Eldőlt a 86. Le Mans-i verseny pole pozíciójának sorsa a csütörtök este folyamán: miután Kazuki Nakajimának a harmadik időmérő során futott elképesztően jó körére senki nem volt veszéllyel, a szombat délután rajtoló futamot Fernando Alonsóék kezdhetik meg az élről a #8-as Toyotával.
A csütörtök kora esti órákban megrendezett kétórás második időmérő két alkalommal is meg kellett szakítani. Előbb Sven Muller és a #94-es számú Porsche 911 RSR miatt jelentek meg a piros zászlók, ugyanis a német falba tette az autót az Indianapolis-kanyarban, majd félórával a leintés előtt Giorgio Sernagiotto törte össze nagyon csúnyán az LMP2-es Cetilar-Vilorba Corse-csapat #47-es gépét az első sikánnál – szerencsére mindegyik baleset csupán egy törött masinával zárult, személyi sérülés nem történt.
Ezen esetek mellett még két kisebb incidens történt az LMP2-es kategóriában: Sernagiotto előtt az elsősorban az együlésesek világában jártas Norman Natónak kellett a Porsche-sikánnál egy óriásit korrigálnia annak érdekében, hogy egydarabban maradjon a #35-ös számú SMP-Dallara, valami később pedig a #36-os Signatech-Alpine-ban tört el a felfüggesztés, amellyel ezt követően a Ford-sikánnál a sóderágyban kötött ki a kétszeres kategóriabéli Le Mans-győztes, Nicolas Lapierre – utóbbi eset műszaki mentési munkálatai során elkerülhetetlen volt a lassú zónák alkalmazása.
A harmadik, már az esti órákban lebonyolított kvalifikációt a pályán komolyabb incidenstől mentesen bonyolították le, amiben az is közrejátszott, hogy az egyébiránt sem túlságosan kedvező időjárási körülmények és pályaállapotok tovább romlottak annak köszönhetően, hogy egy kisebb zápor söpört végig a Circuit de la Sarthe névre hallgató pályán. Így az utolsó két órában elsősorban az edzés elején futott gyorskörök, valamint a versenyirányítás döntései módosították a sorrendet, amelyet kategóriákra lebontva, az alábbiakban ismertetünk.
LMP1
A legfelsőbb géposztályban a #8-as Toyota legyőzhetetlennek bizonyult, miután Kazuki Nakajima 3:17.270-es körét 3:15.377-esre javította, így a szombat délután rajtoló futamon a Nakajima – Fernando Alonso – Sébastien Buemi trió indulhat az első rajtpozícióból. Ezzel a Forma-1-et is megjárt japán mindössze hat tizedmásodperccel elmaradva Kamui Kobayashi egy évvel ezelőtti, 3:14.791-es pole-idejétől, ami egészen megsüvegelendő teljesítmény, főleg, ha figyelembe vesszük a körülményeket.
„Többé-kevésbé ez volt a maximum nulla forgalom mellett, úgyhogy nem is tudok miért magyarázkodni” – nyilatkozta a motorsport.com hasábjain a japán versenyző. – „Tegnap [szerdán – szerk.] sokkal jobbak voltak a körülmények és a kör többé-kevésbé a vártaknak megfelelően sikerült. Nagyon keményen nyomtam annak érdekében, hogy legyőzzem Kobayashi körrekordját, de talán még csak a pályának néhány pontján tudtam volna jobban menni.”
Így a #8-as egység kereken két másodperccel győzte le a #7-es Toyota José Maria Lopez, Mike Conway és Kamui Kobayashi alkotta legénységét. Mögöttük az #1-es Rebellion végzett, miután a #3-asnak a mérlegelés kihagyása miatt elvették a leggyorsabb körét, amelyet Thomas Laurent futott. A franciától egyébként ez egy remek kör volt, ugyanis a második Toyotától mindössze alig 9 tizeddel maradt el.
Így a két Rebellion közé be tudott ékelődni az SMP Racing #17-es számú gépe Stephane Sarrazinékkel, megelőzve 1.6 másodperccel a második leggyorsabb BR1-est, amely a DragonSpeed-istálló autója volt. Az orosz istálló #11-es számú gépe – amelyen Vitaly Petrov és Mikhail Aleshin mellett a 2009-es Forma-1-es világbajnok Jenson Button osztozik – a hetedik helyen zárt, megelőzve a ByKolles Racing egyedüli autóját. A #4-es számú autó, a volánnál Tom Dillmann-nel képes lett volna jobb köridőre, ahogyan a szerdai nap folyamán képes is volt, azonban a versenybírák törölték, a megengedettnél magasabb mértékű üzemanyag-fogyasztás miatt.
A 9-10. helyen az edzéseket és az időmérőket egyaránt végig szenvedő Manor-Ginetták zártak volna, azonban az #5-ös autó idejét elvették, mert – hasonlóan a #3-as Rebellionhoz – kihagyta a mérlegelést. Így Alex Brundle köridejével a #6-os számú versenygépé lett a kilencedik rajtkocka, 8 másodpercnél is többel elmaradva a pole-körtől. A későbbiek folyamán az #5-ös Leo Roussellel még futott egy magukhoz képest viszonylag jó időt, de miután azt is elvették, az egységnek be kellett érnie a 14. hellyel.
LMP2
Eleinte úgy tűnt, hogy a TDS Racing #28-as számú egységéé lesz a kategóriagyőzelem, azonban miután itt is felmerült a mérlegelési mulasztás, néhányat a leggyorsabb körök közül töröltek – így az Alex Lynn – Matthieu Vaxiviere – Francois Perrodo trió visszacsúszott a negyedik helyre, a versenyirányítás döntés értelmében pedig az IDEC Sport #48-as számú Orecájáé lett a pole, Paul-Loup Chatin vezetésével.

Az európai Le Mans-széria 2014-es bajnoka még az utolsó időmérő elején javított egy tizedet az addigi leggyorsabb körén, amely szükségesnek is bizonyult, ugyanis így is csupán 41 ezredmásodperccel előzte meg a #31-es DragonSpeed-Orecát, amely a második helyről vághat neki a 24 órás megmérettetésnek a Nathanaël Berthon – Pastor Maldonado – Roberto Gonzalez trióval.
A harmadik pozícióban a TDS Racing másik autója, a #26-os zárt a harmadik helyen Jean-Éric Vergne-nyékkel. A büntetéssel sújtott #28-as autót a Panis-Barthez Competition Ligier-je követte, Will Stevens gyorsköre révén.
GTE Pro
Ahogyan pedig arra számíthattunk már a szerdán látottak alapján, a GTE Pro kettős Porsche-elsőséggel zárult: a #91-es autó Gianmaria Bruniékkal zárt az élen, megelőzve a #92-est, valamint a #66-os Fordot. A negyedik helyre Alessandro Pier Guidi szuszakolta be az #51-es Ferrarit, leszorítva a harmadik sorba a #68-as Fordot.

A CORE Autosport által futtatott IMSA Porschék tudtak javítani: Patrick Pilet-ék az egyik autóval a 6. helyen végeztek, míg Richard Westbrookék a másikkal a hetediken, lejjebb taszítva a listán a #69-es Fordot és a #94-es Porschét, amely szerda óta nem tudott javítani. A TOP-10 sorrendje a #63-es Corvette-tel és az AF Corse-csapat másik Ferrarijával egészült ki.
A BMW-k és az Aston Martinok újfent szenvedtek: előbbi gyártó autói így a 12-13. helyen zártak, míg az utóbbié a 16-17. helyen.
GTE Am
A GTE Am-ban a Porsche kibérelte az első három pozíciót, az élről pedig a Dempsey-Proton-csapat által üzemeltetett #88-as autó indulhat Matteo Cairoli első időmérőn futott idejének köszönhetően. Mögöttük zárt a Gulf Racing #86-os autója, valamint a Dempsey-féle csapat másik, #77-es számú versenygépe.

A Spirit of Race #54-es Ferrarija megőrizte a legjobb nem porschés autó címet, miután Giancarlo Fisichella révén a negyedik pozícióban végzett.
A pénteki nap kvázi szünnap a 13.6 kilométeres pályán, azonban szombaton reggel 9 órától jön a folytatás a bemelegítő edzéssel, 15:00-kor pedig elrajtol a 86. Le Mans-i 24 órás, amelyet végig élőben fog közvetíteni az Eurosport.
Az időmérő edzés végeredménye:
null
null
Fotó: Toyota Motorsport GmbH, FIA WEC Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal