Túraautós gumimustra a Goodyearral

A Hungaroringen fontosnak tartottuk, hogy mutassunk valami féle háttértartalmat is. Néhány e-mailváltásból eljutottunk Sebastian Trinkshez, a Goodyear projektmenedzseréhez, akit alaposan kifaggattunk. Figyelem, szakmai beszélgetés következik!

img_4564_1.jpg

A Goodyear a WTCR és a Pure ETCR gumibeszállítója egyaránt. Kezdjük az elején: mikor tudtátok meg, hogy titeket választottak partnerül?

Az ezt megelőző túraautóvilágkupa-szezon előtt volt egy tender, amit sikeresen megnyertünk. Ezek után szinte kézenfekvő volt, hogy az Eurosport Events égisze alá tartozó Pure ETCR részére is mi adjuk majd az abroncsokat, mi fejleszthettük ki az első gumikat egy vadonatúj elektromos bajnokságnak, éppen ezért még az autók alkotásába is beleláttunk.

Azt javaslom, csapjunk is bele! A WTCR-ben külön keveréket használnak száraz és esős időben, míg az ETCR-ben csupán egyféle abroncs áll a csapatok rendelkezésére. Miért?

Az elektromos bajnokságban fontos szempont a fenntarthatóság, nemcsak nekünk, hanem az Eurosport és a jogtulajdonos WSC számára is. A gumi megalkotása során éppen ezért úgy döntöttünk, hogy csupán egyfajta keveréket készítünk, ami száraz és esős körülmények között is megállja a helyét. Kevesebb gumi, kevesebb logisztika, sokkal költséghatékonyabb megoldás, arról nem is beszélve, hogy a csapatok részéről átláthatóbb a rendelkezésükre álló készlet menedzselése. Gondolj bele, a mérnökök dolga is mennyivel könnyebb, hogy minden hétvégén ugyanarra a keverékre kell csak koncentrálni, legyen szó utcai vagy épített versenypályáról. Amit mindenképpen kiemelnék még: a WTCR-rel ellentétben itt különböző méretűek az első és hátsó abroncsok.

dsc_0322.jpg

Beszélgessünk a WTCR-es és ETCR-es gumik szerkezeti felépítéséről. Nagy különbségek vannak közöttük?

Jól mondod, abszolút más a felépítésük. Az ETCR-es gumik barázdáltak, és hátsó kerék meghajtású autókra vannak kitalálva. A WTCR-ben sima felületű abroncsokat használunk, első kerekes járgányokra. Az elektromos bajnokság esetén sokkal nagyobb az erő és a nyomaték, amit el kell vezetniük, ezért szélesebbek a hátsó tengelyen lévő kerekek. Inkább azt mondanám, hogy az utcai gumikból merítettünk ötleteket, amikor az elektromos autókra terveztük a keveréket.

És milyenek a visszajelzések?

Mivel ebben a bajnokságban minden újdonság, hétvégéről hétvégére közösen tanulunk: az autók beállításaitól kezdve a versenyzők vezetési stílusán át. A legnagyobb kihívás, hogy azok a pilóták, akik mind a két szériában indulnak, főleg egy ilyen közös hétvégén, még inkább meg tudják szokni és meg tudják érteni ezen gumik működését is.

Tudom, kényes kérdés. De melyik gumi fejlesztése drágább?

Ez egy nehéz kérdés, mert a WTCR-abroncsok a szerkezeti felépítésből fakadóan, míg az ETCR-esek az újdonság miatt kerülhetnek sokba.

dsc_0334.jpg

Volt valami különleges kívánság az Eurosport Events vagy épp a jogtulajdonos WSC részéről, milyenek legyenek a gumik?

Volt egyfajta elképzelésük, igen. Kérés volt, hogy mindenhová azonos abroncsokat vigyünk, ne legyen külön Nordschleife-gumi. De említhetném az extra kívánságokat a futófelületről, az oldalfalról, a felnik méretéről, stb. Mi pedig ennek megfelelően készítettük el a specifikus termékünket.

Eddig is érdekes dolgokat mondtál, de beszélgessünk egy picit a Goodyear versenyhétvégi munkájáról. Például, hogy néz ki a logisztika?

Az abroncsokat Németországban gyártjuk. A magyar hétvégére két kamionnal érkeztünk: az egyik a szervizautónk a másik pedig a gumielosztó autó. Egy-egy hétvégén hat szerelőnk és három pályán dolgozó mérnökünk van jelen. A hat szerelőnk festi a logókat a gumira, centrírozza azokat, míg a három mérnök figyeli az összes WTCR-es és ETCR-es autón zajló, gumikat érintő munkát. A legtöbb munkánk általában szombaton és vasárnap szokott lenni kimenetelről kimenetelre. Folyamatosan egyeztetünk a csapatokkal, mérnökeikkel, versenyzőikkel, kíváncsiak vagyunk a véleményeikre. Tőlük kapjuk a visszajelzéseket, amelyek alapján mi is javaslatokkal tudunk előállni.

dsc_0370.jpg

A Hungaroringre hány szett abroncsot hoztatok magatokkal?

Ugyebár a szabályoknak meg kell felelnünk. Egy WTCR-es hétvégén 12 új gumit adunk egy versenyzőnek, miközben az előző hétvégéről 10 abroncsot kötelező használniuk. Ezen felül maximum 4 szett vizes pályás gumit adunk. Az ETCR is hasonló, ott is 12 újat kapnak a csapatok, de egy szettet itt is az előző versenyről kell magukkal hozniuk.

Mikor kezditek el legyártani a csapatok részéről bejövő rendeléseket?

Nagyjából 2-3 héttel, de maximum egy hónappal korábban az adott versenyhétvége előtt.

dsc_0338.jpg

Végezetül kérlek, mondd el nekünk, ti hogyan viszonyultok a fenntarthatóság kérdéséhez?

Ha a bajnokságok jövőre tengeren túli fordulókat is terveznek, akkor előnyben részesítjük a tengeri szállítást. A 2022-es versenynaptárat is igyekeznek úgy összeállítani, hogy a lehető legkevesebbet kelljen a légi közlekedést igénybe venni. Ami a gumikat illeti: a használtakat bedaráljuk, és igyekszünk beolvasztani, újrahasznosítani a törmeléket a termékeink előállításában.

Fotó: Horváth Tamás / SfPhoto / ForzaScuderia, Papp Csaba / Braking News Motorsport

Írta: Papp Csaba

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr1116670584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása