Túlélni a túlélhetetlent
Kováts Olivér publicisztikája

Az elmúlt évek egyik, ha nem a leghátborzongatóbb balesetét élte túl a vasárnapi Formula–1-es Bahreini Nagydíjon Romain Grosjean, sőt, úszta meg minimális sérülésekkel. Ha van valami, amit 2020-ban csodának nevezhetünk, akkor ez az.

romain_ambulance-685.jpg

November 29-e is egy átlagos, Formula–1-gyel spékelt vasárnapnak indult, mint a többi. Helyi idő szerint 17:13-kor húsz versenyző sorakozik fel a rajtrácsra. A nézők a képernyők előtt – koronavírustól mentes békeidőkben a helyszínen is – izgatottan várják, hogy kigyulladjanak a piros lámpák, és kezdődjön nagyjából másfél órányi száguldás. Egy gondolat azonban ritkán fordul meg a fejünkben, ne is tagadjuk: a motorsport veszélyes. Pedig minden belépőn feltüntetik. Mégis teljesen természetesnek vesszük, hogy évente nagyjából húsz alakalommal ők húszan felállnak a rajtrácsra, elrajtolnak, versenyeznek, aztán valamilyen sorrendben célba érnek. Pedig minden egyes alkalommal úgy ülnek autóba, hogy az életüket kockáztatják. (Ezt mondatot nyugodtan magukévá tehetik azok is, akik szerint az autósport nem sport.)

F1: Durva balesetek, piros zászló és sima Hamilton-győzelem Bahreinben

Magabiztos győzelmet aratott a Romain Grosjean és Lance Stroll balesetével kaotikusan induló, annál nyugodtabban folytatódó Bahreini Nagydíj Lewis Hamilton a Red Bull párosa előtt. Sergio Pérez dobogója az utolsó körökben vált füstté.

Bahreinben ébresztőt fújt a sors, hogy újfent emlékezzünk erre a két gondolatra, noha az elmúlt években is bekövetkeztek olyan sajnálatos események – gondoljunk például Jules Bianchi vagy Anthoine Hubert tragikus halálesetére –, amiket szintén nem feledünk el. Romain Grosjean valami csoda folytán nem jutott honfitársai sorsára, noha minden esélye megvolt rá. 221 kilométer/órás sebességgel rongyolt neki a szalagkorlátnak, miután összeért Danyiil Kvjat Alpha Taurijával, a becsapódás alatt 53 G-s erőhatások érték, melynek hatására átfúrta a szalagkorlátot, a Haas-Ferrarija pedig kettétört. Utóbbiból lényegében nem maradt más, csak por és hamu. Nem véletlen, hogy a hosszú perceken át tartó bizonytalanságban, amíg csak találgatni tudtuk, kivel és mi történt, próbáltuk elhessegetni a fejünkből a létező legrosszabb forgatókönyvet sejtető gondolatokat. Elnézve az autó állapotát (már ami maradt belőle), maga a csoda, hogy túlélte. Ha valami, akkor ez második születésnap.

Az ilyenkor bevett protokollnak megfelelően természetesen kórházba szállították, de égési sérüléseit leszámítva kutya baja. Órákkal azután, hogy 26 másodpercet töltött egy tűzgolyóban és kászálódott ki belőle a saját lábán (úgy, hogy az egyiken már cipő sem volt), már maga jelentkezett be az Instagramon, egy videóban, hogy tudassa rajongóival és az érte aggódókkal, hogy jól van. Bekötött ujjakkal, de mosolyogva. Korábban bordatörésre gyanakodtak, ezt azonban a röntgenfelvételek nem támasztották alá. Mindezt az elmúlt évek, évtizedek legfélelmetesebb F1-es bukása után.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Romain Grosjean (@grosjeanromain) által megosztott bejegyzés

Nem véletlenül hangoztatták Dr. Ian Roberts és az orvosi autót vezető Alan van der Merwe – akik elképesztő gyorsasággal értek oda a baleset (és szerencsére nem tragédia) helyszínére hála annak, hogy a Medical Car mindig a mezőny után ered a rajtot követően, amiért Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke igyekezett a lehető leghamarabb köszönetet mondani az egész csapat nevében –, hogy ilyet nemigen látták az utóbbi időkben. Ilyen komoly tűzzel járó balesetre egyáltalán nem volt példa az elmúlt évtizedekben, sőt, ha kapásból meg kellene neveznünk egyet, lefogadnám, hogy tízből kilencen egyből Niki Lauda 1976-os balesetét mondanák, Google és minden más nélkül persze.

És itt jegyezzük meg, hogy óriási köszönet és elismerés jár minden pályabírónak (már amikor nem szaladgálnak keresztül-kasul a pályán), beavatkozónak és orvosnak, akik minden egyes hétvége minden egyes percében figyelik, hol van szükség segítségre. Úgy, hogy jó részük önkéntesen vállalja ezt a feladatot, és ezzel együtt a rájuk leselkedő veszélyeket is. Legutóbb 2013-ban, a Kanadai Nagydíj után fordult elő, hogy meghalt egy pályabíró, miközben Esteban Gutiérrez autójának műszaki mentését végezték. Ilyenkor másodpercek alatt történik meg a baj. Így volt akkor is, amikor a 2000-as Olasz Nagydíjon, majd a 2001-es Ausztrál Nagydíjon is egy-egy baleset következtében leszakadó kerék vezetett tragédiához. Az ilyen esetek miatt van jelentősége annak is mind a mai napig, hogy minél strapabíróbbá tegyék a kerékrögzítéseket, hogy a kerekek a lehető legtovább az autón maradjanak.

Az, hogy Grosjean ennyivel megúszott egy horrorisztikus bukást, sokat elárul arról, milyen döbbenetes léptekben javult a biztonság az F1-ben az elmúlt évek folyamán. Ettől függetlenül a Formula–1 sem mondható biztonságos sportnak. Kellett ehhez az is, hogy masszívabbá, elnyűhetetlenebbé tegyék az autókat, és ahogy 2017 óta már számos esetben bizonyította, a glória ezúttal is jól jött. Bevezetése előtt és bevezetésekor sokan kritizálták (köztük Grosjean és jómagam is), de mára már meg lehetett szokni esztétikailag. Azt nehezebb lett volna megszokni, hogy Romain Grosjean már nincs köztünk többé. Van glória, van Grosjean – mennyivel elfogadhatóbb kombináció, ugye?

2020-11-29t142227z_1466120178_up1egbt13xfmr_rtrmadp_3_motor-f1-bahrain-842.jpg

Hogy mi a helyzet lelkileg, az megint egy más kérdés: azért egy-egy ilyen ütés borzasztóan benne tud maradni egy autóversenyzőben. Grosjean egyébként is sajátságos helyzetben van, hiszen jó eséllyel jövőre már nem lesz ülése az F1-ben – értesülések szerint a veszélytelennek csakugyan nem mondható IndyCarral és a Peugeot készülőben lévő, hiperautós WEC-programjával szemezett. Leginkább két forgatókönyv képzelhető el: amint felépül, visszaül az autóba (akár már idén), mintha mi se történt volna, vagy jelként veszi a történteket, így a sorsot tovább nem kísértve inkább szögre akasztja a sisakját. Az első gondolatom rögtön az volt, hogy ez a baleset Grosjean pályafutásának végét jelenti, kollégáim és barátaim szintén hasonló álláspontra jutottak.

Családja, szerető felesége és három gyermeke van – nem biztos, hogy megéri kockáztatni. De ezt nyilván Grosjeannak kell mérlegelnie és eldöntenie. A Haas mindenesetre két autót készít fel a hétvégi Szahíri Nagydíjra, de ha az azt lehetővé tevő állapotára ellenére is úgy dönt Grosjean, hogy nem tér vissza, tökéletesen érthető. Az a Grosjean, akit az F1 hivatalos közönségszavazásán a nap emberének választottak, akárcsak az égiek, akik úgy döntöttek, hogy többet érdemel az élettől 34 évnél. És aki így túlélte a túlélhetetlent...

Köszönjük, Romain, hogy továbbra is velünk lehetsz!

Fotó: LAT Images / Haas F1 Team Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3316307252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.01. 22:42:37

Talán csak mert nem nagyon követem az F1-et, de Grosjean nevét most olvastam először. Azt viszont a mostani szerencsés balesete után olvastam, hogy nem ez volt az első baleset, amelyet okozott. Tudom, hogy egy versenyben utolsókra is szükség van, de úgy vélem, nem sokat veszít az autósport, ha otthagyja az F1-et.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása