F1 - „MINTHA EGY DARAB BELŐLEM IS MEGHALT VOLNA" – ALAIN PROST AYRTON SENNÁRÓL, 2. RÉSZ

kep_2.jpg

Alain Prost tehát ő maga javasolta Ayrton Sennát csapattársának, s elhamarkodott döntésének következtében kezdetét vette a Forma-1 leghíresebb párharca. A félreértések, ütközetek a portugáliai eset után is folytatódtak.

Egy 1998-as Prost-interjú fordítása a Formula Magazin 2001. szeptemberi számából.

Elsöprő szezont zárt a McLaren 88-ban, és bár Prost (105 pont, hét győzelem, hét második hely) több pontot szerzett, mint Senna (94 pont, nyolc győzelem, három ezüstérem), az akkoriban alkalmazott "11 legjobb eredmény" szabály alapján Ayrton lett a világbajnok.

"Igen, 88 végén nagyon elégedett voltam a csapattal. Az első két helyet szereztük meg a bajnokságban, és nem igazán izgatott, hogy nem én lettem a világbajnok. Kétszer már voltam, így nem jelentett problémát a dolog. Aztán 89-ben új problémám támadt, ezúttal a Honda miatt. Azt hiszem, az volt a fő gondom, hogy nekem nem sikerült olyan kapcsolatot kiépíteni velük, mint Ayrtonnak. Úgy éreztem, hogy ezen a téren a kezdetektől fogva nem volt rendben valami. Ha csak arról lett volna szó, hogy a csapaton belül a másik versenyzőt preferálják, az még nem zavart volna annyira, - de ahogyan tették az annál inkább gond volt számomra, hiszen Sennának egészen más volt a vezetési stílusa, mint az enyém. Nem értem, hogy a Honda miért állt annyira az ő oldalára. Azt hiszem, nem azért volt ez, mint akkor gondoltam. Akkor a brazil piac és a francia piac autóeladásaival, meg ilyesmikkel magyaráztam a dolgot. Ma már azt mondom, inkább valamilyen emberi tényező állt a dolgok mögött. Tavaly ismét a Hondával dolgoztam – most már mint csapat-tulajdonos – és megint ebbe a dologba ütköztem. Úgy gondolom, a japánok egyszerűen máshogy dolgoznak. Egy csapatban mindig favorizálnak valakit a többi csapattaggal szemben. Egyébként úgy hallottam, hogy a motorversenyzőknél is így van ez. Egyszer, még 88 végén, kértem a mérnököket, hogy állítsunk át néhány dolgot az autóm motorján, igazítsuk jobban a vezetési stílusomhoz. Két napig dolgoztunk rajta a Paul Ricard pályán és a tesztek végén nagyon meg voltam elégedve az eredményekkel. A következő versenyen, egy hét múlva, már nem ezzel a beállítással kaptam meg az autót. Az ezután következő verseny a Francia Nagydíj volt és láss csodát, a motor pont olyan volt, amilyennek a tesztek alatt beállíttattam. Érti, hogy mit szeretnék mondani, ugye? Ayrton és én két idényt versenyeztünk együtt a McLaren-Hondákkal, és mindkét Francia Nagydíjon első helyről rajtoltam és nyertem. Mindenki azt mondta: "Ó, nézzétek, Prost a hazai közönség előtt szárnyakat kapott", meg ilyesmiket. Nem erről volt szó, azokra a versenyekre olyan autót kaptam, ami lehetővé tette, hogy eredményesen felvehessem a harcot. Ért engem, ugye? Ez nem Ayrton ellen szól! Ő nagyon gyors volt, és az időmérő edzéseken sokkal jobban ment, mint én, - sokkal elszántabban. Pont olyan volt, mint én, amikor Niki Lauda mellett én voltam a legfiatalabb pilóta. Még a 89-es szezon előtt egy genovai golfklubban együtt ebédeltem a Honda akkori elnökével, Kawamoto úrral. Elismerte, hogy igazam van abban, hogy a Honda inkább Ayrtonért van, mint értem. Azt mondta: "Tudja, hogy miért Sennát választjuk inkább? – kérdezte. – "Hát, nem lehetek száz százalékig biztos benne." Végül azt mondta, hogy azok az új generációs mérnökök, akik a motorokon dolgoznak Ayrtont favorizálják. Szerintük a csapatban Senna szamuráj, én pedig komputer vagyok inkább. Hát ez volt a magyarázat szerinte, és én boldog voltam, hogy elmondta, mert most már biztosan tudtam, hogy jól érzem, nem korrektek velem szemben. A legnagyobb problémám az volt, hogy nem tudtam, Senna gyorsasága mennyiben a sajátja és mennyiben a Honda érdeme. De a Kawamoto úrral való beszélgetés után legalább megnyugodtam, hogy nem vagyok hülye, valami tényleg folyik a hátam mögött."

Bármi is folyt, a helyzete tovább romlott. Senna és Prost között teljesen megszakadt a munkakapcsolat és a McLaren-csapat és Prost viszonya sem volt sokkal jobb.

"Soha senkivel nem volt problémám a McLaren-csapatnál egészen 89-ig. Mindenki tudta, hogy az év végén az én szerződésem is lejár, Ayrtoné azonban nem. Ron Dennis, a csapatfőnök pedig azt is tudta, hogy a McLaren jövője a Hondával, tehát Sennával biztosított. Meg akart győzni, hogy maradjak, de a valóságban nem tarthatott volna meg mindkettőnket, így júliusban bejelentettem, hogy a szezon végén elmegyek. Szerintem Ron nem volt fair velem 89-ben. Egyébként most is jó barátok vagyunk és a McLaren-csapatra továbbra is úgy gondolok, mint az "én csapatomra", de azért Ron jól tudja, hogy mit éreztem abban a periódusban."

Senna és Prost addig is minimálisra korlátozódott kapcsolata még fagyosabb lett az imolai futam után. A verseny előtt Senna javaslatára megegyeztek abban, hogy aki a start után elsőként éri el a kanyart, az nyerje a versenyt, elejét véve így a csapattársak közötti harcnak. Alain beleegyezett. Szokásuk szerint az első és második rajtkockáról vághattak neki a versenynek. Senna jól kapta el a rajtot és ő ért elsőként a Tosa nevű kanyarhoz. Prost, megállapodásuknak megfelelően besorolt mögé. Később Gerhard Berger súlyos balesete miatt megállították a versenyt, és az újabb startot Prostnak sikerült jobban elcsípnie, ám Senna a Tosánál bevágott elé.

"Később azt mondta, hogy az nem a start volt, hanem az újraindítás, és arra nem vonatkozott a megállapodásunk. Mondtam már, hogy saját szabályai voltak, amik néha nagyon, hát mondjuk azt, hogy furcsák voltak. Bár azt mondtam, hogy nem vagyok hajlandó tovább dolgozni vele, azért az elkerülhetetlen technikai dolgokat továbbra is együtt csináltuk, ám ezen kívül semmilyen személyes kapcsolat nem volt köztünk. És persze a csapatban is tovább romlott a hangulat. A monzai futam előtt körülbelül tíz ponttal vezettem előtte a bajnokságban, ám a McLaren-csapat és az én kapcsolatom a mélyponton volt. Sennának két autója volt, húsz emberrel, míg nekem csak egy, és négy-öt szerelővel. Teljesen egyedül voltam a box egyik részében, azt hiszem ez volt pályafutásom legkeményebb hétvégéje. A Honda teljesen ellenem fordult, és ilyen körülmények között nehéz volt a világbajnoki címért küzdeni. Az időmérésnél Ayrton majdnem két másodperccel gyorsabb volt, mint én. – Oké, mondtam, jobban szokott menni az időméréseken, na de két másodperccel?! Hát az egy vicc volt!"

A versenyt végül Prost nyerte, Senna kiesett. Következett Suzuka és Adelaide, az évad utolsó versenye. Prost 16 ponttal vezetett. A McLaren-Honda Team ekkorra már teljesen szétszakadt, mint két különböző csapat, akiket véletlenül egy boxba helyeztek el. Suzukában megint a piros-fehér autók indulhattak az élről, Sennának nyernie kellett, ha ismét világbajnok akar lenni, Prost pedig világosan tudtára adta, hogy nem lesz könnyű ellenfél.

"Megmondtam az egész gárdának és a sajtónak is, az biztos, hogy többet nem nyitom ki neki az ajtót. Sokszor beszéltünk a csapatban az egymás közötti harcról, az első kanyarról, az első körről, Ron mindig azt mondta, hogy a legfontosabb az, hogy ne ütközzünk össze, mindig a csapatra gondoljunk először. Hát szerintem Senna csak magára gondolt és semmi másra. Vegyük például a Brit Nagydíjat, ha nem rántom félre a kormányt, akkor a két McLaren már az első kanyarban kiesett volna. És ez már nem először történt meg, elegem lett belőle. Ami a Senna és a sikánban köztem történt balesetet illeti, tudom, hogy mindenki azt gondolja, szándékosan mentem neki, amikor megpróbált belülről megelőzni. Nos, nem nyitottam ki neki az ajtót, ennyi. Én nem így akartam befejezni a versenyt, végig vezettem, nyerni szerettem volna. Jó volt az autóm, és bár az időmérő pocsékul sikerült, a bemelegítéskor már majdnem egy másodperccel jobb voltam Ayrtonnál. A verseny alatt végig biztos voltam a győzelmemben, akkor is, amikor kezdett felzárkózni. A tervem az volt, hogy az utolsó tíz körben még jobban beleerősítek. Ekkor megpróbált megelőzni, szerintem lehetetlen szituációban, ráadásul sokkal nagyobb sebességgel hajtott bele a fékezési zónába, mint bármikor azelőtt. Nem is hittem volna, hogy pont abban a körben próbálja meg, hiszen amikor elértük a sikánt, eléggé le volt maradva mögöttem. Amikor belenézel a visszapillantóba és azt látod, hogy a mögötted lévő húsz méterrel le van maradva, nem gondolsz arra, hogy megpróbál megelőzni, és én sem gondoltam rá. Persze az is a fejemben volt, hogy nem adok neki még egy méter előnyt sem, de nem ám! Tapostam a gázt tehát, aztán fékeztem és bekanyarodtam."

Egy évvel később megint találkoztak Suzukában, ismét a világbajnoki cím volt a tét, csak most Prostnak kellett volna mindenképpen nyernie. Bár már nem voltak egy csapatban, kapcsolatuk semmit sem változott. Senna előre leszögeztem, hogy Prost meg se próbáljon befordulni előtte az első kanyarban, mert úgysem fog sikerülni neki. Úgy is lett, Senna McLarenje 150 mérföldes sebességgel beleszáguldott Prost Ferrarijának hátuljába az első kanyarnál.

"Mit mondhatnék? Mikor már visszavonultam elbeszélgettünk erről, és Senna elismerte nekem, ahogy a sajtónak is, hogy szántszándékkal tette. Azt is elmondta miért. Haragudott Balestre (a FIA akkori elnöke) úrra, amiért nem engedte, hogy megváltoztathassa a rajtkockák elhelyezkedését és balról indulhasson. Ezért elhatározta, hogy ha hamarabb érek az első kanyarba, mint ő, akkor kilök a pályáról. Sohasem fogom elfelejteni ezt az ominózus japán versenyt, már csak azért sem, mert több McLaren-csapattag, sőt még a média egy része is egyetértett azzal, amit Senna tett, és ezt nem tudom elfogadni. Az igazat megvallva, majdnem abbahagytam a versenyzést akkor. Ahogy mindig is mondtam, Senna nem legyőzni akart engem, hanem képletesen értve el akart pusztítani, ez motiválta az első naptól kezdve. Már az első találkozásunkkor, a Nürburgringen észrevettem, hogy Ayrton nem akarta legyőzni Alan Jonest, vagy Keke Rosberget, ő valamilyen oknál fogva engem, csak engem akart legyőzni."

Ez így is maradt egészen 1993-ig, Prost utolsó versenyéig. Ott azonban a két ősi ellenség összeölelkezett a pódiumon, mintha Senna, Prost visszavonulása után nem látott volna okot az ellenségeskedés fenntartására, hiszen már nem riválisok többé. Prost meglepődött a gesztuson.

"Igen, valóban meglepett és szomorúvá is tett egyben. Ugyanis Japánban, az ezt megelőző verseny után, amikor Senna és én a sajtókonferenciára siettünk, azt mondtam neki: "Lehet, hogy ez az utolsó, hogy egy verseny után együtt megyünk nyilatkozni a médiának. Szerintem jó példát kéne mutatnunk az embereknek, kezet fogni, vagy ilyesmi." Nem válaszolt, és én azt hittem, hogy beleegyezett. Bementünk. Még csak rám se nézett egész idő alatt. Azt hiszem, ez sokat elárul Ayrtonról. Egyébként azt terveztem, hogy az Ausztrál Nagydíj után sisakot cserélünk, az utolsó sisakot, amit az egymás ellen vívott harcban hordtunk. De Japán után letettem erről a tervemről. A leghalványabb jelét sem láttam a békülési szándékának. Aztán jött Adelaide és ő első, én második lettem. Már a dobogó felé menet hozzám szólt, megkérdezte, mit fogok most csinálni. Nagyon meglepődtem, azt válaszoltam, hogy még nem tudom. "Meg fogsz hízni" – mondta, és nevetett. Aztán a pódiumon átölelt, kezet fogott velem, meg minden. Hogy miért? Mert most az ő ötlete volt és a saját szabályai szerint játszhatta. Oké, őszintén elismerem, jól esett. Ha szívből tette, akkor jó, ha nem, akkor felejtsük el."

Forrás: angol - Motorsport (Nigel Roebuck), magyar - Formula Magazin (2001. szeptember)

Kovács Mariann

Még több hírért, érdekességért lájkold a Facebook-oldalunkat a képre kattintva!
facebook_bnf1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr827418884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása