A következő évtől új bukósisakok debütálnak a Forma-1-ben, amelyeknek hihetetlen technikai paramétereknek kell megfelelniük, ezáltal elképesztően nagy biztonságot nyújtanak. A későbbiek során pedig további versenysorozatokban is csak olyan sisakokkal lehet versenyezni, amelyek megfelelnek az FIA direktíváinak.
A napokban egy új, rendkívül biztonságos sisakstandardről rántotta le a leplet a Nemzetközi Automobil Szövetség, amely a meghatározott szigorú paramétereknek köszönhetően hatékonyabb ballisztikus védelemmel és nagyobb energiaelnyeléssel rendelkezik.
2019-től pedig csak a 8860-2018-as kódnév alatt futó standard – amelyet az FIA a sportágban jelenlévő négy nagy sisakgyártó céggel, a Stilóval, a Bell-lel, a Schuberth-tel és az Araival közösen fejlesztett ki – szerint megépített sisakokkal lehet rajthoz állni a Forma-1-ben, a következő években pedig további versenysorozatokban is bevezetik.
A jelenlegi sisakokhoz képest a legnagyobb változást az jelenti, hogy a rostélyt 10 milliméterrel lejjebb helyezték, növelve a ballisztikus védelmet, amelynek köszönhetően minden eddiginél nagyobb védelmet jelent a felcsapódó törmelékek esetében. Emellett a sisak oldalsó részét megerősítették annak érdekében, hogy a legújabb fejtámlákkal és fejvédő rendszerekkel kompatibilis legyen, az anyagösszetétel pedig a becsapódásbiztosságról és az áthatolhatatlanságról gondoskodik.
A bukósisakoknak nagyon szigorú teszteken kell átesniük ahhoz, hogy használati engedélyt kapjanak, többek között a következőkön:
- Standard, 9.5 méter/másodperces sebességű ütés esetén a versenyző fejét nem érheti 275G-nél nagyobb erőhatás.
- Alacsonyabb, 6 méter/másodperces sebességű ütés esetén a versenyző fejét nem érheti 200G-nél nagyobb erőhatás, míg a maximum átlag a 180G-t nem haladhatja meg.
- Alacsony, 8.5 méter/másodperces sebességű oldalütés esetén a lassulás mértéke nem lehet nagyobb, mint 275G.
- A javított ballisztikus védelem keretein belül egy 250 kilométer/órás sebességgel kilőtt, 225 grammos fémdarab esetén a lassulás nem haladhatja meg a 275G-t.
- Amennyiben egy 10 kilogrammos súly 5.1 méteres magasságból a sisakra esik, az átvitt erő nem lehet több, mint 10 kN.
- A sisakrostély a transzmitteres teszt folyamán nem színeződhet el és a kiláthatóság sem romolhat látványosan és nem is torzulhat.
- Ami a gyúlékonyságot illeti, még a 790 °C-os lángok esetén is védelmet kell biztosítaniuk a sisakoknak.
Fotó: FIA
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal