F1: Botrányt robbantott ki a kétkörös Belga Nagydíj

Egymásnak feszültek a versenyzők, valamint a versenyirányítás és a Formula–1 vezérkara az érdemi verseny nélkül lefutott, félpontokkal díjazott Belga Nagydíj után. Vettel és Hamilton is biztos benne, csak „a pénz beszélt” vasárnap.

20-sunday-belgium.jpg

Mély nyomot hagy a történelemben a vasárnapi Belga Nagydíj, mivel érdemi versenykör megtétele nélkül hirdettek győztest – a szabály adta lehetőségeket kihasználva több mint háromórányi várakozás követően két kört tett meg a mezőny a biztonsági autó mögött, ezzel érvényesnek nyilvánítva az eső áztatta spái „futamot”. A szombati időmérő edzés eredményével összhangban Max Verstappen lett a győztes, míg a legjobb tíznek félpontokat osztottak.

Az, hogy a versenyzők nem az aktuálisan érvényben lévő rendszer szerinti pontmennyiséget kapták meg, mindössze hatodjára fordult elő a Formula–1 történelmében, és először a 2009-es Maláj Nagydíj óta. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntése azonban nemcsak a szurkolók, de a versenyzők körében sem örvendett nagy népszerűségnek. „Ez egy vicc. Ha kaphatsz pontokat az időmérő alapján, ezentúl osszanak szombatonként az időmérőért is. Őszintén, mit csináltunk ma? Nem tudom…” – fakadt ki Sebastian Vettel a leintés után.

gp2112_115325_j5a0025.jpg

Sebastian Vettel (Fotó: Glenn Dunbar / Motorsport Images / Aston Martin F1 Team Media)

Viszont azzal egyetértett az Aston Martin versenyzője, hogy ilyen körülmények között nem hagyták versenyezni a mezőnyt, csak egyáltalán nem kellett volna pontokat osztani. Már a biztonsági autó mögötti körözés közben is markánsan fogalmazott a német: „Most komolyan, mi a különbség most? Semmi. Legfeljebb a tévés díjak. Szerintem ez nyilvánvaló. Több eső esett az elmúlt 20 percben, mint előtte.”

Nem Vettel gondolkodott egyedül így, osztotta a német véleményét Lewis Hamilton is, aki a harmadik helyen „zárta” az el sem indult versenyt. „A pénz beszél. Az, hogy két kört megtettünk, csakis ezt a forgatókönyvet támasztja alá. Mindenki megkapja a maga jussát, de szerintem a rajongókat is kárpótolni kellene” – emelt szót a Mercedes hétszeres világbajnoka. – „Sajnálatos módon ugyanis nem kapták meg azt, amiért fizettek.”

m278579.jpg

Lewis Hamilton (Fotó: Steve Etherington / Mercedes Media Database)

Igazát később a közösségi felületeken is bizonygatta a brit, megismételve, hogy „csupán egyetlen ok miatt küldtek ki minket a pályára”, utalva a Formula–1 kereskedelmi és pénzügyi érdekeire. A legtöbb versenyző, köztük Carlos Sainz a félpontok ellen szólalt fel, aki szó szerint fél pontot kapott a 10. helyért. Ahogyan a Ferrari spanyol pilótája fogalmazott: „Ha tényleg csak azért rajtoltunk el, hogy pontokat osszanak, akkor szerintem nonszensz. Ebben az esetben egy kört sem kellett volna megtennünk, csak azért, hogy legyen hivatalos végeredmény.”

210053-belgian-gp-2021-sunday.jpg

Carlos Sainz (Fotó: Scuderia Ferrari Press Office)

Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója azonban minden vádat tagadott, ahogyan Michael Masi, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is megerősítette, hogy a – sokszor nehezen nyomon követhető – döntések során nem vezérelték őt kereskedelmi érdekek. 

„Kettő kör vagy nulla, ebből a szempontból nincs különbség” – utalt arra a bajnokságot idén januártól irányító Domenicali, hogy végeredmény nélküli verseny esetén is megkapták volna a teljes rendezési jogdíjat. – „Hallottam, hogy egyesek kereskedelmi okokat sejtenek, de ez határozottan nem igaz. Ha versenyzésről van szó, ott van a felelősség és a tiszta lebonyolítás is.”

williamsf1_50412_hires.jpg

Ekkor úgy tűnt, talán még lesz verseny. (Fotó: Williams Racing)

Szóba került az is, hogy akár hétfőre is halaszthatják a Belga Nagydíjat, de Michael Masi szerint ez sosem volt opció. „Nem tudtuk volna másnapra halasztani a versenyt. Az FIA-nak és az F1-nek pedig a versenyzők, a csapatok és a nézők biztonsága volt a legfontosabb” – érvelt döntése mellett a versenyigazgató. – „Igyekeztünk mindent kihasználni, amire a szabálykönyv, illetve a Nemzetközi Sportkódex lehetőséget biztosított.”

Masi hozzátette, az időjárásban is próbáltak keresni a lehetőségeket, a bajnokság előrejelzéseket készítő partnerével együtt keresték a tízperces ablakokat, amit néhány csapat észre is vett. „Próbáltuk megtalálni azt az ablakot, utána visszatért az eső, és legyőzött minket” – zárta.

via ESPN, Motorsport.com

Nyitókép: Steven Tee / Motorsport Images (Pirelli F1 Media)

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8016674496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ekrü 2021.08.31. 09:57:35

Hamilton számára különösen rosszul jött ki ez a két kör,hisz a safety car mögött ugye tilos előzni,így nem kérhették meg Russellt,hogy engedje előre a második helyre. Kíváncsi lennék,ha a csere megtörténhetett volna akkor is fel lenne háborodva vagy sem,hisz a verseny elején még ő siránkozott a legjobban ,hogy nem lehet menni.
Amúgy meg a nézők jogosan háborodhatnának fel,hisz a pilóták pont azért kapnak ilyen extra magas fizetést mert ugye a F1 veszélyes,akkor pedig tegyék a dolgukat.Akkor is ha esik az eső.Ha én fizettem volna ki a méregdrága belépőt most visszakövetelném a pénzem.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.08.31. 15:29:10

Azért az meglepő, hogy egy ilyen hatalmas pénzügyi vállalkozásnak, mint a Forma 1, nincsen épkézláb esőterve. Ez arra emlékeztet, amikor a magyar illetékes szerveket évről évre meglepte télen a havazás... :DDD

pincébezuhanási tudományok doktora · http://youtu.be/mymvU1Yydvw?t=640 2021.08.31. 21:17:24

@Ekrü: " a pilóták pont azért kapnak ilyen extra magas fizetést mert ugye a F1 veszélyes,akkor pedig tegyék a dolgukat." - mindig azt hiszem hogy nem lehetsz már hülyébb, de erre mindig rácáfolsz.

Ekrü 2021.09.01. 08:41:58

@pincébezuhanási tudományok doktora: Aztán mi a bajod ezzel? A F1-ben igencsak megfizetik a pilótákat(kivéve a Baumgartner Zsolti féléket ,ahol ugye a Magyar Állam fizette a szórakozását) ,a verseny pedig verseny.Esőben is. Kétlem,hogy anno Fittipaldiékat eltántorította volna egy kis eső....Mondjuk ők versenyzők voltak nem pedig celebek,mint Hamiltonék....

eßemfaßom meg áll 2021.09.01. 16:01:47

@Ekrü: Ennek nem sok köze van a pilóták bátorságához, a fizikát nem lehet megbaszni, ezek a mai autók egyszerűen nem alkalmasak ilyen időben nagy sebességű közlekedésre. Egyrészt olyan alacsonyan van az aljuk, hogy egy random tócsában egyszerűen hajóvá változnának másrészt a gumik annyi vizet tolnak fel a levegőbe, hogy szó szerint vakon kellene menni a második helyen haladótól kezdve mindenkinek. Ez nem fittipaldiság meg tökösség de még csak nem is fizetés kérdése.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása