F1 - ELŐZETES: 2015 OLASZ NAGYDÍJ

alon_ferr_monz_2010.jpg

A Belga Nagydíj helyszíne, Spa-Francorchamps után a Forma-1 mezőnye ismételten egy nagy múlttal bíró, legendás pályára látogat el, melyet a "Sebesség Szentélyének" szoktak becézgetni, ez pedig nem más, mint Monza.

A 66. Olasz Nagydíjra készül a Száguldó Cirkusz, amely azt jelenti, hogy Monza már 1950 óta a versenynaptár része, noha, egyetlen alkalommal, 1980-ban felújítás miatt nem a Milánótól ÉK-re található pályán rendezték meg az olasz futamon, hanem Imolában.

1421422330632_1.png

A borzasztóan tempós monzai pálya 5793 méter hosszú, vonalvezetésében mindössze 11 kanyar található, ebből 7 jobbos és 4 balos. Spához hasonlóan az Autodromo Nazionale Monza is számos kihívást rejt magában, csak teljesen más típusúakat.

Az Autodromo Nazionale Monza fő csapásvonalai:

  • 1-2. kanyar (Rettifilo-sikán): Kapásból egy kemény féktávval indul a monzai aszfaltcsík vonalvezetése. A versenynaptár egyik leghosszabb egyenesének a végén alkalmasint 360 km/óra fölötti tempóról kell lelassítani körülbelül 85 km/órára. Azonban van némi pozitívuma is ennek a sikán, mégpedig az, hogy kiváló előzési pont, a futamok folyamán mindig is itt történt a legtöbb pozíciócsere.
  • 4-5. kanyar (Roggia-sikán): A második hosszú egyenes végén is alaposan meg kell dolgoztatni a fékeket, viszont a Curva Grande irányából a sikán felé érkezve még a DRS nélkül is könnyű pozíciót fogni.

  • 6-7. kanyar (Lesmo 1-2): Igaz, nem kell nagyokat fékezni a két Lesmo kanyar előtt, nyugodtan elkönyvelhetjük a vonalvezetés egyik legszeszélyesebb kanyarjainak, ugyanis sokszor még a nagyon nagy precizitással rendelkező pilótáknak is borsot tör az orruk alá a 6-os és a 7-es kanyar, miután a kanyarívet hajszálpontosan kell eltalálni, mivel sok hibalehetőség nincs hiszen a monzai pályán javarészt továbbra is a füves és kavicsos bukóterek jellemzőek. A második Lesmo-ból kifele még a kigyorsítást is muszáj tökéletesen megcsinálni, ugyanis ezt a kanyart egy irtózatosan hosszú egyenes követi, melyben ugyan lehet nyitni a DRS-t, azonban nagyon nehéz előzni az Ascari-sikánt megelőzően.

  • 8-9-10. kanyar (Ascari-sikán):  Az egyik, ha nem a legtrükkösebb sikán a pálya vonalvezetésében, ugyanis rögtön az elején teljesíteni kell az egyetlen, ám mégsem olyan könnyű kritériumot, miután előtte a versenyzőknek ismét nagy tempót kell veszíteniük a féktávon. Azonban, ha a 8-as kanyar kerékvetőjére alaposan ráteszi az autóját a pilóta, akkor már a másik két irányváltás sem okoz akkora gondot.

  • 11. kanyar (Parabolica): Borzasztó nehéz a nagy hírnévvel rendelkező Parabolicából kigyorsítani, habár a bukótér tavalyi leaszfaltozása után a versenyzők számára már nem tartogat akkor veszélyt és nem igényel akkor koncentrációt, mint az előző években, évtizedekben. Ráadásul a pilóták több alkalommal is elhagyhatják négy kerékkel a pályát, mielőtt a versenybírák szankcionálnák őket.

Az FIA idén is két DRS zónát jelölt ki a pályán, külön mérési pontokkal:

Mérési pont(ok) Aktiválási pont(ok)
Első DRS-zóna
95 méterrel a 7-es kanyar előtt.

210 méterrel a 7-es kanyar után.
Második DRS-zóna
20 méterrel a 11-es kanyar előtt.

115 méterrel a 11-es kanyar után.

 

Az FIA előzetes szerint a pályán ezúttal semmilyen módosítást nem kellett, hogy végrehajtsanak a szervezők.

Negyedik versenybíróként az FIA munkáját pedig Danny Sullivan fogja segíteni a hétvégén. A brit versenyzett a Forma-1-ben is, ám az 1985-ben aratott Indy500-as sikere és a Cart bajnoki cím nagyobb eredménynek bizonyult autóversenyzői karrierje folyamán. Legutóbb az Osztrák Nagydíjon töltötte be ezt a posztot.

Gumik: Ezúttal a Pirelli el fog térni az előző években megszokott recepttől, és Monzába a közepes - kemény kombináció helyett a lágy és a közepes gumikat fogja a mezőny rendelkezésére bocsátani. A motorsport-igazgató Paul Hembery elmondása szerint a gumiválasztás szempontjából ezúttal a minél magasabb végtempó elérését vették figyelembe.

A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 15 órától): Marcus Ericsson (Sauber), Felipe Massa (Williams), Daniel Ricciardo (Red Bull), Carlos Sainz (Toro Rosso), Nico Rosberg (Mercedes), Sebastian Vettel (Ferrari).

A pénteki sajtótájékoztató résztvevői (magyari idő szerint 16 órától): Maurizio Arrivabene (Ferrari), Éric Boullier (McLaren), Matthew Carter (Lotus), Robert Fernley (Force India), Paul Hembery (Pirelli), Christian Horner (Red Bull).

Egy kör a monzai pályán (Lewis Hamilton tavalyi pole-köre 1:48-tól): 

Pályainformációk

Pálya neve - Autodromo Nazionale Monza
Versenyhétvége időpontja - Szeptember 4-6.
Pályahossz - 5,793 km = 5793 m
Versenykörök száma - 53
Versenytáv - 306,72 km
Első futam - 1950
Körrekord - 1:21.046: Barrichello (Ferrari, 2004)
2014-es győztes: Hamilton, Mercedes

Esélylatolgató: 

italian-f1-grand-prix-014.jpg

Noha az Olasz Nagydíj a Ferrari hazai futama, a monzai pálya az elmúlt években mégsem fekszik annyira az olaszoknak, így idén is kicsi a valószínűség arra, hogy Ferrari-pilóta győzelmet arasson, így a tifosiknak továbbra is Fernando Alonso 2010-es sikeréből kell táplálkozniuk. Ráadásul a motorerőt abszolút igénylő pálya a Mercedesek malmára fogja hajtani a vizet, így csak némi szerencsével lehet majd megcsípni az Ezüst Nyilakat Monzában, ahol egy kör átlagsebessége gazdagon 240-245 km/óra fölött van.

Az Olasz Nagydíj győztesei az elmúlt öt évben:

2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari

 

Program:

2015. szeptember 4., péntek
10:00 - 11:30 Első szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:30 Második szabadedzés (TV: M4 Sport)

2015. szeptember 5., szombat
11:00 - 12:00 Harmadik szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:00 Időmérő edzés (TV: M4 Sport)

2015. szeptember 6., vasárnap
14.00 -       Futam (TV: M4 Sport)

Ismétlések időpontjai:

  • időmérő edzés: szombat 23:50 (M4 Sport)
  • futam: vasárnap 22:00 (M4 Sport)

A kommentátorállásban Szujó Zoltán és Wéber Gábor lesznek.

Ezúton minden kedves Olvasónknak jó szurkolást és kellemes szórakozást kíván a Braking News F1 csapata!

Fotó: F1 Fanatic, formula1.com, The Guardian

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr857757142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása