INDYCAR - TAKUMA SATO NYERT, ALONSO KIESETT A DRÁMAI INDY 500-AS FUTAMON!
IndyCar 2017, Indianapolis 500: Futam

da8gqwcxuaapidz.jpg

Izgalmakkal, elképesztő drámákkal, óriási bukásokkal és meglepetésekkel volt tarkítva a 101. Indianapolis 500-as, amelyet az Andretti Autosport japánja, Takuma Sato nyert, Fernando Alonso pedig 21 körrel a leintés előtt kiesett a versenyből a Honda-motor meghibásodása miatt.

Nagy nap a mai az autósportban, ugyanis a Forma-1-es Monacói Nagydíj egy másik ikonikus verseny került megrendezésre: magyar idő szerint néhány perccel 18:30 előtt a tengerentúlon megkapta a zöld zászlót 101. Indianapolis 500-as mezőnye, Fernando Alonsóval az 5. rajtkockában.

Azonban a spanyolok kétszeres Forma-1-es világbajnoka nem fogott igazán jó rajtot, a #29-es rajtszámú McLaren-Honda-Andretti visszaesett a 9. pozícióba, ellenben a Chip Ganassi Racing Team #9-es rajtszámú versenyzője, a négyszeres IndyCar-bajnok remekül kapta el a 200 körös verseny rajtját.

Hat kör után változás történt az élen: Scott Dixont a saját csapattársa, Tony Kanaan előzte meg, mögéjük pedig a tavalyi futam győztese, Alexander Rossi zárkózott vissza a #98-as rajtszámú Andretti-Herta-Hondával.

A következő körökben a zseniálisan rajtoló, ezáltal a 9.-ről a 2. helyre előretörő Will Power visszaesését kísérhettük figyelemmel: a Team Penske 2014-es bajnoka rövidesen már a TOP-10-ből is kiszorult. Ellenben Fernando Alonso elkezdett előzgetni: csapattársait, Marco Andrettit és Takuma Satót megelőzve a 23. körben már a 6. pozícióban haladt. Nem sokkal ezután a pole pozíciós Dixon három pozíciót is bukott: Rossival, Carpenterrel és Alonsóval szemben, így a spanyol feljött negyediknek.

Az első bokszkiállásokra a 29. körben került sor, többek között a versenyt addig vezető Tony Kanaan is behajtott a depóba friss abroncsokért és üzemanyagért. A következő fordulóban pedig az élmezőny többi tagja is meglátogatta a szerelőit. A kiállásokat követően Ed Carpenter vette át a vezetést, a csapatfőnök-versenyzőt Alexander Rossi és Fernando Alonso követte ezekben a pillanatokban. A 36. körre azonban a spanyol átvette a vezetést, miközben Rossi is megelőzte Carpentert! 7 körrel később, a 43.-ben Rossi visszaelőzte a spanyolt, a harmadik helyre pedig Takuma Sato zárkózott fel - tehát, a futam ezen szakaszában, három ex-F1-es vezette a futamot.

Aztán a 49. körben ismét változott az első pozícióban haladó versenyző kiléte: Fernando Alonso ismét Alexander Rossi elé került!

Viszont az 53. körben pályára gördült a biztonsági autó, egy óriási baleset borzolta fel a kedélyeket: Scott Dixon és Jay Howard, a Schmidt Peterson Motorsports #77-es rajtszámú versenyzője akadtak össze, miután utóbbi elveszítette uralmát a Honda-hajtású gépe felett, nekiütközött a betonfalnak, és onnan visszasodródott a pályára. Előbbi autója többször meg is fordult a levegőben és a tengelye körül, és szinte totálkáros lett - szerencsére mindketten megúsztak a balesetet sértetlenül. A sárga zászlót pedig nemsokára a piros váltotta fel, a pályatakarítás és a műszaki mentés miatt.

Egy bő 20 perces kényszerszünet a biztonsági autó mögött folytatódott a körözés, és ezt kihasználva kijött az első három helyezett második kiállására, egyetemben a mezőny nagyjával, így továbbra is az Alonso-Rossi-Sato trió vezette a futamot. A mezőny végül a 61. körben kapta meg a zöld jelzést, Alonso és Rossi kapásból leszakították a mögöttük haladókat.

Rossi a következő körben pedig átvette az első helyet Alonsótól, aki mellett nemsokára Takuma Sato és Ryan Hunter-Reay is elment, de ez semmit sem változtatott azon, hogy négy andrettis masina vezette az év egyik legnagyobb autósportos eseményét, nagyjából harmadtávnál. A csapat autói közül a 64. körben már Satóé haladt az élen.

A 66. körben aztán egy újabb biztonsági autós fázis törte meg a mezőny lendületét: az A.J. Foyt Enterprises #4-es számú Chevrolet-jével Conor Daly találta el a falat a 3-as kanyarban. Másodpercekkel ezután pedig jött az #50-as Michael Shank Racing-Andretti autóval Jack Harvey, aki megijedt Daly karamboljától, fékezett, majd megcsúszott, és a füvön keresztül csúszva találta el a betonfalat. Hála az égnek, ez a két incidens is személyi sérülés nélkül zárult.

A száguldás 10 körrel később, a 76.-ban folytatódott, és Alexander Rossi kapásból lenyomta Takuma Satót, miközben James Hinchcliffe a Schmidt Peterson Motorsport #5-ös számú Hondájával, valamint Will Power hajtott végre látványos előzéseket. Aztán a 79. körben Ryan Hunter-Reay kerül az élre, Rossit megelőzve, akit Alonso, Kanaan és Sato követett.

Viszont a 81. körben ismét jött a Pace Car, ugyanis a célegyenesben több törmelékdarab is elszabadult - ezt kihasználva a versenyzők a harmadik depózásukat is megejtették. A verseny a 84. körben folytatódott Chilton, Power és Hunter-Reay vezetésével, de előbbi kettő még a fázis előtt kint járt a depóban. Azonban így az Andretti Autosport amerikaija előnyösebb helyzetben volt, aminek révén könnyen megelőzte az előtte haladókat, hasonlóan a csapattársához, Rossihoz. Ellenben Alonsónak alaposan meggyűlt a baja a Chip Ganassi Racing Team #8-as számú gépét terelgető Max Chiltonnal, olyannyira, hogy Helio Castroneves el is ment mellette a #3-as Penske-Chevrolet-vel - a 94. körben végül Alonso áthámozta magát Chiltonon.

A 95. kört a mezőny azonban már Ryan Hunter-Reay vezetésével kezdte meg - a 2012-es futam győztese simán megelőzte a csapattársát, Alexander Rossit. Nemsokára pedig Hunter-Reay mellett elment Castroneves, átvéve az első pozíciót.

Féltávnál Castroneves vezette a futamot, mögötte TOP-10-et Hunter-Reay, Rossi, Alonso, Kanaan, Rahal, Chilton. Newgarden, Power és Montoya alkotta. Azonban a brazil néhány körrel később kijött a depóba, megkezdve a mezőny negyedik kerékcsere-sorozatát, amely a 115. körig csengett le.

A 123. körben ismét a biztonsági autó vette a vezetést, miután az 1996-os Indianapolis 500-as győztese, Buddy Lazier, a Lazier Partners Racing #44-es számú Chevrolet-jével nekicsapódott a falnak a második kanyarban. Az újabb Pace Car-fázist kihasználva nagyjából a versenyben maradt versenyzőknek a negyede kijött ismét a bokszba. Maga a bukás látványos volt, de szerencsére Lazier egy karcolás nélkül megúszta. Ezalatt újabb kiesője lett a futamnak: Sage Karam alatt állt meg a Dreyer & Reinbold Kingdom Racing #24-es Chevrolet-je, váltóhiba miatt.

A verseny a 130. körben folytatódott Hunter-Reay-el és Alonsóval az első két pozícióban, de nemsokára a spanyol IndyCar-újonc újfent az élre tört. Azonban két kör múlva újabb sárga zászlós szegmens jött, ismételten törmelékek miatt, de három körrel rá már ismét a száguldásé volt a főszerep.

Hunter-Reay pedig rögtön egy előzéssel kezdte az újraindítást, maga mögé utasítva Alonsót, de csak néhány szekundum erejéig, mert a kétszeres Forma-1-es világbajnok visszatámadott, és újra az élre került. Sőt, Hunter-Reay mellett még Rossi elment.

A 138. körben azonban drámai módon, elfüstölve ért véget a futam Hunter-Reay számára, a Honda-motor meghibásodása miatt - a #28-as Andretti-Honda megállása pedig újabb biztonsági autós fázist eredményezett. Ezalatt többen is kijöttek a depóba, de az addig a második helyen haladó Rossi nagyon sok időt és rengeteg pozíciót veszített azzal, hogy a tankolócső nem akart normálisan a helyére illeszkedni a tankolásnál.

A 142. körben jött a folytatás, Chiltonnal, Kimball-lal, Hildebranddal, Davisonnal és Rahallal az első ötben, de alig néhány 100 méter megtétele után újra a sárga jelzés lépett érvénybe, ugyanis Ed Carpenter autójáról leszállt az első vezetőszárnyak a fele, miután nekikoccant Mikhail Aleshin #7-es rajtszámú Schmidt Peterson Motorsports-os autójának egy megcsúszást követően, amelynek akár csúnyább baleset is lehetett volna a vége. Carpenternek természetesen ki kellett jönni a depóba egy új orrkúpért. Természetesen a biztonsági autót ismét kihasználták néhányan arra, hogy megejtsék az újabb kerékcserét, illetve tankolást.

A 148. körben ismét a zöld zászló került érvénybe, ekkor Kimball vezette a futamot Chilton és Hildebrand előtt, de nemsokára az élen helyet cserélt a két Chip Ganassi Racing Team-es Honda. A következő körökben a Sebastien Bourdais-t a #18-as számú Dale Coyne Racing-Hondában helyettesítő James Davison menetelését láthattuk, amelynek keretin belül megelőzte Kimball-t a második helyért - igaz, a futam ezen szakaszában az első 5-6 helyezett egy bokszkiállásnyi hátrányban volt a mögötte haladókhoz képest.

Az első helyen legközelebb a 167. körben történt változás, mégpedig Max Chilton depózása miatt, ezzel Davison került az élre. De nemsokára érvénybe lépett újra a sárga zászló, Charlie Kimball elfüstölése és az A.J. Foyt Enterprises #40-es számú versenyzőjének, Zach Veach-nek a megállása miatt. A mezőny nagyja pedig ismét kilátogatott a szerelőkhöz a depóba.

A 171. körben került sor a folytatásra, Chilton, Jones és Castroneves vezetésével. A 179. körben pedig bekövetkezett a futam egyik, ha nem legnagyobb drámája: Fernando Alonso alatt elfüstölt a McLaren-Andretti-Honda! Ezzel újabb biztonsági autós fázisra került sor.

A 183. körben az újraindítás pedig óriási tömegbukásba torkollott a 2-es kanyarban: Power, Newgarden, Servia, Hinchcliffe és Davison akadtak össze nagyon csúnyán, de többen is érintettek voltak az incidensben - természetesen újra pályára gördült a Pace Car, a mezőny pedig a zóna alatt kijött egy vélhetően utolsó bokszkiállás-sorozatra. A folytatásra pedig 11 körrel a leintés előtt került sor.

A 193. körben pedig Helio Castroneves Max Chiltonnal szembeni előzése révén Chevrolet-motoros autó került az első pozícióba, de két körrel később Takuma Sato megelőzte a brazilt a #26-os Andretti-Hondával!

Sato a hátralévő körökben meg már vissza tudta verni Castroneves támadásait, így a 40 esztendős japán kapta meg elsőként a kockás zászlót 200 kör után, megnyerve a 101. Indianapolis 500-at. A korábbi Forma-1-es pilóta ezzel tengerentúli pályafutása második győzelmére tett szert, az első még a 2013-as Long Beach-i futamon szerezte meg. Helio Castroneves a 19. rajtkockából indulva behozta másodiknak a Team Penske gépét, megelőzve a Dale Coyne Racing újoncát, Ed Jones-t, aki eddigi rövid pályafutása során először állhatott fel a pódiumra.

takuma_sato_101st_indianapolis_500_vjx0vouamkox.jpg

Max Chilton második IndyCar-os évében szintén pályafutása eddigi legjobb eredményét szerezte meg - a Chip Ganassi Racing Team brit versenyzője a negyedik helyen ért célba, csapattársát, a brazil Tony Kanaant megelőzve. Juan Pablo Montoya, a 2015-ös viadal győztese a hatodik helyen látta meg a kockás zászlót, a tavalyi futam első helyezettje, Alexander Rossi előtt. Marco Andretti bejött a 8. helyre, megelőzve a Harding Racing színeiben visszatérő Gabby Chavest, és a TOP-10-et záró Carlos Munozt.

Noha sokáig az élbolyban tartózkodtak az Ed Carpenter Racing autói, Ed Carpenter és JR Hildebrand csak a 11. és a 16. helyen fejezték be az 500 mérföldes versenyt. Közöttük zárt Graham Rahal, Mikhail Aleshin, a bajnoki címvédő Simon Pagenaud, illetve a Juncos Racing #17-es számú autójával rajthoz álló Sebastian Saavedra is.

Pippa Mann-t a 17. helyen egy körös hátrányban intették le, Spencer Pigotot (Juncos Racing, #11) hatkörös lemaradás birtokában tizennyolcadikként, Newgardent pedig tizenkilencedikként rangsorolták, 14 körös hátrányban.

A futam folyamán összesen 14-en estek ki, íme a névsor: Davison, Servia, Hinchcliffe, Power, Alonso, Kimball, Veach, Hunter-Reay, Karam, Lazier, Daly, Harvey, Dixon és Howard.

Az őrült futam után pedig a pontversenyben is új felállás alakult ki: immár Castroneves vezet 250 ponttal, mögötte három (!) versenyző rendelkezik 234 egységgel, név szerint Dixon, Pagenaud és Sato. Rossi az 5. 190 ponttal, megelőzve a 188 pontos Kanaant. Mögötte Power és Newgarden is 186-186 egységet számlál, a 185 pontos Jones előtt.

Ennyi volt a több mint 3 órásra nyúló 101. Indianapolis 500-as. A következő, 102. maratoni versenyt 2018. május 27-én, vasárnap fogják lebonyolítani. Na, de vissza a jelenbe! Az IndyCar következő állomása Detroit lesz, ahol a jövő héten egy szombati és egy vasárnapi versenyt fognak rendezni.

A 101. Indianapolis 500-as végeredménye:

indy500_vegeredmeny.jpg

További statisztikai adatok - a futamot vezető pilóták, a sárga zászlós fázisok, illetve a verseny során kiosztott büntetések:

indy_500_stat.jpg

Fotó: ESPN, Zimbio

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9712546553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása