A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy a sport egy egészen új irányt követ 2021-től az abroncsokkal kapcsolatban, ugyanis betiltják a gumimelegítő paplanokat, másrészt a mostani 13 colos abroncsokat felváltják a 18 colos kerekek.
A 2020-tól 2023-ig tartó időszakban a Forma-1 kizárólagos gumiszállítójának – ami még korántsem biztos, hogy a Pirelli lesz – kettős problémával kell megküzdenie, hiszen a 2020-as szezonban még a most is használatos abroncsokat fogják használni – a gumimelegítőkkel együtt –, majd 2021-től érkeznének az új gumik, immár paplanok nélkül.
A 2021-es szezontól az első gumiabroncsok keskenyebbek lesznek, méghozzá 35 milliméterrel, az új méret 270 milliméter lesz. A hátsók maradnak 405 milliméter szélesek, eközben az átmérő a jelenlegi 670 milliméterről 700-720 milliméterre nőnek.
Az FIA a 2020-2023-as intervallumra kiírt egy, az abroncsszállításra vonatkozó tendert, amire a gumigyártóknak jelentkezni kell. Vélhetően a Pirellinek van a legnagyobb esélye a tender megnyerésére, ellenkező esetben azonban az új gumigyártónak egyetlen évre kellene abroncsot fejleszteni a jelenlegi szabályok keretén belül, majd 2021-től jönnek a 18 colos, nagyobb kerekek. A Pirelli mellett a Michelin is eséllyel pályázik a Forma-1 gumiszállítójának pozíciójára.
A legnagyobb kihívást a gumimelegítő paplanok eltörlése jelenti, amivel szembe kell néznie a tendert megnyerő gumigyártónak. Az FIA többször is próbálkozott ezzel, azonban biztonsági okokból mindig elvetették az ötletet, most azonban úgy gondolják, hogy ez a kis lépés nem rejt ekkora kockázatot.
A legfontosabb kritériumok:
- A gumiknak biztonságos teljesítményt kell nyújtaniuk hideg állapotukban, a boxból kifelé menet. Úgy kell megalkotni őket, hogy ne legyenek akkor sem kemények, amikor a levegő hőmérséklete 10 fok körül alakul. Ezen kívül az inter- és esőgumiknak is működniük kell előmelegítés nélkül.
- Külön abroncsok készülnek a téli tesztekre is – ahol más hőmérsékleti viszonyok vannak, mint a versenyhétvégéken – hogy az alacsony hőmérséklet mellett is probléma nélkül körözhessenek a csapatok. A téli tesztekre szánt abroncskészlet mellett elérhető lesz a versenyhétvégékre szánt garnitúra is.
- Az FIA célja az új szabályokkal, hogy javítsák a show-t, ebbe beletartozik a gumik elnevezésének egyszerűsítése is. A versenyhétvégék alatt lágy, közepes és kemény keverékű abroncsokat lehet majd használni, nem lesz 7-8 féle slick keverék.
Milyenek lesznek az új gumik?
- Kemény keverék: A verseny 22%-a teljesíthető körülbelül az abronccsal 2 másodperces időromlás mellett.
- Közepes keverék: A kemény keveréknél 1,2 másodperccel gyorsabb abroncs, a verseny 18%-a teljesíthető vele, szintén két másodperces időromlás kíséretében.
- Lágy keverék: A lágy keverék további 1 másodperccel gyorsabb a közepes, 2,2 másodperccel a kemény abroncsoknál. A versenytáv 10%-át bírja ki, szintén 2 másodperc az időveszteség.
Szeretnék elérni, hogy a következő történjen egy tipikus pályán:
- 1 közepes keverék + 1 kemény keverék = 1 kiállás
- 1 lágy keverék + 2 közepes keverék = 2 kiállás
- 3 lágy keverék + 1 közepes = 3 kiállás
Az FIA célja, hogy a gumikopás beleszóljon a stratégiai változókba, de nem szeretné, ha túlzott méreteket öltene, ezt a nem lineáris gumikopással érnék el. Emellett az irányító testület azt is meghatározta, hogy a gumik képesek legyenek regenerálódni, az agresszív vezetés, illetőleg egy versenyző közeli követése nagyobb kopást eredményez, de amint ez megszűnik, a gumik kevésbé kopnak.
Az új, 18 colos kerekeknek legalább olyan jóknak kell lenniük, mint a mostani, vagy a jövő évi abroncsoknak.
A gumiszállítók egészen augusztus 31-ig jelentkezhetnek a tenderre, ezt követően dől el, hogy a közeljövőben ki fogja szállítani az abroncsokat a Formula-1-ben.
Fotó: Zimbio
Írta: Lombárszki Csaba
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal