Nem a csapatok hibáztak, de nem is a Pirelli a gyártás folyamán – a hétvégi Formula–1-es Francia Nagydíjtól szigorúbb szabályozást vezetnek be, hogy ne ismétlődjenek meg az azerbajdzsáni durrdefektek.
A közel két héttel ezelőtti Azerbajdzsáni Nagydíjon defekt következtében szenvedett balesetet nagy tempónál Lance Stroll, majd a versenyt vezető Max Verstappen is. A két esetben a közös az, hogy mindkét versenyző nagyjából 30 körön át nyúzta a C3-as abroncsokat, de Lewis Hamilton gumijain is találták vágásokat.
A verseny leintése után Mario Isola, a gumigyártó F1-es programjának igazgatója még azon a véleményen volt, hogy törmelék okozta a defekteket. A Pirelli vizsgálata azonban kizárta ennek eshetőségét, és nem is konstrukciós hibáról van szó. Kedd esti közleményében megerősítette, hogy kerületi repedést találtak a gumi belső falán, ami a gumi futási állapotával hozható összefüggésbe.
Leszögezte azt is a gumibeszállító, hogy a csapatok a minimum guminyomásra és a maximum melegítőpaplan-hőmérsékletre vonatkozó előírásokat is betartották, ennek ellenére egy sor új szabály lép életbe a hétvégi Francia Nagydíjtól, hogy ne fordulhassanak elő hasonló esetek a későbbiekben.
Arról ír a RaceFans, hogy a több oldalas 003-as direktívával ki akarják zárni, hogy trükközhessenek a csapatok, például azzal, hogy a megengedettnél hamarabb leveszik a gumimelegítő paplanokat, az alacsonyabb hőmérsékletnek köszönhetően ugyanis alacsonyabb a nyomás is, ennek köszönhetően nagyobb tapadás érhető el.
Erre a gyakorlatra először Lewis Hamilton figyelt fel a rivális Red Bullnál, még a spanyolországi hétvégén. „Ha visszatekintünk az utolsó hétvégére, csak a Red Bullnak volt szabad hamarabb levenni a gumimelegítő paplanokat, senki másnak” – mondta a hétszeres világbajnok, már a Monacói Nagydíj sajtótájékoztatóján. Verstappen utolsó Q3-as körénél fél perccel hamarabb leszedték a gumimelegítőket, mielőtt a holland autóját a földre eresztették volna, hogy elhagyhassa a bokszutcát.
Hamilton felvetésére a Red Bull csak azután reagált, hogy a Pirelli kiadta közleményét a durrdefektekkel kapcsolatban. Ebben a Milton Keynes-i istálló kijelentette, hogy a vizsgálatban végig együttműködtek a Pirellivel és az FIA-val. „Mindig betartottuk a Pirelli által előírt paramétereket, és a továbbiakban is követjük majd útmutatásait” – írja Twitter-oldalán a Red Bull.
We have worked closely with Pirelli and the @FIA during their investigation into Max's tyre failure on lap 47 of the #AzerbaijanGP and can confirm that no car fault was found. We adhered to Pirelli’s tyre parameters at all times and will continue to follow their guidance. pic.twitter.com/Y1xE7FyaKf
— Red Bull Racing Honda (@redbullracing) June 15, 2021
A legfontosabb változás az lesz, hogy sűríteni fogják a guminyomás-ellenőrzések gyakoriságát. Véletlenszerű ellenőrzések is előfordulhatnak a hétvége folyamán a szigorítás értelmében, emellett az időmérő edzés után is ellenőrizni fognak mindent gumit, amivel az adott versenyző elérte a legjobb köridejét, és a versenyen használt összes abroncsot is át fogja nézni a Pirelli.
Emellett a gumik szándékos, célzott hűtése is tilos lesz, ha egy csapatnál mégis gyakran előfordul hasonló vagy fél percnél hosszabb késést tapasztalnak, arra alapos indokkal kell szolgálni. Egységes szelepekkel és plombálással pedig annak próbálják majd elejét venni, hogy menet közben trükközzenek a guminyomással. Például annak a pilótának a bokszból kell majd indulnia, akinél nem lesznek megfelelőek a nyomásértékek a rajt előtti háromperces jelzésnél.
Fotó: Pirelli F1 Media, Aston Martin F1 Team Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.