ELHUNYT AZ EMBER, AKINEK CSAK KÖSZÖNETET MONDHATUNK A HANS-ÉRT

sebastian_vettel_f1_grand_prix_germany_qualifying_huxfofpgjhkx.jpg

Találmányával életek ezreit mentette meg a motorsportban Dr. Robert Hubbard, amiért hálásak lehetünk – a szakembertől azonban a földi életben búcsút kell vennünk azt követően, hogy kedden, 75 esztendős korában életét vesztette.

Dr. Rob Hubbard 2006-os visszavonulásáig a Michigani Egyetem – ahol ő maga is doktortált egykor – anyagtermészettudományi és mechanikai karán volt professzor, aki sógorával, a korábbi IMSA-versenyző Jim Downinggal dolgozta ki a HANS-rendszert. A hosszas kidolgozás és fejlesztés ellenére eleinte még elfogadtatni is nehéz volt az eszközt, de idővel a legtöbb motorsport-szériában kötelezővé vált a használata.

Hubbard nem csak a versenyzés, hanem a közúti közlekedés világában is szíven viselte a biztonság kérdéskörét, ennek keretében az 1970-es években többek között a General Motorsszal is együttműködött, sérülések tanulmányozásával és a törésteszteknél használt bábu kifejlesztésével.

A HANS ötlete akkor merült fel, amikor Downing és Hubbard rájöttek, hogy túl sok versenyző hal meg baleset következtében azért, mert nincs kellőképpen rögzítve a fejük, ami növeli a súlyos koponyasérülések kockázatát. Ebben némi személyes tapasztalat is közrejátszott, ugyanis 1981-ben Downing barátja, Patrick Jacquemart elhunyt azt követően, hogy Mid-Ohióban balesetet szenvedett egy Renault 5 Turbo volánjánál.

Jean Todt on Twitter

My tribute to the inventor of HANS, Dr. Robert Hubbard, who passed away on Tuesday evening at the age of 75. Through his contribution, he has played a major role in the evolution of motor sport safety

Kettejük kutatása a kezdetekben alacsony költségvetésből volt fenntartva, ugyanis Michigan államától egészen minimális anyagi támogatást kaptak csak. Ennek ellenére Hubbard 1985-ben szabadalmaztatta az eszközt, egy évvel később, az IMSA szezonzáróján, Daytonában az eszköz prototípusváltozatával versenyzett.

Az első változat természetesen egészen távol állt a manapság használttól, így igencsak nagy hőzöngést váltott ki a közvéleményben az, amikor a General Motors meglátta a potenciált Hubbard találmányában. Az első sorozatgyártásra 1991-ben került sor, három évvel később, 1994-ben pedig a Forma-1 akkori főorvosa, Dr. Sid Watkins érdeklődését is felkeltette azt követően, hogy a sportág fekete hétvégéjeként ismert imolai versenyhétvégén Ayrton Senna és Roland Ratzenberger tragikus módon életüket vesztették.

Egy évvel később Gerhard Berger a Ferrarinál már tesztelte is HANS-t, ami ennek ellenére csak nyolc év múlva, 2003-ben lett kötelező.

Eleinte kritikákkal illették az eszközt, mondván, zavaró a visszapillantók használatában és még kényelmetlen is, de az évek és a folyamatos fejlesztések előrehaladtával bebizonyosodott, hogy nagyon fontos részét képezi a lehető legbiztonságosabb versenyzésben – megszámolni sem lehet, hogy hány versenysorozatban használják, azt pedig pláne nem, hogy idáig hány életet mentett meg és hányat fog még.

Pedig Amerikában végképp nem támogatták a HANS-t, a NASCAR-ban is csak azt követően vezették be, hogy az idősebb Dale Earnhardt meghalt a 2001-es daytonai 500 mérföldes versenyen elszenvedett balesete következményeként.

Nyugodjon békében, Dr. Rob Hubbard, és köszönjük!

Fotó: Zimbio

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr7514613748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása