Piros zászló, óriási baleset, büntetések – összefoglalni sem lehet röviden a váratlanul nagy izgalmakat hozó Olasz Nagydíj történéseit. Gasly nyert Sainz és Stroll előtt, Hamiltonnak csak néhány pont jutott, a Ferrari betlizett hazai pályán.
Lewis Hamilton vezetését semmi sem veszélyeztette a Formula–1-es Olasz Nagydíj rajtjánál, Valtteri Bottas csetlés-botlásával azonban elbukta a kettős vezetést a Mercedes. A finn már a verseny előtt, a rajtrácsra kivezető körén, ami miatt a Roggia-sikán bukóterében jócskán meglovagolta a fekvőrendőrt. Carlos Sainz már az 1-es kanyar előtt faképnél hagyta, majd a Roggia-sikánnál Lando Norris is körbeautózta. Bottas ennek hatására annyira kiesett a ritmusból, hogy a következő kanyarok Sergio Pérezzel és Daniel Ricciardóval szemben is veszített egy-egy pozíciót.
⚠️ PENALTIES ⚠️
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020
Lewis Hamilton and Antonio Giovinazzi both receive a 10-second stop-go penalty for entering the pit lane when closed
They will both serve this when racing resumes#ItalianGP �� #F1 pic.twitter.com/BYFxWAi22D
Miközben Hamilton tetemes előnyre tett szert, Bottasnak a motorhőmérséklettel gyűlt meg a baja, majd a 20. körben Kevin Magnussen állt meg a Parabolica kijáratánál, ami miatt pályára lépett a biztonsági autó. Ezt kihasználva alig néhányan jöttek ki a boxutcába, az élmezőnyből is csak Hamilton. Elősre úgy tűnt, hogy a többiek rossz taktikát követnek, de mint kiderült, zárva volt a boxutca bejárata – amire utoljára 2009-ben volt példa, másrészt a legalábbis a felvételek látható erre utaló jelzésekből is nehezen volt kivehető –, így tízmásodperces büntetéssel sújtották Hamilton mellett Giovinazzit is.
Szokatlan sorrend alakult ki Hamilton mögött az újraindításnál Gaslyval, a két Alfa Romeóval, Leclerc-rel és Latifivel, míg a két McLaren csak utánuk következett – egyébként Norrist is vizsgálták, de nem büntették meg, noha több mint tíz autóra lemaradt Sainz mögött a biztonsági autós fázis alatt, hogy csapatát kedvezőbb helyzetbe hozzá a kerékcserénél. Nem tartott sokáig a körözés ezúttal, sőt piros zászlóval szakították félbe a versenyt, miután Charles Leclerc csúnyán a falnak vágta a Ferrarit a kör végén. Az olasz csapat így féltáv előtt mindkét autójával kiesett, Sebastian Vettelnek ugyanis már az első körök után ki kellett állnia fékhiba miatt, aminek következtében még a Rettifilo-sikán bukóterében található hungarocelltáblákat is letarolta.
A huge impact for last year's Monza winner on Sunday
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020
Though his race was over, Charles Leclerc was okay after this crash coming out of Parabolica#ItalianGP �� #F1 pic.twitter.com/gwZbEQfVdT
A becsapódás következtében annyira megrongálódott a gumifal a Parabolicánál, hogy több mint 20 percen át állt az Olasz Nagydíj. A kényszerszünetet után pedig olyat láttunk, amit eddig még soha Formula–1-es versenyen. A második (!) állórajtot remekül kapta el Hamilton, bár a mercedeses már a kör végén a boxba hajtott, hogy letöltse büntetését, ezzel Giovinazzi további két kört várt. Talán még Hamiltonnál is jobban kapta el az indulást Pierre Gasly, aki így a vezetést is átvette, míg Lance Stroll három pozíciót is veszített.
Annyira meggyőző tempót diktált az élen Gasly, hogy az már Sainzot is aggodalommal töltötte el, így a spanyol „egy életem, egy halálom” alapon autózta körbe Kimi Räikkönent és vette el a második helyet a 2007-es világbajnoktól. Az utolsó etapban már csak az volt a kérdés, hogy utoléri-e az Alpha Tauri-st a McLaren versenyzője. Utolérni utolérte az utolsó körre, megelőzni azonban már nem tudta. Ez pedig Pierre Gasly első F1-es győzelmét jelentette, 13 hónappal azután, hogy a Red Bull visszafokozta a franciát fiókcsapatába. Gasly révén Olivier Panis és az 1996-os Monacói Nagydíj óta először nyert francia versenyző, míg a Alpha Tauri második sikerét is Monzában aratta – mintegy 12 év telt el a faenzai együttes első diadala óta, amit – akkor még Toro Rosso-színekben – Sebastian Vettel szerzett a 2008-as versenyen. Mindezt a 10. helyről rajtolva, és talán mondani sem kell, hogy a Nap Versenyzőjének is megválasztották.
„Őszintén szólva ez egészen hihetetlen! Egyszerűen még nem fogom fel, mi történik most. Őrült verseny volt, amin sokat profitáltunk a piros zászlókból” – nyilatkozta a verseny után Gasly, utalva arra, hogy még a boxutca bezárása előtt megejtették a kerékcserét. –
„Sok mindenen átmentem az elmúlt 18 hónapban. Tavaly az első dobogómat is megszereztem, ami szintén egy „wow”-pillanat volt az Alpha Taurival. Most pedig Monzában az első győzelmem is megvan… képtelen vagyok felfogni. Nincsenek szavak.”
„Ez a csapat már sokat tett értem: tőlük kaptam meg az első esélyemet az F1-ben, velük szereztem az első dobogómat, most meg velük nyertem először” – folytatta gondolatait. – „Őrület! De nagyon örülök, és nem tudom nekik elégszer megköszönni. Lenyűgöző nap volt!”
Sainz egyszerre volt csalódott és boldog a második hely miatt, a dobogó legalsó fokára végül Stroll állhatott fel. A Racing Point kanadaija mögött Lando Norris (McLaren), Valtteri Bottas (Mercedes) és Daniel Ricciardo zárt, ezalatt Hamilton a hetedik helyre küzdötte fel magát a mezőny végéről, továbbá a leggyorsabb körért járó bónuszpontra is lecsapott, így változatlanul 47 pont az előnye a tabella élén, csak immár Bottas a második, Max Verstappen kiesésének köszönhetően. Esteban Ocon (Renault), Danyiil Kvjat (Alpha Tauri) és Pérez tették teljessé a pontszerzők sorrendjét.
A 2020-as idény jövő héten, a Toszkán Nagydíjjal folytatódik, az F1-ben idén bemutatkozó Mugello ismételten a Ferrari, illetve az Alpha Tauri hazai versenye lesz, ráadásul előbbi 1000. nagydíjára készül.
Az Olasz Nagydíj végeredménye:
How our drivers crossed the line in an unforgettable race at Monza!#ItalianGP �� #F1 pic.twitter.com/NX8Vu3hImu
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020
Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.