Ralikrosszos szisztémában, promóciós szezonnal indítják el az ETCR-t

Nem úgy rajtol el az elektromos TCR-sorozat, ahogy arra előzetesen számítottunk. A leendő bajnokság részleteit egy párizsi bemutató keretében fedte fel a promóteri feladatokat ellátó Eurosport Events.

pure_etcr_hyundai_n_veloster_etcr015-scaled.jpg

Már másfél évvel ezelőtt híre ment annak, hogy 2020-ban kezdetét veszi az elektromos TCR-bajnokság, ám az elmúlt időszakban sehogyan sem akartak körvonalazódni a részletek. A néma csendet végül egy szerdai, Párizsba összehívott értekezleten tört meg, ahol bejelentették, hogy Pure ETCR néven, egy – 2021-be is átnyúló – promóciós szezonnal indul el a sorozat.

Az idényt a július 9-12. közötti Goodwoodi Sebességfesztiválon vezetik fel, majd rögtön az első fordulót pedig a túraautó-világkupa betétprogramjaként, az ausztriai Salzburgringen tartják, csakúgy, mint október közepén a dél-koreai hétvégét. A két WTCR-es vendégszereplés között, augusztus első hétvégéjén a Koppenhágai Történelmi Nagydíj keretében kerül sor a második fordulóra, majd novemberben, egy még bejelentésre váró időpontban a kínai Kuangtung lesz a negyedik állomás. A „bemelegítés” 2021-es Daytonai 24 órás hétvégéjén, egy promóciós eseménnyel zárul.

A Pure ETCR 2020-as naptára:

  • július 9-12.: Goodwoodi Sebességfesztivál, Egyesült Királyság (bemutató)
  • július 24-26.: Salzburgring, Ausztria (első forduló)
  • augusztus 1-2.: Koppenhága, Dánia (második forduló)
  • október 16-18.: Inje-Speedium, Dél-Korea (harmadik forduló)
  • november: Kuangtung, Kína (negyedik forduló; az időpont megerősítésre vár)
  • január 30-31.: Daytonai 24 órás, Amerikai Egyesült Államok (promóciós esemény)

François Ribeiro, az Eurosport Events feje, továbbá a WTCR és az ETCR promótere elmondta, hogy „az új széria tisztán a versenyzésről fog szólni, és ehhez minden tényező rendelkezésre áll”, többek között a nagy teljesítményű autók, valamint a legjobb túraautós versenyzők.

„Nem titok, az autóipar világában nem az evolúció, hanem a forradalom az, ami szembe kell néznünk, ezt pedig a motorsport sem hagyhatja figyelmen kívül, muszáj követnünk az autóipart” – tette hozzá. – „A Formula–E a technológiát, nem pedig a terméket tartja szem előtt. Ellenben a túraautók mindig is remek eszközök voltak ahhoz, hogy a gyártók a saját termékeiket promótálják. Mi igazi autókat promótálunk, nem együléseseket és nem elektromos SUV-kat.”

pure_etcr_paris_4.jpg

Balról jobbra: François Ribeiro, az Eurosport feje, Marcello Lotti, a WSC Group elnöke, valamint Xavier Gavory, a Pure ETCR igazgatója.

A szervezők arra számítanak, hogy 2021-ben már egyéni és gyártói bajnokot is avat az ETCR, mindezt hat manufaktúra jelenlétében – ebből pillanatnyilag négy ismert: a Cupra, a Honda, a Hyundai (a dél-koreaiak Veloster TCR-autójának elektromos változatát ki is állították az eseményen), valamint a Lisheng Shanghai Racing, amely a napokban jelentette be, hogy szintén villanyos TCR-autót fejleszt. A kínaiak számára nem ismeretlen terep a TCR, hiszen az MG 6 Xpower TCR-változatát is ők fejlesztették ki.

„A célunk az, hogy nagyon látványos módon promótáljuk az elektromobilitást” – fogalmazott Xavier Gavory, az ETCR sorozatigazgatója. – „Egy igencsak radikális versenyformátumot raktunk. Felejtsenek el mindent, amit idáig általánosan gondoltak a pályaversenyzésről.”

Az, hogy mennyire radikális formátumban zajlanak majd az ETCR fordulói, az nem kifejezés! Lényegében egy ralikrosszban bevált rendszert fognak alkalmazni, azt is különféle csavarokkal – ennek az egyik legszembetűnőbb hozadéka, hogy egyáltalán nem lesz időmérő edzés. Ne szaladjunk azonban ennyire előre: a résztvevők különböző csoportokba osztják a szervezők, ügyelve arra, hogy csapattársak ne kerüljenek ugyanabba az összecsapásba az első körben.

Ezt egy újabb 8-10 kilométeres megmérettetés követi, amin felső és alsó ágon egyaránt az első, a második, illetve a harmadik helyezettek külön-külön mérkőznek meg. Akik nyernek a második fordulóban, azok automatikusan továbbjutnak a döntőbe, ám előtte részt kell venniük egy egykörös időmérésen, ami alapján megállapítják majd a rajtsorrendet – ennek folyamán ugyanúgy egy csoport kerülnek az első helyezettek, akárcsak a másodikok és a harmadikok. A 12-15 kilométeres versenyt takaró döntő győztese lesz aztán a forduló királya vagy királynője, aki a legtöbb pontot szerzi.

Minden egyes menet – leszámítva a harmadik kör összecsapásait – egy rajtkapuból indul majd, ahová az autók egymás mellé sorakoznak fel, a rajtnál pedig felnyílik a kapu. Egy-egy viadal folyamán minden versenyzőnek lehetősége lesz arra, hogy egyszer „push-to-pass” rendszert, míg a visszatámadást az úgynevezett „fightback” mód segíti majd, ami szintén egyfajta, ám az előzési gombnál kisebb teljesítményű energialöketet jelent. A megmérettetések után az autókat egy központi standra viszik vissza, ahol a nézők szeme láttára töltik fel azokat.

Meglehetősen bonyolultan hangzik a kivitelezés – a könnyebb megértést két grafika és egy videó segíti:

unnamed_2.png

etcr3.jpg

2021-re nyolc, 2022-re pedig már tíz eseménnyel számolnak a szervezők. A bajnokság egyelőre nemzetközi FIA-sorozatként lesz bejegyezve, később a világbajnoki státusz lesz a cél.

Ami a dolgok technikai oldalát illeti, a Williams Advanced Engineering által gyártott erőforrások teljesítménye 500 kW és 680 lóerő lesz, és mindössze 3,2 másodperc alatt képesek 0-ról 100 kilométer/órára gyorsulni. Két töltés között 40 kilométer lehet megtenni velük.

A bajnokság hivatalos gumipartnere a Goodyear lesz, akárcsak a túraautó-világkupában. Az pedig nem kérdés, hogy az Eurosport Events hosszú távon tervez az ETCR-rel; ezt bizonyítja a WSC Grouppal kötött, 20 évre szóló megállapodás is.

Az elektromos túraautózás azonban nem lesz olcsó mulatság, François Ribeiro számításai szerint a költségek körülbelül akkorák lesznek az ETCR, mint a WTCC TC1-es érájában. Emlékeztetés gyanánt a TC1-ről nem árt megjegyezni, hogy mindössze 2014-től 2017-ig, vagyis négy szezon át tartott. Jelenleg a WTCR is az elszabadult költségek miatt van bajban, amiknek megfékezését radikális reformokkal próbálják megoldani.

pure_etcr_hyundai_n_veloster_etcr017-scaled.jpg

„Valóban, egy ETCR-autó költsége magasabb lesz, mint egy TCR-autóé” – ismerte el. Hozzátette: számításba kell venni, hogy mennyibe kerülnek az üzemeltetési költségek kilométerre lebontva, aztán fel kell térképezni a helyzetet, hogy például privát csapatok tudnának-e találni támogatókat az elektromos projekthez, ami belsőégésű motorok esetében egyre nagyobb kihívásnak bizonyul manapság, még a leghíresebb világbajnokságokban is. „Elég csak megnézni, mennyire sikeres a Formula–E, ahol a rengeteg szponzornak köszönhetően a széria és a csapatok színvonala is fenomenális” – célozgatott.

Ribeiro elárulta, hogy több gyártóval is beszéltek, amelyek rendre azt mondták, hogy az elektromos hajtású autóikkal akarnak versenyezni. A promóter tisztában van vele, hogy egy új technológia esetén aztán végképp az egekbe tudnak szökkenni a költségek, ezen azonban igyekeznek majd úrrá lenni. Ezt a célt szolgálja majd az úgynevezett E-kit is, ami az egységes akkumulátort, hajtásláncot, valamint hűtési rendszer foglalja magába – Ribeiro ígéretet tett arra, hogy az E-kit csomagnak fix ára lesz, s eközben a karosszéria vonatkozó szabályok is szigorúak maradnak.

Fotó: Pure ETCR / Eurosport Events / WSC Group

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr5615482572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása