Formula–E: Tréfának indult Abték botránya – az utózöngék

Személyesebb hangnemben is beszélt a Formula–E történetének legújabb nagy port kavaró botrányáról az igazi ülését is elvesztő Daniel Abt. Az Audi döntése több versenyzőt is megdöbbentett, miközben újabb nevet dobtak be Abt lehetséges utódjaként.

a202614_medium.jpg

A Formula–E Race at Home Challenge jótékonysági szimulátorbajnokságának utolsó, berlini fordulója nagy visszhangot keltett, miután kiderült, hogy nem Daniel Abt vezette a saját autóját, hanem egy profi szimulátorost, Lorenz Hörzinget bízott meg a 66-os Audi terelgetésével. A szervezők elvették Abt Hörzing harmadik helyét, sőt a beugró tinédzsert a profi gamereknek rendezett bajnokság további fordulóitól is eltiltották, míg Abtot 10 ezer dollár értékű jótékonykodásra kötelezték büntetés gyanánt. Ennyivel azonban nem került pont a történet végére, az Audi egy rövid, ám annál homályosabb közleményben tudatta Daniel Abt felfüggesztését, amire hivatkozva több sajtóorgánum már a 27 éves pilóta tényleges elbocsátását vetítette előre. Néhány órával később a versenyző, szerdán pedig az Audi is elismerte a szakítást.

Audi Sport

Daniel Abt, after six years and 63 races, will no longer drive for A... udi in Formula E. He has been part of our Formula E team since the debut of the racing series in September 2014, and our official factory driver since the autumn of 2017.

„Hat év és 63 verseny után Daniel Abt a továbbiakban már nem fog az Audinál versenyezni a Formula–E-ben. 2014 szeptemberi bemutatkozásunk óta tagja volt a Formula–E-csapatunknak, 2017 őszétől hivatalos gyári versenyzőnkként. Két fantasztikus győzelmet szerzett 2017-ben, Mexikóban, majd hazai fordulónkon, Berlinben. Remek sikereket ünnepeltünk együtt Daniellel, hatalmas lépéseket tettünk meg a Formula–E-vel. Hálásak vagyunk az együtt töltött időért, büszkén tekintünk vissza rá. Ugyanakkor a becsület, az átláthatóság, valamint a szabálykövető magatartás az Audi legfontosabb értékei továbbra is, különös tekintettel a múltra. Kultúránk tolerálja a hibákat, a Race at Home Challenge-en történtekhez azonban nem hiba, hanem tudatos, a szabályokkal szembemenő döntés vezetett. Ez az, mi nagy különbség számunkra, ezért sajnálatos módon nem maradt más alternatíva, mint Daniel Abt felfüggesztése” – írja közleményében az ingolstadti gyártó.

a1912439_medium.jpg

Hogy ki lesz Lucas di Grassi új csapattársa, azt egyelőre homály fedi, Kelvin van der Linde és Mattia Drudi mellett a The Race immár lehetséges jelöltként állítja be René Rastot, az Audi kétszeres DTM-bajnokát is. Ez abból a szempontból problémás lehet, hogy Rast továbbra is tagja a német túraautó-bajnokság mezőnyének – méghozzá címvédőként –, s amíg annak módosított versenynaptára ismert, addig a Formula–E rövid és hosszú távú tervei korántsem ennyire egyértelműek. Néhány héttel ezelőtt már az utolsó két, addig még időponttal rendelkező – New York-i és londoni – fordulót is törölték, a koronavírus-járvány miatt pedig zártkapus eseményekkel számolnak a szervezők, ráadásul a sorozat az utcai helyszínekről is kiszorulhat.

Rast számára egyébiránt nem (teljesen) ismeretlen terep a Formula–E, még DTM-pályafutása előtt, az akkor már a túraautós sorozatban jó ideje versenyző Antonio Félix da Costát helyettesítette a Team Agurinál, hazai közönsége előtt. Beugrása azonban sokkal inkább volt promóciós jellegű: egyrészt előtte ugyanis 12 évig nem ült formulaautóban (a Formula-BMW volt az utolsó együléses bajnokság, amiben utoljára részt vett, még 2004-ben), másrészt belekeveredett az első körös ütközetekbe, sérült autójával hatkörös hátrányban futott be a 2016-os Berlin ePrix-n.

1-_a8c1920.jpg

Tréfának indult a helycsere

Mint említettük, órákkal később, videóközleményben számolt be részletesen a történtekről Abt. A YouTube-csatornáján megjelent videóban elhangzott, hogy semmilyen rossz szándék nem vezérelte, senkinek sem akartak hazudni. A helycserét tréfának szánta, és természetesen később le is leplezték volna magunkat. Azt is elárulta, hogy az ötlet egy korábbi élő Twitch-közvetítésben merült fel, miközben gyakorolt a versenyre.

„Ebben a streamben jött az ötlet, hogy milyen vicces lenne, ha egy szimulátorversenyző a nevemben vezetne, és megmutatná mire képes a hivatásos autóversenyzőkkel szemben” – magyarázta a német. – „Dokumentálni akartuk az egészet, hogy egy vicces sztorit kreálhassunk belőle a rajongóknak. Megbeszéltük a részleteket, hogyan vitelezzük ki és hogyan dokumentáljuk, és azt is, hogyan leplezzük le magunkat később egy videóban. Fontos leszögeznem, hogy soha nem állt szándékomban egy másik versenyzőt engedni vezetni a nevemben azért, hogy enyém legyen az eredmény, és pláne nem titokban tartani pusztán amiatt, hogy jobb látszatot fessen rólam.”

„Ezek a pontok, ez az eredmény irreleváns számomra személy szerint. Semmire nincs befolyással, nem kapok érte pénzt, ahogyan a szimulátorversenyző sem kapott tőlem semmit” – hangsúlyozta, hogy nem egy fizetett beugrásról van szó.

Abt elmondta, mindig is inkább szórakozásként tekintett az e-versenyzésre, mintsem komoly megmérettetésre, ezért is helyezte a hangsúlyt inkább a nézők szórakoztatására élő közvetítéseiben. „Mindenki az otthoni szimulátorában vezet. A versenyek nem az igazi Formula–E-ről, nem is a pénzdíjazásról szólnak. Az egész csakis rólatok, a rajongók szórakoztatásáról szól, meg persze arról, hogy adományokat gyűjtsünk az UNICEF-nek. Ez egy nemes ok volt, a gyerekek javára” – mondta.

2-20200523164330_3.jpg

„Az online Formula–E-futamokat rFactor 2-ben játsszuk, ami egy játék. Ennek semmi köze a valós versenyzéshez, amit normál esetben csinálok. Persze, próbálják úgy kialakítani, hogy minél realisztikusabbnak tűnjön, de természetesen távol áll egy igazi Formula–E-autótól, mind vezetés, mind versenyzés szempontjából. Hiszek benne, hogy ezt mindenki realizálta az első versenyek után. Láthattunk incidenseket szép számmal, mivel mindenki úgy vezetett, ahogy kedve tartotta. Bugokra, vagyis a játékban előforduló hibákra is volt példa.”

„Ennek ellenére részt vetünk benne hétvégéről hétvégére. A cél pedig az otthon lévő rajongók szórakoztatása volt, az online szériában nincs jelentősége az eredményeknek. Személy szerint amúgy sem volt számomra fontos, már a kezdetektől fogva, az emberek szórakoztatásáért csináltam. Azt hiszem, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy vannak versenyzők, akik komolyan veszik, időt áldoznak a gyakorlásra, míg mások inkább a streamre hegyezték ki, köztük én is.”

Nyilvánosságra került egy felvétel, amin a versenyzők webkamerás felvételei láthatóak, s mint az az alábbi videóból kiderül, Abt egy mikrofonnal takarta ki a fejét, majd a dobogóinterjúnknál sem jelentkezett be, mert nem tartotta volna helyesnek. Leszögezte viszont, hogy ezeket a minimális próbálkozásokat leszámítva semmit sem tett annak érdekében, hogy takargassák, mi zajlik a háttérben. Ennek is volt köszönhető, hogy szinte azonnal kitudódott a turpisság, mivel az IP-cím alapján árulkodott arról, hogy Hörzing Ausztriából vezeti Abt autóját.

„Nem használtunk VPN-fiókot ahhoz, hogy elrejtsük az egészet. Nem is akartuk, tudatosan csináltuk így, nem az volt ugyanis a szándékunk, hogy ne jöjjenek rá” – folytatta mondandóját, majd hozzátette, hogy a „botrány” kirobbanása olyan nem várt fordulatokat hozott. – „Olyan irányt vettek aztán a dolgok, amikre álmaimban nem gondoltam volna. Elterjedt a médiában is az egész, ahol engem csalóként állítottak be, anélkül, hogy lehetőséget adtak volna arra, hogy személyesen reagáljak, elmeséljem, mi történt.”

„Megértem, mert messzire mentünk ezzel az ötlettel. Ha visszagondolok rá, belátom, nem gondoltunk eleget a következmények mértékére. Hatalmas hibát követtünk el ezzel, vagyis hatalmas hibát követtem el. Elfogadom, és vállalom minden következményét annak, amit tettem.”

Miután rosszul sült el a tréfa, Abt bocsánatot kért többek között a Formula–E-től, az UNICEF gyermekvédelmi szervezettől és a rajongóktól, nem utolsó sorban pedig az Audinak is köszönetet mondott a lehetőségért. „Ma értesítettek engem egy konferenciabeszélgetésben arról, hogy különválnak az útjaink az Audival. Nem fogunk együtt versenyezni többet a Formula–E-ben, ez az együttműködés ezzel véget ért” – erősítette meg a hírt.

2-sb1_2167.JPG

„Követ el hibákat az ember az élete során, de most úgy érzem, ennél mélyebbre nem zuhanhattam volna. Padlóra küldtek, de újra talpra fogok állni, és visszatérek. Most nyilván időre lesz szükségem, hogy átértékeljem magamban a történteket és tudjak gondolkodni a jövő kapcsán. Mindenesetre hiszek benne, hogy mindig lesz egy folytatás, valamint egy ahhoz vezető út” – zárta gondolatait.

„Ennyi volt részemről a streamelés”

Habár a versenyzőtársak azonnal gyanakodni kezdtek az Abt nevét viselő autó hirtelen formajavulására, sokakat megdöbbentett, hogy egészen kirúgásig fajultak a dolgok, felháborodásuknak hangot is adtak.

„Ez csak egy játék, amit persze, komolyan kellene venni, de attól még pusztán egy játékról van szó” – idézi a RaceFans a sorozat kétszeres bajnokát, Jean-Éric Vergne-t. – „És mégis mi van azokkal a pilótákkal, akik szándékosan ütköznek, amiért a valóságban valószínűleg bevonnák a licenszüket?! Majdnem minden versenyen hasonló sportszerűtlenség áldozata lettem, mivel egyesek fékként használtak engem.”

1-20200523163604_1.jpg

„Sajnálom srácok, de többet nem streamelek” – jelezte a történtekre reagálva közösségi oldalán James Calado, a Jaguar versenyzője. Hasonló döntésre szánta el magát Antonio Félix da Costa is: „Azt hiszem, részemről is ennyi volt a streamelés” – közölte a DS Techeetah bajnoki éllovas portugálja.

Michelisz Norbert márkatársa, Nick Catsburg az VCO-nak nyilatkozott az Abt-ügyről, még azt megelőzően, hogy az Audi kerek perec közölte volna döntését. „Biztos vagyok benne, hogy nem voltak káros szándékai, csak próbált valami vicceset produkálni a YouTube-csatornája. Némely reakciótól viszont szinte rosszul lettem. Olvastam cikkeket, amelyek azt pedzegetik, hogy az igazi ülését is el kellene veszíteni azért, amit online tett. Ez nekem már túl sok. Múlt éjjel, amikor mindezt láttam, elkezdtem töprengeni azon, hogy valóban meg kell fontolnom, mit csinálunk a virtuális világban, mert bizonyos értelemben megtérül nekem, de nem feltétlenül kell csinálnom” – ismertette álláspontját.

Mit gondolnak az Abt-ügyről a magyarok?

A szimulátorversenyzésre szakosodott Simvonal három magyar versenyzőt szólaltatott meg a témában.

„Amikor először hallottam a csalásról, azt gondoltam, milyen furcsa, hogy egy olyan bajnokságban, amelyben nem a legnagyobb tét mellett forog a kocka, valakit annyira érdekel az eredmény, hogy ilyesmire vetemedik. Csalódott voltam az eset miatt (…), de aztán Abt verziója árnyalta a képet. Az, hogy jól dokumentált live streamekben visszakövethető a tervük, szerintem védi őket, hogy tényleg nem az eredményt akarták manipulálni, hanem viccet akartak csinálni” – vélekedett az ügyről Bereznay Dániel, az Alfa Romeo F1-es e-sportolója, hozzátéve, hogy ettől függetlenül nem volt helyes, amit tettek, viszont a kirúgást durvának tartja.

1-_r3i1526.jpg

A pályafutását szintén szimulátorversenyzőként kezdő Kiss Norbert szerint ez az eset szemlélteti, hogy a szimulátorozás mennyire nem játék, és mennyire komoly következményei lehetnek egy-egy hibának. „Nagy nyomás nehezedik az autóversenyzőkre, hogy csinálni kell a szimulátorozást, mert most egyszerűen nincs más. Most ez a nagybetűs versenyzés” – mondta.

Az Esports WTCR-t megnyerő Báldi Gergő a portál megkeresésére elmondta, hogy amióta a mai szimulátorokban létezik beépített anti-cheat rendszer, nem tapasztalt olyat, hogy bárki is csalt volna éles körülmények között, versenyen, a régebbi szoftvereket ellenben könnyebben lehetett buherálni.

Fotó: Audi Communications Motorsport, FIA Formula E Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9915720124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása