Molnár Bendegúz: „Szeretem a kihívásokat!”
Exkluzív interjú Molnár Bendegúzzal

Molnár Bendegúz, a Swift Cup Europe egyszeres Európa- és kétszeres magyar bajnoka számára egyszerre volt nehéz és pozitív a 2018-as idény, de már a 2019-es kihívásokra koncentrál: az új Swift Sportot teszteli, ami meglátása szerint másodpercekkel lesz gyorsabb az elődjéhez képest, valamint megejti a debütálását a Kamion Európa-bajnokságban (ETRC), a magyar OXXO istálló színeiben. Interjú.

dsc_2128.JPG

dsc_3509.JPG

Molnár Bendegúz azon versenyzők egyike, akiről nagyon nehéz 100%-os objektivitással írnom, mivel szinte az első hónapoktól fogva nyomon követem a pályafutását, és tudom, hogy az idáig vezető útja minden volt, csak éppen sima nem.

Azonban megannyi megpróbáltatás közepette kiváló eredményekkel vetette meg a lábát a magyar autósportban. 2016-ban mutatkozhatott be a Burkus Egon vezette Swift Cup Europe-ban, amiért a RaceStar tehetségkutató versenyt – 99 ellenfelét legyőzve – behúzta, majd az első szezonját a második helyen zárta, mindössze egy ponttal elmaradva a bajnok Csik Jánostól, és itt hozzá kell tenni, hogy ha nem lett volna némi csavar a pontszámítási rendszerben (azaz nem csak a legjobb x eredmény számított volna), akkor az összpontszám tekintetében Molnár lett az első.

Csakhogy az autósportokban a „ha” szót tartalmazó mondatoknak nem igazán van értelmük, de 2017-ben már semmi sem állíthatta meg: 13-ból 9 futamot megnyerve nemcsak a magyar, hanem az Európa-bajnoki címet is behúzta, idén pedig sikerült megismételnie az országos sikerét, annak ellenére, hogy a szezon nagyjában a technika ördöge igencsak gyakori potyautas volt az #548-as rajtszámú Suzuki Swiftben. Mindeközben az Európa-bajnokságot egy lengyel pilóta, Jan Antoszewski húzta be.

A kemény küzdelmek viszont kifizetődőnek bizonyultak, ugyanis nagyon komoly szintlépésnek néz elébe a 20 esztendős pilóta, mivel jövőre már a Kamion Európa-bajnokság rajtrácsán láthatjuk viszont, a magyar OXXO Hungary Truck Racing Team versenyzőjeként és egy MAN kamionnal, amit a csapat a tél folyamán fog megépíteni. Bendegúzzal az idei év megpróbáltatásairól, az új Swift Sportról, valamint a jövőbeni kihívásokról beszélgettünk legfrissebb interjúnkban.

– Összességében hogyan értékelnéd a 2018-as szezont? Miben volt más, mint a 2017-es, amikor számos győzelmet szerezve domináltál?

– Igazából arra készültem, hogy ez a szezon könnyebben fog menni, mint a 2017-es. Pontosan azért, mert jóval rutinosabb voltam már ekkoriban, mint egy évvel korábban. Nagyon sokat készültem így is, csak máshogyan, mint 2017-re. Sajnos az autón kijött egy hiba a szezon közben, de ennek ellenére éreztem azt magamban, hogy menni fog ez.

Már a szezon kezdetekor, a szezon első versenyén láttam, hogy szorosabb a mezőny, hiszen az osztrákok is nagyon sokat fejlődtek, akárcsak több magyar, mint például Lengyel Ádám, vagy a lengyel Jan Antoszewski; mindkettőjüktől félni kellett. Viszont még így is úgy éreztem, hogy megvan az esély, de sajnos az autón kijött hiba közbeszólt.

dsc_0984.JPG

– Ez volt az a hiba, ami az igazán nagy hullámvölgyet okozta a szezon közepén?

dsc_0405.JPG– Igen, ez volt az. Úgy kezdődött ez az egész, hogy már év elején is éreztem, hogy az egyenesekben gyengébb az autóm, de nem volt annyira durván érezhető, mivel a kanyargós részeken, ahol továbbra is tartani tudtam a tempót a többiekkel. Azonban az egyenesekben még szélárnyékban is minimálisan lemaradtam, bármit is csináltam, miközben a mögöttem lévők sokkal jobban közeledtek rám, mint azt 2017-ben megszoktam.

Ez a Slovakia Ringen kezdett el kicsúcsosodni, ott éreztem először azt, hogy semmi esélyem nincs. Az időmérőn is az volt, hogy a Super Pole-ra már annyira elmelegedett az autóm, hogy hiába éreztem azt egyszerűen, hogy sikerült egy nagyon jó kört összeraknom, csak a kilencedik-tizedik helyre volt elegendő. A versenyen aztán elrajtoltunk, és amíg nem melegedett túl az autó, addig jobbnak éreztem azt, bár akkor sem volt tökéletes. Két-három kör után azonban kezdett elgyengülni az autó, ami után annyira kritikus volt a helyzet, hogy ha egyenesben le akartam védeni az ívet a mögöttem jövőkkel szemben, akkor is azt éreztem, hogy annyival nagyobb a tempóelőnyük, hogy még az egyenes közepén kikerülnek, és simán bezárják előttem az ívet. Esélytelen volt védekeznem.

És ez egyre csak rosszabb lett. Brnóra már annyira rossz volt az autó, hogy az időmérőn egyetlenegy pontosan összerakott köröm a 10. helyre volt elég, a versenyen pedig megint folyamatosan kerültek ki. Ezután Lengyel Csabi – Lengyel Ádám édesapja –, Mohácsi Ákos és a szerelőm, Kovács Krisztián voltak azok, akik elkezdtek még inkább kiemelt figyelemmel foglalkozni a problémával, és elvitték az autót egy fékpados tesztre.

Ekkor derült ki, hogy 7 lóerővel és 14 Nm-rel gyengébb az autó saját magánál, amit egy kontakthibás csatlakozó okozott. Ez ráadásul egy eléggé fontos csatlakozó volt, mert egy pillangószelepet vezérelt, ami eljuttatja a levegőt a motorhoz. Aztán az utolsó előtti állomás, a Hungaroring előtt még elmentem tesztelni, és ott is azt éreztem eleinte, hogy nagyon jól megy a motor, viszont még akkor is vissza-visszatért a hiba. Majd a hungaroringi első futamra is még úgy mentem ki, hogy ismét jelentkezett a hiba az autóban, de akkor gyorsan kiütötték belőle.

Azonban a futam közben ennek ellenére úgy éreztem, hogy néha jó az autó, néha meg rakoncátlankodik egy picit. Ezek után jutottunk arra az elhatározásra, hogy kicserélünk még pár alkatrészt, és csak ezután lett tökéletes az autó, az utolsó négy versenyre.

dsc_3445.JPG

– Ez az autó, amit idén vezettél, pontosan ugyanaz volt, mint amiből 2017 októberében kiszálltál?

– Igen, ez teljesen ugyanaz az autó. A csapatnál mindig is egy bevett szokás volt, hogy minden szezon után, a tél folyamán felújítják az autókat. Például az előző télen ki lett szerelve belőlük a motor, és mindegyik átesett egy felújításon, ami által még közelebb kerültek egymáshoz az autók, ami azért lényeges, mert ugyebár ez egy márkakupa, ahol fontos, hogy mindenki azonos feltételekkel állhasson rajthoz.

– Azt hiszem, az egyértelmű, hogy mit mondanál a legrosszabb időszakodnak 2018-ban, de meglátásod szerint mi volt a legjobb pillanatod?

– Valóban nagyon nehéz volt megélni belülről ezt az időszakot, már csak azért is, mert sokáig nem hitték el nekem, hogy az autó rossz. Igaz, ezt külső szemlélőként tényleg nehéz volt megállapítani, mivel szabad szemmel nem látható az egyenesben ez a 2-3-4 kilométer/órányi különbség, mivel az egész pályára eloszlott az időveszteség. Viszont én éreztem, hogy nem jó az autó.

Volt, amikor ezt nagyon rosszul éltem meg, például Brnóban. Ott ez a helyzet egészen odáig fajult, hogy kiálltam a versenyből, mert azt éreztem, hogy egyszerűen fölösleges a pályán mennem, annyira visszaestem. Így, utólag azt egy picit megbántam, hiszen az nem egy bajnokhoz méltó megmozdulás volt a részemről, szerintem.

Azonban az egész szezonból pozitívan fogom fel azt, hogy ezáltal is nagyon sok mindent megtanultam, többek között veszíteni és a mezőny hátsó részében menni. Ez a későbbiek során mindenképpen az előnyömre fog válni.

dsc_1693.JPG

– Igen, ezt a sebességveszteséget kívülről nem is lehetett látni, mert amikor kint álltam a pálya szélén, a Slovakia Ringen, én is csak annyit láttam, hogy valószínűleg valami nincs rendben, mert egyre csak hátrébb csúsztál.

– Hát, igen. Erre én azt a példát szoktam hozni, hogy a Forma-1-ben – amit azért jóval többen néznek – a legrosszabb csapat autója kapcsán a lelátón, külső szemlélőként ülő néző nem tudja megmondani egy kanyarból vagy egy egyenesből, hogy az lassabb, mint például a Mercedes autója. Szabad szemmel nehéz megmondani a különbségeket, amiket csak a telemetria tud kimutatni, illetve a versenyző képes érezni belülről.

A telemetriát mi is néztük, de azon is csak az látszott, hogy például a kigyorsításoknál időt veszítek. A mérések is kimutatták, hogy pont ott veszíti el az autó a nyomatékot magához képest, ahol azt én éreztem, tehát, kigyorsításon mindig buktam egy picit a többiekhez képest, és onnan pedig konstansan egyre lassabb voltam az egyenesben.

– Mint azt tudjuk, jövőre egy új éra veszi kezdetét a Swift Cup Europe-ban, hiszen bemutatkozik az új Swift Sport, amit teszteltetek is Lengyelországban.

– Igen, már folyamatosan teszteljük az új autót, amiből már van elkészült versenyváltozat is, ami alatt azt értem, hogy már benne vannak a bukócsövek, de azért még eléggé sok munka van velük, mivel ez egy teljesen új konstrukció, a Suzuki Swift Sport első turbós modellje. A csapatnak is nagyon sok mindent kell megtanulnia az autó kapcsán.

Én vagyok azon szerencsések egyike, aki tesztelheti az autót, már mentem is vele jó pár kilométert. Biztos vagyok benne, hogy egy nagyon jó autó lesz, ha elkészül.

Swift Cup Europe

Hello Poznan ❗️� � Hello Lengyelország ❗️❤️ Hello Poznan ❗️� � Hello Poland❗️❤️

– Ha elkészül az új versenyautó, akkor nagyvonalakban miben lesz más, mint az elődje?

– Egy nagyon fontos eleme az autónak, hogy turbómotorral vannak szerelve, és nem szívómotorral, mint az eddigi, 1.6 literes gépek, így sokkal erősebb lesz. Továbbá megnőtt a tengely- és nyomtáv, laposabb lett az autó, ami a kanyarokban segít majd minket. Az új autó a Hungaroringen minimum 5 másodperccel gyorsabb lesz az 1.6-os kocsikhoz képest.

Fontos megjegyezni, hogy az eddigi autók 130-140 lóerő és 160 Nm körül mozogtak, míg az újnál ezek az értékek 170-190 lóerő és 300 Nm lesznek – azaz ez egy érezhető különbség, és a versenyautó is komolyabb lesz. De ez is volt a terv, mivel a sorozatnak az a lényege, hogy ez egy utánpótlássorozat, és fontos lépés lesz a fiatalok számára, hogy eleinte az 1.6-os autóval fognak menni. Ha nincs előzetes tapasztalat, akkor 16 éves kortól lehet beülni az új, 1.4 literes turbómotoros Swiftbe, ami már tényleg nem gyerekjáték, ugyanis jóval erősebb és vezetni is megterhelőbb.

– Hát, már a számok nyelvén is eléggé jelentősnek hallatszott a különbség, pláne milyen lehet a volán mögött ülve… Azonban a tesztelés mellett egy másik, kifejezetten izgalmas kihívás is vár rád 2019-ben, mivel az OXXO kamioncsapatával fogsz versenyezni a Kamion Európa-bajnokságban. Hogyan jött létre ez az egyezség?

– Ahogyan azt már mondtam, a Swift Cup Europe egy utánpótlásnevelő sorozat, tehát a csapat is fontosnak tartja, hogy innen neveljenek ki versenyzőket. Most én is a szerencsések közé tartozom, ugyanis az OXXO Hungary Truck Racing Team-től először kaptam egy megkeresést, majd engem választottak versenyzőjüknek, miután több név is felmerült összességében.

Nagyon örülök annak, hogy sikerült elnyernem a csapatvezetők bizalmát. Biztosan nagy kihívás lesz, mivel teljesen más a kamion az autóhoz képest: sokkal nehezebb lesz vezetni, sokkal több mindenre kell majd odafigyelni, de szeretem a kihívásokat, és te is tudod, hogy nagy álmom az, hogy egyszer világbajnok legyek, amit szem előtt tartva szerintem ez egy jó irány, egy jó lépés és egy fontos lehetőség, amit nem lett volna szabad kihagyni. Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy minél hamarabb dobogós pozíciókért tudjak majd harcolni.

44470665_796870034014991_6721931467725242908_n.jpg

– És miképpen fog zajlani a felkészülés? Hiszen, akárhogy is nézzük, ez egy eléggé radikális váltás.

– Ami biztos, hogy nagyon sokat fogunk tesztelni, mivel először az alapokat kell elsajátítani. Egészen más lesz ez az egész, pedig ez is egy versenyautó, csak sokkal nagyobb – legalábbis az utcai kamionokhoz nincs sok köze, csak annyi, hogy a váltó és a motor gyáriak lesznek, de az utóbbi is egy erősebb fajtájú. Ezek mind versenyzési célra lettek kifejlesztve.

Mondtam, hogy nagyon sok mindenre kell majd odafigyelni. Fontos lesz például megtanulni, hogyan kell féket hűteni: itt például folyamatosan vízpermetet kell majd locsolni a fékekre, hogy visszahűljenek. Ott van még a váltó, ami 16 sebességes lesz, ami semmilyen utcai autóhoz nem hasonlítható. Hozzá kell szokni a súlyhoz, meg az eddigiekhez képest bonyolultabb szabályrendszerhez.

Úgy gondolom viszont, hogy előttem már sokan voltak ilyen helyzetben, akik lehetőséget kaptak, mint például Kiss Norbi, aki ötszörös magyar bajnokként ült át a kamionba. Biztosan először neki is meggyűlt vele a baja, de meglátásom szerint elég hamar ráérzett a dolgok ízére. Nem mondom azt, hogy elsőre menni fog, mert biztos vagyok benne, hogy nehéz lesz, de a kemény munka biztosan meghozza majd a gyümölcsét.

dsc_1933.JPG

– Már kiadták a 2019. évi naptártervezetet, és ahogy elnéztem, a pályáknak egy igencsak jelentős százaléka már ismerős lehet számodra. Ez valamelyest megkönnyíti ezt a tanulási folyamatot?

– Szerintem a kamionnal biztosan újra kell majd tanulni a pályákat, mivel nem tudom összehasonlítani a kamiont a kis Swift versenyautóval. Már csak azért sem, mert az hátsókerekes, ez pedig elsőkerekes lesz, és a kamionban ugye jóval több az erő. Abszolút más fokozatokban kell majd a kanyarokhoz odaérni. Az egyedüli dolog, amit tudni fogok, az a pályák vonalvezetése.

– És ebben a lehetőségben milyen hosszabb távú előnyöket, lehetőségeket látsz? Hiszen, említetted, hogy világbajnok szeretnél lenni, de ez még „csak” egy Európa-bajnokság.

– Igen, azt azért hozzáteszem, hogy az is nagy álmom, hogy Európa-bajnok legyek. Ez egy nagyon jó lehetőség, hiszen arra törekszem, hogy minél több mindent megtanuljak. Minél több versenyautóval ismerkedik meg a versenyző, annál nagyobb lesz a rutinja, és így könnyebben tud majd bármelyik másikhoz hozzászokni.

Nekem itt célom az, hogy a csapattal együtt fejlődjünk, és annyi időt töltsek el ebben a sorozatban, amennyit csak lehet. 2019-re azokat a célokat tűztem ki, hogy összeszokjak a csapattal, megtanuljam kezelni a versenykamiont, majd a szezon második felére szeretnék a dobogó közelébe kerülni, utána pedig, a következő években én is szeretném megnyerni az OXXO-val az Európa-bajnokságot, ami nekik is egy nagy tervük. Ezért is nagyon fontos lenne az, hogy ez az egész a komplett csapatnak jó legyen, és hogy együttesen fejlődjünk. Továbbá reméljük, hogy a Kamion Európa-bajnokság előbb-utóbb ki tudja nőni magát egy világbajnoksággá.

– Ha minden a tervek szerint alakul, a 2019-es szezon májusban fog elrajtolni. Előreláthatólag lehet azt tudni, hogy mikor kerül majd sor arra az időszakra, amikor már pályára is viheted a kamiont?

– Egyelőre még sok a kérdőjel. Először is, a téli időszakban meg kell épülnie a kamionnak, így az elsődleges cél az, hogy megkezdődjön annak az építése, valamint az is fontos lesz, hogy miképpen is építsük meg, mivel már ebben a fázisban is nagyon sok mindenre kell figyelni. Fontos lesz az én szerepem is, akárcsak a szerelőké és a csapatvezetőké, hogy egy minél ütőképesebb kamiont rakjunk össze a jövő szezonra.

–  Ennek azért megvan a maga rizikófaktora, mivel egy újonnan épített technikánál hatványozottan tudnak jelentkezni a különféle gyermekbetegségek.

– Igen, ezért is lesznek fontosak a tesztek, azt viszont még nem tudom, hogy ezekre mikor keríthetünk sort. Egyelőre az a terv, hogy a kamion építésére koncentráljunk, utána, a későbbiekben a tesztelés folyamata is kezdetét veszi.

dsc_0555.JPG

Fotó: Burkus Dávid Photography, OXXO Hungary Truck Racing Team

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8914397000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása