábot állított fel, amely minden második nap egyeztet a koronavírus-helyzet kapcsán, s ennek megfelelően arról is, hogy szükség van-e további intézkedésekre, illetve azok esetében milyen alternatívák lehetségesek.

Fotó: Renault F1 Media, Ferrari Media, F1 / Facebook

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr4915508046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása