F1 - 3 ÓRÁS ESŐKÁOSZ, HAMILTON-GYŐZELEM ÉS VERSTAPPEN-SHOW BRAZÍLIÁBAN
Részletes beszámoló a 2016-os Brazil Nagydíjról

f1_grand_prix_of_brazil_5pwztotryc2x.jpg

Emlékezetes nagydíjat produkált a Forma-1 mezőnye a 2016-os szezon utolsó előtti helyszínén, São Paulóban: a 3 órás nyúlt, kétszeres is félbeszakított esőfutam Lewis Hamilton győzelmét hozta, aki így további hét világbajnoki egységgel tudta faragni a hátrányát az összetettben a mögötte célba érő csapattársával és riválisával, Nico Rosberggel szemben, de afelől semmi kétség, hogy ellopta előlük a show-t a Red Bull hollandja, Max Verstappen, aki az egész futam folyamán kiváló teljesítményt nyújtott és elképesztő előzéseket mutatott be az esőben. Emellett drámák, balesetek, biztonsági autók és meglepetések színesítették a futamot.

Magyar idő szerint vasárnap délután 17 órától került megrendezésre a Forma-1 idei szezonjának 20. futama, a Brazil Nagydíj. Viszont a mezőny kihívás elé került azzal, hogy az időjárási körülmények alaposan megváltoztak az előtte lévő két nap folyamán tapasztaltakhoz képest - a legendás interlagosi helyszínen szinte reggel óta zuhogott az eső, az idő előrehaladtával pedig egyre valószínűbbé vált, hogy esős viadalt fognak rendezni. Ez pedig újabb fordulatot jelentett a világbajnoki küzdelemben abból a szempontból, hogy a brazil helyszínre 19 pontos előnnyel megérkező Nico Rosberg az eddigiek folyamán még egy alkalommal sem tudta legyőzni ilyen körülmények közt az egyetlen és egyben fő kihívóját, Lewis Hamiltont, aki pedig köztudottan a mezőny egyik esőmenője. Emellett pedig az sem volt túl kedvező Rosbergnek, hogy az előző napi kvalifikáción Lewis Hamilton 102 ezrednyi különbséggel ugyan, de elhappolta a pole pozíciót előle.

Az esőfutamokra jellemző általános káoszszéria pedig már fél órával a hivatalos kezdési időpont előtt kezdetét vette: a rajtrácsra menet ugyanis a Haas-Ferrari francia versenyzője, Romain Grosjean nekivágta az autóját a falnak a Subida dos Boxes névre hallgató kanyarnál, ahol a korábbiakban már számos baleset történt hasonló körülmények között - elég példának felhozni Webber és Alonso esetét 2003-ból, vagy Paul di Restáét 2012-ből. Úgyhogy ezzel a hibával a francia számára véget ért a brazil futam - bánhatta, ugyanis a 7. helyről indulhatott csak emiatt.

Majd pár perccel a rajtprocedúra kezdette előtt a versenyirányítás bejelentette, hogy 10 perccel csúszik a kezdés, majd azt is, hogy a rajt biztonsági autós lesz - Monaco és Silverstone után idén harmadjára. Bernd Maylander végül a 7. kör végeztével állt ki a mezőny elől. Ezt követően Hamilton jól el tudta kapni az indulást, míg Rosberg egy kicsit bealudt az újraindításnál. A két Mercedes mögött pedig már pozíciócsere is történt, ugyanis a Red Bull-lal a holland Max Verstappen a célegyenes végén egy nagyon bátor manőverrel bevetődött a ferraris Kimi Räikkonen mellé, és megelőzte 2007 világbajnokát. Alonso pedig megelőzte Pérezt, miután nagyon keményen megcsúszott a mexikói a Force Indiával. Eközben hátrébb egy kisebb szabálytalanság is történt: Massa idejekorán, jóval a biztonsági autós vonal előtt előzte meg a Williamsszel a haasos Esteban Gutiérrezt - emiatt pedig a következő bokszkiálláshoz kapott egy 5 másodperces büntetést.

Viszont voltak olyanok, akiket nemigen zavart az intenzíven hulló csapadékmennyiség. Ebbe a kategóriába tartozott a Renault dánja, Kevin Magnussen és a McLaren britje, Jenson Button, ugyanis igencsak korán szánták el magukat arra a döntésre, hogy lecseréltetik extrém esős gumijaikat az intermediate (átmeneti esős) abroncsokra. Nemsokára Alonso, Massa, Bottas, Ericsson és Kvyat is így döntött.

Persze, az élmezőnyben sem maradtunk akció nélkül, Daniel Ricciardo éppen a Ferrarikat üldözte a 6. pozícióban haladva, amikor Vettel a hegynek felfele megcsúszott a 10. körben, és megforgott - ezután pedig néhány másodperc erejéig farkasszemet nézhetett a szembejövőkkel, majd kihajtott a depóba gumifrissítés végett. Mindeközben az élen a 12. körre Lewis Hamilton már 3 másodperces előnyt épített ki Nico Rosberggel szemben, akit Verstappen, Räikkonen és Ricciardo követett.

A zavartalan körözés egészen a 13. körig tartott, amikor is Marcus Ericsson az utolsó kanyarból kijövet odavágta a falnak és alaposan összetörte a Sauber-Ferrarit, mellyel a svéd tulajdonképpen eltorlaszolta a bokszutca felé vezető sávot. A másodéves pilótán az aquaplaning hatás fogott ki. Természetesen Charlie Whitingék azonnal beküldték a biztonsági autót, sőt, még a bokszbejáratot is bezárták - épp rosszkor, ugyanis akkor hajtott be a pitbe Daniel Ricciardo, aki nemsokára ezért meg is kapta az 5 szekundumos szankcióját.

A biztonsági autó 6 kört töltött a mezőny előtt, aztán a 19. kör végeztével hagyta el a pályát, Bernd Maylanderrel a volánnál.

Alig pár száz métert ment viszont a mezőny, de máris újabb galiba történt: megcsúszott Kimi Räikkonen a célegyenesben, és többször nekicsapta a falnak a Ferrari elejét és hátulját. Ránézésre komolyabb kár nem történt az autón, de ennek ellenére teleszórta törmelékkel a pályát - így a versenyirányítás nem cicózott: előbb a biztonsági autót, majd a piros zászlót rendelte.

Valamivel később a biztonsági autót mögött folytatódott a körözés: Hamilton vezette ekkor a futamot Rosberg és Verstappen előtt, viszont Hülkenbergnek egy jobb hátsó defekt miatt ki kellett jönnie a 4. helyről kerékcserére. Ezzel pedig többek közt Perez, Sainz, Nasr, Ricciardo és Ocon nyertek egy-egy pozíciót. Eközben Vettel a megforgása és a lassú depózása következtében a 14. helyen haladt, megelőzve Hülkenberget.

Jolyon Palmer, a Renault brit pilótája viszont már nem volt jelen az újraindításnál, ugyanis a biztonsági autó mögött, a vízfüggönyben vonatozva nem vette észre az előtte haladó Daniil Kvyatot, így hátulról beleszaladt a Toro Rossójába. A brit egy felfüggesztéstöréssel kiesett, az orosz folytatni tudta a futamot.

Majd, a 28. körben újra belengették a piros zászlót, és megszakították a futamot. Mindenki azt hitte, hogy az eső miatt történt ez, úgyhogy a helyi nézők is többféleképpen fejezték ki ez iránti nemtetszésüket. Végül, a mai nap folyamán kiderült, hogy azért volt a második piros zászlós fázis, hogy a mezőny ne vesztegessen el értékes köröket a biztonsági autó mögött.

Nemsokára a Safety Car-t követve folytatódott a futam, aztán a 32. körben elengedték a mezőnyt. Az újraindítás pedig rögtön Verstappen akciójával indult: a holland az 1-es kanyarban megpróbálta megelőzni a második helyen haladó Rosberget, viszont itt még figyelt a német, utána viszont a 3-as kanyarban játszi könnyedséggel körbeautózta őt a Red Bull pilótája, egy kedvezőbb ívet választva.

A 33. körben Ricciardo elment Sainz mellett a hatodik helyért az 1-es kanyarban. Vettel pedig visszatért a pontszerző zónába a manoros Pascal Wehrlein legyűrésével.

Rövidesen pedig azt kezdhettük el figyelemmel kísérni, hogy Verstappen milyen eszeveszett tempót diktál az esőben. Egy ideig még azon is elkezdhettünk morfondírozni, hogy utoléri-e az élen álló Hamiltont. Aztán a brit is rákapcsolt, így az 1 másodpercesre csökkent differencia növekedésnek indult, de Verstappen nagyjából tudta tartani a címvédő tempóját. Ennél figyelemreméltóbb már csak az volt, amikor a 38. körben az utolsó kanyarban megcsúszott Verstappen, majd elképesztően látványos módon meg tudta fogni a Red Bull RB12-est, megelőzve az ütközést. Ráadásul Rosberg sem tudta visszaelőzni őt.

Eközben Verstappen csapattársa, Ricciardo kijött a depóba és letöltötte az 5 másodperces büntetését is. Ezáltal pedig a 11. pozícióig esett vissza.

A 43. körben pedig volt egy vitás akció Vettel és Alonso között a Pico de Bato kanyarban, majd a ferraris valamivel később, a Mergulhóban ki is vezette a pályáról korábbi nagy riválisát, ezzel javítva egy újabb pozíciót. Az már egy másik kérdés, hogy a spanyol sem a csapatrádión, sem a futam utáni interjúkban nem díjazta a négyszeres világbajnok manőverét.

Egy körrel később pedig Verstappen is átmeneti esős gumikra váltott, ahogy azt tette korábban Ricciardo - az ötödik helyig esett vissza a holland pilóta.

Ez idő alatt pedig a hátrébb lévő szekciókban is zajlott némi kakasviadal. Ide tartozik Hülkenberg és Ocon pengeváltása is, amely azzal zárult, hogy a Force India németje a "Senna-S" kijáratán kiterelte a pályáról a Manor versenyzőjét, aki ezt nem vette jó néven.

A 45. körben pedig Rosberg is meleg pillanatokat élt át a 12-es kanyarban, amikor megforgott, de kontrollálni tudta a Mercedesét, viszont így is veszített némi időt.

Három körrel később, a 48. körben pedig ismételten szükség volt Bernd Maylander szolgálataira, ugyanis a szokásos helyen Felipe Massa is a falban kötött ki a Williams-Mercedes autójával. Ezzel pedig a brazil pályafutásának utolsó Forma-1-es Brazil Nagydíja méltatlanul, egy kieséssel zárult. Miközben a biztonsági autó a nap folyamán ötödjére is a pályára hajtott, a következő sorrend alakult ki mögötte: Hamilton, Rosberg, Perez, Sainz, Verstappen, Vettel, Nasr, Alonso, Hulkenberg, Ricciardo - igaz, utóbbi újból kijött kerékcserére, és visszaesett tizenharmadiknak.

Massa pedig brazil zászlóval a hátán, a közönségnek integetve tért vissza a depóba, ahol minden csapat tapsviharral fogadta őt, valamint a felesége, Raffaela és kisfia, Felipinho kimentek elé a depóban. Úgyhogy így is érzelmesre sikerült a 2008. évi ezüstérmes utolsó hazai nagydíja, még ha nem is úgy, ahogy elképzelte.

f1_grand_prix_of_brazil_vkwanikerw8x.jpgA futam után Massa az Autosport hasábjain érzelmesen nyilatkozott az utolsó hazai versenyéről: "Szívszorító. Nem így akartam befejezni ezt a futamot. Saját magam, a rajongóim és Brazília számára egy jó eredményt akartam szerezni. De sajnos ezt nem tudtam teljesíteni. Ahogy befordultam abba kanyarba, az autóm megúszott az aquaplaningen, és nem tudtam megállítani már. Amikor nekimentem a falnak, eltörhetett a felfüggesztésem, majd a másik oldalról jött egy másik nagy ütés. De az Isten tudja, mit tesz - ott állított meg, ahol szembe a rajongóim voltak. Ez pedig nagyon különleges volt, ami miatt még a sírást sem tudtam abbahagyni.

A depóban fogadott reakciókra pedig egyáltalán nem számított. Még az olyan csapatok garázsaiból is előjöttek az emberek, mint például a Mercedes, és megtapsoltak engem, pedig sosem dolgoztam náluk - emiatt pedig ez egy szép emberi gesztus volt a részükről. Nagyon sok szeretetet kaptam az embereket, minden csapat megtapsolt engemet. Ez egy olyan nap, amelyet lehetetlen lesz elfelejteni. Elképesztő érzés, ugyanis nem gondolom azt, hogy ennyi mindent érdemeltem volna.

Az utolsó futamomat pedig megpróbálom élvezni Abu Dhabiban a lehető legjobban. Remélhetőleg el tudok csípni egy dobogót, vagy egy nagyszerű eredményt."

A biztonsági autós fázis alatt pedig Verstappennek is ki kellett jönnie többek között kerékcserére, és visszaesett a 16. helyre.

Pár kör múlva pedig folytatódott a Brazil Nagydíj: a futamot ekkor Hamilton vezette Rosberg és Pérez előtt. Közben Vettel pedig legyűrte Nasr-t a hatodik helyért. Alonso pedig az utolsó kanyarban bemutatott egy megforgást, melynek köszönhetően veszített jó néhány pozíciót a McLaren-Hondával.

Amikor pedig már csak 11 kör volt hátra, Hülkenberg is áthámozta magát a Sauber brazil versenyzőjén, a Curva do Sol kanyarban.

A záróetapban a legnagyobb izgalmat viszont a Red Bullok felzárkózása nyújtotta: Ricciardo és Verstappen rövidesen már pontokért küzdtek, miközben házon belül is helycsere történt annak révén, hogy utóbbi a Mergulhóban körbeautózta előbbit, majd Kvyatot is maga mögé utasította rövidesen.

Utána Verstappen korábbi Forma-3-as ellenfelét, Esteban Ocont is át tudta ugrani a Bico de Pato külső íven, majd a Descida do Lagóban a belső íven megelőzte Nasr-t is. Ekkor a holland már a 7. pozícióban haladt! A csapattársa, Ricciardo is megpróbált előrébb törni: nemsokára az ausztrál is átlépte Nasr Sauberjét, a "Senna-S" külső ívén.

Verstappen pedig a 65. körben már Hülkenberget is megette reggelire a 6. helyért a Descida do Lagónál, majd Vettelt kezdte el támadni. Azonban a német már valamivel jobban ragaszkodott a pozíciójához, de a fiatal holland ez sem zavarta sokáig: a Juncaónál egy nagyon kemény manőverrel beszúrt a Ferrarinál versenyző négyszeres világbajnoknak, és a pályáról egy kicsit kivezetve megelőzte.

A Red Bull-pilóta következő áldozata a toro rossós Carlos Sainz volt, aki érthető módon nem tanúsított komolyabb ellenállást. Közben a holland már a leggyorsabb kört is megfutotta, és 2 másodpercre megközelítette a már dobogós pozícióban autózó Sergio Pérezt, akit végül az utolsó előtti körben egy kőkemény előzéssel utasított maga mögé a Bico de Pato és a Mergulho kanyarokban egymás mellett autózva.

Eközben Vettel megelőzte Sainzot az ötödik helyért, míg Hülkenberg foggal-körömmel ragaszkodott 7. helyéhez Ricciardo és Nasr előtt.

f1_grand_prix_of_brazil_pi9cossp38ix.jpg

Mindebből pedig semmit sem érzékelt a Mercedes versenyzője, Lewis Hamilton, aki szinte hibátlanul és tökéletesen helyt tudott állni ezen körülmények között, és 11 másodperccel előzte meg a második helyen célba érkező csapattársát, Nico Rosberg. Hamilton a pályafutása 52., idei 9. és interlagosi első győzelmével további 7 pontot faragott le a hátrányából - tehát, már csak 12 pontos a lemaradása, a világbajnoki döntő pedig magától értetődő módon a két hét múlva esedékes, szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjra marad.

Max Verstappen ezúttal joggal nyerte el a "Nap Versenyzője" díjat, ugyanis olyan vízen járást, mint amilyet tőle láthattunk, vagy jó 10-15 éve nem látott a Forma-1 világa. Ha a Red Bull nem baltázza el a gumitaktikát, még a győzelem se lett volna elérhetetlen.

Erős futamon van túl a Force India Sergio Pérez 4. és Nico Hülkenberg 7. helyével, és miután a Williams újból szenvedett az esőben és nullázott, már csak matematikailag vehető el a konstruktőri 4. hely a Silverstone-ban székelő, indiai-brit csapattól. A két VJM09-es között a ferraris Sebastian Vettel és a toro rossós Carlos Sainz Jr. zártak. Mögöttük pedig Daniel Ricciardo csak a 8. lett a Red Bull autójával, de neki nem is kellett nagyon kapkodnia, hiszen még az előző hétvégén bebiztosította az év végi bronzérmet.

15032793_1158630537524207_5458805719233622866_n.jpg

Verstappen mellett pedig egy másik hőse is volt a futamnak, mégpedig Felipe Nasr személyében, aki a 21. helyről indulva felzárkózott a 9. pozícióba! Ezzel pedig két pontot szerzett csapata, a Sauber F1 Team számára, amely így a konstruktőri összetettben megelőzte az 1 ponttal rendelkező Manort. Miután pedig Abu Dhabiban se esőkáosz, se felborult erősorrend nem várható, már nem valószínűsíthető további pozíciócsere. Ezzel a csodával pedig Nasr egy 23 futamon át tartó pontnélküliség tört, és neki köszönhetően a Sauber majd 35 millió dollárt fog kapni a kereskedelmi bevételekből.

Az utolsó pontszerző pozíció a McLaren-Hondánál versenyző kétszeres világbajnoké, Fernando Alonsóé lett - a spanyol pilóta szintén nagyon mozgalmas utolsó etapot futott a megforgása után, de azt követően nem kevesebb, mint 7 pozíciót tudott javítani. Mögötte Bottas, valamint a sokáig pontszerző pozícióban lévő Ocon zárt. Daniil Kvyat csak a 13. lett a Toro Rosso-Ferrarival, Kevin Magnussen Renault-ja előtt. Az utolsó két pilóta, aki még meglátta a kockás zászlót, a manoros Pascal Wehrlein és a mclarenes Jenson Button voltak.

A futam utolsó kiesője az elektronikai hiba miatt a 60. körben a depóban leparkoló Esteban Gutiérrez volt a Haasszal, aki ezzel csatlakozott Massához, Palmerhez, Räikkonenhez, Ericssonhoz és Grosjeanhoz.

A 71 körös verseny leggyorsabb köre a Red Bull hollandjáé, Max Verstappené lett, aki a 67. körben 1:25.305-öt ment. A leggyorsabb kerékcserét pedig a Renault produkálta - az enstonie szerelőgárda 2.35 másodperc alatt cserélte a kerekeket Jolyon Palmer versenygépén.

A szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj két hét múlva kerül majd megrendezésre!

A Brazil Nagydíj végeredménye:

f1_2016_brazil_gp.jpg

 Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8111961587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása