A korábbi Forma-1-es versenyző, az olasz Alessandro Zanardi szerint túlszabályozott és kissé unalmas a sportág.
Az elmúlt évek folyamán már számos alkalommal illették kritikával a Forma-1-et, mondván, hogy a futamok túlságosan unalmasak és a szabályok is túl szigorúak. Nincs eltérő véleményen a korábbi Forma-1-es versenyző, az olasz Alessandro Zanardi sem. A CART kétszeres bajnoka az olasz La Gazzetta dello Sport lapnak kifejtette, hogy a túlbuzgó versenybírák és a túlszabályozottság miatt áll olyan rosszul a száguldó cirkusz szénája:
"Milyen a Forma-1 manapság? Hát egy kicsit unalmas. A figyelem középpontjában a versenybírák vannak."
Nyilatkozatát azzal folytatta ezután Zanardi, hogy szerinte a mai Forma-1-es versenybíráknál büntetést ért volna az a legendás előzése, amelyet a CART-széria 1996. évi Laguna Seca-i versenyének a hajrájában mutatott be, a pálya legveszélyesebb pontján:
"Mindenki emlékszik azon előzésemre, amelyet 1996-ban, a Laguna Seca-i 'dugóhúzóban' hajtottam végre. Manapság ez már lehetetlen lenne a Forma-1-ben, mert azonnal büntetést kapnak a stewardoktól. A szabályok és az autók is egyaránt megváltoztak. Az 1990-es években a gumik és a teljesítmény kiemelték a versenyzők képességeit is."
Végül arra tért ki Zanardi, hogy manapság számos tehetséges versenyző van a Forma-1-ben, de egyszerűen nincsen lehetőségük arra, hogy bemutassák a művészetüket:
"Az én generációm tagjai a kormánykerék igazi művészei voltak. De a mai generáció már minden egyes merészebb manőverért büntetve van, ezzel megfélemlítve a versenyzőket, és elbátortalanítva őket attól, hogy bele merjenek vágni kockázatosabb előzésbe. Ez pedig a show számára a lehető legrosszabb."
Zanardi 1991 végén csatlakozott a Forma-1 mezőnyéhez a Jordan színeiben, körülbelül akkortájt, amikor bebiztosította az ezüstérmét a Formula 3000-es bajnokságban. Ekkor három versenyhétvégén volt lehetősége részt venni, akárcsak 1992-ben a Minardinál, viszont ezen istálló autójával a háromból kettő futamra még csak kvalifikálni sem tudott. 1993-ban már a Team Lotus színeiben bizonyíthatott. Brazíliában egy 6. hely formájában összejött a pontszerzés, viszont a belgiumi hétvége pénteki napján elszenvedett balesetét követően véget ért számára a Forma-1-es szezon. Ezután, 1994 közepén visszatért a csapathoz, ám a 10 verseny folyamán, amit teljesített a szezonban, rendkívüli távoli célnak bizonyult még a pontszerzés is, köszönhetően az autó gyengeségének és megbízhatatlanságának.
A Forma-1-es kaland után a CART sorozatban próbált szerencsét, 1996-ra leszerződött a Target Ganassi Racing csapathoz. A gyengébb szezonkezdetet követően a szezon második fele a három futamgyőzelemmel, a kettő második és az egy harmadik pozícióval igencsak jól alakult, így végül 3. lett az összetettben újoncként. Ezt követően, 1997-ben és 1998-ban könnyedén húzta be a bajnokságot.
1999-ben visszakacsintott a Forma-1 világába azután, hogy leszerződött a Williamshez, Ralf Schumacher csapattársaként. Viszont a visszatérés mondhatni rémálomszerűen alakult a számára, ugyanis a 7. helynél előrébb egyszer sem tudott zárni, magyarán, nem szerzett pontot. Mindeközben az ifjabbik Schumacher többször is felállt a dobogóra, a pontversenyben pedig hatodikként. Ezek után a grove-i alakulat 2000-re lecserélte az olasz pilótát Jenson Buttonra.
Zanardi 2001-ben visszatért a CART-ba a Mo Nunn Racing színeiben. Ezúttal nem jöttek úgy az eredmények, mint pár évvel korábban - a 14. versennyel bezárólag mindössze három alkalommal zárt a TOP-10-ben. De az igazi csapás számára az a bizonyos szeptember 15-i, lausitzringi verseny volt... Zanardi a futamon éppen hajtott ki a depóból, megcsúszott, majd visszatért a pályára. A mögötte érkező Patrick Carpentier még el tudta kerülni az olaszt, ellenben Alex Taglianival, aki telibe trafálta Zanardi gépét. A baleset után Zanardi életveszélyes állapotba került, az életét csak két lábának amputálásával sikerült megmenteni. Ezzel pedig az olasz számára véget ér a versenyzői karrierje az open-wheel grand prix-versenyzés világában.
Viszont a versenyzéssel nem hagyott fel. 2005-ben a Túraautó Világbajnokságban tért vissza a BMW Team Italy-Spain színeiben. Zanardi műlábakkal versenyzett, de még ennek ellenére is meg tudta szerezni pályafutása első, világbajnoki szériában szerzett győzelmét 2005. augusztus 24-én, az oschersleben-i második futamon. Ezután még három szezont húzott le a WTCC-ben, ez idő alatt pedig további három győzelemre és néhány dobogós helyezésre tett szert. 2009 végén bejelentette a WTCC-ből való visszavonulását.
Később, 2014-ben még a Blancpain GT Series-ben próbált szerencsét egy PRO-kategóriás BMW Z4 GT3-as volánja mögött, ami az autósportos karrierjét illeti. A 14 futamból álló szezonban 11 versenyen indult, ebből pedig két alkalommal jött össze a pontszerzés, egy 5. és egy 9. hely formájában.
A parasportok világába tért át ugyanis, ahol a kézi hajtású kerékpározásban nagyon jól teljesített az elmúlt évek folyamán. Az előző két olimpián négy arany- és két ezüstéremre tett szert, emellett 8 világbajnoki arany- és 2 ezüstérme van.
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.