Így tér vissza kényszerpihenőjéről a Formula–1

Jóváhagyta az FIA Motorsport Világtanács a Formula–1-es szabályváltozásokat: a koronavírus miatt mostantól nem lesz tömeg a rajtrácson, elvették a versenyzők szabad választását a gumielosztásban.

hungaroring_2017_f1_56.JPG

Ha minden jól megy, két hét múlva a Red Bull Ringen elrajtol az idei Formula–1-es szezon, ám a csapatoknak számos újdonsághoz kell alkalmazkodniuk a bajnokság több hónapos kényszerleállását (is) okozó koronavírus-járvány következtében – ezek a változtatások zöld utat is kaptak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsának pénteki ülésén, írja a Motorsport.com.

Mint arról korábban már cikkeztünk, drasztikus változások várnak a rajt előtti, valamint a díjátadó ceremóniára. Ez utóbbit egyelőre nem részletezte a felügyelőtestület – ez majd a versenyigazgató feladata lesz az egyes hétvégéken –, mindenesetre az biztos, hogy a távolságtartásra ügyelni kell a lebonyolítás során.

budapestsunday14-809526.jpg

Ugyanennek jegyében egy csapat legfeljebb 40 alkalmazottjával tartózkodhat a rajtrácson a rajtot megelőzően, vagyis maximum a fele annak a 80 fős stábnak, amivel egy-egy csapat a helyszínre érkezhet. A boxutca pedig 20 perccel a verseny rajtja előtt zár be, az eddig megszokott 30 helyett.

Korábban is előfordult néha-néha, hogy egy-egy csapat nem rögzítette valamelyik autójára időben a kerekeket, mostantól erre kifejezetten ügyelniük kell, mivel már az 5 perces tábla bemutatásánál az autókon kell lennie mind a négy keréknek – eddig erre a 3 perces tábla megjelenéséig kellett sort keríteni. Ez utóbbi jelzés mostantól azonban már a csapattagok távozására és a felszerelések leszállítására szólít fel. Utána már csak 16 fő lehet a rajtrácson egy-egy csapattól, akiknek a 15 másodperces jelzésnél szintén a depó felé kell venniük az irányt.

Miután a távolságtartás miatt egy-egy feladat elvégzése több időt vehet igénybe – egyes számítások szerint egy motorcsere akár kétszerannyit is a megszokotthoz képest –, változtatnak a csapatok kényszerpihenőjén: csütörtök és péntek este egy órával tovább ügyködhetnek az istállók, az időtartam pedig 9-ről 8 óra csökken.

barcelona-t02-wednesday13.jpg

Jelentős változások lépnek életbe gumifronton is, többek között eltörölték a Pirellire vonatkozó „előrejelzési” szabályt is, vagyis a gumibeszállítónak mostantól nem kell 15 héttel korábban megneveznie a tengerentúli, illetve 9 héttel korábban az európai versenyekre szánt gumikeverékeket. Mostantól ez a határidő két hétre módosul.

Ennél drasztikusabb lépésnek számít, hogy elvették a versenyzők szabad gumiválasztását. Ezentúl (legalábbis amíg helyre nem áll a rend) minden versenyzőnek két szett kemény, három garnitúra közepes, valamint nyolc szett lágy gumiból kell gazdálkodnia. A Pirelli már napokkal ezelőtt közölte, hogy milyen gumikat fog biztosítani a mezőnynek az év első nyolc futamán. Ami pedig a kísérleti abroncsokat illeti, ezek tesztelésére a második szabadedzés első 30 percében lesz lehetőség, az utolsó 30 helyett.

Engedményt adott a versenybíróságnak az FIA: amennyiben nehézségekkel szembesülnek az utazással kapcsolatban a járvány miatt, távmunkában is elláthatják feladataikat a stewardok. „Kivételes körülmények esetén nem kell a versenybíróknak jelen lenniük a verseny kezdetén, feladataik teljesítéséhez azonban rendelkezésre kell állniuk, elérhetőnek kell lenniük” – teszi hozzá a szabályzat.

m27951.jpg

Lazítottak a csapatok teszttilalmára vonatkozó előírásokon is, ennek értelmében – a korábbiakkal ellentétben –már idén hozzányúlhatnak a 2022-es autókhoz a csapatok, de csak olyan feladatokat láthatnak el, amik a fékrendszer biztosítását szolgálják.

Így szélcsatornás- és CFD-teszteket is lehet végezni, de csak azzal a céllal, hogy a fékrendszer alkatrészeit fejlesszék, valamint az azokat körülvevő minimális légcsatornát kialakíthassák. Minden mással 2021. január 1-jéig várni kell; még véletlenül sem szolgáltathatnak ezek a tesztek olyan információkat, amik a karosszéria különböző elemeinek, illetve a rendszerek teljesítményéről vagy tartósságáról árulkodnak.

Fotó: Hungaroring Média, Pirelli F1 Media, Mercedes Media Database

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr5515905032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása