F1 - VÉGET ÉRT A FORMA-1-ES KALAND A MANOR SZÁMÁRA

2016_brazillian_gp_race_115.jpg

Hét esztendő után a végéhez érkezett a Manor Forma-1-es fennállása, a Banbury-ben található gyárat bezárták, a csapat dolgozóit pedig már haza is küldték, ugyanis nem sikerült új vevőt találni - erősítette meg pénteken kora délután az FRP Advisory LLP cég, amely az alakulat csődeljárási folyamatát végezte. Ezzel pedig eldőlt, hogy az idei szezonban 10 csapat 20 versenyzője lesz ott a rajtrácson.

Bő fél évvel ezelőtt, azután, hogy Pascal Wehrlein a Forma-1-es Osztrák Nagydíjat a 10. helyen zárta a #94-es rajtszámú Manor-Mercedesszel, kevesen gondoltuk volna, hogy ilyen rövid idő alatt ideáig süllyed le a csapat. Azonban a kaotikus Brazil Nagydíj változást hozott a Manor életébe, ugyanis Felipe Nasr a 9. lett a Sauber istálló színeiben, amely így kiütötte a Manort a konstruktőri 10. helyről, ezáltal súlyos dollár tízmillióktól megfosztva a csapatot.

Innentől pedig a csapatnál már tudták, hogy itt ezen formátumban itt a vég, ugyanis semmiképpen sem akarták megismételni a 2015-ös, szenvedéssel és a mezőny végén való vergődéssel teli szezont. Ennek megfelelően január 6-án megérkezett a bejelentés, miszerint a Manor Racing alakulatot üzemeltető anyacég, a Just Racing Services Ltd. csődeljárás alá került. A csapat pedig eleinte egy január 20-i határidőt kapott arra, hogy befektetőket keressenek, de végül kaptak még egy hétnyi haladékot. A túlélésre való esély a hetek folyamán érkező, pozitív fejlemények ellenére igencsak csekély volt. Ma pedig bekövetkezett a vég.

2016_brazillian_gp_race_126.jpg

Pénteken kora délután ugyanis a csapat csődeljárási folyamatát intéző FRP Advisory LLP részéről megerősítették, hogy a Manornál nem sikerült új befektetőket találni - igaz, zajlottak a tárgyalások egy ázsiai potenciális befektetőcsoporttal. Azonban ezek a tárgyalások korántsem tartottak abban a stádiumban, amelyben kéne tartaniuk, így a csődeljárást végző cég jobbnak látta, ha az azonnali bezárás mellett döntenek.

A Manor 212 alkalmazottja pedig azt követően, hogy jövő hét kedden, azaz január 31-én megkapja az utolsó havi bérét, munkanélkülivé válik, a Banbury-ben található főhadiszállást pedig bezárják.

Így szól az FRP Advisory LLP hivatalos közleménye:

"Az elmúlt hónapok folyamán a csapat vezetősége fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy a jövő biztosításának az érdekében új befektetőkre tegyenek szert, de sajnálatos módon ezt képtelen volt megtenni a rendelkezésre álló időn belül. Így nem maradt más választás, mind csődeljárást kezdeményezni a Just Racing Services Ltd. ellen a cég érdekei védelme és az új vevő keresésének folytatása érdekében.

A hónap korábbi szakaszától kezdve, az alkalmazásuk óta az FRP Advisory folytatta a munkát a vezetőség támogatásával új befektetők találás és azok biztosításának céljából. Több érdeklődővel is folytattunk tárgyalásokat. Ez idő alatt megvolt a tőkénk ahhoz, hogy 2017. január 31-ig kifizessük a csapat dolgozóit.

De sajnálatos módon a csődbiztosok nem találtak további tőkét a folytatáshoz határidőn belül ahhoz, hogy a csoport jelenlegi formájában folytathassa a működést.

S mivel nincsenek meg a kellő gazdasági feltételek a csapat működésének fenntartásához, a csődbiztosok befejezték a Just Racing Services Ltd. finanszírozását, így sajnálatos módon a dolgozókat haza kellett küldeni 2017. január 27-én, pénteken.

Január 31-re pedig a csapat mind a 212 dolgozója ki lesz fizetve, de egy kisebb maroknyi személyzet kivételével, amelynek alkalmazása feleslegessé vált január végére."

Ezzel a Manor csapata alkalmazottak nélkül maradt, de fontos kiemelni, hogy attól még a csapatnak továbbra is meg vannak a jogai a Forma-1-es szerepléshez, ugyanis azok a Manor Grand Prix Racing Ltd. tulajdonában vannak, és nem az azt ideáig üzemeltető Just Racing Services Ltd.-ében.

Geoff Rowley, az FRP Advisory LLP cégnél dolgozó csődbiztos szomorú amiatt, hogy nem sikerült új befektetőket találni a csapat életben tartásához:

"Mélységesen sajnálatos, hogy egy csapatnak be kell zárnia. A Manor nagy név volt a brit motorsportban, a csapat pedig az elmúlt két év folyamán az új vezetőség révén remek megállapodásokat ütött nyélbe.

Egy Forma-1-es csapat üzemeltetése és futtatása azonban komoly mértékű és folyamatos befektetést követel. A Just Racing Services Limited céget január elején, nem sokkal azután helyezték csődeljárás alá, hogy nem sikerült új vevőt találniuk.

A csődeljárás egyfajta haladék volt, ezzel azt lehetővé téve, hogy a csapat számára sikerüljön egy hosszabb távú megoldást biztosítani, nagyon rövid időn belül. De sajnos nem sikerült megoldást találni.

Szeretnénk köszönetet mondani a személyzet minden egyes tagjának a támogatásért, illetve a profizmusért, amelyet ezen nehéz időszak folyamán tanúsították.

Keddtől életbe fogjuk léptetni az elbocsájtási folyamatot, és minden dolgozó meg fogja kapni a januári bérét.

Mostantól pedig arra helyezzük a fókuszt, hogy a munkájukat elvesztő embereknek segítsünk, és megadjuk nekik a szükséges támogatást."

Így a 2010-ben, a költségsapka bevezetésének reményében csatlakozó csapatok közül már egy sem létezik: a HRT még 2012 végén engedte le a rolót, 2014 után pedig a Lotus/Caterham cselekedett hasonlóképpen, most pedig a Virgin/Marussia/Manor története is a végéhez érkezett. Ezzel pedig biztossá vált, hogy a 2017-es rajtrácson 10 csapat 20 versenyzőjét fogjuk. Utoljára teljes szezonban ekkora létszámot 2015-ben, előtte pedig 2009-ben láttunk.

A Manor története

2009. június 19-én jelentették be, hogy a Banbury-ben székelő alakulat 2010-ben meg fogja vetni a lábát a száguldó cirkuszban a költségplafon bevezetésének reményében, egyetemben a Hispania Racing Team, illetve a Team Lotus néven futó istállókkal. (Ezen a listán elvileg ott lett volna a USF1 is, de a koncepció nem tudott komolyabb szintre lépni.)

timo_glock_virgin.jpg

A csapat eredetileg Manor GP néven indult volna a Forma-1-ben, de miután főszponzorként a Virgin italgyártó beállt mögéjük, úgy döntöttek, hogy azonnal nevet váltanak, és inkább Virgin Racing-ként képviseltetik magukat a mezőnyben. Az első szezonra igencsak minőségi pilótapárost sikerült összeállítani, amelyet a Toyota gyári csapatának korábbi pilótája, Timo Glock, illetve a sikeres GP2-es esztendők után újoncként érkező Lucas di Grassi alkottak.

Viszont az egészen jó pilótafelálláshoz korántsem társult egy olyan jó autó. A versenytechnika olyan szinten rossznak bizonyult, hogy 2010-ből a csapat mindössze két 14. helyet tudott felmutatni legjobb eredményként - az egyiket Di Grassi révén érték el Sepangban, a másikat pedig Glocknak köszönhetően Suzukában.

A gyenge teljesítménynek meg is lett a következménye, ugyanis kirúgták a csapat főtervezőjét, Nick Wirth-t, akinek a helyét az a Pat Symonds vette át, aki a 2008-as szingapúri "crashgate" botránynak az egyik főszereplője volt. Mindeközben pedig a csapatot (ismét) átnevezték, azt követően, hogy az orosz Marussia autógyár beállt mögéjük - így a csapat már Marussia Virgin Racing név alatt futott.

timo_glock_virgin_1.jpg

2011-ben sem alakultak jobban a dolgok a Marussia Virgin Racing számára, amely ezúttal a Timo Glock - Jerome d'Ambrosio párossal volt ott a rajtrácson. Legjobb eredményként ismét két 14. pozíciót jegyezhettek fel a csapatnál, a belga származású d'Ambrosio jóvoltából.

2012-re pedig újfent változott az istálló neve - immár csak Marussia Racing-ként indultak, Glock mellett d'Ambrosio helyét pedig a francia Charles Pic vette át. A HRT mellett ez volt a másik csapat, amelynek az autóiba nem szerelték be a KERS-t, azaz a kinetikus energia-visszanyerő rendszert; ráadásul, a csapatnak még az egyik téli tesztet is ki kellett hagynia, mert az MR01 kódjelű gép egymást követő több alkalommal nem tudott átmenni az FIA kötelező töréstesztjén.

charles_pic_marussia.jpg

Viszont ezen lutri ellenére a riválisokkal (HRT, Caterham) szemben tűrhető idényt futott a csapat, legjobb eredményként két 12. hellyel. Azonban még ez is kevésnek bizonyult a Caterhammel szemben, miután Vitaly Petrov a szezonzáró Brazil Nagydíjon tizenegyedikként ért célba, így a leafieldi bázisú alakulat lett a konstruktőri bajnokságban a 10. hely, illetve az azért járó, búsás pénzösszeg.

És ez már a második csapás volt a csapat számára 2012-ben. Ugyanis, még a nyár folyamán, egészen pontosan július 3-án a csapat autójának volánja mögött szenvedett súlyos balesetet a spanyol tesztpilótahölgy, Maria De Villota, aki a duxfordi repülőtéren ütközött neki egy kamion lehajtott platójának, körülbelül 50-65 kilométer/órás tempónál. A baleset következtében jobb szemére elveszítette a látását, 2013 októberében pedig eltávozott az élők sorából.

jules_bianchi_marussia.jpg

A 2013-as esztendőnek új felállással vágott neki a Marussia: az egyik autóba Max Chiltont szerződtették le, miközben a másik pilóta kilétét illetően gondok merültek fel. Eleinte a brazil Luis Raziát szerették volna leigazolni a csapatnál, de miután a szponzorai egy vasat sem fizették, nem volt maradása a csapatnál - a helyére pedig Jules Bianchi, a Ferrari ifjú, francia reménysége érkezett.

A pontszerzés továbbra sem jött össze, de Jules Bianchi 13. helyének és a csapat autóira jellemző kiváló megbízhatóságnak köszönhetően 2013-ban a Marussiáé lett a dollár tízmilliókat jelentő 10. hely a konstruktőri értékelésben. Max Chilton pedig a száguldó cirkusz első olyan újoncává vált, aki első szezonjában minden futamon meglátta a kockás zászlót.

2014_monaco_gp_race_063.jpg

2014-re a Marussia megtartotta a Bianchi-Chilton párosítást, az új éra miatt pedig a Ferrari lett a csapat motorpartnere a Cosworth helyet. A május 25-i nap pedig történelmi volt a sereghajtó istálló számára, ugyanis ezen a napon Jules Bianchi a kilencedik helyen fejezte be a Monacói Nagydíjat, ezzel pedig a francia megszerezte pályafutása első pontjait saját maga és a csapat számára. (Nem mellesleg, ez a kilencedik eredetileg egy nyolcadik hely volt, de az FIA által a francia pilótára kirótt 5 másodperces időbüntetés megváltoztatta a végeredményt.)

Az örömmámort és a fellegekben való járást pedig október 5-én a rémálom követte. Ugyanis a tájfun miatt a káosszal fűszerezett Japán Nagydíjon Jules Bianchi súlyos fejsérülésekkel járó balesetet szenvedett el, amikor körülbelül 200 kilométer/órás sebességgel nekicsúszott az Adrian Sutil autóját mentő munkagépnek. A balesetet 9 hónapon át tartó kóma követte, majd Bianchi 2015 júliusában elhunyt.

A soron következő, oroszországi versenyen pedig a Marussia már csak Max Chiltonnal volt jelen, miközben kiderült, hogy a csapat súlyos financiális gondokkal küzd, amelynek következményeként az csődbe ment november 7-én.

2015_hungarian_gp_race_097.jpg

Ezután 2015 februárjában bejelentették, hogy a csapat új tulajdonossal, és Manor Marussia F1 Team néven visszatér. Az alakulat megmentője egy energiaszolgáltató vállalatot is alapító üzletember, Stephane Fitzpatrick volt, aki a Jules Bianchi 9. helyében által járó pénzügyi támogatásban látta meg a lehetőséget.

A döcögős szezonkezdet után a csapat majdnem a teljes szezont teljesíteni tudta Will Stevensszel, Roberto Merhivel és Alexander Rossival - a csapat legjobb eredményét az utóbbi két versenyző érte el, egy-egy 12. pozíció formájában. Ráadásul az első támogatók érkezésével a csapat pénzügyi állapota is javult valamelyest.

2016_austrian_gp_race_118.jpg

2016-ra újabb névváltáson esett át az alakulat, s immár Manor Racing néven indult az. A pilótapárost eleinte Pascal Wehrlein és Rio Haryanto alkottak, de a szezon felénél utóbbit Esteban Ocon váltotta. A csapat legjobb eredményét Pascal Wehrlein érte el, aki az Osztrák Nagydíjon a pontszerző 10. helyen ért célba!

Egészen a Brazil Nagydíjig pedig úgy tűnt, hogy ez elegendő lehet a konstruktőri 10. pozícióhoz, azonban akkor a Sauber-Ferrarival Felipe Nasr 9. lett, amellyel a Sauber vette át a komolyabb pénzbeli támogatással járó helyezést.

Ezzel pedig szertefoszlottak a csapat jövőbeni álmai, és a végéhez ért a Manor mindössze hét éven át tartó, ám annál tartalmasabb története...

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr4312160547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Watakuki 2017.01.29. 13:43:05

Kár értük, végig erejükön felül teljesítettek, ha jól emlékszem ők az egyetlenek a 2010-ben csatlakozott 3 kiscsapat közül, akiknek sikerült pontot(pontokat) szerezni.

Kováts Olivér/KO · http://brakingnewsmotorsport.blog.hu 2017.01.29. 22:55:57

@Watakuki: Jól emlékszel, ők az egyetlenek, akiknek sikerült.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása