Komoly léptékű szabálymódosításokra bólintott rá a felügyelőtestület: a nehezebb autók és a befagyasztások mellett jön a csökkentett költségplafon és a hendikeprendszer is.
Lépéskényszerbe került a Formula–1 a koronavírus-járvány miatt, habár már a pandémia kirobbanása előtt is téma volt többek között a költségek visszaszorítása. Mint azt a csapatok korábban már jóváhagyták, 2021-től bevezetik a költségplafont, 145 millió dolláros limittel, míg 2022-ben 140, 2023-tól 2025-ig pedig már csak 135 millió dollárt költhetnek évente a csapatok, amennyiben 21 futamból áll az aktuális idény – derült ki az FIA szerdai közleményéből.
Természetesen ahogyan az volt az eredeti elképzelés kihirdetésekor is, lesznek kivételek, amiket nem kell belekalkulálni a büdzsébe:
- a kimagasló sporteredményekért járó év végi bónuszt 10-ről 12 millió dollárra emelik,
- a csapat alkalmazottainak a fizetésen felül járó szociális pótlék 15-ről 13,8%-ra csökken,
- a költségplafonon felül 1 millió dollár fordítható a személyzet szórakoztatására,
- az alkalmazottak jólétének biztosítása érdekében nem számítanak bele a különböző egészségügyi programok (például: vakcinák, látás- és hallástesztek),
- a fenntarthatósággal és a környezetvédelemmel kapcsolatos költségek,
- a GYES, a rövid és hosszú távú betegszabadság, valamint az FIA segítségére vállalt projektek.
Az alacsonyabb költségsapkára való tekintettel engedményt kapnak a kisebb csapatok az átvehető alkatrészek terén, hogy kevesebb alkatrészt kelljen tervezniük, így jelentősen faraghatnak kiadásaikon. Az erre irányuló intézkedésekkel arra is törekednek, hogy a nagyobb csapatok ne számoltassák el a költségeiket a kisebb versenytársakkal a „beszállítói” kapcsolat létrejöttével.
A költségek megfékezését szolgálja, hogy számos alkatrész fejlesztését befagyasztották a 2020-as és 2021-es szezonra, ide tartozik például a karosszéria, a sebességváltó, valamint számos mechanikai komponens, korlátozott számban egy zsetonrendszer biztosít lehetőséget módosításokra, ahogyan az erőforrások fejlesztését is limitálják. Így a csapatok lényegében jövőre is az idei karosszériáikat fogják használni, a 2021-re szánt új szabálycsomagot pedig 2022-re halasztják. Ugyanúgy korlátozzák az aerodinamikai teszteket (ATR), valamint az erőforrások futópadon történő tesztelését is, előbbit ráadásul az adott csapat teljesítményétől teszik függővé: a konstruktőri világbajnok tölthet a legkevesebb időt a szélcsatornás tesztekkel és CFD-szimulációkkal, míg a sereghajtó a legtöbbet.
Egyszerűsítik a padlólemez hátsó tengely előtti részét, ezzel is csökkentve a leszorítóerő növekedésének mértékét, az autók minimumtömegét pedig 746-ról 749 kilogrammra emelik, vagyis további három kilót híznak a versenygépek. Ezt az értéket a RaceFans értesülései szerint 2022-ben akár 778 kilóra emelhetik, holott az elmúlt években már így is számos esetben képezte vita tárgyát az autók folyamatos súlygyarapodása, ami nem is véletlen, hiszen a V8-as éra végén, 2013-ban még 642 kilogrammban állapították meg a minimumtömeget.
Nem csak pénzügyi szempontból van jelentősége az FIA mostani bejelentésének a koronavírus vonatkozásában, döntöttek ugyanis a nézők nélküli versenyek megrendezésének menetéről is. Ennek értelmében lesznek úgynevezett Zárt és Nyílt Események, s habár a közlemény nem részletezi, de néhány nappal ezelőtt a RaceFans megírta, hogy a zárt kapus versenyhétvégékre minden csapat legfeljebb 80 dolgozót vihet magával, közülük 60-an működhetnek közre a két autó üzemeltetésében – ez utóbbi eddig is így volt. A megszorítás elsősorban a vendéglátási, a marketing-, sajtó- és PR-ügyekért felelős, valamint a biztonsági és szállítási részleget érinti, ami érthető is, mivel ezeken az eseményeken a nézők mellett a sajtó sem lehet jelen.
A sportszabályzatban foglaltak továbbá megerősítik, hogy a mezőny jövőre is a Pirelli idei abroncsait használja majd, a palettától eltérő abroncsok tesztelésére pedig a második szabadedzéseken lesz lehetőség, amennyiben szükséges, például arra hivatkozva, hogy az első gyakorlást elmosta az eső.
2022-től további korlátozásokat vezetnek be, a dolgozók pihenőidejére, különböző komponensek limitálására, a mérlegelésre, valamint a parc fermé-szabályokra vonatkozóan.
A McLaren győzelemként tekint a szabályváltozásokra
Gyorsan reagált az FIA közleményére a McLaren, még aznap este örömmel üdvözölte az abban foglaltakat. A wokingi gárdát különösen érintette a koronavírus gazdasági hatásai, legutóbb mintegy 1200 embert kellett elbocsátania, közülük 70-et az F1-es részlegről.
„A Formula–1 ma nyert” – idézi a kommüniké Zak Brown vezérigazgató szavait. – „Ez rendkívül fontos pillanat a sportunknak, mivel az F1 egy ideje már nem volt fenntartható pénzügyi szempontból. Amennyiben ezen nem változtattak volna, azzal az F1, valamint a résztvevők jövőjét sodorták volna veszélybe, akiket elismerés illeti, amiért kollektíven és határozottan működtek közre a probléma megoldásában.”
„Az egységes költségplafon, valamint a bevételek csapatok közötti egységesebb elosztása javít a versenyhelyzeten, ezért minél több ember akarja látni az F1-et, akár élőben, akár a képernyőkön keresztül, ezzel a csapatok és a sport pénzügyi helyzete hosszabb távon is biztosított lehet. A legtöbbet a rajongók nyernek mindezzel, ha pedig a rajongók nyernek, az egész sport is” – magyarázta.
Kitörő örömmel fogadta a szabályváltozásokat Andreas Seidl csapatfőnök is:
„Mindannyian kemény időket élünk meg. Több hónapja kemény munka zajlik a mostani körülmények között, de nagyszerű látni, hogy az FIA és az F1 vezérkara és a csapatok összefogtak, hogy meghozzák a megfelelő lépéseket a mostani krízis áthidalása érdekében, és hogy egy fenntartható sportért dolgozhassunk a jövőben, így a csapatok egyenlő feltételek mellett versenyezhetnek” – mondta.
Mi várható még a jövőben?
A Mercedes 2014 és 2018 között használt erőforrásai.
Tovább szigorodhatnak a jövőben a motorfejlesztések feltételei, 2023-ban be is fagyaszthatják az erőforrásokat – értesült a RaceFans. Amíg korábban minden motorkomponenst homologizáltatni kellett minden egyes szezonban, ettől a továbbiakban eltekintenek, mivel számos specifikációt tovább használnak majd, mint egy év. A motorgyártók a belső égésű erőforrást, a turbófeltöltőt és a hőenergia-visszanyerő rendszert (MGU-H) 2021 és 2023 között évente egyszer változtathatják, utána befagyasztják ezeket az elemeket. A csapatoknak emellett afelől is meg kell győződniük, hogy az erőforrásokon végrehajtott változtatások nincsenek jelentős hatással arra, hogyan építik be a karosszéria alá azt.
Előreláthatólag 2025-től új motorformula bevezetését tervezi az FIA, ezzel leváltva a 2014-ben bemutatkozott V6-os hibridmotorokat, míg a mostaniak befagyasztásával a motorgyártók jelentős költségeket takaríthatnak meg egy-egy fejlesztési periódusban, ami kiemelt fontosságú a világjárvány miatt.
Fotó: Ferrari Media, Zak Mauger / LAT Images (FIA Formula 2 Media), McLaren Media, Mercedes Media Database
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bambano 2020.05.29. 17:25:22
A valódi királykategóriában nem spórolnak aprópénzeken, hanem a mérnöki maximumot nyújtják.
-1 néző.
mentorosh lecsó 2020.05.29. 18:51:45
Most élő, egyenes adásban nézhetjük végig az F1 élveboncolását... :(((
Hungryhorse 2020.06.01. 14:10:18
Leszarom kategoria