Noha az új éra szabályrendszerét csak az ősz folyamán fogják szignózni, máris kezdetleges képet kaptunk arról, mi is vár ránk a Forma-1 2021-től. Az első adatok bizakodásra adnak okot, ami a sportág jelenlegi legfőbb problémáit illeti.
Habár a végleges szabálykönyvre még várnunk kell, azt már régóta pedzegetik, hogy a 2021-től kezdődő, új Forma-1-es érát illetően a szívóhatásra „esküsznek” a szabályalkotók. A cél pedig egyértelműen az, hogy a versenyzők könnyebb tudják követni ellenfeleiket, ezáltal izgalmasabb versenyeket generálva.
Csütörtökön pedig a Forma-1 hivatalos weboldalának jóvoltából némi betekintést nyerhettünk a jövőbe. Ugyanis még a Német Nagydíj előtt lebonyolították az első teszteket a Sauber szélcsatornájában egy 50 százalékos, ám már a 18 colos kerekekkel szerelt modellel annak érdekében, hogy szemléltessék, az új koncepció esetében milyen erőhatásokat idéz elő az autó mozgása. Ráadásul ha minden igaz, ígéretesnek tűnnek az első adatok. Ezek alapján a 2021-es autók szélárnyékban haladva már csak 10 százalékot fognak veszíteni leszorítóerejükből, ami jelentős különbség a mostani 50 százalékhoz viszonyítva.
„Azok a szélcsatornás tesztek, amiket mi végzünk, kissé különböznek azoktól, amiket a csapatok csinálnak. A csapatok kizárólag az autóra ható erőkre, illetve azoknak különféle variációira koncentrálnak, ahogyan mozgatják az autót”
– osztott meg részleteket a szélcsatornás tesztekről Pat Symonds, a Forma-1 vezető technikai igazgatója. – „Eközben minket az is érdekel, hogy miként viselkednek ezek az erőhatások, ahogy mozog az autó. Még jobban már csak foglalkoztat minket, hogy mi történik az autó mögött keletkező turbulens levegővel.”
„Ebből kifolyólag a virtuális mellett fizikai szimulációkat is végzünk, habár fejlesztéseink javán CFD-technológiával dolgozunk, amely számos fejlett technikát használ, amit a csapatok jellemzően nem használnak” – tette hozzá.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágának irányítója annyit fűzött hozzá Symonds gondolataihoz, hogy
„alapvető elképzelésünk az, hogy próbáljunk csökkenteni azon a leszorítóerő-veszteségen, amely egy másik autó követésével járnak. Ebben segít az elöl haladó autó aerodinamikájának leegyszerűsítése a keletkező légáramlatok szempontjából, mivel nincs annyi eszköz, ami irányítani tudná azokat. És mivel a hátul haladó autón sincs annyi kicsi és érzékeny eszköz, kevésbé bizonyult majd érzékenynek az ilyen jellegű hatások esetén.”
Rácuppanva a fejleményekre, az Autosport.com már ki is elemezte részletesen, hogy mi minden változhat az új koncepció érkezésével:
2021-től nem csak az esős futamok állhatnak a fejük tetejére?
Természetesen a csapatok is izgatottak a leendő szabályváltozások miatt, mert sokat várnak azoktól. Sőt, az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur arra számít, hogy 2021-től akár száraz körülmények között is lesznek hasonlóan kiszámíthatatlan futamok, mint a múlt havi Német Nagydíj.
„Ha sikerül csökkenteni a különbséget az élcsapatok és a középmezőny között, a futamok felén talán nem, de néhány versenyen bármi megtörténhet, ahogyan az volt a Német Nagydíjon” – mondta az Autosport.com-nak. – „A csapatokban, a nézőkben és a versenyzőkben is komoly érzéseket ébresztene ennek eshetősége.”
„Pillanatnyilag viszont nem ez a helyzet. A legjobb hat még akkor is lekörözne minket, ha az első körben ütköznének, és emiatt ki kellene jönniük a boxba új első és hátsó szárnyért. Nem igazán lehetnek várakozásaid a 7. helynél előrébb”
– panaszkodott Vasseur, aki bízik benne, hogy a várhatóan 175 millió dolláros költségplafon bevezetése megteszi majd a hatását.
A Red Bull csapatvezetője, Christian Horner szerint sokkal inkább az aerodinamikai változások és az új gumispecifikációk biztosíthatják a minőségi Forma-1-et. „Ausztriában és Silverstone-ban is remek versenyt láthattunk, ebben pedig jelentős szerepet játszottak az abroncsok. Fontos lesz, hogy a jó irányba induljunk el a gumik és az aerodinamika terén, mert a versenyzők így újra követni tudják egymást, illetve harcolni tudnak egymással” – taglalta.
Fotó: Formula1.com
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.