Tudjuk, hogy már rendkívül közhelyesnek hangzik egy Formula-E-tudósításban, csakhogy ez az igazság: az elektromos formulaautó-bajnokság mezőnye ezúttal SEM hazudtolta meg önmagát. Viszont legalább a széria fennállásának 53. versenyén új körülményekkel kellett szembesülniük a versenyzőknek, ugyanis az első esős futamig mostanáig voltunk kénytelenek várni. Csapatok tekintetében megvan az első duplázó, viszont idén még egyik versenyző sem tudott két futamot nyerni: ezúttal Robin Frijns állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
Esős, szürke idő fogadta a Formula-E mezőnyét Franciaország fővárosának, Párizsnak az utcáin. Már az első szabadedzésen is nedves aszfalton kellett körözniük a pilótáknak az előző éjszakai esőzések miatt, viszont ennek következtében már rögtön az elején nem volt hiány a különféle incidensekben. Lucas di Grassi esetében nem sokon múlt, hogy balesettel kezdje a szezon nyolcadik hétvégéjét, de végül elkerülte a bajt.
Ez nem sikerült azonban az Envision Virgin Racing versenyzőinek. Először Robin Frijns találta falat a 10-es kanyarban félidőnél, de a holland, még ha a piros zászló érvénye alatt is, tovább tudott menni, meglehet, egy kókadt első szárnnyal. Az első edzés utolsó perceiben aztán Sam Bird is pont a pályának ugyanezen pontján veszítette el uralmát az autója felett, aminek bal eleje alaposan megrongálódott – ekkor ismét előkerültek a piros zászlók, viszont ez egyúttal a tréning végét is jelentette.
Bird ki is hagyta a baleset miatt a második edzést, aminek folyamán elkezdett száradni a pálya, így a köridők is nagyságrendileg 10 másodpercet javultak az FP1-hez képest. Az élen az előző verseny győztese, a jaguaros Mitch Evans zárt, 1:00.226-os körével 0.103 másodpercet adott a Nissan e.dams brit pilótájának, Oliver Rowlandnek, akitől további nem egészen négy századdal lemaradva Di Grassi lett a harmadik.
André Lotterer – aki az első edzésen a leggyorsabbnak bizonyult – zárt negyedikként, megelőzve Sébastien Buemit. A svájci versenyzőt a versenyirányítás figyelmeztetésben részesítette, amiért a nyitógyakorláson megforgatta Birdöt a 10-es kanyarban.
A második szezon bajnoka mögött Daniel Abt végzett, a párizsi ePrix tavalyi győztese, Jean-Éric Vergne, míg az első tíz helyezett névsora a BMW-s Antonio Félix da Costával, a bajnoki éllovas Jerome d’Ambrosióval, valamint a HWA-s Stoffel Vandoorne-nal egészült ki.
Wehrlein szerezte meg a pole-t, de elvették tőle
Pár órával később az időmérő edzés Pascal Wehrlein elsőségét hozta volna, csakhogy a Formula-E nem is lenne Formula-E, ha a pole pozícióst nem zárnák ki utólag. Márpedig ez ezúttal is így történt, ugyanis az időmérőt követő technikai vizsgálatok folyamán a német autójára felszerelt gumiabroncsok nyomása nem felelt meg az előírásoknak.
A pole-t így a Nissan e.dams-os Oliver Rowland örökölte meg, viszont így is, úgy is megszakadt a különböző rajtelsők szériája, mivel a mahindrás német még Mexikóban, a brit pilóta pedig két fordulóval ezelőtt, Sanyában zárta az élen az időmérő edzést. Rowland mögött csapattársa, Sébastien Buemi végzett a második helyen, mindössze néhány századdal megelőzve Frijns-t; rajtuk kívül a Super Pole-ban még Felipe Massa (Venturi) és d’Ambrosio tették tiszteletüket.
Maximilian Günther volt az első, aki már nem jutott be a pole sorsáról döntő, második szakaszba, így a dragonos a hatodik helyről várhatta a lámpák kialvását. Az ifjú német mögött még Lotterer, a két audis – Abt és Di Grassi –, valamint Tom Dillmann (NIO) indulhatott még az első tízből.
Katasztrofálisan zárt hazai közönsége előtt Vergne, aki csak a 14. legjobb időt futotta meg, nyomában Birddel és Da Costával. Még inkább felejthető volt Evans tempója, aki a római győzelem és az FP2-es elsőség ellenére csak huszadikként zárt, Stoffel Vandoorne és José Maria Lopez előtt, akik egyaránt hibáztak a 3-as kanyarban – az argentin, aki egyébként a minap ünnepelte a születésnapját, még a 107%-os határt is túllépte, de a stewardok megadták neki a rajtengedélyt.
Esőkáosz, Frijns is feliratkozott a Formula-E-győztesek listájára
A kialakult körülmények miatt pedig csak a biztonsági autó vezetésével rajtolhatott el a párizsi verseny. Ennek ellenére a pole pozíciós Rowland már két perc után hibázott a 10-es kanyarnál, és a falba hajtott a Nissannal. Ezzel Buemi vette át a vezetést, akire Frijns kezdett el nyomást helyezni. A svájci és a holland a 32 körös verseny 6. körében, a 6-os kanyarban össze is ért, miután Buemi berántotta az autóját a belső ívre, hogy először aktiválja a verseny folyamán a támadási üzemmódot.
Két körrel később Buemi elfékezte magát a 9-es kanyarnál, azonban még ez sem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy Frijns átvegye az első helyet. Azonban kisvártatva defektet kapott a svájci, így a Nissan mindkét autóját elveszítette az élen, a vezetés pedig Frijns ölébe hullott.
Kis idő múlva megérkezett az eső, ami teljesen kaotikussá tette a versenyt – a folytatásban nem kevesebb mint négy teljes pályás sárga zászlós és egy biztonsági autós fázisra volt szükség. Robin Frijns-t viszont egyik sem billentette ki a ritmusából, így megszerezte első győzelmét a Formula-E-ben, s nyolcadikként különböző győztesként ő is feliratkozott arra a bizonyos listára. A holland elsősége viszont azt is jelentette, hogy ez a nyolc győzelem már csak hét csapat között oszlik el, mert csapattársa, Sam Bird már nyert Chilében.
André Lotterer pedig lassan kikiáltható Nick Heidfeld utódjának, ugyanis Róma után megint második lett, az első győzelem viszont még nagyon is várat magára. A dobogó legalsó fokára – idén másodjára – Daniel Abt állhatott fel.
Sokáig úgy tűnt, hogy Felipe Massa megszerezheti első dobogóját a Formula-E-ben, de féltávnál kicsúszott, és a mezőny sűrűjébe tért vissza, ahol ráadásul még Oliver Turvey is nekikoccant a NIO-val. Pedig az ex-F1-es brazil alapvetően jó versenyt, többek között Abttal is élvezetes csatákat vívott.
Abt mögött csapattársa, Di Grassi lett a negyedik, Günther pedig egy 5. hely formájában megszerezte a Dragon idei eddigi legjobb eredményét. Vergne a hatodik helyen ért célba a tizenharmadikról indulva, az utolsó pontszerző helyeken Da Costa, Gary Paffett (HWA), Massa és Wehrlein futottak be.
Keményen harcoltak a mezőny végéről startolva a mahindrások, hiszen Wehrlein ezzel 12 helyet javított, de d’Ambrosiónak is kinézett egy 8. hely a 21.-ről, amíg a 3-as kanyarnál található fal nem került a belga útjába, akit ennek következtében tizenhetedikként intettek le.
Nem kímélte tehát a bajnokaspiránsokat a párizsi viadal sem. Ugyanez elmondható Birdről is, akit kilökték annak következtében, hogy Alexander Simsszel (BMW-Andretti) és Alex Lynn-nel (Jaguar) együtt leszaladt a pályáról. A brit gyorsan vissza tudott térni a versenybe, de nemsokára megpördült, így a 11. lett. A mögötte célba érkező Rowland több incidensbe is belekeveredett, miután megpróbált felzárkózni, míg Buemi a 15. pozícióban fejezte be a futamot az előtt a Mitch Evans előtt, akinek egy új szárnyért még ki is kellett jönnie a pitbe.
A számos baleset miatt a stewardok a verseny leintését követően kénytelenek voltak vizsgálódni, aminek következtében többek között Jerome d’Ambrosiót, Edoardo Mortarát és Oliver Rowlandet is megbüntették: mindhárman háromhelyes rajtbüntetést kaptak a soron következő, monacói versenyre. D’Ambrosio kapott egy 5 másodperces időbüntetést és egy büntetőpontot is, amiért a megengedettnél korábban használta a támadó üzemmódot. A NIO-s Oliver Turvey pedig egy 50 másodperces büntetésben részesült a Massával való ütközéséért.
Az egyéni tabella élén Frijns áll, de csak egyetlenegy ponttal előzi Lotterert. A 3-4. helyen Di Grassi és Da Costa lemaradása 11-11 egységnyi, d’Ambrosio pedig 16 pontos hátrányban van az 5. helyen.
Május 11-én, Monaco utcáin rendezik meg a szezon kilencedik futamát.
A Párizsi ePrix végeredménye:
null
null
A Párizsi ePrix videós összefoglalója:
2019 Paris E-Prix | Race Highlights | 1st Wet Race In Formula E History!
The ABB FIA Formula E Championship returned to Paris this weekend for the second of the voestalpine European races. The race proved to be historic for a number of reasons, including being the first wet race in Formula E history. How did the rain affect the drivers? Who excelled and who didn't?
Megtört tendencia: Sellers duplázott a jaguaros betétsorozatban
Amíg a Formula-E-ben nem tört meg a különböző győztesek tendenciája, addig a túraautós betétsorozatban, a Jaguar I-PACE eTrophy-ban igen: Párizsban meglett az első duplázó Bryan Sellers személyében. A Rahal Letterman Lanigan Racing amerikaija a rajttól fogva vezetett, majd a verseny a tervezettnél 3 perccel véget ért, ugyanis Caca Bueno defektet kapott és a falba állt. A dobogóra még Stefan Rzadzinski (TWR Techeetah) és Sérgio Jimenez (Jaguar Brazil Racing) állhatott fel.
A bajnoki pontversenyt Sellers vezeti, 5 ponttal megelőzve Jimenezt. Május 11-én, Monacóban folytatódik a sorozat.
A párizsi futam végeredménye:
null
null
Fotó: LAT Images / FIA Formula-E Media, Envision Virgin Racing Media, Jaguar Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.