Idei utolsó állomásához érkezett a Forma-1-es Világbajnokság a 2015-ös évben, amely a naplementés Abu Dhabi lesz.
A pálya
Idén fogják 7. alkalommal megrendezni az Abu Dhabi Nagydíjat, negyedjére szezonzáró versenyként. A Yas Marina Circuit 5554 méter hosszú, vonalvezetésében 21 kanyar található, 11 balos és 10 jobbos.
Karakterisztika szempontjából nem egy ördögien nagy kihívást jelent pálya az első két szektorban mindenképpen a motorerő kerül előtérbe, és csak a harmadik szektor az, ami ilyen kanyargós, technikás. Ez arról is árulkodik, hogy az első két szektorban összesen található 10 kanyar, a maradék 11 mind a hármasban van.
A Yas Marina Circuit fő csapásvonalai:
Kanyar | Elemzés |
1-2.: | Nagyon trükkös a célegyenesvégi balkanyar, ugyanis egy tökéletes ívet kell eltalálnia a versenyzőnek, melyet a fal mellől indít meg, szinte hajszálpontosan érintenie kell a kanyarcsúcspontot, hogy időveszteség nélkül teljesíteni tudja az 1-es kanyart. Amennyiben az egyik tényező nincs meg 100%-osan, akkor vagy az van, hogy tempót, illetve időt veszít a pilóta, vagy pedig kiszélesíti a kanyarkijáratot, ám a pálya széle eszméletlenül poros, szóval az még a tapadás csökkenéséhez is vezethetne. Eléggé hasonló karakterisztikájú a kettes kanyar, azonban, ha azt rontja el a pilóta, akkor rögtön ki is nyírta az első szektorát egy adott gyors körön, ugyanis a 2-est eléggé szorosan követi a vonalvezetésben a 3-as kanyar, amely után egy rövid egyenes vezet az 5-ös kanyar féktávjához. |
7.: |
Ez egy lassú tempójú hajtű ugyan, de nagyon fontos, ugyanis azt egy hosszú egyenes, egyben az első DRS-zóna fogja követni. Ahhoz, hogy az egyenesben a versenyző a legnagyobb sebességre tegyen szert, elengedhetetlen a jó kigyorsítás. |
8-9.: | Az első hosszú egyenes végén található sikán is ugyanazon oknál fogva fontos, mint volt a 7-es kanyar esetében, ugyanis a sikán után jön a másik hosszú egyenes és a második DRS-zóna, tehát, ha minél nagyobb tempóra akarunk szert tenni, a sikán hibamentes abszolválása kötelező. Egyébként a hosszú egyenes végén ez a sikán remek előzési pontként is szolgál. |
11.: | A második egyenes végén látható bal kanyar is elsősorban azért fontos, mert a legtöbb manővert itt szoktuk látni a 8-as kanyarhoz hasonlóan. |
15-16-17.: | A pálya egyik legtechnikásabb métereiről beszélünk ezen három kanyar esetében, melyekből az első kettő rendkívül a gyors, a harmadik esetében pedig rövid idő alatt kell úgy fékezni, hogy rengeteg sebességet veszítsünk vele. Ráadásul a legutolsó kanyarban minden sansz megvan az elfékezésre, elsősorban a jobb első kerék kerül ezen terhelés alá. |
19.: | Egy roppant fifikás kanyarról beszélünk a technikás 3. szektorban. Ennek kijáratán nincs bukótér, ezzel nyomokban utcai pálya érzetet nyújtva az arra járóknak, szóval a legapróbb hiba is könnyen végződhet egy törött versenyautóval. Nincs olyan év, amikor legalább egy valaki ne érne hozzá a szalagkorláthoz kanyarkijáraton. |
21.: | Végül pedig a célegyenesre ráfordító kanyar, melyet egy eléggé érdekes íven kell venni, ugyanis nagyon szűk a célegyenes bejárata, a kanyarkijárat kiszélesítését illetően szűkösek a lehetőségek. Nagyon könnyű rossz ívet választani... |
A fontos tudnivalók
Az FIA a legtöbb pályához hasonlóan Abu Dhabiban is két DRS-zónát jelölt ki:
Mérési pont(ok) | Aktiválási pont(ok) | |
Első DRS-zóna | 40 méterrel a 7-es kanyar előtt. | 390 méterrel a 7-es kanyar után. |
Második DRS-zóna | 50 méterrel a 9-es kanyar után. | 10-es kanyar után. |
A negyedik versenybíró pedig Derek Warwick lesz a hétvégén, aki 146 futamot teljesített 1981 és 1993 között, a Toleman, a Renault, a Brabham, az Arrows és a Lotus csapatok színeiben. Az évek folyamán négyszer tudott dobogóra állni és összesen 71 pontot szerzett. Azonban versenyzői pályafutása sikeres szakaszát a sportautók világában élte meg, amikor 1992-ben világbajnok lett a Peugeot színeiben, ugyanebben az évben diadalmaskodott a Le Mans-i 24 óráson. Később a BTCC-ben is versenyzett, manapság pedig az FIA munkáját segíti, valamint elnöki posztot tölt be a Brit Versenyzők Klubjában.
A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 12 órától): Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton (Mercedes), Romain Grosjean (Lotus), Daniil Kvyat (Red Bull), Roberto Merhi (Manor), Kimi Räikkönen (Ferrari).
A pénteki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 16 órától): Cyril Abiteboul (Renault), Maurizio Arrivabene (Ferrari), Federico Gastaldi (Lotus), Christian Horner (Red Bull), Claire Williams (Williams), Toto Wolff (Mercedes).
Gumik: A Pirelli a szezonzárón a piros jelölésű szuperlágy, valamint a sárga oldalfalú lágy keverékeket fogja a csapatok rendelkezésére bocsájtani. Ezen a döntést Paul Hembery a tét nélküliséggel és a sima aszfalttal indokolta. Azt is elmondta a gumigyártó motorsport részlegének igazgatója, hogy a naplementés futam okozta hőmérsékletbeli ingadozások kihívás elé állíthatják a mezőnyt. A szakember egy kétkiállásos taktikát prognosztizált.
Egy kör a Yas Marina Circuit-en:
Esélylatolgató
Tavaly édes volt a győzelem íze Lewis Hamiltonnak, ugyanis sikere második világbajnoki címét jelentette, azonban ebben az évben a szezon utolsó szakaszában szépen szereplő Nico Rosberg "bosszút állhat". Az Egyesült Arab Emírségekben található pálya elsősorban a Mercedesnek kedvez a motorerő miatt, de a technikás harmadik szektor ellenfeleket is generálhat a patinás német márkának, például a Ferrari és/vagy a Williams személyében.
Az Abu Dhabi Nagydíj győztesei az elmúlt öt évben:
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Renault |
2012 | Kimi Raikkonen | Lotus Renault |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull Renault |
Program:
2015. november 27., péntek
10:00 - 11:30 Első szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:30 Második szabadedzés (TV: M4 Sport)
2015. november 28., szombat
11:00 - 12:00 Harmadik szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:00 Időmérő edzés (TV: M4 Sport)
2015. november 29., vasárnap
14:00 - Futam (TV: M4 Sport)
A kommentátorállásban Szujó Zoltán és Wéber Gábor lesznek.
Ezúton minden kedves Olvasónknak jó szurkolást és kellemes szórakozást kíván a Braking News F1 csapata!
Fotó: formula1.com, motorsport.com
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.