FE - VERGNE-DUPLA ÉS MASSA-DOBOGÓ MONACÓBAN
Formula-E 2018/2019: Monacói ePrix - 1-2. szabadedzés, időmérő edzés, futam

5-bd9i2916.jpg

Kilenc futamot kellett várni arra, hogy megtörjön a Formula-E 2018/2019-es szezonjának elképesztő sorozata. Jean-Éric Vergne ugyanis – a hongkongi versenyhez hasonlóan – Monacóban is nyerni tudott, ezzel ő lett az első duplázó, ráadásul a bajnokságban is az élre tört, de csak egyetlenegy ponttal előzi meg valamivel kiegyensúlyozottabban teljesítő, ám győzelemmel még nem rendelkező csapattársát. Felipe Massa pedig először állt dobogóra az elektromos bajnokságban.

A hétvégén Monacóba látogatott el a mezőny, ahol a 2018/2019-es Formula-E-szezon kilencedik futamát rendezték meg – igaz, a rövidített nyomvonalú pályán, habár a szervezők szívük szerint már az eredeti, a Forma-1 által is használtra vitték volna a versenyt.

Di Grassi és Rowland voltak a leggyorsabbak a szabadedzéseken. | Fotó: Audi Motorsport Communications, LAT Images / FIA Formula-E Media

dig-row-fe-2019-monaco.jpg

A 3,3 helyett csak 1,8 kilométeres pályán szombaton már a kora reggeli órákban fellendült az élet a hercegségben. Az első szabadedzésen Lucas di Grassi kezdett a legjobban; az Audi brazilja 50.183-as köridővel lett az első, de előnye elenyésző volt, mert Sam Bird (Virgin), Mitch Evans (Jaguar), Alexander Sims (Andretti-BMW) és Sébastien Buemi (Nissan e.dams) is két tizeden belül zárt hozzá képest.

A második gyakorláson azonban már Oliver Rowland nevéhez fűződött a leggyorsabb kör (49.847), ami nem is véletlen, mivel korábban már több alkalommal is megfordult Monacóban, sőt 2017-ben meg is nyerte a Forma-2-es főversenyt. A Nissan e.dams britje ezzel bő egy tizedet adott a Techeetah versenyzőinek, Jean-Éric Vergne-nek és André Lotterernek, akik mögött Alex Lynn-nel (Jaguar) és Lucas di Grassival (Audi) lett teljes az első öt sorrendje.

Rowland elsőségét az időmérő edzésen is tartani tudta, de megőrizni már nem. Hiába volt 50.021-gyel a leggyorsabb a Super Pole-ban, még a párizsi hétvégét követően bűnhődnie kellett, ugyanis két héttel ezelőtt begyűjtött egy rajtbüntetést, amiért kilökte Sims-t, így 3 hellyel került hátrébb a rajtrácson. Ezzel a pole Vergne ölébe hullott, aki egyébként csak 21 ezredmásodperccel maradt el a nissanos körétől.

3-1017490562-lat-20190511-_j6i5326.jpg

Az időmérő edzés végeredménye ezúttal sem maradt érintetlen. | Fotó: LAT Images / FIA Formula-E Media

A második rajthely eredetileg Evans-é lett volna, de gyorskörén megszegte az időmérős üzemmódra vonatkozó előírásokat. S ugyan ezt a kihágást megúszta egy figyelmeztetéssel, csakhogy ez már a harmadik volt neki a szezonban, ezért a tízhelyes rajtbüntetés elől már nem volt menekvés – az új-zélandi emiatt a 2. rajtpozíció helyett a 12.-et foglalhatta el.

Ennek következtében Pascal Wehrlein került a második helyre, pedig csak negyediknek kvalifikált a mahindrás, a második rajtsort Rowland és a venturis Felipe Massa alkották, az előző két monacói ePrix-t megnyerő Buemi előtt. Eközben a Monacóba bajnoki éllovasként megérkező Robin Frijns csak a 12. legjobb köridőt produkálta, André Lotterer pedig – egy hiba következtében – csak az utolsó lett.

Igaz, végül a 21. rajthely lett az övé a rajtrácson, mert Maximilian Günthert – aki ezen a hétvégén is helyettesítette Felipe Nasr-t a Dragonnál – egy 10 helyes rajtbüntetéssel sújtották, mivel ő is megkapta a harmadik figyelmeztetését, amiért az első edzésen, teljes pályás sárga zászlós fázis alatt gyorsabban ment, mint a megengedett.

A piros lámpák kialvásánál meglepően sima rajtot produkált a mezőny, az első nyolc helyen nem is változott a sorrend az első kanyarokat követően: Vergne maradt az élen, mögötte pedig a Wehrlein, Rowland, Massa, Buemi, Sims, Lynn és Da Costa sorrend, noha egy ideig úgy tűnt, hogy Buemi le tudja vadászni Massát. Szűk 10 perccel később változott legközelebb a sorrend az élbolyban, Wehrlein ugyanis hibázott a St. Devote-ban, és ezt Rowland és Massa is ki tudta használni, mindketten megelőzték a németet.

Ezt követően az első ötösben lenyugodtak a kedélyek, s inkább a pontszerző zóna második felében láthattunk csatákat. Többek között a két BMW-s is összecsapott egymással, ám a szaúd-arábiai nyitánnyal ellentétben kettejük koccanása ezúttal nem torkollott balesetbe, sőt Da Costa egy egészen szép manőverrel utasította maga mögé Sims-t. A következő láncreakciót Stoffel Vandoorne indította meg, amikor elkezdte támadni Lynn-t, de nemhogy nem járt sikerrel, de Bird mellett még Di Grassi is megelőzte a belga HWA-s versenyzőt. A korábbi F1-es pilóta valamivel később Lynn-t vissza tudta előzni, sőt Frijns is átfűzte magát a jaguaros brit pilótán, akinek az első szárnya a nagy tülekedésben meg is sérült, így további pozíciókat veszített.

2019 Monaco E-Prix | Race Highlights | The Stakes Are Raised

Who says that Monaco races aren't entertaining? The latest race of this incredible ABB FIA Formula E Championship saw the third of the voestalpine European races. In the most glamorous location on the calendar, plenty of action saw the watching crowd delighted and charmed. Here's the highlights.

A verseny videós összefoglalója.

Még körülbelül negyedóra volt hátra a 45 perces plusz 1 körös versenyből, amikor egymás után ketten is kiestek. Előbb Günther húzódott az Anthony Noghes-nál, ami miatt érvénybe is lépett a teljes pálya sárga jelzés, majd, az újraindításnál Di Grassi kényszerült befejezni a futamot, miután a 3-as kanyarban Sims falnak nyomta az Audiját, amikor meg karta előzni Birdöt.

Három perccel a leintés előtt pedig a BMW-k nagyüzemi előzgetéséből jött ki rettenetese rosszul Frijns, mivel a célegyenes végén összeakadt Simsszel, így a holland virgines számára a falban ért véget a verseny.

4-1017492528-lat-20190511-_fer1486.jpg

Vergne az első duplázó 2019-ben. | Fotó: LAT Images / FIA Formula-E Media

Ennek ellenére a hajrában Vergne-t még megkergette Rowland, de a brit nem tudta eltántorítani a regnáló bajnokot attól, hogy az első duplázó legyen az évben. Massa a 2008-as F1-es nagydíj óta először állt dobogóra a Monacói Hercegségben, akárcsak a Formula-E-ben – igaz, hajszálon múlt, hogy a brazil elessen ettől a bravúrtól: a Venturi versenyzője a verseny után ugyanis elismerte, hogy 150 méterrel a cél előtt elfogyott az energia az autójából, így jelentősebb erőfeszítésekkel tudta csak maga mögött tartani Wehrleint.

Buemi ért célba ötödikként, míg a további pontszerzők névsorát két utólagos büntetés is befolyásolta. Da Costát kizárták a hatodik helyről, amiért az utolsó körökben a megengedettnél több energiát használt, míg Abt az Oliver Turvey-vel (NIO) való ütközéséért kapott egy 33 másodperces időbüntetést, amivel a nyolcadikból a tizenötödik pozícióba esett vissza.

A büntetettek névsorára feliratkozott Frijns is, akinek a Simsszel való találkozója miatt két hét múlva, Berlinben egy öthelyes rajtbüntetéssel kell számolnia.

S noha a kilencedik futamon nem kaptunk egy kilencedik győztest, az izgalmak garantáltak lesznek a folytatásban is. Már csak azért is, mert az egyéni összetett élén Vergne csak 1 ponttal előzi Lotterert, és Frijns hátránya is mindössze 5 egységnyi a harmadik helyen. A 4-5. helyen Da Costa és Di Grassi lemaradása 17-17 pontra rúg.

A monacói ePrix végeredménye:

null

null

Jaguar I-PACE eTrophy: Bueno is duplázott

Bueno a második pilóta a szezonban, aki két futamot is tudott nyerni. | Fotó: Jaguar Racing Media

jetrophymonaco11052019015.jpg

Bryan Sellers után Caca Bueno is már két győzelmet számlál a Formula-E túraautós betétsorozatában, a Jaguar I-PACE eTrophy-ban. A brazil versenyző Sergio Jimenezzel kettős győzelemre vitte a Jaguar Brazil Racinget, míg a Rahal Letterman Lanigan Racing amerikaija harmadikként ért célba, és így már csak egy ponttal vezeti a bajnokságot Jimenez előtt.

Meg kell hagyni azonban, hogy Sellers helyzete már az első kanyarban sem volt könnyű, mert koccant a TWR Techeetah versenyzőjével, Stefan Rzadzinskivel, aki aztán Katherine Legge-dzsel akadt össze – balesetük miatt előbb csak a biztonsági autó beküldését rendelte el a versenyirányítás, majd félbe is kellett szakítani a futamot.

Simon Evans lett a negyedik, megelőzve a China Racing versenyzőjét, Yaqi Zhangot, akinek ez az ötödik hely egyúttal egy elsőséget is ért a Pro-Am kategóriában, pedig csak a 10. helyről rajtolhatott. Mögötte Bandar Alesay látta meg a kockás zászlót, valamint a VIP vendégautóval Anthony Belitose.

Két hét múlva, Németországban folytatódik a bajnokság.

A monacói verseny végeredménye:

null

null

Nyitókép: LAT Images / FIA Formula-E Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3714826408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása