Nem csak technikailag, de sportszakmai szempontból is drasztikus változásoknak néz elébe a Forma-1 a 2021-től kezdődő új érában. Az FIA rövidebb hétvégékkel venné elejét az unalomnak, és a költséglimit is ezt a célt szolgálná.
Hosszú évek óta fejvakarás tárgyát képezi, miképpen is lehetne izgalmasabbá, fordulatosabbá tenni a Forma-1-et. Ennek kapcsán számos megoldás volt terítéken, itt egy újabb, mégpedig a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről: a testület a versenyhétvégék menetének felbolygatásában látja a kulcsot, azon belül is a rövidebb versenyhétvégékben.
A koncepció keretében egy nappal kevesebbet töltene a mezőny egy-egy pályán: csütörtök helyett ugyanis pénteken lenne a médianap – ám a sajtóeseményekkel (többek között a sajtótájékoztatókkal) párhuzamosan délelőtt a technikai gépátvételt, délután pedig két szabadedzést bonyolítanák le.
A legnagyobb változást azonban mindenképpen az jelentené, hogy a csapatok már a szabadedzéseken sem babrálhatnák autóikat. Tehát, ha például egy versenyző összetöri az autóját, arra csak olyan alkatrészeket lehet majd felhelyezni, amit első számúként regisztráltattak az ellenőrzés folyamán. Ez máris óriási vitát generált a csapatok körében, pedig lehet, hogy felkavarná a sportág állóvizét.
Az Auto Motor und Sport pedig arról számolt be, hogy 2021-től bevezethetik a költségsapkát, aminek értelmében minden csapat évente 175 millió dollárt költhetne: az összeg azonban nem foglalja magába a versenyzői fizetéseket, a motorköltségeket, valamint az utazási és marketing kiadásokat is.
Az erről szóló megállapodás a 2021-től 2025-ig tartó időszakra szólna, amiről a csapatok kedden kézhez kaptak egy 240 oldalas dokumentumot, amit Nigel Kerr szerkesztett össze. Kerr egykor a Honda, a Brawn és a Mercedes pénzügyigazgatója, két éve pedig hasonló posztot tölt be a Forma-1 Menedzsmentnél (FOM).
A dokumentumban az is szerepel, hogy a költséglimit túllépésének következményei igencsak súlyosak. Akár a csapatvezetőket is megfoszthatják engedélyeiktől – ami ellehetetlenítené őket attól, hogy bármilyen FIA-felügyelés alatt álló versenysorozatban dolgozzanak –, de emellett pénz- és pontveszteséggel járó büntetések is elképzelhetőek.
Fotó: Pirelli F1 Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal