F1: Őrült hajrá, Verstappen utolsó körös előzéssel világbajnok!
Formula–1 2021: Abu-dzabi Nagydíj – Futam

Döbbenetes végjáték döntötte el a világbajnoki címet a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon: egy SC-fázis után – vitatható körülmények mellett – az utolsó körre engedték el a versenyt, Max Verstappen pedig az utolsó körben előzve vitt mindent, pedig előtte Lewis Hamiltont tűnt esélyesebbnek.

si202112120214_news_1.jpg

Elképesztő izgalmak előzték meg a 2021-es Formula–1-es szezon utolsó versenyét, az Abu-dzabi Nagydíjat, hiszen Max Verstappen és Lewis Hamilton neve mellett egyaránt 369,5 pont szerepelt. Az időmérő edzésen a holland szerezte meg a pole-t egy óriási körrel, gumitaktika tekintetében viszont eltérő receptet követett, mint ellenfele. A rajtrácsra végül csak 19 autó állhatott fel, Nyikita Mazepin ugyanis pozitív koronavírusteszt miatt nem állhatott rajthoz.

A rajtot követően azonban annak ellenére, hogy Verstappen indult a lágy gumikon, Hamilton átvette a vezetést, miközben a másik Red Bull-lal Sergio Pérez felzárkózott a harmadik helyre, csapattársa mögé. Az első hosszú egyenes végén Verstappen azonnal próbált visszavágni, majdnem összeértek, de miután ezzel a címvédőt leterelte a pályáról, nem változott a sorrend. Ezzel párhuzamosan Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas a régebbi motorral visszafelé lépkedett a mezőnyben, a nyolcadik pozícióba esett vissza.

Ezt követően gumielőnyét kihasználva Hamilton folyamatosan építette az előnyét az élen, és miközben Verstappen abroncsai elkezdtek kopni, a brit szórta a leggyorsabb köröket. A 14. körben ki is hozták a második helyről a hollandot, kemény abroncsokat kapott, majd a kiállás után megelőzte Lando Norrist (McLaren) a negyedik helyért. Egy körrel később Hamiltonék is reagáltak Verstappen bokszkiállására, így kiegyenlítődött az eddigi stratégiabéli különbség.

Pérezt ezt követően a Red Bull áthelyezte a B-tervre, ami Hamilton feltartóztatását jelentette. A brit a 20. körre érte utol, de a mexikói remekül végezte a dolgát, két támadást is visszaverte, így Verstappen le tudta dolgozni két kör alatt nemcsak azt a különbséget, amit Carlos Sainz (Ferrari) mögött haladva szedett össze, hanem összesen 8 másodpercet. Pérez ezt követően kiállt kerékcserére, de Hamilton ismét kezdett meglógni Verstappen elől.

Néhány pillanatra meglendültek a sárga zászlók a 27. körben: a 6-os kanyarnál Kimi Räikkönen csúszott ki a pályáról, neki a falnak, majd fékhibával kiállt a versenyről – valószínűleg nem ilyen befejezésben reménykedett a Jégember. Nagyjából ezzel egyidőben George Russell futama is véget ért, williamses búcsúfutamán elment a hajtás az autójából, a brit tehetséget majd a Mercedesben látjuk viszont a jövő évben.

Nem sokkal később az Alfa Romeo másik pilótája számára is véget ért a verseny, a váltóproblémákkal félrehúzódó Antonio Giovinazzi miatt azonban virtuális biztonsági autót rendeltek el, és amíg a Mercedes nem élt a lehetőséggel, a Red Bull igen, és megejtették így Verstappen második kerékcseréjét, kisebb időkülönbséggel. Hamiltont inkább a pályán hagyták, mert a pályapozíciót fontosabb tényezőnek érezték, mint a verseny végére kialakuló gumielőnyt.

Amikor már úgy tűnt, hogy eldőlt a világbajnoki cím sorsa, az 54. körben falnak csapta Nicholas Latifi a Williamst, így elkerülhetetlenné vált a biztonsági autó pályára küldése. Ezt kihasználva Verstappen harmadjára is a bokszba hajtott, hogy egy esetleges újraindításnál, lágy gumikon még nagyobb gumielőnyben legyen Hamiltonnal szemben.

Vitatható döntések övezték ugyanakkor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) eljárását a verseny hajrájában: a stewardok ugyanis először azt közölték, hogy egyik lekörözött sem veheti vissza a körét, majd módosítottak álláspontjuk, és a Hamilton és Verstappen között sorakozó versenyzők megelőzhették a biztonsági autót, ezzel egymás mögé került a bajnokság két várományosa – és az utolsó körre újra is indították a versenyt.

A holland már a célegyenesben szorosan tapadt mercedeses ellenfelé, az 5-ös kanyarban azonban kifékezte, és ugyan Hamilton a 9-es kanyar felé még megpróbált visszatámadni, keményen visszaverték a próbálkozását. A hátralévő kanyarokban pedig megőrizte az első helyet, így Max Verstappen lett 2021 világbajnoka. A Red Bull-os a sorozat történetének 34., egyben első holland győztese, a Milton Keynes-i csapat pedig 2013 után legalább az egyik bajnoki címet visszahódította a Mercedestől, mely közben zsinórban nyolcadjára is a legeredményesebb konstruktőrnek bizonyult.

Még a biztonsági autós fázis alatt ki kellett állnia a versenyből Péreznek, ezután Carlos Sainz vezette dobogóra a Ferrarit, megelőzve az AlphaTauri párosát, a pályafutása eddigi legjobb eredményét szerző Cunoda Juki és Pierre Gaslyt, akik az utolsó körben előzték meg Bottast. Pontot szerzett még az év utolsó futamán Lando Norris (McLaren), Fernando Alonso (Alpine), Esteban Ocon (Alpine) és Charles Leclerc (Ferrari). Az új érával kecsegtető 2022-es idény március 20-án, Bahreinben rajtol, minden eddiginél több, szám szerint 23 versennyel.

Az Abu-dzabi Nagydíj végeredménye:

Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr5416781600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása