F1 - MA 21 ÉVE HUNYT EL AYRTON SENNA!

Ma 21 éve, az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon tragikus baleset következményeként életét vesztette a Száguldó Cirkusz egyik legnagyobb Legendája, a háromszoros világbajnok brazil pilóta, Ayrton Senna.

Tekintsük át Senna pályafutását a brazil tiszteletére: 

1984 (VB 9. hely) - A debütálás: 

Ayrton Senna Forma-1-es pályafutása 1984-ben vette kezdetét a Toleman-Hart csapatnál. Élete első versenyén hazai közönség előtt ugyan kiesett a turbó hibájából, de a következő nagydíjon, Dél-Afrikában meglett az első pontszerzés, miután a hatodik helyen szelte át a célvonalat, ezt az eredményt az ezt követő belga futamon is meg tudta ismételni. Imolában nem tudta magát kvalifikálni, s Franciaországban kiesett. Monacóban a 13. helyről indulva megszerezte élete első dobogós helyezését, ráadásul egy második helyet az esős körülmények között, így kapta meg Senna az "esőmenő" jelzőt. Kanadában 7. lett, majd a szezon hátralevő részében hatszor esett ki, azonban Silverstoneban és Portugáliában a dobogó legalsó fokát tudta meghódítani.

 

Közvetlen hivatkozás a képhez
1985 (VB 4. hely) - Győzelmek a Lotusszal:

A következő évre Senna kivásárolta magát debütáló csapatából, és a Lotushoz igazolt. Brazíliában ismét kiesett, azonban Portugáliában megszerezte élete első sikerét. Ezt követően hétszer nullázott, ebből négy volt kiesés. Ekkor jött egy igen erős sorozata Ayrton Sennának: Ausztriában második, Hollandiában és Olaszországban harmadik lett, majd Belgiumban megszerezte élete második sikerét, majd az európai futamon újra a második helyen zárt. A szezon utolsó két versenyén kiesett a brazil.

 


1986 (VB 4. hely) - Konstans VB 4. a Lotusszal:

Az 1986-os idény első versenyén, Brazíliában, a hazai szurkolók előtt kapásból egy második hellyel nyitott Ayrton Senna, ezen lendületét tovább vitte Spanyolországba, ahol pályafutása harmadik diadalát zsebelte be. Majd San Marinóban jött egy sajnálatos kiesés, azonban Monacóban visszatért a brazil szerencséje, és harmadikként látta meg a kockás zászlót. Jó sorozata folytatódott: Belgiumban második lett, Kanadában ötödikként zárt, a kelet-amerikai futamon meg lett a negyedik győzelem. Ezt a sikert követően Franciaországban és Nagy-Britanniában kiesett, ezután kétszer második lett a német és a magyar futamon. Ezután Ausztriában és Olaszországban kiesett, majd Portugáliában a negyedik, Mexikóban a harmadik helyen zárt. Az utolsó versenyen, Ausztráliában kieséssel zárta a szezont.

 


1987 (VB 3. hely) - A kiegyensúlyozottság:

Az 1987-es idénykezdet nem sikerült olyan fényesen Brazíliában, mint egy évvel korábban, ugyanis a hazai közönség előtt kiesett, azonban San Marinóban egy második hellyel törlesztett. Belgiumban megint kiesett, azonban az ezt követő két versenyt (Monaco, Kelet-Amerika) megnyerte! Franciaországban a negyedik helyen végzett a Lotusszal, majd Nagy-Britanniában és Németországban felállhatott a pódium legalsó fokára. Folytatódott a jó sorozat: a Hungaroringen második, Ausztriában ötödik és Olaszországban megint második lett. Portugáliában nem szerzett pontot, csak a hetedik pozícióban végzett, majd Spanyolországban az ötödikben, ezután a mexikói futamon jött egy kiesés, utána Japánban be tudott gyűjteni egy újabb "ezüstérmet". Ausztráliában eredetileg második lett volna, de a versenyt követően a versenybírók túl szélesnek ítélték meg a Lotus-Honda fékvezetékeit és diszkvalifikálták Sennát.

 


1988 (VB 1. hely) - A McLaren-Honda és az első VB-cím:  

Ayrton Senna az 1988-as esztendőre átigazolt a McLaren-Hondához. Úgy, ahogy a '87-es, úgy az 1988-as szezonnyitó sem volt sikeres Ayrton Senna számára, ugyanis a brazil futamról kizárták, mert autót cserélt. San Marinóból azonban győzelemmel távozott, de Monacóban egy balszerencsés kicsúszás vetett végett a brazil futamának. A lankás szezonkezdés után nyolc futamon át tartó sikerszéria tört be Ayrton Senna életébe: Mexikóban második lett, ezt követően Kanadában és Kelet-Amerikában diadalmaskodni tudott, majd Belgiumban ismét a második helyen hozta be a McLarent, utána sorozatban négyszer tudott nyerni (Nagy-Britannia, Németország, Magyarország, Belgium)! Olaszország nem hozott Senna-nak szerencsét, csak 10. lett, így a Ferrari hazájából pont nélkül távozott, Porutgáliában is csak az 1 pontot érő hatodik helyet tudta elcsípni és Spanyolországban sem tudott a negyedik pozíciónál előrébb végezni. Japánban megnyerte a futamot, Ausztráliában másodikként zárt, így 3 ponttal elhalászta a VB-trófeát csapattársa, Alain Prost elől.

 

1989 (VB 2. hely) - A Senna-Prost küzdelem:

Ettől az idénytől már nem lehetett turbómotorokat használni. Ez a szezon döntő többségben a két McLaren-pilóta, Senna és Prost vérre menő küzdelmeiről szólt.

Brazíliában Senna csak 11. lett, azonban a következő három versenyt (Imola, Monaco, Mexikó) behúzta. A három siker után a brazil hullámvölgybe keveredett, ugyanis négy nullázás következett a brazil számára a '89-es szezonban (Egyesült Államok, Kanada, Franciaország, Nagy-Britannia), amiből három kiesés volt és Kanadában hetedik lett, ami nem járt ponttal. Németországban a sikertelenségi szériát követően győzni tudott, míg a Hungaroringen második lett és Belgiumban ismét ő állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára. Olaszországban és Portugáliában ideje korán fejezte be a viadalt. Spanyolországban elsőként látta meg a kockás zászlót a McLaren-Hondával. Jött a suzukai verseny, ami a Senna -  Prost ütközésről maradt híres, a versenybírók Sennát találták hibásnak kettejük közül, így kizárták, amivel a brazil elvesztette az első helyet, melyet Alessandro Nannini örökölt meg. Ayrton Senna Ausztráliában kiesésével nullázott, így Alain Prost elhappolta a brazil elől a világbajnoki címet.

 

2_20090406_090914.jpg

1990 (VB 1. hely) - A második világbajnoki cím:

Az 1990-es esztendőre Alain Prost átnyergelt a Ferrarihoz az előző évi rivalizálásuk, és a japán futamon történt kontaktjuk után, így Senna új csapattársat kapott Gerhard Berger személyében.

Biztatóan indította az évet a tehetséges brazil, Phoenixben rögtön egy győzelemmel indított, de az interlagosi harmadik hely miatt sem volt szégyellni valója, azonban Senna az imolai megmérettetést idő előtt fejezte be. A nullázás után két győzelemmel szépített, miután Monacóban és Kanadában nem talált legyőzőre. Viszont Mexikóban jött az újabb feketeleves Ayrton Senna számára, ugyanis pár körrel a leintés előtt kapott egy defektet a második helyen, de végül csak huszadikként rangsorolták. Az újabb balszerencsét egy hét futamon át tartó sikerszéria követte: nyerni tudott Németországban, Belgiumban és Itáliában, második lett a Hungaroringen és Portugáliában, illetve a harmadik pozícióban intette le a kockás zászló Franciaországban és Nagy-Britanniában. Spanyolországban kiesett Senna, így az előnye 9 pontra olvadt nagy ellenfelével, Prosttal szemben az utolsó előtti viadal előtt. A suzukai fordulót 1989-hez hasonlóan ismét botrányba torkollott, miután Prost és Senna megint összeütköztek, ám ezúttal már az első kanyarban, ezzel pedig eldőlt a világbajnokság a sao paulói számára. Ennek tudatában a szezonzáró adelaide-i versenynek már nem volt tétje, egyébként Senna kicsúszott és kiesett.

 

file_in_profile_ayrton_senna_j4hhhl1otu6l.jpg(Amikor Ayrton Senna Nigel Mansell autóján taxizott.)

1991 (VB 1. hely) - Senna harmadjára:

Ayrton Senna több, mint parádésan nyitotta az 1991-es esztendőt. Az első négy versenyhelyszínen, Amerikában, Brazíliában, Imolában és Monaco nyerni tudott, majd Kanadában kiesett, azonban Mexikóban és Franciaországban harmadik lett. Angliában negyedikként zárt, majd Németországban a hetedik helyével nullázott. A szerény eredmények után Magyarországon és Belgiumban a dobogó tetejére tudott állni, utána második lett Olaszországban és Portugáliában. Spanyolországban csak az ötödik tudott lenni Senna, azonban az évet remekül zárta a japán második hellyel és az ausztrál győzelemmel. 

 

1992-11.jpg

1992 (VB 4. hely) - A McLaren pofára esett, de Senna mentette a menthetőt:

Az 1992-es szezon eléggé vérszegényen kezdődött, ami a McLaren-Honda gyengülésének volt betudható. Igaz, Dél-Afrikában fel tudott állni a dobogó legalsó fokára, azonban utána háromszor nullázott: Mexikóban és Brazíliában kiesett, Barcelonában kilencedik lett. San Marinóban egy harmadik pozícióval, Monacóban egy győzelemmel szépített. Utána újra három futamon esett ki, Kanadában, Franciaországban és Nagy-Britanniában. Németországban második lett, majd Mogyoródon ismét visszatért a csúcsra. Belgiumban ötödik lett, azonban Olaszországban az élre tört, és Portugáliában is a harmadik pozíciót szerezte meg. Viszont az utolsó két versenyen, Japánban és Ausztráliában kiesett.

 

f1_1993_senna.jpg

1993 (VB 2. hely) - Utolsó év a McLarennel:

A brazil Senna 1993-ra új csapattársat kapott Michael Andretti személyében, ám az utolsó három futamon az amerikai elbocsátása után Mika Hakkinen volt a másik McLaren-pilóta a klasszis mellett.

Egyáltalán nem kezdte rosszul a szezont Senna: Dél-Afrikában második lett, majd Brazíliában és az esős donington parki viadalon az első pozícióban zárt. Azonban San Marinóban kiesett, majd Spanyolországban ezüstérmes, Monacóban pedig győztes lett. Kanadában körökkel a leintést megelőzve adta meg magát a McLaren elektronikája, ezzel a háromszoros VB-győztes egy dobogós helyezéstől esett el. A francia és a német futamon negyedik, közben az angol futamon az ötödik lett. A Hungaroringen a fojtószelep meghibásodása miatt esett ki a versenyből, azután Belgiumban újra negyedik lett. Olaszországban a verseny elején Blundell Ligier-Renaultjával akadt össze, Portugáliában pedig csütörtököt mondott a Honda-erőforrás. Viszont a szezonzárás nagyon jól alakult a brazil számára, miután Japánban és Ausztráliában nyerni tudott.

 

f1_1994_senna.jpg

1994 (VB - . hely (39.)) - A legdrámaibb év, és a sajnálatos halál:

A brazil átigazolt a Williamshez, azonban katasztrofálisan indult a '94-es esztendő Ayrton Senna számára. A szezonnyitón hazai közönsége előtt a második helyen autózva csúszott ki és fejezte be a futamot, Aidában pedig a startkarambol egyik áldozata lett. 

1994. május 1., Imola - a Forma-1-es világbajnoki sorozat egyik legszomorúbb történésének időpontja és helyszíne. A verseny hatodik körben a Williams-Renault versenyzője a Tamburello-kanyarban elképesztő sebességgel rongyolt bele a betonfalba. Egy pillanatra még látni lehetett, hogy félrebillen, ekkor ugyan még fellélegezett a nézőközönség, ám ekkor még senki sem tudta, hogy ez volt egy Legendának a legutolsó mozzanata. Azonban voltak, akik már a legrosszabbra gondoltak a baleset után, igaz nem alaptalanul, mivel a brazil elszállítása után látszódtak a vérnyomok a kavicságyon. A brazil halálát a szemébe fúródó, kerekestül leszakadó felfüggesztésrúd okozta, nem a baleset. Helikopterrel vitték a bolognai kórházban, ám életét már nem tudták megmenteni az orvosok, így Senna 18:40-kor hivatalos is eltávozott az élők sorából. A baleset okai mindmáig tisztázatlanok, nem tudni, hogy műszaki hiba történt-e, vagy Senna vállalt túl nagy kockázatot. Ayrton Senna 34 évet élt.

Amikor a Telesport bejelentette Ayrton Senna halálát:

Ayrton Senna da Silva (Sao Paulo, 1960.03.21. - San Marino, 1994.05.01.) - rövid karrierösszesítő:

ayrton_senna.jpg

Aktív évei: 1984-1994
Első futam: 1984, Brazília
Utolsó futam: 1994, San Marino
Nagydíjak száma: 162 (161 rajt)
Csapatai: Toleman, Lotus, McLaren, Williams
Világbajnoki címek száma: 3 (1988, 1990, 1991)
Győzelmek száma: 41
Dobogós helyezések száma: 80
Pole pozíciók száma: 65
Leggyorsabb körök száma: 19
VB-pontok száma: 610 (614)

NYUGODJÉK BÉKÉBEN AYRTON SENNA!

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkold a Facebook-oldalunkat a képre kattintva!
facebook_bnf1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr397399184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása