EXTRA: F1 - BEST OF MELBOURNE, 2. RÉSZ: MEGLEPETÉS À LA BRAWN

f1_grand_prix_of_australia_rvrcrd1ttjal.jpg

A "Best of Melbourne" sorozatunk következő epizódjában a 2009-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon történteket fogjuk felidézni, ugyanis meglepetésből nem volt hiány egy percig sem.

Utazzunk vissza az időben egészen 2008. december 5-ig! Ez volt az a pénteki nap, amikor a Honda Racing F1 vezérigazgatója, Takeó Fukui bejelentette, hogy a japán gyár a továbbiakban nem kíván a száguldó cirkusz része lenni. Sokáig a levegőben lógott a brackley-i székelésű csapat jövője, egészen addig, amíg a Honda 2007-2008. évi csapatvezetője, Ross Brawn, valamint a japán csapat ügyvezetője, Nick Fry közös erővel megmentette azt. Március 6-án, bő három héttel a 2009. évi Forma-1-es világbajnoki sorozat elrajtolását megelőzően került bejelentésre az, hogy Ross Brawn egyetlenegy fontért megvette a csapatot és így jött létre a Brawn GP.

butt_braw_barc_2009-4.jpg

Autójukat, a Brawn BGP 001-et az átvételkor a már a finisben járt, a verda hozzá lett igazítva a radikális, 2009-es szabálymódosításokhoz, azonban a tervezők (Loic Bigois, Jorg Zander, Ben Wood) a dupla diffúzorral húztak igazán nagyot, annak ellenére, hogy akkor még erősen kérdéses volt az, hogy az FIA engedélyezni fogja-e a megoldást. A dupla diffúzorra végül április 15-én adta áldását az FIA, visszautasítva a Ferrari, a Red Bull, a Renault, a BMW és a McLaren óvását, melyre nem egyszer került sor.

A Brawn 2009-es gépe már a szélcsatornában meglepően jó eredményeket produkáltak, maga a csapat sem akarta elhinni, hogy egy ennyire jó autót sikerült összerakniuk a Honda hamvaiból. Márpedig az utolsó kollektív teszten Barcelonában, március 9. és 12. között, mivel Button a harmadik, míg Barrichello a negyedik tesztnapot húzta be fölényesen, nagyjából 1 másodperccel megelőzve a második helyezettet.

f1_grand_prix_of_australia_fi-fcb4kk9pl.jpg

A valódi alázásra azonban a szezonnyitó ausztrál hétvégén került sor. Már a szabadedzéseken jól muzsikáltak a BGP 001-esek, az első tréningen Barrichello és Button egy 4. és egy 6. helyet értek el, míg a második gyakorlás alkalmával előbbi a 2., míg utóbbi az 5. pozícióban zárt. A legutolsó szabadedzésen pedig Button a harmadik legjobb időt érte el, Barrichello a hatodikat. A TOP 6-ban zárt szabadedzéseket követően, az időmérően robbant a bomba a Brawn részéről, ugyanis Jenson Button és Rubens Barrichello fölényesen sajátította ki az első sort, szinte hülyét csinálva a komplett mezőnyből, ugyanis az előző évek etalonjainak tartott alakulatoknak jócskán betettek a szabályváltozások. Az időmérő első öt helyezettje:

  1. f1_grand_prix_of_australia_crehegndbuyl.jpgJenson Button (Brawn) - 1:26.202
  2. Rubens Barrichello (Brawn) - 1:26.505
    [+ 0.303 mp. hátrány]
  3. Sebastian Vettel (Red Bull) - 1:26.830
    [+ 0.627 mp. hátrány]
  4. Robert Kubica (BMW Sauber) - 1:26.914
    [+ 0.712 mp. hátrány]
  5. Nico Rosberg (Williams) - 1:26.973
    [+ 0.771 mp. hátrány]

A futam napján pedig abszolút Brawn-dominanciára került sor, az első helyen autózó Jenson Button érinthetetlennek bizonyult 58 körön át, és könnyed rajt-cél győzelmet aratott az akkor mindössze egy szponzorral rendelkező Brawn-autóval, megszerezve Forma-1-es karrierje második győzelmét. f1_grand_prix_of_australia_gvu0grt4xwxl.jpgA britet még a Nakajima-baleset által előidézett biztonsági autós fázis sem zavarta meg, ahogyan a verseny utolsó köreiben történt Robert Kubica - Sebastian Vettel ütközetből sem érzékelt sok mindent, míg a rajtnál előbb beragadó, majd a középmezőnyben autózókkal koccanó Barrichello számára maga a megváltás volt versenyzőtársainak összeakadása, ugyanis ennek révén tudott felállni a dobogó második fokára, Jenson Button mellé. Így a Brawn GP fennállásának első futamán kettős győzelmet aratott, melyre a Forma-1 előző 59 évében, magyarán a széria 1950-es létrejötte óta nem volt példa, ezzel pedig rekordot állított fel a csapat.

Azonban a 2009-es szezonnyitó nem csak a Brawn tündérmeséjéről szólt, ugyanis egy nagyobb baleset és egy gigantikus botrány árnyékolta be azt.

A cikk korábbi szakaszában már tettünk említést Robert Kubica és Sebastian Vettel összeakadásáról, amely 3 körrel a verseny leintése előtt történt. Vettel a kopottas gumikon már nemigen tudta visszatartani a rohamos léptekkel közeledő Kubicát, a lengyel a külső íven meg is támadta a németet a 3-as kanyarban, azonban az első red bullos versenyét teljesítő Vettel nem akart engedni, melynek végül az lett az eredménye, megforgott Kubica BMW-jét és egymásba akadtak. Utána a két fél pár méter erejéig tudta folytatni a viadalt, utána a falnak ütköztek. Az FIA megvizsgálta az incidenst a leintés után, és a stewardok Sebastian Vettelt találták vétkesnek az esetben. A balesetért a Red Bull Racing kapott egy 50.000 dolláros pénzbírságot, míg Sebastian Vettel egy 10 rajthelyes büntetéssel lett "gazdagabb" a soron következő Maláj Nagydíjra.

page_2.jpg

A botrány indítéka a Vettel - Kubica okozta Safety Car-fázis alatt történt, a harmadik helyen autózó toyotás Jarno Trulli és a mögötte haladó mclarenes Lewis Hamilton között.

Trulli az utolsó előtti kanyarban kicsúszott a pályáról a Toyotával, ekkor Lewis Hamilton szabályosan elment mellette. Pár kanyarral később az angol lelassított, ezzel alkalmasint előzésre késztetve az olaszt, aki el is ment a mclarenes mellett, arra gyanakodva, hogy műszaki hibája van. Azonban emiatt Trulli a futam után 25 másodperces időbüntetést kapott, így a 3. hely Lewis Hamiltoné lett.

A leintés után Trulli a csapatának elmesélte pontosan, hogy mi történt, így a Toyota fellebbezett az FIA-nál a büntetés ellen. A Nemzetközi Automobil Szövetség mindkét felet beidézte meghallgatásra, a McLarent (Dave Ryan, Lewis Hamilton) és a Toyotát (Jörg Marquardt, Jarno Trulli) is.

Hamilton (Dave Ryan nyomására) Charlie Whitingék előtt egyre csak azt bizonygatta, hogy nem akarta csapdába csalni olasz versenyzőtársát, ám az FIA bekérte a McLaren rádióbeszélgetését, amely tökéletesen az ellenkezője volt annak, amit a regnáló világbajnok mondott, ugyanis egyértelmű volt, hogy Dave Ryan arra utasította Lewis Hamiltont, hogy lassítson le.

Mindezek után a verseny után pár nappal az FIA kizárta Lewis Hamiltont a versenyből, mert félrevezette a versenybírákat, a Toyota és Jarno Trulli pedig visszakapta a harmadik helyet.

Az eset nem múlhatott el következmények nélkül a McLarennél sem, ugyanis a csapatfőnök Martin Whitmarsh felfüggesztette a csapatnál 25 éve dolgozó Dave Ryan-t.

Az alábbi videóban 1:07-től visszahallgatható a korábbi bekezdésben megemlített rádióbeszélgetés, melynek magyar változatát a beágyazott videó alatt, írásos formában közöljük.

Mérnök 1: A biztonsági autós vonal után a delta már nem számít, de ne előz. Tilos előzni!
Lewis Hamilton: Előttem a Toyota kicsúszott az utolsó előtti kanyarban. Megelőztem őt, ez így rendben van?
Mérnök 1: Megértettük, Lewis. Utánanézünk, majd szólunk.
Lewis Hamilton: A pályán kívül volt, nagyon szélesen vette a kanyart.

Ossi Oikarinen: Mikor előzött meg Hamilton?
Jarno Trulli: Amikor kicsúsztam. Éppen utolértem a többieket, ekkor előzött meg engem.
Ossi Oikarinen: Ez a Safety Car előtt vagy a Safety Car után volt?
Jarno Trulli: Nem tudom, nehéz ezt megmondani. 
Ossi Oikarinen: Votl sárga zászló érvényben?
Jarno Trulli: Igen, voltak sárga zászlók.
Ossi Oikarinen: Rendben, akkor Hamilton sárga zászló alatt előzött meg. Jarno, ne csináljál semmit se, maradj ott ahol vagy, mi pedig rajta vagyunk a Hamilton-ügyön.

Mérnök 1: Lewis, engedd el a Toyotát, engedd el a Toyotát, azonnal.
Lewis Hamilton: Rendben.
Lewis Hamilton: Lelassult előttem a Toyota.
Mérnök 2: Rendben, Lewis. Maradj előtte, maradj előtte. Nemsokára jelentkezünk, beszélünk Charlie-val.
Lewis Hamilton: Már hagytam, hogy elmenjen mellettem.
Mérnök 2: Oké, Lewis, rendben van, rendben van. Tartsd a pozíciót, tartsd a pozíciót.
Lewis Hamilton: Beszélj Charlie-val, mert már megelőztem, csak hagytam őt visszaelőzni, szóval...
Mérnök 3: Rendben, értjük Lewis. Megkérdezzük Charlie-t. Most negyedik vagy, ha tartod ezt a pozíciót. Csak tartsunk össze.

Ossi Oikarinen: Jarno, azért vagy Hamilton előtt, mert hagyta, hogy megelőzzed?
Jarno Trulli: Lelassított nagyon, nagyon, nagyon. Én meg azt gondoltam, hogy nekem adta a pozíciót. Szóval azt csináltam, hogy megelőztem őt, aztán újra lelassítottam azért, hogy visszaengedjem őt újra, de ő nem jött vissza elém. Szóval nem tudom, hogy pontosan mi történt.
Ossi Oikarinen: Oké, a magyarázatod tiszta. Egyszerűen Hamilton hagyta, hogy megelőzzed, te megelőzted és lelassítottál, hogy megértse, hogy tudott volna előzni téged, de nem előzött vissza. Oké, ez tiszta.
Jarno Trulli: Én elmentem mellette, majd lelassítottam újra, ám ő nem előzött vissza engem, de...
Ossi Oikarinen: Rendben van, Jarno. A harmadik helyen állsz, csak fejezd be a kört. A biztonsági autó be fog jönni, de természetesen senki sem előzhet meg, szóval csak fejezd be a kört.

Zárásképpen itt van néhány kép a Brawn GP örömünnepéről:

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr858455860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása