F1 - ELŐZETES: 2015 MAGYAR NAGYDÍJ

bian-15-886x591.jpg

Három hét szünet után visszatér a Száguldó Cirkusz, méghozzá a Hungaroringen, ahol a hétvégén kerül megrendezésre a 30. Magyar Nagydíj. Igaz, ez a jubileumi futam most a gyász jegyében fog eltelni Jules Bianchi tragikus halála miatt.

A pálya és a tudnivalók

A Forma-1 mezőnye a hétvégén a számunkra legkedvesebb pályára látogat el, a Mogyoród közelében található Hungaroringre. A magyarországi versenypálya 1986 óta a versenynaptár állandó része, most a jubileumi, 30. futam megrendezésére kerül sor.

hun_gp_track.png

A 4381 méter hosszú Hungaroring hiába tartozik az idei versenyszezon rövidebb versenypályák közé, mégis óriási kihívást és vele járó fizikai megterhelést jelent a pilóták számára. Nyomvonalában 14 kanyart helyeztek el, ebből 8 jobbos és 6 balos.

Annak lévén, hogy a mezőny általában július legvégén látogat el a mogyoródi versenyhelyszínre, a versenyzőknek számos problémával kell szembesülniük a nyári kánikulában. Ide nyugodtan felsorolhatjuk a gyors gumikopást, az üzemanyagszintre való fokozott ügyelést, és a műszaki hibák előfordulási lehetőségét.

A Hungaroring fő csapásvonalai:

  • 1. kanyar: A célegyenesvégi féktáv azon kevés helyek egyike a Ringen, ahol előzni lehet. Azonban ahhoz, hogy szert tegyünk a pozíciónyerésre, némely tempófölény szükséges. Ahhoz pedig, hogy a támadó versenyző elérje ezt a számottevő tempófölényt, az utolsó, a 14-es kanyarból való, kiváló kigyorsítás elengedhetetlen, de még így sincs garancia a biztos előzésre, még DRS-sel sem.

  • 2. kanyar: A kettes kanyar egy közepesen gyors balkanyar, amely a pálya egyik legnagyobb hibázási gócpontjának számít. Az is nehezítő tényező, hogy a kanyar pont a bejáratnál kezd lejteni, így már egy picit elmért féktáv elegendő ahhoz, hogy lecsússzunk az ideális versenyívről, ráadásul a 4-es kanyar kijáratáig a lendületnek is annyi.

  • 4. kanyar: A 4-es kanyar, ismertebb nevén a Mansell óriási kihívást rejt önmagában, mivel ez a balos kanyar egy emelkedő tetején található, így a kanyarkijárat abszolút beláthatatlan, ennek köszönhetően pedig egy-egy versenyhétvége  nem egyszer fordul elő, hogy valaki túlságosan is szélesre veszi a kijáratot. Ebből a 2013-as futamon kerekedett egy kisebb botrány kerekedett ki, mivel a pályának ezen a pontján a táv 50 %-a előtt egy briliáns manővert bemutatva, külső íven utasította maga mögé Felipe Massát. Azonban a lassításból kiderült, hogy a Lotus franciája centiméterekkel elhagyta a pályát, rácsúszva a rázókőre, így az FIA emiatt bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtotta, ami előtt (talán érthető módon) értetlenül állt a francia pilóta.

  • 8-9-10. kanyar: Ezt a bal-jobb-bal kombinációt leginkább a silverstone-i Maggotts - Becketts - Chapel kanyarkomplexumához lehetne hasonlítani, csak jelen esetben ennek egy rövidebb és lassabb változatáról beszélünk. Itt szörnyen fontos a fokozott figyelem, mivel hiába nem olyan nagy a tempó, ebben a kombinációban egyik pillanatról a másikra átvinni az autót az aszfalt egyik oldaláról a másikra.

  • 11. kanyar: Ha a 11-es kanyar szóba kerül, valószínűleg minden tapasztalt szurkolónak eszébe jut, hogy Jean Alesiról nevezték el, miután a francia Forma-1-es versenyzői pályafutása alatt egyszer csúnyán lebontotta itt az autóját. Ez egy meglehetősen kényes kanyar: a lehető legnagyobb tempóval kell elfordulni, minél kecsesebb íven. Könnyű itt hibázni, és ha túl nagy a hiba, akkor benne van a pakliban egy gumifallal való találkozás.

  • 14. kanyar: Amire már pár sorral korábban céloztunk, ebből a kanyarból nagyon fontos a remek kigyorsítás, mivel ez a Hungaroring legutolsó kanyarja, ez vezet rá minket a rajt-célegyenesre. Többféle ívet is szoktak alkalmazni a pilóták, de a legelterjedtebb az, amikor rátapadunk a kanyar belső íven található kerékvetőre, ennek pedig az a velejárója, hogy igencsak megdolgoztatja a jobb láb izmait.

 

Az FIA idén is két DRS zónát jelölt ki a pályán, azonban mindössze egy mérési ponttal:

Mérési pont(ok) Aktiválási pont(ok)
Első DRS-zóna
5 méterrel a 14-es kanyar előtt

130 méterrel a 14-es kanyar után
Második DRS-zóna 6 méterrel a 2-es kanyar után

 

A pályán végrehajtott módosítások:

  • Új drótkerítést került elhelyezésre az 1-es kanyar előtt, és az 5-ös kanyarban, mindkét esetben a pálya oldalán.
  • A 6-os kanyarban lévő rázókőnek a magasságát csökkentették, amiatt, hogy minél kevesebb alkalommal emelkedjenek az autók a levegőbe.
  • Egy "biztosító kötést" kapott 14-es kanyar bukóterében található gumifal.

 

A hétvégén az FIA munkáját negyedik versenybíróként Emmanuele Pirro fogja segíteni. Az olasz pilóta csupán három évet töltött a királykategóriában 1988 és 1991 között, ez idő alatt 40 versenyen vett részt a Scuderia Italia és a Benetton csapatok színeiben, legjobb helyezése egy 5. hely volt az 1989-es ausztrál megmérettetésről. Pirro a hosszútávú megbízhatósági versenyeken tudott igazán kibontakozni. Öt alkalommal (2000, 2001, 2002, 2006, 2007) nyerte meg a Le Mans-i 24 órást, mindemellett elsőként zárt a Daytona-i 24 órás és a Sebring-i 12 órás összecsapáson.

A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 16 órától): Romain Grosjean (Lotus), Nico Hulkenberg (Force India), Felipe Massa (Williams), Roberto Merhi (Marussia), Felipe Nasr (Sauber), Sergio Perez (Force India).

A pénteki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 17 órától): Yasuhisa Arai (Honda), Maurizio Arrivabene (Ferrari), Paul Hembery (Pirelli), Christian Horner (Red Bull), Franz Tost (Toro Rosso), Toto Wolff (Mercedes).

Egy kör a Hungaroringen:

2014. Magyar - időmérő (4.videó)

Nico Rosberg 1. rajtkockát érő köre.

Posted by Legújabb F1 videók on 2014. július 26.

Pályainformációk

Pálya neve - Hungaroring
Versenyhétvége időpontja - Július 24-26.
Pályahossz - 4,381 km = 4381 m
Versenykörök száma - 70
Versenytáv - 306,67 km
Első futam - 1986
Körrekord - 1:19.071: M. Schumacher (Ferrari, 2004)

Esélylatolgató

start-r-1-886x590.jpg

A papírforma ismét Mercedes-sikert tartogat, az már nagyobb kérdés, hogy a Hungaroring-specialista Lewis Hamilton, vagy a győzni akaró Nico Rosberg lesz-e előrébb csapaton belül. Egy biztos, a tikkasztó hőség azt is lehetővé teszi, hogy alkalmasint a Ferrari labdába rúgjon győzelemért, habár vasárnapra a meteorológusok zivatarokkal és pár fokos lehűléssel kecsegtetnek minket. Egy biztos, ha az előbbi megvalósul, akkor egyben a Williams rémálma is, ugyanis már tavaly a szezonnyitón egyértelművé vált, hogy ha jön az eső, akkor a versenyképességüknek annyi.

A Magyar Nagydíj eddigi dobogósai, 1986-tól:

Év 1. helyezett 2. helyezett

3. helyezett

2014 Daniel Ricciardo Red Bull Fernando Alonso Ferrari Lewis Hamilton Mercedes
2013 Lewis Hamilton Mercedes Kimi Raikkonen Lotus Sebastian Vettel Red Bull
2012 Lewis Hamilton McLaren Kimi Raikkonen Lotus Romain Grosjean Lotus
2011 Jenson Button McLaren Sebastian Vettel Red Bull Fernando Alonso Ferrari
2010 Mark Webber Red Bull Fernando Alonso Ferrari Sebastian Vettel Red Bull
2009 Lewis Hamilton McLaren Kimi Raikkonen Ferrari Mark Webber Red Bull
2008 Heikki Kovalainen McLaren Timo Glock Toyota Kimi Raikkonen Ferrari
2007 Lewis Hamilton McLaren Kimi Raikkonen Ferrari Nick Heidfeld BMW Sauber
2006 Jenson Button Honda Pedro de la Rosa McLaren Nick Heidfeld BMW Sauber
2005 Kimi Raikkonen McLaren Michael Schumacher Ferrari Ralf Schumacher Toyota
2004 Michael Schumacher Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Fernando Alonso Renault
2003 Fernando Alonso Renault Kimi Raikkonen McLaren Juan Pablo Montoya Williams
2002 Rubens Barrichello Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ralf Schumacher Williams
2001 Michael Schumacher Ferrari Rubens Barrichello Ferrari David Coulthard McLaren
2000 Mika Hakkinen McLaren Michael Schumacher Ferrari David Coulthard McLaren
1999 Mika Hakkinen McLaren David Coulthard McLaren Eddie Irvine Ferrari
1998 Michael Schumacher Ferrari David Coulthard McLaren Jacques Villeneuve Williams
1997 Jacques Villeneuve Williams Damon Hill Arrows Johnny Herbert Sauber
1996 Jacques Villeneuve Williams Damon Hill Williams Jean Alesi Benetton
1995 Damon Hill Williams David Coulthard Williams Gerhard Berger Ferrari
1994 Michael Schumacher Benetton Damon Hill Williams Jos Verstappen Benetton
1993 Damon Hill Williams Riccardo Patrese Benetton Gerhard Berger Ferrari
1992 Ayrton Senna McLaren Nigel Mansell Williams Gerhard Berger McLaren
1991 Ayrton Senna McLaren Nigel Mansell Williams Riccardo Patrese Williams
1990 Thierry Boutsen Williams Ayrton Senna McLaren Nelson Piquet Benetton
1989 Nigel Mansell Ferrari Ayrton Senna McLaren Thierry Boutsen Williams
1988 Ayrton Senna McLaren Alain Prost McLaren Thierry Boutsen Benetton
1987 Nelson Piquet Williams Ayrton Senna Lotus Alain Prost McLaren
1986 Nelson Piquet Williams Ayrton Senna Lotus Nigel Mansell Williams

 

#CiaoJules

xpb_696220_1200px_1.jpg

Véleményünk szerint most aligha lesz fontos a győztes kiléte, ugyanis mindenki érthető módon Jules Bianchival fog foglalkozni, hogy már sajnos nincs köztünk az ígéretes francia pilóta. A pilóták egyperces néma csenddel fognak megemlékezni a július 17-én éjszaka, Nizzában az égi versenypályára távozó Jules Bianchiról.

Számos szurkolói kezdeményezés indult a közösségi oldalakon a megemlékezés egyéb formáiról, és a szurkolók a tervek szerint a következőt fogják megvalósítani: akár a pályán fog tartózkodni, akár a televízió előtt fog ülni az illető rajongó, amikor a célegyenesbe fordul a 16. kör végén a versenyben vezető pilóta, álljon fel, vegye le a sapkát és a kalapot és bármi történjék, csendben nézze végig a 17. kört, és majd amikor az élen álló versenyző megkezdi a 18. kört, egy tapssal üzenjen Jules Bianchinak az égi versenypályára.

Ehhez a kezdeményezéshez a Braking News F1 nem akármilyen módon fog csatlakozni. Oldalunk a Magyar Nagydíj lévén az időmérő és a futam mellett mindhárom szabadedzésről is élőben fog tudósítani, a megszokott, szöveges formában. Élő szöveges közvetítéseink folyamán "szótlanok" maradunk mindhárom szabadedzés 17. percében, illetve a kvalifikáció folyamán is egy-egy percre "elnémulunk" minden 17. percben, azaz 14:17-kor, 14:34-kor és 14:51-kor. A futamon pedig a 17. körben úgyszintén szünetel a közvetítés, a 16. kör végén kiírjuk a #CiaoJules hashtaget, majd a 18. kör elején az "Ég veled, Jules!" üzenettel fogunk indítani.

Program:

2015. július 24., péntek
10:00 - 11:30 Első szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:30 Második szabadedzés (TV: M4 Sport)

2015. július 25., szombat
11:00 - 12:00 Harmadik szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:00 Időmérő edzés (TV: M4 Sport)

2015. július 26., vasárnap
14.00 -       Futam (TV: M4 Sport)

Ismétlések időpontjai:
- Időmérő edzés: vasárnap, 01:45 (M4 Sport)
- Futam: vasárnap, 23:15 (M4 Sport)

Az összes Magyar Nagydíjjal kapcsolatos műsor az M4 Sporton:

1290x680_m4_program_szerkesztheto.png

A kommentátorállásban Szujó Zoltán és Wéber Gábor lesznek.

Ezúton minden kedves Olvasónknak jó szurkolást és kellemes szórakozást kíván a Braking News F1 csapata!

Fotó: F1 Fanatic, FIA, XPB Images, telesport.hu

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr167648474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása