VÉLEMÉNYROVAT - F1: MERCEDES KONTRA ROSBERG

Megérkezett a 2015-ös Kínai Nagydíj véleményrovata a futam utózöngéivel, a verseny csekély mennyiségű eseményével, illetve az újabb Mercedes-blamával.

Hogy a tíz csapatból már nyolc pontot tudott szerezni három futam alatt, az dicséretes. Hogy megint ugyanazok álltak dobogóra, fogjuk rá, ez sem rossz. De hogy tavaly Monaco, Hungaroring és Spa után újból a Mercedes körül álljon a bál, az már sok. A nemzetközi sajtó hozza a szokásos formáját, sározza Rosberget és issza Hamilton szavait. A fenti cím alapján nem nehéz kitalálni, miről fog szólni a véleményrovatom legújabb fejezete. Gyengébb idegzetűek, valamint a csapat azon elvakult rajongói, akik kicsit sem bírják a kritikát, ne kattintsanak tovább.

Időt utaztunk volna? Az olvasók szerint is az Ausztrál Nagydíj „izgalmai” köszöntek vissza Kínában? Erre a futamra sem a szezon legnagyszerűbb futamaként fogunk emlékezni, sokkal inkább arra, hogy Nico Rosberg egész hétvégén kikapott a csapattársától, s újból a Mercedesen belüli viszonyokra irányult a figyelem. Aki azt várja, hogy beállok a sorba és megismétlem a sajtóban leírtakat, nem is tévedhet nagyobbat. Kezdem is a szentségtörést: nem kedvelem a Mercedes csapatot. Sem Hamiltont. Rosberget viszont igen, és rossz nézni, mi történik vele.

Hadd közelítsem meg látszólag messziről a problémát. 2013-ban anyagi érdekeket sejtettem a váratlan szerződés mögött, mondván volt az a pénz, amivel egy látszólag évekig világbajnokságra esélytelen csapat elcsábította Lewis Hamiltont az őt „felnevelő”, de egyre gyengébb éveket produkáló McLarentől. A hároméves szerződés szinte végeláthatatlannak hangzott, ki gondolta volna, hogy jelenleg is tartó sikerszéria kezdődött a német alakulat és a brit pilóta számára. A siker és a belé vetett bizalom töretlen, jóformán ugyanolyan kivételezett státusszal bír (persze nem hivatalosan), mint annak idején a McLarennél. Illik a Mercedeshez. Reklámértéke van. Pénzt hoz. Világbajnok. Immár kétszeresen. Bernie Ecclestone példaképnek állítja a többi pilóta számára.

Amíg Hamilton learatja a babérokat, Nico Rosberg folyamatosan kivívja maga ellen a közharagot. Hogy juthatott idáig? Mit tett ezért? Egyáltalán tett ezért? Kezdettől fogva tagja a Mercedesnek, s mindhárom közös évükben legyőzte Michael Schumachert. Valamit azért tudhat, nem igaz? Azonban egy téren a hátránya behozhatatlan. Hamiltonnal szemben neki nem adatott meg, hogy rögtön élcsapatnál mutatkozzon be. Valljuk be, mire nyertes autó került alá, beleszürkült a jók, de azért nem kiemelkedően jók közé. S a tapasztalatok szerint aki évekig a középmezőnyben körözget, akkor is nehezen vetkőzi le magáról az átlagpilóta jelzőt, amikor már sikeresebb időszakát éli. Nem a versenyző hibája, egyszerűen így működik az emlékezet.

Térjünk vissza arra a pontra, amikor a csapat számára nagy reklámértékkel bíró Schumacher másodjára is visszavonult. Fontos megjegyezni, mert eszmefuttatásom lényeges eleme, hogy Hamilton már az új, Toto Wolffot magába foglaló csapatvezetés szerzeménye. Magától értetődő gesztusértékkel bírt és bír azóta is, hogy Rosberg egy újabb húzónevet kapott maga mellé. Fordítsuk le: hiába te voltál itt előbb, nem szeretnénk rád építeni a csapatot. A 2014-es szabályváltozásokra legnagyobb erővel készülő és a változásokból folyamatosan profitáló Mercedes valószínűleg nem számított arra, hogy Rosberg kivirágzik és bajnokesélyessé növi ki magát.

Persze nagyon jól hangzik, és igyekeznek minél többször megerősíteni, hogy a Mercedesnél nincs és nem lesz csapatsorrend. Aha… A sokat látott Forma-1 rajongók meg csak mosolyognak. Mi is történt rögtön 2013 elején? Ki alkalmazott csapatutasítást, hogy Hamiltont dobogóra juttassák? Az a dobogó a szponzoroknak szólt, hogy bebizonyítsák, milyen jó vásárt csináltak Hamiltonnal, de az eset a hírhedté vált Multi21 árnyékában hamar feledésbe merült.

Tehát nem 2014-ben kezdődött A Mercedes és a különös rádióbeszélgetések című folytatásos teleregény, amelyben hamar Rosberg kapta a sunyi, gazdag, ficsúr szerepét, aki mindig keresztbe tesz a szegény jófiúnak. Ismerős? Nem ugyanígy szólt Hamilton tavalyi meséje, hogy neki sokkal több akadályt kellett leküzdenie, mint a szerinte luxusban és burokban felnőtt csapattársának? A Forma-1 örökös véleményvezérének számító brit sajtó azonnal rávetette magát a témára, Rosberg és a sportág kritikusabb rajongói pedig pislogtak, mint hal a szatyorban. Szerencsére ekkor még akadtak, akik nyilvánosan Rosberg mellé álltak, s elítélték Hamilton pszichológiai hadviselésnek nevezett gyerekes megnyilvánulását. A legújabb gumicsont, hogy Shanghaiban Rosberg meg sem próbált nyerni, s ezért panaszkodott Hamiltonra. Elég beleolvasni bármelyik oldalon a hír alatti kommentekbe, hogy lássuk, mennyi támogatója van a németnek. Hát nem sok. A kitartó lejárató gépezet meghozta a gyümölcsét.

A károgók „a német csapat biztosan német világbajnokot akar” elmélete csupán addig tartotta magát, amíg összeesküvés-elméletnek látszó balszerencsék sorozata üldözte Hamiltont. Az Belga Nagydíj után a félresikerült előzési szituáció miatt a csapattársa versenyét tönkre tevő versenyző mocskolása soha nem látott méreteket öltött. Az ellendrukkerek kiélhették magukat. Sokkal rosszabb, hogy bár nem ismerik el soha, de Rosberg elvesztette a csapata bizalmát is. A Mercedes azóta is vitatható módon kommunikációs baklövést vétett. Először (helyesen) versenybalesetnek minősítette az esetet, aztán Toto Wolff azelőtt szankciók bevezetéséről nyilatkozott, hogy Rosberget meghallgatták volna az ügyben. A versenyző már futamgyőzelmét követően a szurkolók céltáblája lett. Nem érdemelte meg a kifütyülést, futamokkal később pláne nem. A közönség balhés focidrukkerek szintjére süllyedt.

Nincs mit szépíteni, Rosberget megviselték a történtek. Látszott a teljesítményén és év vége felé látszott az arcán is. Talán sosem derül ki, hogy az őt nyomasztó hibák közül akad-e legalább egy, ami nem volt „természetes”. Mi zajlott le Belga Nagydíjat követő megbeszélésen? Mi az a rejtélyes büntetés, amit kiszabtak rá? Mindezek tükrében van egy különösen érdekes eleme ennek a csúnya történeknek: a német a nyári szünet előtt meghosszabbította a 2014-ben lejáró szerződését. Az elvesztett világbajnoki cím és a egyenlőtlen bánásmód tükrében szerintem hibát követett el. Az aláíráskor még kétesélyes világbajnokság abban a pillanatban kicsúszott a kezéből, amint a verseny hevében defektet okozott Hamiltonnak. Ismétlem, nem szándékosan. Emlékezzünk csak vissza! Az eset előtt maga a csapat is hangoztatta, hogy idő kérdése a pilótáik kettős kiesése. Nos, szó szoros értelemben ez a mai napig nem történt meg. Mégis a plafonon voltak utána, s gyakorlatilag Rosberg ellen uszították a nekik hűségesen csaholó médiát. Színtiszta kettős mérce. Akad olyan, aki elhiszi, hogy ha Hamilton próbálkozott volna előzéssel és ejtette volna ki Rosberget, ellene is ugyanolyan lejárató kampány indult volna? Hogy kegyvesztetté válhatott volna azok előtt, akiknek az ő szerződtetése volt a legelső nagy sikerük? Persze hogy nem.

Forma-1-es berkekben vannak a belső problémáikat intelligensen kezelő csapatok, és vannak a médiának akarva vagy akaratanul mindent kiteregető idióták, akik átfedést mutatnak a negatív reklámot is reklámként kezelő csapatokkal. A Mercedes olyan előnyben van a többiekkel szemben, hogy úgy érzi, semmi nem árthat nekik. Elvégre a Red Bull is túlélte a Multi21-et és azt, hogy versenyzőik finoman szólva sem voltak baráti viszonyban. Egyben biztosak lehetünk: messze még a szezon vége, így tudom, hogy nem utoljára ragadtam klaviatúrát a Mercedes kontra Rosberg drámában.

Hogy írnom kellene a Kínai Nagydíjról is? A verseny alatt a következő gondolatfoszlányokat vetettem papírra:
- Kvyat mintha nem találná a helyét az új csapatánál
- Ricciardo eltűnhet a mezőnyben, hol van már a tavalyi hó?
- Pont Button okoz balesetet és pont Maldonado az áldozata?
- Rosberg és a furcsa kérdései a rádióban.
- Raikkonen 1-2 év múlva Vettelnek is beszól, amiért lekörözi?
- Egy mondaton belül: mindkét McLaren és Manor célba ért.
- A dobogói ellenére ez idáig nem Rosberg szezonja.
- Melbourne 2.0 (eredetileg ez lett volna a bejegyzés címe).

Hol a következő futam? Teheti fel jogosan a kérdést mindenki, akit elkényeztetett a malajziai befutó. Nem csak a dobogó volt ismerős, hanem az alsóbb pontszerző helyekért folytatott csaták, valamint egy elfüstölő Toro Rosso is. Úgy tűnik, ezzel kell beérnünk Bahreinig, ahol jelenleg is azért küzdenek a szervezők, hogy versenyzésre alkalmas állapotban adják át a pályát a homokvihar miatt, amúgy nincsenek problémák.

Fotó: Boxutca

Kovács Mariann

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon a képre kattintva!facebook_bnf1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr887372006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása