Zsinórban negyedjére is győzött Le Mans-ban a Toyota, de mint kiderült, fennállt az újabb fiaskó rizikója is. Az LMP2-esek között viszont valóban megismétlődött a japánok öt évvel ezelőtti drámája.
Már a rajtnál megbolondította az eső a 89. Le Mans-i 24 órás versenyt, ami nemcsak a mezőny sűrűjében, hanem az élbolyban is felpörgette az eseményeket. A második kanyarkombinációban ki is lökték Sébastien Buemit és a 8-as Toyotát, ami miatt a sorozatban idén debütáló Glickenhaus 708-as autóját később meg is büntették. A japán konstruktőr legfőbb kihívója, az Alpine is bajba keveredett, Nicholas Lapierre ugyanis az Indianapolis kijáratánál megpördült.
This time, WE GO RACING at Le Mans!#WEC #LeMans24 @24hoursoflemans pic.twitter.com/Y9Zcf0MZLf
— WEC (@FIAWEC) August 21, 2021
BIG moment for @SignatechAlpine and @Nico_Lapierre at Indianapolis. He is back on track.#WEC #LeMans24 pic.twitter.com/WzeQTSvVJR
— WEC (@FIAWEC) August 21, 2021
Buemiék egysége és az Alpine gyorsan visszakapaszkodott a 61 fős mezőny elejére, a Glickenhausok azonban meglehetősen lassan verekedték át magukat a GT-autókon és az LMP2-es prototípusokon. Ennek ellenére a késő esti órákban rövid időre a harmadik helyet is átvette a 708-as autó, miután Matthieu Vaxivière is hibázott a Rebellion Racing tavalyi LMP1-es kocsiját használó Alpine-nal az első sikánnál a Mulsanne-ban.
.@Matt_vaxiviere in the #36 @SignatechAlpine has gone off at the first chicane of the Mulsanne straight!
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) August 21, 2021
The car has since joined the pits for some fresh tyres but #708 @Glickenhaus has taken 3rd place overall!#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/VHHu6Uatze
Megállíthatatlannak tűntek azonban a kettős győzelem felé menetelő Toyoták, a komoly megpróbáltatást jelentő éjszakai órákban ráadásul közelebb is került egymáshoz a két egység, mivel Kobajasi Kamui és José Maria López is hibázott a 7-es rajtszámú GR010 Hybriddel. A bokszkiállásokkal viszont visszaállt a másfél perc körüli különbség a két egység között.
Ezek után sem dőlhettek hátra a japánok, hat órával a vége előtt ugyanis probléma támadt a 8-as Toyota üzemanyagadagolásával, de később a versenyben vezető 7-es egységnél is felütötte a fejét a meghibásodás. Sikerült elkerülniük a komolyabb drámát a japánok, akik így zsinórban negyedjére nyerték meg Le Mans-t, a sorrend azonban nem a megszokott volt.
Amíg az előző években rendre a 8-as autó nyert, végül a 7-es autó is révbe ért a legendás egynaposon, a Mike Conway, Kobajasi és López alkotta trió először állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Buemi, Brendon Hartley és Nakadzsima Kazuki hármasa két kör hátrányban ért célba, a harmadik helyen pedig az Alpine futott be, így André Negrão, Lapierre és Vaxivière kísérte még fel a toyotásokat a dobogóra.
Az új, hiperautós éra első Le Mans-i futamát uraló Toyota Gazoo Racing részéről Pascal Vasselon technikai igazgató elismerte, könnyen elbukhatta volna a győzelmet a japán gyártó, ezt csak a csapat leleményességének köszönhetően tudták elkerülni. Vasselon elmondása szerint hasonló helyzet alakult ki, mint a korábbi, monzai fordulón, ahol a 8-as autó közel egy órán át rostokolt a garázsban.
„Hasonló volt a probléma, de Monzában nem tudtuk orvosolni, pedig sok kreatív emberünk dolgozott a megoldáson. Nagy különbséget jelentett ezúttal, hogy megtaláltuk annak módját, hogyan tudunk úgy dolgozni, hogy nem állunk egy órát a garázsban. Tudtuk, hogy azzal vége lett volna a játéknak, ezért nem tettünk így” – ecsetelte a helyzetet Vasselon a Motorsport.com hasábjain. Hozzátette, még nem tudják, mi okozta pontosan az üzemanyagadagolás meghibásodását, ehhez részletesebben bele kell ásniuk magukat az adatokba.
Tisztában vannak a Toyotánál azzal is, milyen az utolsó pillanatban elveszíteni a győzelmet, emlékezhetünk rá a 2016-os versenyről. Ezúttal az LMP2-esek között következett be a dráma: a Team WRT 41-es Orecája az utolsó körben mondta fel a szolgálatot az élen haladva, megállt az autó a kínai Dzse Dzsefej alatt – a Louis Delétraz-val és Robert Kubicával kiegészülő egység el sem jutott a célvonalig.
A fájó pillanatok dacára házon belül maradt a kategóriagyőzelem, igaz, így mindössze hét tizedmásodperc döntött az első hely sorsáról. Az LMP2 győztese Robin Frijns, Ferdinand Habsburg és Charles Milesi triója lett, akik a JOTA 28-as autója előtt kormányozták a célba a Team WRT 31-es rajtszámú versenygépét. Tom Blomqvist, Sean Gelael és Stoffel Vandoorne mögött a James Allen, Julien Canal, Will Stevens felállással rajthoz álló Panis Racing zárt még dobogón.
Persze Kubicáékon kívül más esélyesek is elhullottak a legnépesebb géposztályban, főleg az újabb esőt hozó kora esti órákban, amik egymás után eredményezték a biztonsági autós fázisokat. A United Autosports autói például egymással akadtak össze, míg a 26-os G-Drive volánjánál ülő Franco Colapinto a Richard Mille Racing tisztán női egységét amortizálta le.
SAFETY CAR. The rain has come back, the race track is very slippery and multiple cars are damaged!#WEC #LeMans24 pic.twitter.com/6Mdu95SRBp
— WEC (@FIAWEC) August 21, 2021
Here's what happened onboard the #1 Richard Miles Racing Team...
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) August 21, 2021
Nightmare for @SophiaFloersch �#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/v5ZVhnHgkg
A még két évig külön bontásban működő, utána inkább a GT3-as szabályrendszer irányába forduló GT-géposztály mindkét kategóriája Ferrari-sikert hozott: a profik között az AF Corse 51-es autója győzött James Caladóval, Côme Ledogarral és Alessandro Pier Guidival. Mögöttük a 63-as Corvette (Nick Catsburg, Antonio Garcia, Jordan Taylor) és a 92-es Porsche (Michael Christensen, Kevin Estre, Neel Jani) végzett.
Az amatőrök értékelését pedig az olasz csapat 83-as számú egysége húzta be, a Nicklas Nielsen, Alessio Rovera, François Perrodo trió a TF Sport 33-as Aston Martinja (Felipe Fraga, Ben Keating, Dylan Pereira) és az Iron Lynx 80-as Ferrarija (Matteo Cressoni, Callum Ilott, Rino Mastronardi) előtt fejezte be a futamot.
A 24 órás megmérettetés legnagyobb balesetét éppen a GTE Am szolgáltatta: a 98-as Aston Martin csapódott a falba a negyedik órában, miközben a második helyen haladt. A volánnál ülő Marcos Gomes szerencsére karcolás nélkül kiszállt a Vantage AMR-ből.
�Safety Car�
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) August 21, 2021
Huge impact for the #98 @AMR_Official
Marcos Gomes got out off the car and is in the hands of the medical team�#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/xsW8ghDGLV
Mint arról korábban beszámoltunk, a hétvégén bemutatták az endurance-vb jövő évi naptárát is. A 90. Le Mans-i 24 órásra 2022. június 11-12-én kerül sor. A verseny végeredménye ide kattintva tölthető le.
Fotó: Toyota Gazoo Racing Media, Marius Hecker/AdrenalMedia.com (FIA WEC Media), Scuderia Ferrari Press Office
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.