
A Belga Nagydíj helyszíne, Spa-Francorchamps után a Forma-1 mezőnye ismételten egy nagy múlttal bíró, legendás pályára látogat el, melyet a "Sebesség Szentélyének" szoktak becézgetni, ez pedig nem más, mint Monza.
A 66. Olasz Nagydíjra készül a Száguldó Cirkusz, amely azt jelenti, hogy Monza már 1950 óta a versenynaptár része, noha, egyetlen alkalommal, 1980-ban felújítás miatt nem a Milánótól ÉK-re található pályán rendezték meg az olasz futamon, hanem Imolában.

A borzasztóan tempós monzai pálya 5793 méter hosszú, vonalvezetésében mindössze 11 kanyar található, ebből 7 jobbos és 4 balos. Spához hasonlóan az Autodromo Nazionale Monza is számos kihívást rejt magában, csak teljesen más típusúakat.
Az Autodromo Nazionale Monza fő csapásvonalai:
- 1-2. kanyar (Rettifilo-sikán): Kapásból egy kemény féktávval indul a monzai aszfaltcsík vonalvezetése. A versenynaptár egyik leghosszabb egyenesének a végén alkalmasint 360 km/óra fölötti tempóról kell lelassítani körülbelül 85 km/órára. Azonban van némi pozitívuma is ennek a sikán, mégpedig az, hogy kiváló előzési pont, a futamok folyamán mindig is itt történt a legtöbb pozíciócsere.
- 4-5. kanyar (Roggia-sikán): A második hosszú egyenes végén is alaposan meg kell dolgoztatni a fékeket, viszont a Curva Grande irányából a sikán felé érkezve még a DRS nélkül is könnyű pozíciót fogni.
- 6-7. kanyar (Lesmo 1-2): Igaz, nem kell nagyokat fékezni a két Lesmo kanyar előtt, nyugodtan elkönyvelhetjük a vonalvezetés egyik legszeszélyesebb kanyarjainak, ugyanis sokszor még a nagyon nagy precizitással rendelkező pilótáknak is borsot tör az orruk alá a 6-os és a 7-es kanyar, miután a kanyarívet hajszálpontosan kell eltalálni, mivel sok hibalehetőség nincs hiszen a monzai pályán javarészt továbbra is a füves és kavicsos bukóterek jellemzőek. A második Lesmo-ból kifele még a kigyorsítást is muszáj tökéletesen megcsinálni, ugyanis ezt a kanyart egy irtózatosan hosszú egyenes követi, melyben ugyan lehet nyitni a DRS-t, azonban nagyon nehéz előzni az Ascari-sikánt megelőzően.
- 8-9-10. kanyar (Ascari-sikán): Az egyik, ha nem a legtrükkösebb sikán a pálya vonalvezetésében, ugyanis rögtön az elején teljesíteni kell az egyetlen, ám mégsem olyan könnyű kritériumot, miután előtte a versenyzőknek ismét nagy tempót kell veszíteniük a féktávon. Azonban, ha a 8-as kanyar kerékvetőjére alaposan ráteszi az autóját a pilóta, akkor már a másik két irányváltás sem okoz akkora gondot.
- 11. kanyar (Parabolica): Borzasztó nehéz a nagy hírnévvel rendelkező Parabolicából kigyorsítani, habár a bukótér tavalyi leaszfaltozása után a versenyzők számára már nem tartogat akkor veszélyt és nem igényel akkor koncentrációt, mint az előző években, évtizedekben. Ráadásul a pilóták több alkalommal is elhagyhatják négy kerékkel a pályát, mielőtt a versenybírák szankcionálnák őket.
Az FIA idén is két DRS zónát jelölt ki a pályán, külön mérési pontokkal:
Mérési pont(ok) | Aktiválási pont(ok) | |
Első DRS-zóna | 95 méterrel a 7-es kanyar előtt. |
210 méterrel a 7-es kanyar után. |
Második DRS-zóna | 20 méterrel a 11-es kanyar előtt. |
115 méterrel a 11-es kanyar után. |
Az FIA előzetes szerint a pályán ezúttal semmilyen módosítást nem kellett, hogy végrehajtsanak a szervezők.
Negyedik versenybíróként az FIA munkáját pedig Danny Sullivan fogja segíteni a hétvégén. A brit versenyzett a Forma-1-ben is, ám az 1985-ben aratott Indy500-as sikere és a Cart bajnoki cím nagyobb eredménynek bizonyult autóversenyzői karrierje folyamán. Legutóbb az Osztrák Nagydíjon töltötte be ezt a posztot.
Gumik: Ezúttal a Pirelli el fog térni az előző években megszokott recepttől, és Monzába a közepes - kemény kombináció helyett a lágy és a közepes gumikat fogja a mezőny rendelkezésére bocsátani. A motorsport-igazgató Paul Hembery elmondása szerint a gumiválasztás szempontjából ezúttal a minél magasabb végtempó elérését vették figyelembe.
A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 15 órától): Marcus Ericsson (Sauber), Felipe Massa (Williams), Daniel Ricciardo (Red Bull), Carlos Sainz (Toro Rosso), Nico Rosberg (Mercedes), Sebastian Vettel (Ferrari).
A pénteki sajtótájékoztató résztvevői (magyari idő szerint 16 órától): Maurizio Arrivabene (Ferrari), Éric Boullier (McLaren), Matthew Carter (Lotus), Robert Fernley (Force India), Paul Hembery (Pirelli), Christian Horner (Red Bull).
Egy kör a monzai pályán (Lewis Hamilton tavalyi pole-köre 1:48-tól):
Pályainformációk
Pálya neve - Autodromo Nazionale Monza
Versenyhétvége időpontja - Szeptember 4-6.
Pályahossz - 5,793 km = 5793 m
Versenykörök száma - 53
Versenytáv - 306,72 km
Első futam - 1950
Körrekord - 1:21.046: Barrichello (Ferrari, 2004)
2014-es győztes: Hamilton, Mercedes
Esélylatolgató:

Noha az Olasz Nagydíj a Ferrari hazai futama, a monzai pálya az elmúlt években mégsem fekszik annyira az olaszoknak, így idén is kicsi a valószínűség arra, hogy Ferrari-pilóta győzelmet arasson, így a tifosiknak továbbra is Fernando Alonso 2010-es sikeréből kell táplálkozniuk. Ráadásul a motorerőt abszolút igénylő pálya a Mercedesek malmára fogja hajtani a vizet, így csak némi szerencsével lehet majd megcsípni az Ezüst Nyilakat Monzában, ahol egy kör átlagsebessége gazdagon 240-245 km/óra fölött van.
Az Olasz Nagydíj győztesei az elmúlt öt évben:
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Renault |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari |
Program:
2015. szeptember 4., péntek
10:00 - 11:30 Első szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:30 Második szabadedzés (TV: M4 Sport)
2015. szeptember 5., szombat
11:00 - 12:00 Harmadik szabadedzés (TV: M4 Sport)
14:00 - 15:00 Időmérő edzés (TV: M4 Sport)
2015. szeptember 6., vasárnap
14.00 - Futam (TV: M4 Sport)
Ismétlések időpontjai:
- időmérő edzés: szombat 23:50 (M4 Sport)
- futam: vasárnap 22:00 (M4 Sport)
A kommentátorállásban Szujó Zoltán és Wéber Gábor lesznek.
Ezúton minden kedves Olvasónknak jó szurkolást és kellemes szórakozást kíván a Braking News F1 csapata!
Fotó: F1 Fanatic, formula1.com, The Guardian
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal