Részletesen kielemezte Romain Grosjean horrorisztikus balesetét, majd annak tanulságait is levonta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Az autók mellett a pályákon is módosítani kell.
Néhány héttel ezelőtt pár fontosabb részlet már kiszivárgott, pénteken viszont teljes vizsgálati anyagát nyilvánosságra hozta Romain Grosjean balesete kapcsán az FIA. A felügyelőtestület weboldalán megjelent jelentésben részletesen kielemezték, hogyan történt a baleset, az adatok alapján pedig a következtetéseket is levonták.
A tavalyi Bahreini Nagydíjon a genfi születésű versenyző 192 km/órás sebességnél, 29 fokos szögben csapódott neki a szalagkorlátnak, miután összetért Danyiil Kvjattal. A becsapódáskor 67 G-s erőhatás érte a Haas-Ferrarit, melynek hatására a szalagkorlát középső része ment tönkre, de a felső és az alsó része is szignifikánsan károsodott, lényegében a túlélőcella áttörte a korlátot, a bukókeret azonban fennakadt annak felső részében.
Ahogyan az eddigi felvételekből és elemzésekből nyilvánvalóvá vált, az autó jelentős károkat szenvedett, az erőforrás – és vele együtt az autó hátsó része – levált a pilótafülkéről. Ennek hatására megsérült és elmozdult a helyéről a karosszéria bal oldalán található üzemanyagtank-ellenőrző nyílás, az üzemanyag-ellátó csatlakozás pedig leszakadt, így folyhatott ki az üzemanyag, ennek következtében vált tűzgolyóvá a Haas-Ferrari.
Így történt Grosjean balesete.
Pozitívumok is olvashatóak az FIA jelentésében: a biztonsági felszerelések, így a sisak, a HANS, a túlélőcella, az ülés, a fejtámla és a glória az előírásoknak megfelelően teljesítették feladatukat, ezzel védve a túlélési teret, kezelve a versenyzőre gyakorolt erőket.
Ugyanakkor Grosjean kijutásának útját jelentősen korlátozta, hogy a korlát felső elemében elakadt a bukókeret, a túlélőcella és a pilótafülke környezetében található több alkatrész károsodása miatt pedig a lába is beszorult. A francia végül 27 másodperc alatt, külső segítség nélkül szabadult ki, úgy, hogy kihúzta a lábát a cipőből, majd a fejtámlát és a kormánykereket elmozdítva kiszállt az autóból.
A versenyt 5,5 másodperccel a balesete bekövetkezte után intették le piros zászlóval, és mindössze 11 másodperc alatt érkezett a helyszínre az orvosi autó, ami részben annak tudható be, hogy az orvosi autó sofőrje jól ismerte a pályát, így tudta, hol tudja átvágni az 1-es kanyart. Ennek köszönhetően Dr. Ian Roberts, az FIA orvosa utasítani tudta az egyik pályabírót, hogy közvetlenül a pilótafülkére irányítsa a tűzoltókészüléket, miután látta, hol próbál Grosjean kiszabadulni.
Dokumentumfilmjéhez részletes animációt készített a francia pilóta bukásáról a Canal+.
„Fontos tanulságokat vontuk le a vizsgálatokból, amik továbbra is azt az állandó küldetésünket szolgálják, hogy javítsunk a Formula–1 és a világ összes motorsportjának biztonságán” – jegyezte meg Jean Todt, az FIA elnöke. – „Az FIA, azon belül is a biztonsági részleg tartós, a motorsportban felmerülő kockázatok csökkentésére irányuló elkötelezettsége tette lehetővé Romain Grosjean számára, hogy eszméleténél maradjon, és túléljen egy ekkora balesetet.”
Grosjean esete mellett másik 19 balesetet is megvizsgált 2020-ban az FIA biztonsági részlege, ezek alapján összesen 22 olyan területet azonosítottak, melyeknél javítani lehet a versenyzők biztonságán. Az autóknál főként az üzemanyagcellákra, a kormányoszlopra és a túlélőcellára tett javaslatokat a felügyelőtestület, míg a pályák esetében is szükségesek lehetnek módosítások, kezdve a különböző korlátok felszerelésének és elhelyezésének felülvizsgálatával.
Fotó: Haas F1 Team Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.