Egymásnak feszültek a versenyzők, valamint a versenyirányítás és a Formula–1 vezérkara az érdemi verseny nélkül lefutott, félpontokkal díjazott Belga Nagydíj után. Vettel és Hamilton is biztos benne, csak „a pénz beszélt” vasárnap.
Mély nyomot hagy a történelemben a vasárnapi Belga Nagydíj, mivel érdemi versenykör megtétele nélkül hirdettek győztest – a szabály adta lehetőségeket kihasználva több mint háromórányi várakozás követően két kört tett meg a mezőny a biztonsági autó mögött, ezzel érvényesnek nyilvánítva az eső áztatta spái „futamot”. A szombati időmérő edzés eredményével összhangban Max Verstappen lett a győztes, míg a legjobb tíznek félpontokat osztottak.
Az, hogy a versenyzők nem az aktuálisan érvényben lévő rendszer szerinti pontmennyiséget kapták meg, mindössze hatodjára fordult elő a Formula–1 történelmében, és először a 2009-es Maláj Nagydíj óta. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntése azonban nemcsak a szurkolók, de a versenyzők körében sem örvendett nagy népszerűségnek. „Ez egy vicc. Ha kaphatsz pontokat az időmérő alapján, ezentúl osszanak szombatonként az időmérőért is. Őszintén, mit csináltunk ma? Nem tudom…” – fakadt ki Sebastian Vettel a leintés után.

Sebastian Vettel (Fotó: Glenn Dunbar / Motorsport Images / Aston Martin F1 Team Media)
Viszont azzal egyetértett az Aston Martin versenyzője, hogy ilyen körülmények között nem hagyták versenyezni a mezőnyt, csak egyáltalán nem kellett volna pontokat osztani. Már a biztonsági autó mögötti körözés közben is markánsan fogalmazott a német: „Most komolyan, mi a különbség most? Semmi. Legfeljebb a tévés díjak. Szerintem ez nyilvánvaló. Több eső esett az elmúlt 20 percben, mint előtte.”
Nem Vettel gondolkodott egyedül így, osztotta a német véleményét Lewis Hamilton is, aki a harmadik helyen „zárta” az el sem indult versenyt. „A pénz beszél. Az, hogy két kört megtettünk, csakis ezt a forgatókönyvet támasztja alá. Mindenki megkapja a maga jussát, de szerintem a rajongókat is kárpótolni kellene” – emelt szót a Mercedes hétszeres világbajnoka. – „Sajnálatos módon ugyanis nem kapták meg azt, amiért fizettek.”
Lewis Hamilton (Fotó: Steve Etherington / Mercedes Media Database)
Igazát később a közösségi felületeken is bizonygatta a brit, megismételve, hogy „csupán egyetlen ok miatt küldtek ki minket a pályára”, utalva a Formula–1 kereskedelmi és pénzügyi érdekeire. A legtöbb versenyző, köztük Carlos Sainz a félpontok ellen szólalt fel, aki szó szerint fél pontot kapott a 10. helyért. Ahogyan a Ferrari spanyol pilótája fogalmazott: „Ha tényleg csak azért rajtoltunk el, hogy pontokat osszanak, akkor szerintem nonszensz. Ebben az esetben egy kört sem kellett volna megtennünk, csak azért, hogy legyen hivatalos végeredmény.”

Carlos Sainz (Fotó: Scuderia Ferrari Press Office)
Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója azonban minden vádat tagadott, ahogyan Michael Masi, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is megerősítette, hogy a – sokszor nehezen nyomon követhető – döntések során nem vezérelték őt kereskedelmi érdekek.
„Kettő kör vagy nulla, ebből a szempontból nincs különbség” – utalt arra a bajnokságot idén januártól irányító Domenicali, hogy végeredmény nélküli verseny esetén is megkapták volna a teljes rendezési jogdíjat. – „Hallottam, hogy egyesek kereskedelmi okokat sejtenek, de ez határozottan nem igaz. Ha versenyzésről van szó, ott van a felelősség és a tiszta lebonyolítás is.”
Ekkor úgy tűnt, talán még lesz verseny. (Fotó: Williams Racing)
Szóba került az is, hogy akár hétfőre is halaszthatják a Belga Nagydíjat, de Michael Masi szerint ez sosem volt opció. „Nem tudtuk volna másnapra halasztani a versenyt. Az FIA-nak és az F1-nek pedig a versenyzők, a csapatok és a nézők biztonsága volt a legfontosabb” – érvelt döntése mellett a versenyigazgató. – „Igyekeztünk mindent kihasználni, amire a szabálykönyv, illetve a Nemzetközi Sportkódex lehetőséget biztosított.”
Masi hozzátette, az időjárásban is próbáltak keresni a lehetőségeket, a bajnokság előrejelzéseket készítő partnerével együtt keresték a tízperces ablakokat, amit néhány csapat észre is vett. „Próbáltuk megtalálni azt az ablakot, utána visszatért az eső, és legyőzött minket” – zárta.
via ESPN, Motorsport.com
Nyitókép: Steven Tee / Motorsport Images (Pirelli F1 Media)
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ekrü 2021.08.31. 09:57:35
Amúgy meg a nézők jogosan háborodhatnának fel,hisz a pilóták pont azért kapnak ilyen extra magas fizetést mert ugye a F1 veszélyes,akkor pedig tegyék a dolgukat.Akkor is ha esik az eső.Ha én fizettem volna ki a méregdrága belépőt most visszakövetelném a pénzem.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.08.31. 15:29:10
pincébezuhanási tudományok doktora · http://youtu.be/mymvU1Yydvw?t=640 2021.08.31. 21:17:24
Ekrü 2021.09.01. 08:41:58
eßemfaßom meg áll 2021.09.01. 16:01:47
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal