Zsinórban harmadjára győzött Le Mans-ban a 8-as Toyota, miközben már javában körvonalazódik a sorozat jövője.
Szokatlan időpontban, szokatlan körülmények között tartották a koronavírus-járvány miatt a 2020-as Le Mans-i 24 órást. A 88. felvonás volt az első, amit nézők nélkül, és a harmadik, amit nem a megszokott júniusi idősávban rendezték meg – ezekből másodjára fordult elő, hogy szeptemberre tűzték ki a verseny időpontját. Többek között négy biztonsági autós szakasz színesítette a futam krónikáját, ennek ellenére a győztes trió mindössze 10 körrel maradt el a körrekordtól, 387-szer ment körbe a 13,6 kilométeres pályán.
LMP1
Az első tizenkét órában az élről induló 7-es Toyotának állt a zászló, de a kora hajnali órákban ki kellett cserélni a turbót, ami egy félórás kényszerszervizt jelentett Mike Conwaynek, Kamui Kobayashinak és José María Lópeznek – ezzel a 8-as autó vette át a vezetést. A győzelem szempontjából a hátralévő tizenkét óra nem szolgált drámai fordulattal, így a 8-as Toyota zsinórban harmadjára tudott nyerni Le Mans-ban, annyi különbséggel, hogy ezúttal nem a jövőre a Formula–1-be visszatérő kétszeres világbajnok Fernando Alonso, hanem Brendon Hartley egészítette ki Sébastien Buemi és Kazuki Nakajima kettősét, vagyis csakugyan három ex-F1-es győzelmét hozta az egynapos verseny. Az elmúlt években a Toro Rosso csapatát megjárt új-zélandinak ez már a második győzelme a legendás viadalon, 2017-ben még a Porschével, valamint Earl Bamberrel és Timo Bernharddal karöltve ért fel a csúcsra.
A 7-es Toyota győzelménél is biztosabbnak tűnt a sorozatból (és az autósportból) távozó Rebellion Racing kettős dobogója, de az utolsó óra előtt Louis Delétraz kicsúszott a 3-as autóval. Az F2-ben versenyző Haas-tesztpilóta, Romain Dumas és Louis Delétraz alkotta hármas így visszaesett a negyedik helyre, míg másodikként az 1-es autót intették le Bruno Sennával, Norman Natóval és Gustavo Menezesszel, harmadikként pedig a már említett 7-es Toyotát.
Habár két futamot is nyert már idén a Rebellion, az már eldőlt, hogy a Toyotát már nem tudja megszorongatni, a japánok ugyanis behúzták a csapatbajnoki címet, egy fordulóval a szezon vége előtt. Az egyéni bajnokságban még változhat a helyzet, hiszen 8 órás verseny lévén a győzelemért 38 pont jár, a Buemi-Hartley-Nakajima trió jelenleg 7 egységgel előzi a másik toyotás egységet és 30 ponttal Menezes, Nato és Senna hármasát.
LMP2
Phil Hanson, Filipe Albuquerque és Paul di Resta idén zsinórban negyedjére nyertek az LMP2-ben, Le Mans-ban viszont korábban még egyikük számára sem jött össze az elsőség. A részben a McLaren F1-es csapatát irányító Zak Brown birtokában álló United Autosports csakugyan első Le Mans-i sikerét ünnepelhette, még ha a hajra izgalmasra is sikeredett. Úgy tűnt, hogy a JOTA Sport 38-as Orecája megússza az utolsó köröket újabb kiállás nélkül, ám négy perccel a leintés előtt Anthony Davidson mégiscsak a boxutca felé vette az irányt. A dobogó legalsó fokára a tavaly győzedelmeskedő Signatech Alpine triója (André Negrão, Pierre Ragues, Thomas Laurent) állhatott fel annak ellenére, hogy a 36-os autó a verseny korai szakaszában hosszabb időre a boxba kényszerült víznyomás-problémák miatt.
GTE Pro és GTE Am
Remek Le Mans-t zárt az Aston Martin, a brit sportautó-gyártó mindkét GT-kategóriát uralta. A GTE Pro-ban a 97-es Vantage AMR-rel Alex Lynnt, Maxime Martint és Harry Tincknellt intették le elsőként, ami mellé a gyári csapat egy harmadik helyet is szerzett. Az amatőrök között pedig a TF Sport hozta az első helyet a Salih Yoluc, Charlie Eastwood és Jonny Adam trióval.
Alpine, ByKolles, Toyota, Peugeot és naptár – így fest a jövő
November 14-én rendezik a bahreini 8 órást, ezzel pedig lezárul egy korszak az endurance-világbajnokságban, a jövő évtől ugyanis a hiperautó-géposztály lép az LMP1-es kategória helyébe. A gyártók között jelenleg egyedülinek számító Toyota és a ByKolles leszögezte, már 2021-től csatlakoznak az új szabályozáshoz, míg a Peugeot a Total együttműködésével ezt 2022-től teszi meg, eközben a Formula–1-be névleg visszatérő Alpine egy LMP1-es autóval száll be a bajnokságba.
ByKolles:
Peugeot:
A Toyota már Le Mans-ban pályára küldte bemutató jelleggel leendő autóját, a GR Super Sportot:
A jövőben bemutatkozó autók egy részét leszámítva bemutatták a 2021-es szezon előzetes versenynaptárát, ami az idei tapasztalatok alapján szentírásnak semmiképp nem nevezhető, ennek ellenére Monza várható debütálása mindenképpen említést érdemel. Az viszont eldőlt, hogy a WEC próbál Covid-biztosan kalkulálni, így csak hat eseményt rendeznek a sorozatban, azokat is a korábbi, naptári év szerinti rendszerben, ahogyan abban az értelemben is visszatér a régi kerékvágásba a naptár, hogy a sebringi és a Le Mans-i fordulókat kivéve mindenhol 6 órás futamokat rendeznek.
Íme, a 2021-es szezon előzetes menetrendje:
- március 19.: Sebringi 1000 mérföldes
- május 1.: Spái 6 órás
- június 12-13.: Le Mans-i 24 órás
- július 18.: Monzai 6 órás
- szeptember 26.: Fuji 6 órás
- november 20: Bahreini 6 órás
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Harry Parvin / ArdenalMedia.com (FIA WEC Media), ByKolles Racing, Peugeot Sport
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.