FE - PROBLÉMÁSAN INDULT A FORMULA-E ÖTÖDIK SZEZONJA
Eső miatt felborult menetrend, elégedetlenkedő versenyzők

ducsktwwoaebxay.jpg

Kétségkívül hatalmas, legalábbis minden eddiginél nagyobb várakozás előzte meg a Formula-E második érájának kezdetét jelentő ötödik idényt, azonban egyelőre nem a várakozásoknak megfelelően alakulnak a dolgok: az eső miatt először mindkét szabadedzést törölni kellett Szaúd-Arábiában, de aztán egyet sikerült bezsúfolni az időmérő és a verseny elé, amik közül előbb Antonio Félix da Costa elsőségét hozta. Mindeközben pedig a versenyzők az egyik újítással és a pályával, illetve a kettő viszonyával kapcsolatosan is hangot adtak elégedetlenségüknek.

Egy autósportrajongó számára egy új éra vagy akár egy új szezon kezdete olyan, mint egy kisgyermeknek a Mikulás vagy a Jézuska érkezése. Az előző hetekben minden eddiginél többen várták a Formula-E új érájának kezdetét, és nem csak amiatt, mert technikailag is előrelépés következik be, hanem azért is, mert már egyre komolyabb nevek alkotják a mezőnyt – ezúttal is olyan újonc pilóták érkeztek, mint például Felipe Massa, Stoffel Vandoorne vagy Gary Paffett.

duytba0xcaerd79.jpg

A Formula-E 2018/2019-es mezőnye, sok-sok izgalmas névvel.

Hosszas huzavona után csonka edzés, Vandoorne-elsőséggel

Azonban a szaúd-arábiai éjszakában az égiek úgy döntöttek, hogy ne legyen már annyira gördülékeny a szezonnyitó lebonyolítása: hatalmas esőzések és zivatarok sarkallták arra a szervezőket, hogy előbb az első, aztán a második szabadedzést is töröljék, ugyanis a 9-es, a 10-es és a 11-es, illetve a 17-es kanyarok ilyen körülmények között kritikusak, mert ezek alkotják a pálya legalacsonyabb pontjait, ergo az összegyülemlő esővíz már egy szép kis tócsát hozott össze, ami inkább csónak-, mintsem Formula-E-kompatibilis.

Az első, félórás edzés helyi idő szerint 7 órakor, a második, eredetileg 45 percesnek tervezett, de aztán egyórásra meghosszabbított gyakorlás meg 9 óra 5 perckor vette volna kezdetét helyi idő szerint. Sokáig az is kérdéses volt, hogy a meglehetősen rusnyának mondható időjárás valamilyen úton-módon befolyásolja-e majd az időmérő edzés menetét – ugyanis már több alternatíva is felmerült azért, hogy minden pilóta nagyjából azonos körülmények között kvalifikálhasson az idei első ePrix-re.

Úgyhogy Alejandro Agagéknak – akit egyébként kineveztek a sorozat elnökének, bár a feladatai nem fognak érdemben változni, és azt sem tudni még, ki veszi át tőle az ügyvezető igazgatói szerepkört – volt okuk a fejvakarásra. Mindenesetre, hosszas huzavonát követően végül az a döntés született meg, hogy az időmérő edzés előtt egyetlenegy, 35 perces tréninget bonyolítanak le, amire közép-európai idő szerint 8:15 és 8:50 között került sor, az időmérő edzést meg két csoportra bontva bonyolítják le, az alábbi beosztás szerint:

qualifying_saudi.png

201812141600231017002940-lat-20181214-r3i4857.jpg

Ami a szabadedzést illeti, a leggyorsabb kört Stoffel Vandoorne futotta meg a HWA gépével: a GP2 2015-ös bajnoka nagyjából két tizedmásodpercet adott 1:18.868-as idejével a virgines Sam Birdnek, valamint a Nissan e.dams versenyzőinek, Sébastien Bueminek és Oliver Rowlandnek. Mitch Evans lett az ötödik a Jaguarral, megelőzve Vergne-t, valamint a BMW-Andretti pilótáit, Alexander Sims-t és Antonio Félix da Costát, míg az első tíz sorrendje a Dragon újoncával, Maximilian Güntherrel és az audis Daniel Abttal lett teljes. Az előző szezon ezüstérmese, Lucas di Grassi csak 11. lett, és Felipe Massa, Félix Rosenqvist és Gary Paffett is eléggé hátul, csak a 19-20-21. pozíciókban végeztek.

Nem úsztuk meg a piros zászlót a 35 perc folyamán, ugyanis Edoardo Mortara a Venturiját már alig tíz perc elteltével a falba tette a 18-as kanyarnál, miután felúszott az aquaplaningen – az olasz érdemi gyorskört sem tudott futni.

ABB Formula E on Twitter

We finally get out on track...and it's gone! @edomortara brings out the red flag after contact with the barrier, but he's fine. #AdDiriyahEPrix https://t.co/G54AkjQBIm

A szabadedzés végeredménye:

null

null

Da Costáé a pole a piros zászlókkal tarkított időmérőn

ducn4usvaaasysb.jpg

Eleve vizes pályán rendezték meg az időmérő edzést, azonban a B-csoportban részt vevő versenyzők dolgát két piros zászlós fázis is nehezítette: előbb a GEOX Dragon németje, Maximilian Günther húzódott félre négy perccel a kockás zászló megjelenése előtt, majd az utolsó másodpercekben Félix Rosenqvist törte össze az autóját – ráadásul a svéd nagyon rossz helyen hozta össze mindezt, az utolsó kanyarban, így a piros zászlók újbóli előkerülésével nagyon sokan estek el a javítás lehetőségétől.

Ennek értelmében Antonio Félix da Costa húzta be a pole-t, méghozzá pályafutása során az elsőt, majd a BMW-Andretti pilótájának 1:17.728-as idejétől bő másfél tizeddel elmaradva Tom Dillmann lett a második, de a NIO-s még vizsgálat alatt áll. A második sorba José Maria Lopez és Buemi kvalifikáltak, majd Vandoorne és Sam Bird kerültek az ötödik sorba, az első tíz további részében meg Vergne és Lotterer, azaz a Techeetah kettőse fogta szendvicsbe Robin Frijns-t és Jerome d’Ambrosiót.

Ami a további új neveket illeti Günther és Vandoorne mellett, Rowland a 13., Paffett a 15., Sims a 17., Massa pedig a 19. helyen végzett. Az Ad Diriyah ePrix 13 órakor rajtol majd el magyar idő szerint, a futamot élőben adja az Eurosport 1, a versenytáv pedig 45 perc plusz egy kör lesz.

Az időmérő edzés végeredménye:

ABB Formula E on Twitter

Group two is complete, this is the provisional order for the grid ahead of the 2018 SAUDIA #AdDiriyahEPrix

A betétprogramokat sem kímélte az eső

dubx00vwkaahndh.jpg

Nem mellesleg, az eső a betétprogramokat sem kímélte. A legújabb elektromos bajnokság, a Jaguar I-PACE eTrophy mezőnye mindössze a szabadedzést tudta teljesíteni, és azt is azért, mert még pénteken megrendezték, így abban az esetben egyértelmű, hogy a rajtrácsot majd a pénteki köridők fogják adni. Ezek alapján 1:32.618-as idővel az APAC pilótája, Simon Evans szerezte meg a pole-t, mindössze néhány századdal megelőzve a Rahal Letterman Lanigan Racing amerikaiját, Bryan Sellerst, valamint a Jaguar Brazil Racing két brazil pilótáját, Sérgio Jimenezt és a korábban a WTCC-ben is megfordult Cacá Buenót. A mezőnyből a legismerősebb név kétségkívül Katherine Legge-é: a korábban a Formula-E-ben is versenyző brit pilótahölgy a 9. lett, két és fél másodperces lemaradásban.

Nem nyerte el a versenyzők tetszését a rijádi támadási zóna

A Formula-E-nek az egyik nagy újítása az idei évre az úgynevezett „támadási mód”, aminek a lényege az, hogy a versenyzők a pálya bizonyos pontjain, és egy előre kijelölt íven a 200 kW helyett 225 kW-os teljesítményt vehetnek igénybe. Ezt a zónát a rijádi pályán a 17-es kanyar kijáratánál jelölték ki. Az off-line zónát a pálya jobb oldalán határozták meg, és a módot azt követően lehet aktiválni, hogy a versenyző érintett három időmérési pontot. Ennek megvan a maga hátránya is, mivel a lehetőséggel élő versenyzőnek szűkebb íven kell abszolválni a kanyarkijáratot, mint a normál versenyív esetében. Azonban ez a kialakítás nem nyerte el sokak tetszését, már a hétvége legeslegelején.

„Remek szisztéma, nagyon jó ötlet, de az nem igazán jó, ahogyan ezt rátervezték erre a pályára. Azt gondolom, hogy a kanyarkijárat így nagyon necces lenne, 20 kilométer/órára kell lelassítani. Ez pedig veszélyes, ugyanis vagy lelassítanak hirtelen a versenyzők, vagy nem, de akkor a falnak mennek a túlzott közelség miatt. Viszont, ha nem mész eléggé közel a falhoz, nem aktiválhatod a módot. Ennek eredményeként mindenki teljes pályás sárga zászlók és biztonsági autó alatt fogja használni, így a Formula-E nem azt fogja látni, amire számított. Jelen állás szerint 3-4 másodpercet veszíthetünk majd a támadási mód aktiválása miatt” – fogalmazott a motorsport.com hasábjain Jean-Éric Vergne, a DS Techeetah regnáló bajnoka.

A NIO pilótája, Tom Dillmann pedig szintén úgy véli, hogy a rendszer nem fog megfelelni a várakozásoknak ebben a formátumban és ezen a pályán: „Ezzel sok idő fogunk veszíteni, és szerintem sokan fogják használni a biztonsági autós fázis alatt, hogy megszabaduljanak tőle. Nyerni nem fogsz vele, hiába nagyobb a teljesítményed, de energia tekintetében továbbra is korlátozva vagy, így azt is kell spórolnod. Ráadásul szűken is van kialakítva ez az egész, így két másodperces veszteséggel számolni kell, ami akár két pozíciódba is kerülhet, amiknek a visszaszerzéséhez meg már nem lesz elég energiád. Nem fog úgy működni, ahogyan azt láthattuk a szemléltető videókban.”

Beginner's Guide To ATTACK MODE | Formula E Explained | ABB FIA Formula E Championship

Increasing the intensity of the on-track action is ATTACK MODE - a unique innovation in sport, introduced to enhance the fan spectacle and retain the unpredictable nature of electric street racing series.

ATTACK MODE Is Coming... Innovative New Addition To Race Format | ABB FIA Formula E Championship

The ABB FIA Formula E Championship's 2018/19 season starts on December 15th, debuting the stunning new Gen2 race car, and the new ATTACK MODE race format. Are you ready?!

A BMW-Andretti portugálja meg Vergne gondolataira reagálva azt emelte ki, hogy potenciális veszélyt jelent az, hogy a zónába az autók különböző sebességgel fognak megérkezni: „JEV rosszul fejezte ki magát, amikor azt mondta, hogy három-négy másodpercet veszítünk majd, hogy aktiválhassunk. De ha így is van, nem hiszem, hogy ez akkora probléma lenne. Szerintem rendben van az, hogy nagy veszteséggel is jár a nagy nyereség. Legalább felkavarja a dolgokat. A probléma ott van, hogy különböző tempóval fogunk megérkezni ugyanarra az ívre, amit elég veszélyesnek érzek.”

"Olyan a pálya, mint a suzukai, csak falakkal."

Sokak meg úgy vélik, hogy már önmagában a rijádi pálya nagy kihívást fog jelenteni – van, aki azt mondta, hogy olyan, mint a suzukai pálya, csak falakkal.

„Már önmagában az is egy cél lesz, hogy túléljük ezt a pályát. Nagyon nehéznek látszik, valószínűleg az egyik legnehezebb pálya a naptárban, a rómaival együtt. Ugyanakkor menő lesz egy ilyen pályán befejezni a Formula-E pályafutásomat” – mondta Félix Rosenqvist, akinek a helyét a következő hétvégétől már Pascal Wehrlein veszi át a Mahindra Racingnél.

Tom Dillmann a következőképpen jellemezte a pályát: „Teljesen más azokhoz a pályákhoz képest, amiket a Formula-E-ben megszoktunk, ugyanis itt a stop&go jellegű pályákhoz vagyunk hozzászokva, lassú kanyarokkal tűzdelve. Ehhez képest a rijádin van egy olyan szakasz, ami olyan, mint a suzukai versenypálya, csak falakkal, ami elég érdekes helyzetet teremthet. Van néhány emelkedés a pályában, amit a szimulátorban nem igazán láthattunk. Összességében klassz, de pár baleset biztosan lesz, mivel nagyon nagy kihívást jelent a pálya.”

Ebben Dillmann csapattársa, Oliver Turvey is egyetértett, aki szintén a Formula-E valaha volt egyik legkeményebb pályaként írta le a szaúd-arábiait: „Az első két szektor borzasztóan trükkös a gyors, lejtős és beláthatatlan kanyarokkal. Igazi kihívás lesz, ami nagyszerű, de ugyanakkor kemény is, mert ez az első verseny az új autókkal.”

„Kihívásokkal teli ez a pálya. Láttuk ugyan szimulátoron, illetve pályarajzon, de a pályabejárás alkalmával még extrémebbnek tűnt, mint amilyennek gondoltuk valójában. A középső szektorban, az 5-ös és a 14-es kanyar között nincs megállás. Nagy lesz a tempó, különösen a lejtős szakasz előtt, a 9-es kanyarban” – fogalmazta meg a véleményét a pályáról a DTM kétszeres bajnokaként a HWA Formula-E-csapatához igazolt Gary Paffett.

Antonio Félix da Costa meg azon a véleményen van, hogy leginkább majd az 1-es kanyarban lehet majd előzni, sőt, a nagy lassítással járó 18-as kanyartól nagyon nehéz lesz pozíciókért zajló csatába bonyolódni.

Fotó: LAT/Formula-E Media, Andretti Autosport / Twitter, Jaguar Racing / Twitter

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr414485614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása