TCR EU - FILES: JÖVŐRE VAGY 2020-BAN FELLÉPNÉK A VILÁGKUPA MEZŐNYÉBE

img_2495.JPG

Tassi Attila csapattársa, Josh Files a jövőbeni tervei és vágyai mellett az idei szezon eddigi alakulásáról, a BoP-ről, a régi és az új Honda közötti különbségekről, a WTCC és a TCR összeolvadásáról, valamint az eddigi pályafutásáról is nyilatkozott a Braking News Motorsport-nak – többek között arra is rákérdeztünk, miért csak ilyen későn érkezett meg a nemzetközi túraautózás világába.

Josh Files-zal, a HELL Racing Team with KCMG brit versenyzőjével a TCR Europe hungaroringi fordulójának a pénteki napján készítettünk interjút. A brit pilóta, aki már 27 éves, egészen sok időt töltött el kisebb túraautós szériákban, viszont amikor megérkezett a TCR világába, sikert sikerre halmozott: 2016-ban és 2017-ben is az élen zárta a német bajnokságot, ezen túl az utóbbi évben a közel-keleti szériában sem talált legyőzőre, az akkor még csak egy fordulóból álló Európa-kupán pedig a harmadik lett.

„2016-tól a Target Competitionnél versenyeztem – nagyon jó volt az autó, s megnyertük a német bajnokságot, ami igencsak szép volt. Egy SEAT Leónnal kezdtünk, majd tavaly a Hondával is sikerült nyernünk; szóval ez nem egy autófüggő dolog volt. Végül pedig itt, az Európa-kupában próbálunk helytállni egy új autóval. Vannak gondjaink, de ha van egy valami, amit tehetek, az az, hogy gyorsan és kiegyensúlyozottan vezetek, az élbolyban, az időmérő edzésen is” – beszélt az első túraautós éveiről és a jelenlegi helyzetéről a brit.

img_1904.JPG

Viszont felmerült bennünk a kérdés, hogy miért csak ennyire későn vágott bele egy komolyabb, akár nemzetközi projektbe, hiszen anno több éven át indult olyan regionális szériákban, mint például a Renault Clio Kupa – felvetésünkre a következőképpen reagált Tassi Attila csapattársa: „Csak akkor kezdtem el versenyezni, amikor már 18 éves voltam, azaz 9 esztendővel ezelőtt. Előtte még csak gokarttal sem versenyeztem, így előbb a Renault Clio Kupában indultam: először az Egyesült Királyságban, majd az európai kiírásban. A TCR Germany-ra és a közép-keleti TCR-re csak később váltottam. Még így is eléggé új vagyok ebben a világban. Most viszont a JAS-sal van egy nagyon jó lehetőségem. Remélhetőleg jövőre már a világkupában is indulhatunk, de ki tudja…”

„Pontosan” – felelt arra a kérdésünkre, hogy akkor ez egyfajta lépésről-lépésre projekt volt-e, majd így folytatta a gondolatait a Braking News Motorsport hasábjain nyilatkozva: „Az utamba jövő lehetőségnek egy tökéletes megállapodásnak és jó megoldásnak kell lennie, mert én az élmezőnyben akarok autózni és a győzelemért harcolni. Ezt úgy értem, hogy már akadtak olyan ajánlatok, amelyeknek révén egy magasabb bajnokságba is felléphettem volna, de nem akartam azt, mert nem hittem abban, hogy tartalmazzák a megfelelő csomagot ahhoz, hogy a győzelemért lehessen harcolni.”

img_2237.JPG

Files idei szezonja idáig kissé felemásan alakult, mert ugyan Franciaországban az első futamon negyedik lett, majd Zandvoortban megismételte ezt az eredményét egy második futamos győzelemmel spékelve, viszont Belgiumban nullázott.

A hondás a következőképpen értékelte az előző versenyeket: „Idáig eléggé trükkös volt, mert volt néhány gondunk az autóval, miután ez egy új autó. Ennek hátterében az is áll, hogy tavaly kihagytunk egy csomó olyan tesztet, amikor a fejlesztéseket kellett volna próbálgatnunk, de az autó késve érkezett. Úgy gondolom, hogy hat hónapnyi a lemaradásunk, amely most meg is látszik.”

„A Paul Ricard-i hétvége nagyon trükkösen alakult a számunkra, mert véleményem szerint teljesen hibás volt a BoP, azaz a teljesítménykiegyenlítő-rendszer. Zandvoortban sokkal jobbak voltunk és Spában is, már, ami a teljesítményt illeti. Azonban a Volkswagen-csoportos autók esetében úgy tűnt, hogy nevetséges módon sokkal több motorerejük volt – senki sem értette, még a Hyundainál sem. Most a kompenzációs súlyelosztásba belenyúltak és minden jobban ki lett szintezve. Úgy érzem, most sokkal szorosabb a helyzet, ez a pálya [a Hungaroring – szerk.] pedig fekszik nekünk.”

„Emellett azt gondolom, hogy a csapat és én eddig jó munkát végeztünk, mindig ott volt az elejében az autónk. Igen, voltak technikai gondjaink is, például akkor, amikor az első helyért harcoltunk, de ki kellett állnunk. De biztos vagyok abban, hogy folytatni tudjuk a harcot.”

p7062627.JPG

Spában az első futamon kiesett egy balesetet követően, míg a második versenyen egy műszaki viszontagság miatt csak a mezőny végén rangsorolták. Files elmagyarázta, hogy az adott futamon mi okozta a problémát: „Az első versenyen be voltam ragadva Comini mögé. Próbáltam előzni de későn fékeztem, akárcsak Stian Paulsen, így összekoccantunk, amely teljesen kinyírta a gumikat. Ki kellett állnom a versenyből. Ami meg a második futamot illeti, Kris Richarddal vívtam csatát a győzelemért, de a biztonsági autós újraindítást követően egyszer csak negyedik sebességi fokozatban ragadt az autó, lendületet veszítettem. Ezúttal egy elektronikus gond okozta a kiesésemet.”

A TCR-autós túraautó-bajnokságokban – mint amilyenek például a WTCR és a TCR Europe – igencsak sarkallatos pontnak számít a BoP, ugyanis versenyhétvégéről-versenyhétvégére eszméletlen hirtelen és radikálisan borítja fel az erősorrendet, így mindig akadnak olyan gyártók, amelyek szenvednek és ez frusztrálóan hat azokra.

„A Honda kezdetektől fogva ugyanazzal a BoP-vel megy – ugyanaz a hasmagasság és a motorerő is. Emellett 20 kilót is kaptunk a szezon elején, amely eléggé sok. Úgy gondolom, hogy az értékek megállapításánál a Hondát tették meg viszonyítási alapnak és minden ekörül forgott. Egyébként azt gondolom, hogy a Honda és a Hyundai eléggé közel vannak egymáshoz, de úgy fest, a Volkswagen Csoport autói még mindig több motorerővel rendelkeznek, de nem tudom, miért” – fejtette ki véleményét a rendszerről a 27 éves versenyző.

img_1927.JPG

„A tengelytávolságból adódóan a régi Civic fürgébb volt, főleg akkor, ha a lassú tempójú kanyarokban kellett irányt váltani. Viszont az új autó stabilabb, sokszor talán túlságosan is, mert nehéz megforgatni az autót. Nyilvánvalóan emellett a végsebességben is erősebb, mert autó formája kedvezőbb az aerodinamika szempontjából. Teljesen különböző egyébként a két autó” – ecsetelte kérdésünkre Files, hogy a régi vagy az új Honda-e a jobb, hiszen a japán gyártó az idei évre előrukkolt a Civic TCR újabb, FK8-as verziójával.

Természetesen új csapattársáról, Tassi Attiláról is faggattuk egy kicsit Files-t, aki a következőket nyilatkozta a 19 éves magyarról: „Egy nagyon kedves srác, akivel sokat szoktam szórakozni és viccelődni. Remek dolog, hogy egy olyan csapattársam van, aki annyira gyors, mint ő, ugyanis ezzel engem is arra sarkall, hogy még jobban nyomjam. Tud segíteni nekem az olyan pályákban emellett, mint amilyen például a Hungaroring, amelyet ő nyilvánvalóan jól ismer, én viszont először vagyok itt.”

Első itteni kalandja alapján pedig a következőket gondolja a Hungaroringről: „Nagyon szép, szeretem. A nagyon hosszú kanyarok kiválóan fekszenek az autóinknak, mivel nagyon jó a karosszériánk.”

S mint azt tudjuk, a mai világban nagyon sok versenyzőnek vannak céljai, mint például a kétszeres Forma-1-es világbajnok Fernando Alonsónak is, aki az elmúlt egy-két évben a Monacói Nagydíj, a Le Mans-i 24 órás és az Indy 500 megnyerését magában foglaló Tripla Koronára kezdett el hajtani.

p7062969.JPG

Ez alól Files sem kivétel – a tehetséges brit terveit és a vágyait azonban a realitás keretein belül fogalmazta meg: „Határozottan szeretnék majd versenyezni a WTCR-ben, remélhetőleg már a következő évben vagy az után. Realisztikusan gondolkodva később jó lenne indulni Le Mans-ban vagy sportautó-futamokon, mondjuk Amerikában például. Emellett nagyon menőnek tartom azt, ahogyan az ausztrál Supercarsban kinéznek az autók!”

Viszont a WTCR létrejöttét egy egészen alternatív szemszögből közelíti meg, nem a WTCC és a nemzetközi TCR összeolvadásaként tekint rá: „Úgy gondolom, ezt volt az egyedüli előre vezető út, mert a WTCC már nagyon a végéhez közeledett, mivel túlságosan drágává vált. Azonban ezen autóknak a használata jó ötlet volt. A többséggel ellentétben én nem összeolvadásként tekintek erre az egészre, mert a TCR International Series-ből alakult ki valójában a TCR Europe – ugyanazok a dolgok, ugyanazok az emberek, ugyanaz a szervezés…”

Egyébiránt Files felemás hungaroringi hétvégét tudhat maga mögött: az időmérőn ugyan harmadik lett, de az első futamon úgy esett ki, hogy az élmezőnyben harcolt a dobogó pozíciókért; viszont a második megmérettetés folyamán egy harmadik hellyel szépített. Jelenleg negyedik a pontversenyben a maga 68 pontjával – ezzel 54 egységnyi a lemaradása a bajnoki éllovas Mikel Azconával szemben.

Fotó: Braking News Motorsport

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr114103855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása