
Ma 8 éve, 2008. november 2-án került lebonyolításra a Forma-1 történetének egyik, ha nem a legdrámaibb szezonzárója Interlagosban.
Aki már viszonylag régebb óta figyelemmel kíséri a száguldó cirkusz eseményeit, az tudhatja, hogy a 2008-as Forma-1-es Világbajnokság egy idő után lényegében már csak két emberről szólt: a mclarenes Lewis Hamiltonról és a ferraris Felipe Massáról. A szezonzáró Brazil Nagydíjra úgy érkeztek meg ők ketten, hogy Hamilton 94 ponttal vezette a bajnokságot, Massa hozzá képest hétpontos hátrányban volt. Úgyhogy Hamiltonnak már tulajdonképpen egy 5. hely elegendőnek bizonyult, azonban Massának kellett legalább egy 2. hely, ha labdába kíván rúgni.

A pénteki szabadedzések alapján Felipe Massa volt előnyben: az akkor még ferraris pilóta az első tréninget az élen, a másodikat a második helyen zárta, mindkét eseményen 1:12.3-as kört futva. Eközben az első edzésen Hamilton kéttizedes hátrány birtokában a 2. helyet szerezte meg Massa mögött, de délután már csak a 9. pozícióban végzett, a hátránya pedig több mint fél másodpercre rúgott.
Szombat délelőtt Fernando Alonso bizonyult a leggyorsabbnak a Renault-val, ahogy az történt péntek délután is. Viszont ekkor is a két bajnokesélyest figyelte a világ: Lewis Hamilton a hétvége folyamán először tudott Massa előtt zárni, a brit pilóta második lett 1:12.2-vel, a brazil hozzá képest egytizedes lemaradásban a 4. helyen zárt.
A futam rajtsorrendjéről döntő kvalifikáción azonban a Ferrari brazilja brillírozott, és 1:12.368-cal fölényesen, közel 4 tizedmásodperces előnnyel szerezte meg a pole pozíciót hazai versenyén. A bajnoki cím másik várományosa, Hamilton azonban csak negyedik lett - kettejük közé beékelődött Trulli a Toyotával és Räikkonen a másik Ferrarival. Utóbbi tény Massa számára kifejezetten kedvező volt. Viszont Hamilton sem maradt hátvéd nélkül, ugyanis az akkori csapattársa, Heikki Kovalainen az ötödik rajtpozíciót szerezte meg.
Másnap pedig eljött a futam és a világbajnoki döntő napja! Ez a nap viszont aligha kezdődött simán, ugyanis a mezőny már a felvezető körre készülődött, amikor hirtelen relatíve nagy mennyiségű eső érkezett meg az interlagosi Forma-1-es aszfaltcsíkra, amely korábbi brazil pilóta, Carlos Pace nevét viseli.
Az eső miatt viszont el kellett halasztani a futam kezdetét néhány perccel, hogy a pilóták slick gumikról esős pályára alkalmas abroncsokra váltsanak. Egyedül Robert Kubica az, aki passzolta ezt a lehetőséget, de a felvezető kör végére már ő maga is ráeszmélt arra, hogy hibás döntést hozott. Úgyhogy a BMW Sauber lengyel pilótája bejött a depóba kerékcserére a felvezető kör végén.

A piros lámpák elalvását követően az első két rajtsorból indulók remekül kapták el a rajtot: Felipe Massa fordult el elsőként az első kanyarban Trulli előtt, miközben Kovalainen megpróbált Hamilton keze alá dolgozni azzal, hogy falazott a britnek. Kovalainen viszont nemsokára rajta vesztett a dolgon, mert a 4-es kanyarba menet Vettel és Alonso is megelőzte, ezzel pedig a finn visszaesett hetediknek az ötödik helyről.
Viszont a hátsó szekció korántsem volt ilyen gördülékeny a rajt: Nico Rosberg a Williamsszel nagyon mélyre ment az első kanyarban, így nekicsúszott David Coulthard autójának, amely így a másik Williams-pilótával, a japán Kazuki Nakajimával ütközött. Sir Frank Williams alakulatának a két pilótája tovább tudott menni, azonban Coulthard első versenye már a második kanyarban véget ért. Nelson Piquet Jr. sem tudta abszolválni az első kört a Renault-val.

A rajt utáni csetepaté miatt be kellett küldeni a pályára a biztonsági autót. Miután pedig kinyílt a bokszutca bejárata, a force indiás Giancarlo Fisichella azonnal beviharzott a depóba frissebb slick abroncsokért. A taktikaváltás briliáns módon működött, ugyanis miután a későbbiekben a mezőny többi tagja is abszolválta az első kerékcserét, az olasz pilóta az 5. pozícióban találta meg.
A Safety Car a 4. kör végén állt ki a mezőny elől, a bokszkiállások sorozatát Vettel és Alonso nyitották meg a 9. körben, egy körrel rá Massa is kijött abroncsfrissítésre. Hamiltonék pedig csak Massára figyeltek, így a brit pilóta csak a 11. körben teljesítette a kerékcserét. Ezzel azonban sokat veszített a mclarenes, ugyanis a kiállásokat megelőzően még mögötte haladókból néhányan elé tudtak vágni.
Mindezek után az élen Massa, Vettel, Alonso, Räikkonen sorrend alakult ki az első négy pozícióban. Eközben Hamilton próbálta menteni a menthetőt, a 13. körben aztán megelőzte az első kanyarban szélesen forduló Trullit a 6. helyért. Ezután pedig ott lebegett a McLaren versenyzője előtt az 5. pozíció, amelyet Fisichella foglalt el. Hamilton sok időt vesztegetett el a helyezéséhez masszívan ragaszkodó olasz mögött, végül a 17. kör meg tudta előzni a célegyenest követő sikánban.
A verseny későbbi szakaszában pedig Vettelnek jutott a világbajnoki címről döntő szerep, amely majdnem Hamilton címébe került. Ugyanis a második helyen haladt Massa mögött addig, amíg a feltételezhetően könnyű Toro Rossóval ki nem jött a pitbe a 27. körben üzemanyag-felvételre és kerékcserére. Viszont ezzel elúszott Vettel esélye arra, hogy megismételje a monzai diadalt. A német a kiállást követően hatodikként tért vissza a pályára, így Hamilton feljött negyediknek.
Eközben a 38. körre Massa az élen több mint 7 szekundumos előnyt épített ki a második helyen álló Alonsóval szemben. Ekkor kijött a depóba a brazil, a spanyol pedig két körrel később cselekedett így, akárcsak Hamilton. A mezőny a 43. körre abszolválta a második kiállásokat. Massa pedig vezetett Vettel, Alonso, Raikkonen és Hamilton előtt.
Vettel az 51. körben kijött egy harmadik depólátogatásra is, melyet követően az 5. helyre tért vissza, Hamilton mögé, de gyorsan utolérte a német a brit pilótát.
A következő váratlan fordulat a 63. körben következett be, ugyanis elkezdett esni az eső, melynek mértéke az utolsó öt körre nagyon intenzívvé vált. Sokan a 64. körben cseréltek kereket, de Massa csak a 67.-ben, de semmit sem veszített vele.
Timo Glock azonban a Toyotával úgy döntött, hogy megpróbálja kihúzni az utolsó néhány kört a száraz pályára alkalmas gumikon. A kiállás megspórolásával pedig a negyedik helyen találta magát - Massa, Alonso és Räikkonen mögött; Hamilton és Vettel előtt.
Aztán a 69. körben újabb drámai fordulat következett be. Kubica a BMW Sauberral visszavette a körét előbb Vetteltől, majd Hamiltontól is - utóbbi pedig emiatt lesodródott az ideális ívről a Junaco kanyarban, ezt kihasználva Vettel megelőzte őt a Toro Rossóval. Ez viszont azt jelentette, hogy a brit visszaesett a 6. helyre, és miután Massa vezette a futamot, a világbajnoki cím elbukásával járó helyzetbe került!

Felipe Massa az utolsó köröket sallangmentesen abszolválta, úgyhogy könnyedén nyerte meg a Brazil Nagydíjat - ezzel pedig minden tőle telhetőt megtett a világbajnoki cím megszerzése érdekében. Mögötte bejött Alonso másodiknak és Räikkonen harmadiknak. Massa bajnoki címének sorsa azonban a mögöttük érkező Glock - Vettel - Hamilton trión múlott.
Aki pedig az utolsó két körben azt hitte, hogy már nem történhet semmilyen fordulat, az orbitálisat tévedett! Ugyanis történt, nem is akármilyen! Mint ismeretes, Glock kockáztatott és a slick gumikon viaskodott az esőben. Azonban az utolsó kör utolsó szektorban már nagyon szenvedett, 12 másodpercet veszített - ezáltal Vettel és Hamilton utolérték őt és az utolsó előtti kanyarban megelőzték! Ezzel Lewis Hamilton a világbajnoki címhez elegendő ötödik pozícióba került - úgyhogy Felipe Massa csak fél percig volt 2008 világbajnoka, mivel Hamilton hozta a kötelezőt! A két fél között pedig egyetlenegy pont döntött!
A pontszerző zóna Glockkal, Kovalainennel és Trullival lett teljes.
A Ferrari pedig megnyerte a konstruktőri világbajnokságot, viszont a komplett csapat nagyon csalódott volt az utolsó utáni pillanatban elbukott egyéni cím miatt, de természetesen Massát nem hibáztatták érte. A brazil is nagyon szomorú volt az elbukott lehetőség miatt. Hamilton és a McLaren pedig aznap egész este örömmámorban úszott.

Azóta Lewis Hamilton még további két alkalommal tudott felérni a csúcsra, és mint kiderült, Felipe Massa több sanszot nem kapott az élettől ahhoz, hogy világbajnok lehessen.
Az utolsó néhány kör videón:
Forma 1 2008 Brazil Nagydíj 12. rész
VIDEÓ - Felipe Massa tizenegyedik futamgyőzelme! Hamilton viilágbajnoki címe!
A futam végeredménye:
Poz. | # | Versenyző | Csapat | Kör | Győztes idő / Hátrány |
1.) | 2 | Felipe Massa | Ferrari | 71 | 1:34:11.435 |
2.) | 5 | Fernando Alonso | Renault | 71 | + 13.298 mp. |
3.) | 1 | Kimi Räikkonen | Ferrari | 71 | + 16.235 mp. |
4.) | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso Ferrari | 71 | + 38.011 mp. |
5.) | 22 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | 71 | + 38.907 mp. |
6.) | 12 | Timo Glock | Toyota | 71 | + 44.368 mp. |
7.) | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren Mercedes | 71 | + 55.074 mp. |
8.) | 11 | Jarno Trulli | Toyota | 71 | + 68.463 mp. |
9.) | 10 | Mark Webber | Red Bull Renault | 71 | + 79.666 mp. |
10.) | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 70 | + 1 kör |
11.) | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber | 70 | + 1 kör |
12.) | 7 | Nico Rosberg | Williams Toyota | 70 | + 1 kör |
13.) | 16 | Jenson Button | Honda | 70 | + 1 kör |
14.) | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso Ferrari | 70 | + 1 kör |
15.) | 17 | Rubens Barrichello | Honda | 70 | + 1 kör |
16.) | 20 | Adrian Sutil | Force India Ferrari | 69 | + 2 kör |
17.) | 8 | Kazuki Nakajima | Williams Toyota | 69 | + 2 kör |
18.) | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India Ferrari | 69 | + 2 kör |
19.) | 6 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 0 | kiesett |
20.) | 9 | David Coulthard | Red Bull Renault | 0 | kiesett |
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal