Íncsiklandozó statisztikai adatokkal próbált választ adni a fenti kérdésre az autosport.com.
A pár héttel ezelőtt megjelent statisztikákból kiderült, hogy 2016 előzéskirálya Max Verstappen volt, aki 78 előzést bemutatva egy 32 éves rekordot döntött meg, ugyanis az eddigi csúcstartó Niki Lauda volt 1984-ből - ekkor összesen 60 előzést produkált a Forma-1 háromszoros világbajnoka.
Ezeket a statisztikákat 1984 óta tartják nyilván. Előzésnek számítanak azon típusú pozíciócserék, amelyek nem a futam első körében történtek vagy a bokszutcában, de a számításokba a lekörözések és a technikai hiba következtében bekövetkezett pozíciócserék sem tartoznak bele.
Az Autosport beszámolójából kiderült, hogy a DRS 2011-es bevezetése előtt Laudán kívül csak egy pilóta tudott egy szezonon belül 60 előzést kivitelezni, mégpedig Michael Schumacher 2003-ban.
Íme az a TOP-10-es lista, amely azon pilótákat tartalmazza, akik a legtöbbet tudtak előzni egy szezonon belül:
Versenyző | Év | Előzések száma | Futamonkénti átlagelőzések száma | |
---|---|---|---|---|
1.) | Max Verstappen | 2016 | 78 | 3.71 |
2.) | Daniel Ricciardo | 2016 | 61 | 2.90 |
3.) | Sebastian Vettel | 2012 | 60 | 3.00 |
4.) | Michael Schumacher | 2003 | 60 | 3.75 |
5.) | Niki Lauda | 1984 | 60 | 3.75 |
6.) | Felipe Massa | 2013 | 59 | 3.10 |
7.) | Mark Webber | 2013 | 59 | 3.10 |
8.) | Jean-Eric Vergne | 2012 | 58 | 2.90 |
9.) | Sergio Perez | 2016 | 56 | 2.66 |
10.) | Kimi Raikkonen | 2013 | 56 | 2.95 |
Ahogy azt a fenti táblázatból is látni, idén a Red Bull versenyzői, Max Verstappen és Daniel Ricciardo átvették az uralmat az élen. Előbbi 78-at tudott előzni a 21 futam folyamán, ebből 13-at azon a Brazil Nagydíjon, ahol az utolsó etapban emberfeletti teljesítménnyel zárkózott fel. A fiatal holland így összesen 17 előzéssel előzte meg a csapattársát, Daniel Ricciardót, aki 61 darab, a kritériumoknak megfelelő manővert tudott bemutatni. Viszont mindkettejük számára rendelkezésre állt az állítható hátsó szárny, ráadásul az idei a Forma-1 történetének a leghosszabb szezonja volt a 21 futammal, így a lehetőségek száma is jelentősen több volt.
Amennyiben a ranglista a futamonkénti átlagelőzések száma alapján alakulna ki, akkor Lauda és Schumacher holtversenyben lennének az élen, 3.75-ös értékkel. Eközben Vettel, aki az idei szezonig csúcstartó volt, egészen a 6. helyig esne vissza.
A száguldó cirkusz éves előzéseinek számából pedig kiderül, hogy az állítható hátsó szárny bevezetése jelentősen több pozíciócserét eredményezett.
1990 és 2016 között az évenkénti előzések száma:
Év | Előzések | Futamok száma | Futamonkénti előzések átlagértéke |
---|---|---|---|
1990 | 494 | 16 | 30.9 |
1991 | 495 | 16 | 30.9 |
1992 | 406 | 16 | 25.4 |
1993 | 392 | 16 | 24.5 |
1994 | 289 | 16 | 18.1 |
1995 | 297 | 17 | 17.5 |
1996 | 186 | 16 | 11.6 |
1997 | 265 | 17 | 15.6 |
1998 | 207 | 16 | 12.9 |
1999 | 260 | 16 | 16.3 |
2000 | 279 | 16 | 16.4 |
2001 | 230 | 17 | 13.5 |
2002 | 235 | 17 | 13.8 |
2003 | 303 | 16 | 18.9 |
2004 | 287 | 18 | 16.2 |
2005 | 207 | 19 | 10.9 |
2006 | 291 | 18 | 16.2 |
2007 | 270 | 17 | 15.9 |
2008 | 267 | 18 | 14.8 |
2009 | 211 | 16 | 13.2 |
2010 | 452 | 19 | 23.8 |
2011 | 821 | 19 | 43.2 |
2012 | 870 | 20 | 43.5 |
2013 | 760 | 19 | 40.0 |
2014 | 636 | 19 | 33.5 |
2015 | 509 | 19 | 26.8 |
2016 | 866 | 21 | 41.2 |
2011-ben, amikor bevezették a DRS-t, akkor összesen 821 előzés született a szezon folyamán, amely közel kétszer az előző évi értékhez képest, ugyanis 2010-ben mindössze 452 előzést láthattunk. Amennyiben pedig az 1990-es / 2000-es született adatokkal hasonlítjuk össze a 2011-es értéket, akkor a szorzóérték a négyes körül táncol.
Az is szembetűnő, hogy a jelentős szabályváltozásokat hozó szezonok (2009, 2014) láthatóan kevesebb manővert eredményeztek az előző évhez viszonyítva.
Amennyiben pedig vetünk egy pillantást a futamonként előzések átlagértékére, azt látjuk, hogy 1994-ben, a tankolás bevezetésekor ez az érték romló tendenciát mutatott. A helyzet pedig 2003-ban sem javult, amikor a szabályalkotók megkezdték az időmérős formátum átalakítását.
1983 óta pedig összesen 14914 előzést láthattunk - ebből 4462-t az előző hat szezonban, amikor a pilóták már használhattak a DRS-t. Ez pedig azért elég egyértelmű választ ad a fenti kérdésre.
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal