F1 - ANALÍZIS: VETTEL RÁDIÓS AFFÉRJA, ÉS A FUTAM FŐ INCIDENSEI

f1_grand_prix_of_mexico_pluek-s2447x.jpg

A vasárnapi Mexikói Nagydíj vége igencsak eseménydúsan alakult - a fénypontban többek között Vettel rádiózása, valamint a Red Bullokkal való küzdelme volt.

Vettel rádiózása

Sebastian Vettel már a hétvége eleje óta igencsak idegesnek tűnt, ugyanis már a pénteki szabadedzések alatt kiakadt a mezőny egyik spanyol pilótájára, a korábbi rivális Fernando Alonsóra. Utána a futam elején lehülyézte Felipe Massát, majd a futam végén a Verstappennel való incidense után még jobban elszabadultak az indulatai - még Charlie Whiting-nak is keményen beszólt.

Vettel e hétvégi rádiókommunikációja:

Amikor Vettel kiakadt Alonsóra a pénteki szabadedzésen

Vettel: "Alonso egy idióta... Teljesen idióta!"

Amikor Vettel lehülyézte Massát, amiért a brazil túl keményen védekezett

Vettel: "Massa egy hülye. Saját magát is lassítja ezzel a kemény viaskodással."

Vettel futamvégi rádiózása Verstappen pályaátvágása után

Vettel: "El kell, hogy engedjen. El kell, hogy engedjen."

Riccardo Adami (Vettel versenymérnöke): "Rendben, vettük az adást. Nyugodj meg."

Vettel: "Nem, ez nem helyes. Nem nyugszom le. Addig blokkolt engem, amíg meg nem jött a nyakamba Ricciardo."

Adami: "Vettük."

Vettel: "Oké, Verstappennek vissza kell adnia a pozíciót. Nézd Ricciardót mögöttem. Menj már! Gyerünk már a ***** életbe!"

 

Vettel: "Ő egy ********* idióta, ez ő. Csak én látom azt, amit senki más nem? Egyszerű hátratolt Ricciardóra. *******."

Adami: "Meg kell harcolnod velük. Charlie..."

Vettel: "Mi a fészkes fenéről beszélsz? Átvágta a sikánt."

Adami: "Vettük."

Vettel: "Most meg teszteli velem a fékemet. Komolyan, most mindjárt megütök valakit. Azt hiszem bal hátsó defektem van.

Adami: "A gumik rendben vannak."

A leintés után:

Vettel: "Vissza kell adnia a pozíciót. Kész, pont."

Adami: "Charlie azt mondta... Charlie mondta..."

Vettel: "Igen? Ezt üzenem Charlie-nak: b***ódjon meg! Komolyan, b***ódjon meg!"

Maurizio Arrivabene (a Ferrari csapatfőnöke): "Sebastian, nyugodj le. Már vizsgálják őket, és tudom, hogy nem viselkedtek fair módon. Nyugodj le. Szegd le a fejed, később pedig majd beszélünk erről."

Vettel: "Oké, Maurizio. Értettem."

Vettel: "Azt hiszem, eleget mutattam. Úgy értem, hogy ez az előzés nem pusztán egy séta a parkban. Ez számomra tiszta. Ez az utolsó szavam."

Adami: "Sebastian, értettük. Majd később beszélgetünk, és az FIA-val is beszélni akarunk majd. Te egy nagyszerű versenyt produkáltál, büszkék vagyunk rád."

Vettel: "Köszönöm, srácok! Jól működött a stratégia. Szégyen a tegnapi nap, mert a tempónk megvolt. Köszönöm."

Adami: "Köszönöm és gratulálok!"

sebastian_vettel_f1_grand_prix_mexico_lg57zd3oerqx.jpg

A futam után Vettel hideget-meleget is kapott a rádióbeszélgetéseiért:

Verstappen: "Vettel egy nagyon frusztrált srác. Állandóan frusztrál, egész hétvégén csak ordibált. Beszélni fogok vele. Szerintem vissza kéne mennie az iskolába."

Adrien Tambay (az Audi DTM-pilótája): "Minden tiszteletem egyes idősebb pilóták iránt, de le kellene szegniük a fejüket és abbahagyni a sírást, egy kölyök 'megöli' őket."

Dr. Helmut Marko: "Vettel viselkedése ezúttal nem volt méltó egy négyszeres világbajnokhoz."

James Allen (független újságíró, korábbi F1-kommentátor): "Ha Vettel a Bajnokok Ligájában játszana, és kétszer beszólt volna így a játékvezető, vajon kiállítja? Az FIA kezében a döntés."

Természetesen Vettel is megszólalt az ügyben: "Meg kell értenetek, hogy nagyon frusztrált vagyok. (...) A futam után természetesen odamentem Charlie Whitinghoz és elnézést kértem tőle."

Saját vélemény:

Véleményem szerint Vettelnek valóban nem kellett volna ennyit káromkodnia, hiszen egyrészt kiskorúak is nézték a futamot, másrészt nem követendő példa ez a beszédstílus, harmadrészt csorbítja ezzel a Forma-1 hírnevét. Egy versenyigazgatónak -, aki Vettel apja lehetne korban - nem mondunk olyat, hogy "b***ódjon meg".

Ugyanakkor érthető a frusztrációja: egyesek el sem tudják képzelni, hogy egy pilóta számára mekkora feszültséget jelentenek az ilyen versenyszituációk. Ebben pedig nincs semmi irónia. Bő egy éve a Formula E YouTube-csatornájára felkerült egy videó, amely azt szemlélteti, hogy mekkora egy pilóta pulzusa a rajtnál: az érték bizonyos másodpercekben a 170-es értéket is megközelítette!

Nem mellesleg, nem csak a futam okozta izgalmak, hanem a Ferrari istálló helyzete is hozzájárul a német pilóta frusztráltságához. Ugyanis, ahogy azt már számtalanszor említettük, az olasz istálló erősen alulmúlta a várakozásokat a teljesítményt illetően, ez pedig kibillenthette Vettelt az egyensúlyából és a komfortzónájából. Ezzel pedig nem védeni akarjuk Vettelt, és nem azt mondjuk, hogy a továbbiakban is káromkodjék szabadon.

Egyébként Vettel megütheti a bokáját, ha Charlie Whiting úgy dönt, hogy Vettel rádiós ügyét a Motorsport Világtanács elé viszi, mondván, a beszédstílusa ártott a sportág hírnevének. Ez esetben a Ferrari németje komolyabb pénzbüntetést, vagy akár eltiltást is kaphat.

A különféle incidensek - következetlen az FIA?

A futam utolsó köreiben Max Verstappen indította el a dominót azzal, hogy valósággal blokkolta Vettelt azért, hogy a nyakába rántsa a csapattársát, Daniel Ricciardót. Amikor pedig a 68. körben a Red Bull holland pilótája elfékezte az 1-es kanyart, egy az egyben a füvön haladva átvágta a 2-es kanyart - ahogy azt Hamilton csinálta a rajt után. Az alternatív útvonal abszolválásával pedig jogosulatlan előnyt szerzett Vettellel szemben, ugyanakkor esze ágában sem volt az, hogy odaadja a Ferrari-pilótának a pozíciót.

Verstappen ezért annak rendje és módja szerint meg is kapta az 5 másodperces időbüntetést, ugyanis pályaátvágással jogosulatlan előnyhöz jutott. (Igaz, ez még nem változtat az újonnan tanúsított sportszerűtlen viselkedésén...)

DE! Akkor miért nem kapott büntetést Hamilton is? Ugyanis tulajdonképpen ugyanazt csinálta, mint Verstappen a későbbiekben. Elfékezte magát a célegyenes végén. Igaz, azóta az FIA megindokolta, hogy Hamilton miért nem szankcionálták. Azért, mert nem szerzett vele komoly (!) előnyt. Rosberg ártatlanságát is megkérdőjelezték, bár ott erősen közrejátszott az, hogy Verstappen leterelte volna a pályáról. Szerintem vagy Hamilton és Verstappen számára IS büntetést kellett volna kiróni, vagy egyikőjüknek SEM - itt máris kitűnik a Nemzeti Automobil Szövetség következetlensége.

(Egyébként több pilótának (pl. Ricciardo, Hülkenberg) feltűnt az, hogy Hamilton nem kapott büntetést. Egyedül a csapattárs, Rosberg állt ki mellette.)

Azért kikockáztam Hamiltonék pályaelhagyását is:

Az utolsó előtti körben pedig jött a Vettel - Ricciardo találkozó, amelyet Verstappen provokált ki azzal sportszerűtlen módon, hogy szándékosan lassította a ferrarist. Ezután pedig Ricciardo befért Vettel mellé, aki ekkor hibát követett el, ugyanis a féktávon bemozdult.

Ez esetben pedig jogos volt a büntetés, bár annak a mértéke kissé megkérdőjelezhető. Ugyanis Verstappen fele ennyit kapott a pályaátvágásért.

Kikockázva az eset:

Zárásképpen pedig még annyit szeretnék hozzáfűzni a témához, hogy az FIA-nak belső átszervezésekre lenne szüksége, ugyanis amíg nem lesz pártatlan, valamint következetes a döntéshozatal folyamata, addig még számos ilyen konfliktus, nézeteltérés fog kialakulni a Forma-1 világában.

Ezennel pedig ezt a témát lezártuk a magunk részéről.

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr4711917113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Figy L M 1 ideYEeeah 2016.10.31. 17:41:11

Ááá Hamilton még véletlen sem szerzett komoly előnyt. Az egész F1 egy rossz vicc.

lobster thermidor 2016.10.31. 22:42:18

Az a posztban is világosan le van írva, hogy az egész láncreakciót a holland abszolute unfair viselkedése indította be. Túl az 5 másodperces büntetésen igazán kaphatna egy olyan büntetést, ami egy időre lehalkítaná a sràcot, mert most még pofátlanul ő próbálkozott Vettel kioktatásával. A régi idők tökös F-1 pilótái az ilyen esetek után már sorban állnának a Red Bull garázsa előtt, hogy nyakon vágják a szabályokat átértékelő, végtelenül pökhendi módon viselkedő újoncot.

Flúgatlan 2016.11.01. 00:15:59

Kezdek elgondolkozni komolyan, hogy abbahagyom az F1 nézését.

1) Miért nem tdják olyanra csinálni a pályákat, hogy a pályaelhagyással ne lehessen előnyhöz jtni?
Tegyenek be valami lassítókat a levágók útjába minden pályán, és akkor nem kell 5 s-es büntetéseken addig tökölődni, amíg a jogtalanl elől maradó teljesen ki nem akasztja a mögötte haladót.
2) Ha már nem volt ilyen akadály, miért nem mérték fel, hogy azonnal kell dönteni, nem halogatni, mert abból jogos feszültség és balesetveszély lesz?
3) Miért nem értik meg, hogy az 5 s büntetés Verstappennek nem kompenzálja, hogy Vettelt feltartotta, és így Riccardo tolérhette? Ha Verstappen szabályos, vettel simán meglép és kész. Az 5 s büntetés nem kompenzálja a csalás következményeit.

Vettel meg hogy lehet olyan idióta, hogy folytonosan csúnyán beszél? Elég primitív emberre vall... Bár még mindig jobb, mint a kis snyi, alattomos, beképzelt Verstappen.

elzee 2016.11.01. 09:29:28

Vettel úgy beszél, ahogy akar... Nem kellett volna bejátszani adásba.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása