F1 - ELŐZETES: 2015 ABU DHABI NAGYDÍJ

f1-abu-dhabi-gp-2014-lewis-hamilton-mercedes-amg-f1-w05-leads-team-mate-nico-rosberg-merce.jpg

Idei utolsó állomásához érkezett a Forma-1-es Világbajnokság a 2015-ös évben, amely a naplementés Abu Dhabi lesz. 

A pálya

Idén fogják 7. alkalommal megrendezni az Abu Dhabi Nagydíjat, negyedjére szezonzáró versenyként. A Yas Marina Circuit 5554 méter hosszú, vonalvezetésében 21 kanyar található, 11 balos és 10 jobbos.

1448472910061.png

Karakterisztika szempontjából nem egy ördögien nagy kihívást jelent pálya az első két szektorban mindenképpen a motorerő kerül előtérbe, és csak a harmadik szektor az, ami ilyen kanyargós, technikás. Ez arról is árulkodik, hogy az első két szektorban összesen található 10 kanyar, a maradék 11 mind a hármasban van.

A Yas Marina Circuit fő csapásvonalai:

Kanyar Elemzés
1-2.: Nagyon trükkös a célegyenesvégi balkanyar, ugyanis egy tökéletes ívet kell eltalálnia a versenyzőnek, melyet a fal mellől indít meg, szinte hajszálpontosan érintenie kell a kanyarcsúcspontot, hogy időveszteség nélkül teljesíteni tudja az 1-es kanyart. Amennyiben az egyik tényező nincs meg 100%-osan, akkor vagy az van, hogy tempót, illetve időt veszít a pilóta, vagy pedig kiszélesíti a kanyarkijáratot, ám a pálya széle eszméletlenül poros, szóval az még a tapadás csökkenéséhez is vezethetne. Eléggé hasonló karakterisztikájú a kettes kanyar, azonban, ha azt rontja el a pilóta, akkor rögtön ki is nyírta az első szektorát egy adott gyors körön, ugyanis a 2-est eléggé szorosan követi a vonalvezetésben a 3-as kanyar, amely után egy rövid egyenes vezet az 5-ös kanyar féktávjához.

7.:

Ez egy lassú tempójú hajtű ugyan, de nagyon fontos, ugyanis azt egy hosszú egyenes, egyben az első DRS-zóna fogja követni. Ahhoz, hogy az egyenesben a versenyző a legnagyobb sebességre tegyen szert, elengedhetetlen a jó kigyorsítás.

8-9.:  Az első hosszú egyenes végén található sikán is ugyanazon oknál fogva fontos, mint volt a 7-es kanyar esetében, ugyanis a sikán után jön a másik hosszú egyenes és a második DRS-zóna, tehát, ha minél nagyobb tempóra akarunk szert tenni, a sikán hibamentes abszolválása kötelező. Egyébként a hosszú egyenes végén ez a sikán remek előzési pontként is szolgál.

11.: A második egyenes végén látható bal kanyar is elsősorban azért fontos, mert a legtöbb manővert itt szoktuk látni a 8-as kanyarhoz hasonlóan.

15-16-17.:  A pálya egyik legtechnikásabb métereiről beszélünk ezen három kanyar esetében, melyekből az első kettő rendkívül a gyors, a harmadik esetében pedig rövid idő alatt kell úgy fékezni, hogy rengeteg sebességet veszítsünk vele. Ráadásul a legutolsó kanyarban minden sansz megvan az elfékezésre, elsősorban a jobb első kerék kerül ezen terhelés alá.

19.: Egy roppant fifikás kanyarról beszélünk a technikás 3. szektorban. Ennek kijáratán nincs bukótér, ezzel nyomokban utcai pálya érzetet nyújtva az arra járóknak, szóval a legapróbb hiba is könnyen végződhet egy törött versenyautóval. Nincs olyan év, amikor legalább egy valaki ne érne hozzá a szalagkorláthoz kanyarkijáraton.

21.: Végül pedig a célegyenesre ráfordító kanyar, melyet egy eléggé érdekes íven kell venni, ugyanis nagyon szűk a célegyenes bejárata, a kanyarkijárat kiszélesítését illetően szűkösek a lehetőségek. Nagyon könnyű rossz ívet választani...

 

A fontos tudnivalók

Az FIA a legtöbb pályához hasonlóan Abu Dhabiban is két DRS-zónát jelölt ki:

Mérési pont(ok) Aktiválási pont(ok)
Első DRS-zóna 40 méterrel a 7-es kanyar előtt. 390 méterrel a 7-es kanyar után.
Második DRS-zóna 50 méterrel a 9-es kanyar után. 10-es kanyar után.

 

A negyedik versenybíró pedig Derek Warwick lesz a hétvégén, aki 146 futamot teljesített 1981 és 1993 között, a Toleman, a Renault, a Brabham, az Arrows és a Lotus csapatok színeiben. Az évek folyamán négyszer tudott dobogóra állni és összesen 71 pontot szerzett. Azonban versenyzői pályafutása sikeres szakaszát a sportautók világában élte meg, amikor 1992-ben világbajnok lett a Peugeot színeiben, ugyanebben az évben diadalmaskodott a Le Mans-i 24 óráson. Később a BTCC-ben is versenyzett, manapság pedig az FIA munkáját segíti, valamint elnöki posztot tölt be a Brit Versenyzők Klubjában.

A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 12 órától): Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton (Mercedes), Romain Grosjean (Lotus), Daniil Kvyat (Red Bull), Roberto Merhi (Manor), Kimi Räikkönen (Ferrari).

A pénteki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 16 órától): Cyril Abiteboul (Renault), Maurizio Arrivabene (Ferrari), Federico Gastaldi (Lotus), Christian Horner (Red Bull), Claire Williams (Williams), Toto Wolff (Mercedes).

Gumik: A Pirelli a szezonzárón a piros jelölésű szuperlágy, valamint a sárga oldalfalú lágy keverékeket fogja a csapatok rendelkezésére bocsájtani. Ezen a döntést Paul Hembery a tét nélküliséggel és a sima aszfalttal indokolta. Azt is elmondta a gumigyártó motorsport részlegének igazgatója, hogy a naplementés futam okozta hőmérsékletbeli ingadozások kihívás elé állíthatják a mezőnyt. A szakember egy kétkiállásos taktikát prognosztizált.

Egy kör a Yas Marina Circuit-en:

Esélylatolgató

f1-abu-dhabi-gp-2014-lewis-hamilton-mercedes-amg-f1-crosses-the-finish-line-to-win-and-tak.jpg

Tavaly édes volt a győzelem íze Lewis Hamiltonnak, ugyanis sikere második világbajnoki címét jelentette, azonban ebben az évben a szezon utolsó szakaszában szépen szereplő Nico Rosberg "bosszút állhat". Az Egyesült Arab Emírségekben található pálya elsősorban a Mercedesnek kedvez a motorerő miatt, de a technikás harmadik szektor ellenfeleket is generálhat a patinás német márkának, például a Ferrari és/vagy a Williams személyében.

Az Abu Dhabi Nagydíj győztesei az elmúlt öt évben:

2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Kimi Raikkonen Lotus Renault
2011 Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2010 Sebastian Vettel Red Bull Renault

 

Program:

2015. november 27., péntek
10:00 - 11:30 Első szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:30 Második szabadedzés (TV: M4 Sport)

2015. november 28., szombat
11:00 - 12:00 Harmadik szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:00 Időmérő edzés (TV: M4 Sport)

2015. november 29., vasárnap
14:00 -          Futam (TV: M4 Sport)

A kommentátorállásban Szujó Zoltán és Wéber Gábor lesznek. 

Ezúton minden kedves Olvasónknak jó szurkolást és kellemes szórakozást kíván a Braking News F1 csapata!

Fotó: formula1.com, motorsport.com

 

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr78115660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása