Hiába lett az első versenyző a Formula-E történetében, aki két bajnoki címet szerzett, Jean-Éric Vergne újabb sikerét egy utólag kirobbant botrány árnyékolja be. A francia a szombati versenyen ugyanis azt követelte, hogy vegyék rá csapattársát, André Lotterert, hogy biztonsági autós fázist idézzen elő. Az FIA közmunkára ítélte viselkedéséért a korábbi Forma-1-es versenyzőt.
Bár nem úgy és nem olyan eredményekkel, mint azt Jean-Éric Vergne előzetesen gondolta, de megvédte a Formula-E-bajnoki címét. Igen ám, csak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) alig néhány órával azt követően, hogy a csúcsra ért az ötödik szezonban, egynapos közmunkát rótt ki rá – hasonlóan, mint az volt Max Verstappen esetében, amiért a 2018-as Forma-1-es Brazil Nagydíj leintését követően Esteban Oconnal lökdösődött.
Borzasztóan alakult a szombati New York-i futam a Techeetah-nak, mivel mindkét versenyzőjük tömegbalesetbe keveredett a verseny elején, ami miatt ki kellett jönniük a boxba, majd visszaestek a mezőny végére. Utólag pedig kiderült, hogy Vergne kétszer is arra kérte a csapatot, hogy érjék el Lotterernél, hogy okozzon biztonsági autós fázist.
„Szóljatok Andrénak, hogy álljon meg, hogy bejöjjön a biztonsági autó”
– így szólt az ominózus üzenet. Azt nem tudni, hogy ez még abban a körben hangzott-e el, amiben a baleset történt, vagy a következőben, amikor Lotterer a 2-es kanyarban falnak ment, és megrongálta az első szárnyát.
A Motorsport.com még a büntetést kihirdetését megelőzően megkérdezte Vergne-t az esetről; a francia azt mondta, hogy nem lett volna újkeletű – ezzel valószínűleg a hírhedt „Crashgate”-botrányra célzott: mint ismert, a 2008-as Szingapúri Nagydíjon Nelson Piquet Jr. szándékosan összetörte a Renault-ját, a versenyek azon a pontján, hogy az Alonso boxtaktikájára nézve kedvező legyen, így a spanyol még a 15. helyről is nyerni tudott.
„Bármilyen büntetést is kapok, örülök, mert így talán elrettentő példát mutatok azoknak a versenyzőknek, akik folyamatosan azért panaszkodnak a rádión, hogy számukra kedvező helyzetet tudjanak teremteni: legyen szó a biztonsági autó pályára hozataláról vagy egy másik versenyző megbüntetéséről. Ez így működik a Forma-1-ben és a Formula-E-ben is. Vállalom a felelősséget, és teszem örömmel, ha ezzel sikerül megállítani ezt. Ha bárki más Forma-1-es vagy Formula-E-s pilótát megkérdeznek, ők is ugyanezt kérték volna a helyemben. Megelőztem őt, a csapattársam törött autóval körhátrányban, az első szárnyból ítélve a falat is megjárta. Ezeket figyelembe véve ez egy normális kérés volt”
– mondta. Amikor arról kérdezték, hogy büntetésében közrejátszott-e az Audi, annyit felelt, hogy az Audi berágott rájuk, amiért a szombati verseny után óvást nyújtott be Lucas di Grassi ellen, így csak olyan ürügyet kerestek, amivel besározhatják őt és a csapatot. Az ingolstadti márka a globális szakportál megkeresésére tagadta, hogy köze lenne a Vergne-botrány kirobbanásához, amit az is alátámaszt, hogy még csak nem is említik a csapat nevét az FIA által kiadott közleményben.
Mindenesetre Vergne vétett az FIA Sportkódex 12.3.1c cikkelye ellen, büntetését pedig fél éven belül kell letöltenie.
Fotó: LAT Images / FIA Formula E Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.