F1 - BETILTJÁK A GUMIMELEGÍTŐ PAPLANOKAT, JÖNNEK A 18 COLOS KEREKEK 2021-TŐL

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy a sport egy egészen új irányt követ 2021-től az abroncsokkal kapcsolatban, ugyanis betiltják a gumimelegítő paplanokat, másrészt a mostani 13 colos abroncsokat felváltják a 18 colos kerekek.

A 2020-tól 2023-ig tartó időszakban a Forma-1 kizárólagos gumiszállítójának – ami még korántsem biztos, hogy a Pirelli lesz – kettős problémával kell megküzdenie, hiszen a 2020-as szezonban még a most is használatos abroncsokat fogják használni – a gumimelegítőkkel együtt –, majd 2021-től érkeznének az új gumik, immár paplanok nélkül.

A 2021-es szezontól az első gumiabroncsok keskenyebbek lesznek, méghozzá 35 milliméterrel, az új méret 270 milliméter lesz. A hátsók maradnak 405 milliméter szélesek, eközben az átmérő a jelenlegi 670 milliméterről 700-720 milliméterre nőnek.

Az FIA a 2020-2023-as intervallumra kiírt egy, az abroncsszállításra vonatkozó tendert, amire a gumigyártóknak jelentkezni kell. Vélhetően a Pirellinek van a legnagyobb esélye a tender megnyerésére, ellenkező esetben azonban az új gumigyártónak egyetlen évre kellene abroncsot fejleszteni a jelenlegi szabályok keretén belül, majd 2021-től jönnek a 18 colos, nagyobb kerekek. A Pirelli mellett a Michelin is eséllyel pályázik a Forma-1 gumiszállítójának pozíciójára.

A legnagyobb kihívást a gumimelegítő paplanok eltörlése jelenti, amivel szembe kell néznie a tendert megnyerő gumigyártónak. Az FIA többször is próbálkozott ezzel, azonban biztonsági okokból mindig elvetették az ötletet, most azonban úgy gondolják, hogy ez a kis lépés nem rejt ekkora kockázatot.

A legfontosabb kritériumok:

  • A gumiknak biztonságos teljesítményt kell nyújtaniuk hideg állapotukban, a boxból kifelé menet. Úgy kell megalkotni őket, hogy ne legyenek akkor sem kemények, amikor a levegő hőmérséklete 10 fok körül alakul. Ezen kívül az inter- és esőgumiknak is működniük kell előmelegítés nélkül.
  • Külön abroncsok készülnek a téli tesztekre is – ahol más hőmérsékleti viszonyok vannak, mint a versenyhétvégéken – hogy az alacsony hőmérséklet mellett is probléma nélkül körözhessenek a csapatok. A téli tesztekre szánt abroncskészlet mellett elérhető lesz a versenyhétvégékre szánt garnitúra is.
  • Az FIA célja az új szabályokkal, hogy javítsák a show-t, ebbe beletartozik a gumik elnevezésének egyszerűsítése is. A versenyhétvégék alatt lágy, közepes és kemény keverékű abroncsokat lehet majd használni, nem lesz 7-8 féle slick keverék.

Milyenek lesznek az új gumik?

  • Kemény keverék: A verseny 22%-a teljesíthető körülbelül az abronccsal 2 másodperces időromlás mellett.
  • Közepes keverék: A kemény keveréknél 1,2 másodperccel gyorsabb abroncs, a verseny 18%-a teljesíthető vele, szintén két másodperces időromlás kíséretében.
  • Lágy keverék: A lágy keverék további 1 másodperccel gyorsabb a közepes, 2,2 másodperccel a kemény abroncsoknál. A versenytáv 10%-át bírja ki, szintén 2 másodperc az időveszteség.

Szeretnék elérni, hogy a következő történjen egy tipikus pályán:

  • 1 közepes keverék + 1 kemény keverék = 1 kiállás
  • 1 lágy keverék + 2 közepes keverék = 2 kiállás
  • 3 lágy keverék + 1 közepes = 3 kiállás

Az FIA célja, hogy a gumikopás beleszóljon a stratégiai változókba, de nem szeretné, ha túlzott méreteket öltene, ezt a nem lineáris gumikopással érnék el. Emellett az irányító testület azt is meghatározta, hogy a gumik képesek legyenek regenerálódni, az agresszív vezetés, illetőleg egy versenyző közeli követése nagyobb kopást eredményez, de amint ez megszűnik, a gumik kevésbé kopnak.

Az új, 18 colos kerekeknek legalább olyan jóknak kell lenniük, mint a mostani, vagy a jövő évi abroncsoknak.

A gumiszállítók egészen augusztus 31-ig jelentkezhetnek a tenderre, ezt követően dől el, hogy a közeljövőben ki fogja szállítani az abroncsokat a Formula-1-ben.  

Fotó: Zimbio

Írta: Lombárszki Csaba

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8714126611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása