FE - KETTŐS AUDI-GYŐZELEM SZOMBATON, JEAN-ÉRIC VERGNE A NEGYEDIK SZEZON BAJNOKA
Formula-E 2018: Berlin - 1-2. szabadedzés, 1. időmérő edzés, 1. futam

newly-crowned_formula_e_champion_jean-eric_vergne_holding_the_french_flag_aloft_against_the_backdrop_of_the_new_york_skyline.jpg

Lucas di Grassi zsinórban másodjára nyert futamot a Formula-E-ben, amelynek negyedik szezonja úgy zárult, hogy nem az idényzáró futamon dőlt el a bajnoki cím sorsa: Jean-Éric Vergne ugyanis annak ellenére, hogy a mezőny végéről kellett indulnia, felzárkózott az ötödik helyig, amely Sam Bird kilencedik helye mellett már elegendőnek bizonyult a bajnokság megnyeréséhez. Így az elektromos bajnokságnak megvan a negyedik különböző bajnoka is, Nelson Piquet Jr., Sébastien Buemi és Lucas di Grassi után.

Közép-európai idő szerint a szombat kora délutáni órákban vette kezdetét a Formula-E negyedik szezonjának utolsó, dupla futamos versenyhétvégéje New Yorkban, mégpedig egy meglehetősen mozgalmas első szabadedzéssel.

ABB Formula E on Twitter

Highlights from Saturday Practice 1 for the 2018 Qatar Airways #NYCEPrix https://t.co/bNnNDFvCB2

Ugyanis a 45 perces gyakorlást két alkalommal is meg kellett szakítani piros zászlóval, mert előbb Nick Heidfeld csapta oda a falnak a Mahindra Racing autóját a 12-es kanyarban, majd José Maria Lopez balesetezett ugyanott – az argentin versenyző a Dragon Racing gépének a jobb hátsó részét ütötte meg, majd a depó bejáratánál beszorult.

Az edzés egyébként Lucas di Grassi elsőségét hozta: a brazil audis három és fél tizedet vert Sébastien Buemire az 1:13.566-os idejével, míg a harmadik helyre Mitch Evans ért oda a Jaguarral. A bajnoki cím két várományosa, a bajnokságot ekkor 23 pontos előnnyel vezető Jean-Éric Vergne és Sam Bird a negyedik, illetve a hatodik helyen zárt – a Techeetah és a DS Virgin Racing versenyzője Daniel Abt Audiját fogták ezzel szendvicsbe.

ABB Formula E on Twitter

Highlights from Saturday Practice 2 for the 2018 Qatar Airways #NYCEPrix https://t.co/y0dkWWry2b

Alig pár órával később már megrendezték a második szabadedzést az amerikai kontinensen, amelyen Mitch Evans futotta meg a leggyorsabb kört a 200 kW-os, időmérős beállítással. Az új-zélandi 1:13.207-es gyorsköre majdnem négy tizeddel volt jobb, mint a dragonos Jerome d’Ambrosio ideje a második pozícióban. Az utolsó pillanatokban megpördülő Bird a harmadik lett, miközben Vergne majdnem egy másodperces lemaradással csupán a 14. pozícióban zárt.

Viszont a 30 perces tréning sem telt el komolyabb baleset nélkül: a célegyenes előtti utolsó kanyarban Oliver Turvey csapta neki a szalagkorlátnak a NIO versenygépét. A brit pilóta pedig sajnos nem úszta meg a bukást sérülés nélkül, ugyanis eltörte a bal kezén a kisujját, így a nap további eseményein nem is tudott rajthoz állni. Sőt, órákkal később, a második futam előtt a csapat megerősítette, hogy a vasárnap folyamán Ma Qing Hua fog beülni az autójába.

Az első időmérő edzésen nem maradtak el a további drámai fordulatok sem. Történt ugyanis, hogy mindkét Techeetah-pilóta – azaz Jean-Éric Vergne és André Lotterer – csoportidőmérős köreit törölték, mert a megengedettnél több energiát használtak el. Így a Super Pole-ba a két e.dams-pilóta, Buemi és Nicolas Prost, valamint Daniel Abt, Mitch Evans és Jerome d’Ambrosio jutott tovább, Vergne számára pedig az lehetett némiképpen sovány vigasz, hogy Sam Bird, az egyedüli rivális nem futott valami briliáns kört és a 14. helyen kiesett.

diffl1ewkaa3tew.jpg

A Super Pole-ban viszont Buemi érinthetetlen volt, ugyanis 1:13.911-gyel több fél másodpercet adott Evansnek, aki a tetemes lemaradását egy, az 5-ös kanyarban vétett hibának is köszönhette. Mögötte Prost lett a harmadik, aki D’Ambrosio és Abt követett – a jövőre megújuló hatos kanyarban mind a belga, mind a német hibázott.

A TOP-10 Nelson Piquet Jr.-ral (Jaguar), José Maria Lopezzel (Dragon), a két venturissal, Maro Engellel és Tom Dillmann-nel, illetve a mahindrás Nick Heidfelddel egészült ki.

ABB Formula E on Twitter

We go green in New York City for the 2018 Qatar Airways #NYCEPrix! https://t.co/YSGRAd43Nd

Időzónánk szerint már a késő esti órákban rajtolt el a szezon utolsó előtti versenye. A rajtnál Sébastien Buemi remekül jött el az élről, azonban Evansnek a második helyről indulva alig pár centiméter után félre kellett húzódnia féltengelytörés miatt, így az első kanyarban a két Renault e.dams-autó fordult el az első két helyen, megelőzve Daniel Abtot. Azonban az audis már a következő körben átrágta magát Nicolas Proston, miközben Buemi egy kisebb előnyre kezdett el szert tenni.

Jean-Éric Vergne eközben a mezőny végéről rajtolva az első körökben a biztonságos átvészelésre törekedett, míg André Lotterer – akinek nem volt semmi veszítenivalója – kapásból nyert néhány pozíciót.

ABB Formula E on Twitter

@Daniel_Abt overtakes @Sebastien_buemi to take the lead of the race #NYCEPrix https://t.co/gDRNCaTlCQ

A hatodik körben Abt átvette a vezetést Buemitől, miután bemutatott egy előzést a 11-es kanyarban, mialatt Di Grassi úgyszintén előzött néhányt. Bird is rövidesen beegerészte magát a pontszerzők közé, de miután a Techeetah versenyzői sokáig energiakímélő üzemmódban haladtak, az első etap utolsó köreiben nagyobb tempót tudtak diktálni, amelyből adódóan mind Lotterer, mind Vergne előzések sorozatát produkálta – utóbbi a 16. körben be is férkőzött a TOP-10-be, Sam Bird megelőzésével.

Nem sokkal később az élbolyban kibontakozott egy kisebb kergetőzés Buemi és Di Grassi között, amelyet a brazil a 20. körben vitt dűlőre és a 6-os kanyarban maga mögé utasította Buemit, aminek révén Abt nyomába eredhetett.

Két körrel később a komplett mezőny letudta az autócserét, a boxkiállások során pedig szorosabbá vált a helyzet Abt és Di Grassi között, de igazán kiélezett csatát a 24. körben láthattunk, amelynek során a 8-as kanyarban össze is ért a két Audi, de Abt a 11-es kanyarnál már esélytelen volt a brazil csapattárssal szemben. Pár kör múlva Abt megpróbált visszatámadni, de ez után az Audi arra kérte a versenyzőit, hogy a hátralévő körökben lehetőleg már ne zargassák egymást.

ABB Formula E on Twitter

Audi vs Audi for the lead of the race on lap 25 #NYCEPrix https://t.co/co9M83AfaT

ABB Formula E on Twitter

Was that the move to hand @JeanEricVergne the championship? @TecheetahFE #NYCEPrix https://t.co/lVsjAPdSzw

A 29. körben pedig sorsfordító pillanat következett be, már, ami a bajnoki címért vívott csatát illeti, ugyanis Lotterer átadta Vergne-nek az ötödik helyet, amelyre a franciának szüksége volt a bajnoki cím bebiztosításához, mivel Bird ekkortájt a 9. pozícióban autózott.

ABB Formula E on Twitter

A massive crash for @alexlynnracing, heading onto the main straight. Qualcomm Safety Car deployed #NYCEPrix https://t.co/jawQYlx9ei

A zavartalan körözést a 35. körben Alex Lynn balesete és a biztonsági autó pályára lépése zavarta meg. A brit DS Virgin-pilóta az 5-ös kanyarban veszítette el uralmát az autója felett, aminek következményeként annak hátuljával a palánkban kötött ki. Ez viszont azzal járt, hogy a 43 körös táv 45 percesre és plusz egy körösre módosult.

A zöld zászlókat a 40. kör elején lengették meg, amely után Di Grassi meg tudott lépni valamelyest és Abtot, valamint Buemit megelőzve megszerezte zsinórban második győzelmét a szezonban.

ABB Formula E on Twitter

@LucasdiGrassi and @Daniel_Abt bring home an @audiformulae 1-2 on the streets of New York City for the 2018 Qatar Airways #NYCEPrix https://t.co/HRu3zOUDNB

S miután Sam Bird minden próbálkozása ellenére nem tudott elmozdulni a 9. helyről és Jean-Éric Vergne behozta a Techeetah gépét az ötödik helyre, végérvényesen eldőlt, hogy a negyedik szezon bajnoka az egykori Forma-1-es francia versenyző! Érdekesség, hogy Vergne utoljára nyolc évvel ezelőtt, még a brit Forma-3-ban nyert bajnoki címet.

Ezzel a Formula-E-nek meglett a negyedik különböző bajnoka is, miután az első szezonban Nelson Piquet Jr., a másodikban Sébastien Buemi, a harmadikban pedig Lucas di Grassi nyert.

Vergne előtt az Edoardo Mortarát helyettesítő Tom Dillmann, mögötte pedig Nick Heidfeld futott be, az első tíz sorrendje pedig Lottererrel, Engellel, Birddel és Prosttal egészült ki.

A vasárnapi nap folyamán a mezőnyre még vár egy harmadik szabadedzés, egy második időmérő, valamint egy második futam – ezen események 14:30-kor, 17:00-kor, illetve 21:00-kor veszik kezdetüket, természetes közép-európai idő szerint. Ráadásul még az utolsó verseny sem lesz tétmentes, mert a konstruktőri bajnokság még korántsem lefutott, mivel az első két helyen a Techeetah és az Audi között mindössze 5 pont a differencia.

Az első New York-i futam végeredménye:

null

null

Fotó: FIA Formula E Media, Renault e.dams

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr514113693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása