Klasszikus utolsó körös: Chilében új győztest avatott a Formula–E!
Formula-E 2019/2020: Santiago ePrix (összefoglaló)

Három kanyarral a leintés előtt dőlt el a Santiago ePrix: Maximilian Günther egy zseniális manőverrel előzte meg Antonio Félix da Costát, a széria valaha volt legfiatalabb győztesévé koronázták Maximilian Günthert.

p90380454_highres_santiago-de-chile-ch.jpg

Az első győzelem jellemzően emlékezetes marad minden versenyző számára. Ez valószínűleg nem lesz másképp Maximilian Günther esetében sem, sőt! És nem éppen amiatt, hogy elsőségével átvette elődjétől és egyben aktuális ellenfelétől, Antonio Félix da Costától a legfiatalabb futamgyőztes státuszát. Hanem ahogy.

De ne szaladjunk ennyire előre.

A 2019/2020-as Formula–E-szezon már tavaly novemberben elrajtolt Szaúd-Arábiában, s miután ott két futamot is rendeztek, Chilében már a harmadik verseny várt a mezőnyre.

2-sg1_4129.jpg

Ahogy azt már megszokhattuk, két szabadedzéssel startolt a szombati versenynap, amik a legkevésbé sem zajlottak simán – többször is szükség volt a piros zászlóra: előbb Antonio Félix da Costa és Oliver Rowland koccantak a célegyenes végén, míg a második edzés végét a NIO-s Ma Qing Hua balesete jelentette – de például Brendon Hartley is előidézett egy megszakítást, a Dragon Racing szerelői ugyanis az autóján felejtettek egy hűtőventilátort, amit az ex-F1-es új-zélandi pilóta aztán el is hagyott a pályán. Az első gyakorlást Sam Bird zárta az élen a Virgin Racinggel, de a leggyorsabb kört a második edzés első helyezettje, a nissanos Rowland futotta 1:04.799-cel.

1-_w6i3999.jpg

Az időmérő edzésen Mitch Evans állt az élre a csoportkörök után 1:04.941-gyel, majd az új-zélandi a Superpole-ban sem talált legyőzőre, 1:04.827-tel megszerezte az első rajtkockát. Így hiába autózott fél másodpercnél gyorsabb köridőt Maximilian Günther, be kellett érnie a második hellyel. A BMW-s mögött ezredre azonos időt futott Pascal Wehrlein és Felipe Massa, de miután a német ért át előbb a vonalon, ő kvalifikált harmadiknak, míg a harmadik sort Oliver Turvey, valamint Sébastien Buemi alkották.

A szaúd-arábiai futamgyőztesek ezzel szemben csak a nyolcadik sorba kvalifikálták magukat, de a BMW-s Alexander Sims és Bird mellett a nissanos Oliver Rowland és az audis Lucas di Grassi végeztek meglehetősen hátul – előbbi a Nissant is összetörte, a brazil is hibázott, így csak a 22-23. pozícióban zárt, a mért kört sem teljesítő Ma előtt.

Bármily meglepő, ezúttal nem módosult a rajtrács felállása az időmérő eredményéhez képest. A lámpák kialvását követően Evans hibátlanul rugaszkodott el, így az élen nem változott a sorrend. Habár Günther is jól rajtolt, a német mégis pozíciót veszített Wehrleinnal szemben. A középmezőnyben már nem sikerült ennyire könnyedén abszolválni a helyezkedést, a kisebb csetepaték középpontjába Sims és Neel Jani kettőse került – utóbbi Porschéje meg is sérült, így rögtön a boxban kezdett, a helyszínre bajnoki éllovasként érkezett BMW-snek viszont néhány perccel később kiállt, előidézve a verseny egyetlen teljes pályás sárga zászlós fázisát.

2-_l5r6152.jpg

Néhány másodperccel elteltével azonban már ismét a zöld zászlók lengtek, de az újabb bodicsekkek nem várattak magukra sokáig: a 12. helyért zajlott kiélezett küzdelem, Nyck de Vries külső ívre terelte az utolsó előtti kanyarban Sam Birdöt, akinek pont ez lett a veszte. A boly ugyanis feltorlódott, Rowland pedig jelentősebb sebességkülönbséggel támadta Nico Müllert, a brit viszont így nekitolta Daniel Abt Audiját Birdnek, aminek egy megforgás lett a vége a Virgin-pilóta részéről. Másodpercekkel az ütközés után – az ütközés következtében – darabok le is vált az első légterelő Rowland Nissanjáról, ezzel méretes törmelékeket hagyva a célegyenesben.

Eközben az élbolyban sem csillapodtak le a kedélyek, a támadó üzemmód segítségével Günther átvette a harmadik helyet Edoardo Mortarától. Az olasszal csapattársa, Felipe Massa is felvette a kesztyűt, ám kettejük párharca kisebb kontakttal végződött, kis híján a falnak is csúszott a brazil, aki visszaesett a hetedik helyre. A két venturis összetűzéséből Jean-Éric Vergne húzott hasznot, a regnáló bajnok feljött ötödiknek.

Félidőnél Günther utolérte Evanst, a támadási mód újbóli aktiválásával el is ment a jaguaros mellett, és az élre tört! A futam utolsó harmadában aztán Vergne tűnt a favoritnak, aki játszi könnyedséggel utasította maga mögé a lassuló Pascal Wehrleint, majd a franciát a DS Techeetah másik autójával Da Costa is követte. Csakhogy a bal első gumi elkezdett füstölni, ahogy abba beleért az első szárny, így a kétszeres bajnoknak fel kellett adnia az ePrix-t – igaz, a problémát néhány keresztül nem érzékelte (vagy nem akarta érzékelni), még Da Costát is feltartotta, amikor a portugál támadni próbált.

1-_als6209.JPG

Da Costa a folytatásban rákapcsolt: előbb Evanst, bő két perccel a leintés előtt – egy igen vitatható manőverrel – Günthert előzte, így az első helyet is megkaparintotta, pedig a 10.-ről rajtolhatott csupán. Günther azonban nem adta ennyire könnyen a bőrét, az utolsó körbe megérkezve szinte tolta le a pályáról ellenfelét, a 9-es kanyarban aztán, három kanyarral a vége előtt külső íven körbeautózta Da Costát – ezzel pályafutása első győzelmét aratta a Formula–E-ben. Így a BMW zsinórban másodjára tudott győzni, ráadásul a Formula–3-as Európa-bajnokságot, majd a Formula–2-t is megjárt német 22 évesen és 201 naposan minden idők legfiatalabb ePrix-győztese lett. (A rekordot korábban pont Da Costa tartotta, aki a 2015-ös Buenos Aires-i versenyt 23 évesen és 123 naposan nyerte meg.)

1-_fer5487.jpg„Egy álmom vált valóra” – nyilatkozta az ifjú győztes. – „Az egész arról szólt, hogy kézben tudjuk tartani a versenyt a forró körülmények ellenére, a győzelemről pedig egyenes küzdelem döntött. A pálya piszkos oldaláról indulva nem volt valami nagyszerű a rajtom. Emiatt veszítettem egy pozíciót, a támadó üzemmódokat azonban nagyon okosan használtuk. Így vehettem át a vezetést. Ebben a forróságban az is fontos volt, hogy az akkumulátorok hőmérsékletére is ügyeljünk. Ez nekünk sikerült. Az utolsó körben aztán Antoniónak hamarabb el kellett emelnie az egyenesben, mint nekem. Ekkor gondoltam azt, hogy most vagy soha, így megpróbáltam az előzést. Szerencsére sikerült.”

Da Costának így be kellett érnie az „ezüstéremmel”, míg a dobogó legalsó fokának sorsáról egy ötmásodperces időbüntetés döntött: Nyck de Vries ugyanis az utolsó körben valahogy odakeveredett a harmadik helyre, de végül ötödikként rangsorolták, Wehrlein mögött. Az újabb kaotikus versenynek köszönhetően újabb éllovasa van az egyéni bajnoki tabellának, a hatodikként célba érkezett Stoffel Vandoorne személyében – ellenben a csapatbajnokságban a BMW átvette a vezetést a Mercedestől, négy ponttal.

Pazar versenyt futott Lucas di Grassi is, a hetedik helyen intették le, mögötte James Calado (Jaguar), Massa és a leggyorsabb körrel a bónuszpontot is megszerző Sam Bird (Virgin Racing) tették teljessé a pontszerzők névsorát.

A Formula–E hatodik szezonja február 15-én, Mexikóvárosban folytatódik.

A Santiago ePrix végeredménye:

formula-e_2019-2020_chile_r.jpg

Fotó: BMW Motorsport Press, LAT Images / FIA Formula E Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr4315416792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása